Jaaroverzicht 2022 Clint

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2022.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2022 <je forum nicknaam>
Plaats reactie
ClintW
Berichten: 93
Lid geworden op: zo sep 13, 2020 12:01 pm

Jaaroverzicht 2022 Clint

Bericht door ClintW »

Het jaar is alweer bijna voorbij, dus het wordt maar weer even tijd voor een terugblik. 2022 was het jaar waarin corona zo goed als verdwenen was en de maatregelen daarmee ook. Verschillende evenementen konden weer plaatsvinden zoals Terug Naar Toen. De Coevorden shuttle bleek te stoppen met rijden per spoor en in de Eemshaven startte juist weer nieuw vervoer; Zo wisselt alles telkens door. Maar goed, ook van mijn kant dus weer een jaaroverzicht, waarbij de keuze's voor een aantal maanden best lastig waren. Ik heb dit jaar ontzettend veel foto's gemaakt waarvan ik dit toch de meest uitblinkende van het jaar vond. Veel leesplezier!

januari
Hoewel ik wel een aantal zonnige foto's gemaakt heb deze maand (waaronder de IC Berlijn) vond ik het toch niet noemswaardig genoeg om die foto in het jaaroverzicht te zetten. Daarom volgt er later in het overzicht nog een bonusplaat.

februari
AfbeeldingHSL 9902 + volbeladen Coevorden shuttle // 50419 // 12-02-2022 // Wallersteeg, Nijkerk by Clint Weijers, on Flickr

Op 12 februari dit jaar werd de Coevorden shuttle vastgelegd, welke nu dus helaas is opgeheven. Gelukkig heb ik de trein nog zeker 5 keer op de plaat weten te krijgen dit jaar, waaronder dus deze foto van de RXP 9902 die in een heerlijk zonnetje de Wallersteeg passeert te Nijkerk met de goed beladen bovengenoemde trein aan de haak natuurlijk.

maart
AfbeeldingHSL 6004 + GATX keteltrein // 15-03-2022 // Westpoortweg, Amsterdam by Clint Weijers, on Flickr

Ondanks dat het doel van de dag in een net zo lekker zonnetje gefotografeerd werd (de staaltrein van RFO) was dat niet de klapper van de maand. Op diezelfde dag haalde RXP namelijk een keteltrein uit bij GPS in de Houtrakpolder, met de 6004 als trekkende kracht. Deze trein, wat bestond uit een homogene GATX ketelset, kon op 15 maart worden vastgelegd langs de Westpoortweg, Amsterdam.

april
AfbeeldingSWL Lok 2 + FLP eamnos'en // 21-04-2022 // Industriestraße, Leer by Clint Weijers, on Flickr

Nadat ik wat foto's zag opduiken vanuit de haven van Leer, ben ik meteen op onderzoek gegaan naar meer informatie over de Stadtwerke Leer. Uitindelijk kreeg ik via via te horen dat er op 21 april een trein van Freightliner zou worden gelost in de haven van leer. Dit wordt hier altijd gedaan met de twee locomotiefjes van de SWL. Het was een mooie zonnige dag, waar deze foto uit is gekomen.

mei
AfbeeldingRFO 687 + 2 VTG Tagnpps'en // 12-05-2022 // Maltaweg, Amsterdam by Clint Weijers, on Flickr

Het was niet lang twijfelen voor het kiezen van de foto uit de maand mei. Sinds deze maand ben ik ook eindelijk van camera gewisseld. Voorheen maakte ik mijn foto'' met de Sony A330 en nu gebruik ik de Canon EOS 250D, welke mij heel goed bevalt. Maar goed even terug naar de foto. Op 12 mei ging ik voor het eerst echt op pad met mijn nieuwe camera en meteen had ik al een goede vangst. Na lang wachten op DBC bij de Waterland terminal kon RFO eindelijk met een aantal Tagnpps'en naar de Steinweg 4 rijden om daar weer twee wagens mee terug te nemen. Het resultaat mag er zijn.

juni
AfbeeldingDB Museum 103 113 + TEE rijtuigen // 25-06-2022 // Bornheim by Clint Weijers, on Flickr

In deze maand heb ik goed gebruik gemaakt van het nieuwe en tijdelijke 9 euro ticket. Zo ook op 25 juni. In het weekend van 25 en 26 juni vond het jaarlijkse evenement 'Sommerfest' bij het DB Museum in Koblenz plaats. Hiervoor kwamen er verschillende 'sonderzugen' naar Koblenz. De DBM 103 113 reed met een sleepje TEE rijtuigen en de DBM 111 174 reed met een sleep Rheingold rijtuigen naar dit evenement. Wij besloten om de terugrit van de 103 te klikken in Bornheim, wat maar net goed ging. Vlak voor passage van de oude dame kwam er vanuit onze rug ineens een containertrein opgedoekt waardoor alles leek te mislukken. Gelukkig betrof het een militaire containertrein waardoor het allemaal net goed afliep.

juli
Afbeelding

Juli was absoluut de lastigste maand van het jaar. Aan het eind van juli stond er met 2 medehobbyisten een trip naar Goslar gepland, voor het fotograferen van de 218's op de RE21 tussen Goslar en Magdeburg. Na een ontzettend succesvolle dag kwamen we dan ook thuis met de 5 geplande en geslaagde foto's, waarvan dit een van mjjn favorieten is.

augustus
AfbeeldingMEH V200 033 + 4 rijtuigen // 27-08-2022 // Fehmarnsundbrücke, Fehmarn by Clint Weijers, on Flickr

eind augustus werd er last moment nog een trip gepland naar Duitsland, ditmaal richting de omgeving van Hamburg. De Vogelfluglinie (spoorlijn tussen Lübeck Hbf en Puttgarden) zou vanaf 1 september 2022 tot medio 2029 buiten dienst gesteld worden om de spoorlijn compleet aan te passen. Ter afscheid van de spoorlijn in de staat zoals hij nu is reden er een hele hoop speciale ritten naar Puttgarden. Op 27 augustus was de beurt aan de V200 033 van de Museumeisenbahn Hamm, die met 4 rijtuigen op sleep Puttgarden bezocht. Na de trein al drie keer op de foto hebben gehad werd de enorme gok gewaagd voor een foto op de bekende 'Fehmarnsundbrücke. Ondanks de grote drukte van het wegverkeer was het op het moment van passeren wonder boven wonder een klein gat in het verkeer, waardoor de foto op deze bekende brug zeker geslaagd is!

september
AfbeeldingRXP 1251 + 1255 + 1252 + 1254 // 01-09-2022 // Culemborg by Clint Weijers, on Flickr

Waar de meesten zullen kiezen voor een foto uit Terug naar Toen, kies ik voor dit bijzondere transport. Terwijl ik aan het werk was kreeg ik de melding van dit transport doorgestuurd en dus ging voor mij het werktempo op 300%. Ik was hierdoor net op tijd klaar om ook op tijd in Culemborg te kunnen komen. Aangezien het transport pas laat uit Blerick vertrok, reed het in Culemborg ook goed voor de zon. Een transport wat je niet snel meer zult treffen op het spoor.

oktober
AfbeeldingDBC 6412 + Eas'en // 8-10-2022 // Bovenlangs, Assen by Clint Weijers, on Flickr

Zoals ik al in de inleiding had benoemd is er weer nieuw vervoer naar de Eemshaven gestart. Dit betreffen walsdraadrollen vanuit Turkije naar het bedrijvenpark in Almelo. Bij de tweede rit uit de Eemshaven koos ik er meteen voor om die kant op te gaan. Helaas mislukte de foto net buiten de Eemshaven, maar ik gaf het niet meteen op. Aan het begin van de avond stond ik te wachten in Loon voor een tweede poging die de faal van de ochtend toch flink goed maakte.

november
Afbeelding

13 en 14 november was het weer tijd voor omleidingen van de Montzenroute. Waar de zaterdag van dat weekend gepland was om naar België te gaan werd op het laatste moment toch nog geannuleerd door een verstoring. Het resulteerde in een mislukte dag. De dag erna, zondag 14 november, was een stuk beter. Er reden een flink aantal omgeleide goederentreinen via Venlo en Roosendaal. Zo kon er vlak voor Roosendaal de RTX Class 66 266 113 worden vastgelegd met de Linz shuttle naar Antwerpen Noord.

december
Afbeelding

Er werd weinig verwacht om te fotograferen in december, enkel een aantal stoomtreinen. Ook zou er een SEL 181 voor een kersttrein naar Aachen zitten, maar die trein werd op het laatste moment geannuleerd. Het werd dus even zoeken naar een vervangend idee, maar die was al snel gevonden. De VSM reed de Christmas Express en de SSN reed naar Essen met hun 01 1075 als kerstexpress. Hiervoor werd er naar Praest gegaan, waar we na passage van de SSN deze nog leukere verrassing cadeau kregen. Op de foto is de BLC 120 205 met een fraaie set ketels te zien die onderweg is naar Emmerich.

bonus
Afbeelding

Voor de bonus koos ik voor de 2454 bij de SGB. Op 26 tot en met 28 mei 2022 was er namelijk weer het jaarlijkse evenement 'Sporen naar het verleden'. Hier was dit jaar ook de 2454 te gast. Op zaterdag 28 mei werd er die kant op gegaan, maar het was wel spannend of alle foto's zouden gaan lukken door het best flinke wolkenpak dat in de lucht hing. Gelukkig zat ons geluk mee, en lukte de meeste treinen wel. Een paar treinen kwamen langs in een fotowolk, maar dit was gelukkig niet het geval bij de 2454.

En hiermee eindigt mijn jaaroverzicht van 2022, ik wens iedereen een heel gelukkig nieuwjaar en de beste wensen! laten we hopen dat 2023 nog beter wordt voor de hobby dan 2022 :D ;)
Mattie
Berichten: 610
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Clint

Bericht door Mattie »

Fraaie reeks Clint, maart is mijn favoriet!
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Clint

Bericht door Rubenr »

Prachtig overzicht Clint! Ik ga voor augustus en september
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Clint

Bericht door BjörnNielsen »

Mooi jaaroverzicht Clint, oktober steekt er met kop en schouders boven uit!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Clint

Bericht door VinceCargo »

Februari, maart en oktober zijn favoriet, leuke serie
Geen handvol, maar een land vol
Treinspot
Berichten: 126
Lid geworden op: di mar 31, 2020 2:27 pm
Locatie: Best

Re: Jaaroverzicht 2022 Clint

Bericht door Treinspot »

Leuk jaaroverzicht Clint! Juli en de bonusfoto vind ik erg mooi
Ruben01
Berichten: 1298
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Clint

Bericht door Ruben01 »

Leuk jaaroverzicht! Juni en september zijn m'n favoriet.
babosorany
Berichten: 80
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 8:47 am

Re: Jaaroverzicht 2022 Clint

Bericht door babosorany »

Mooi overzicht! Vooral de co-shuttle waar ik helaas alleen maar fotowolken bij heb en de plaat van augustus bevallen mij zeer!
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Clint

Bericht door teunlukassen »

De Amsterdamse plaatjes uit maart en mei zijn voor me de favorieten, leuk jaaroverzicht Clint!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Clint

Bericht door RemcoG »

Schitterend overzicht met meerdere prachtige foto's en treinen, Clint! Mijn favoriet is maart, maar september, oktober, november en de bonusfoto mogen er ook zijn!!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Re: Jaaroverzicht 2022 Clint

Bericht door stijn55 »

Mooie reeks Clint. Lastige keus!
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Clint

Bericht door derquinho »

Mooie platen! Ik kies voor de DB 103!
David
Berichten: 1544
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Clint

Bericht door David »

Mooie serie met maart en april als favorieten!
KvdLee
Berichten: 473
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Clint

Bericht door KvdLee »

Mooi jaaroverzicht Clint!
Jona Brans
Berichten: 1633
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Clint

Bericht door Jona Brans »

Leuk overzicht Clint! Mijn favorieten zijn oktober en de bonusfoto
ZO6176
Berichten: 488
Lid geworden op: zo okt 04, 2020 2:46 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Clint

Bericht door ZO6176 »

Geweldige platen. Stadtwerke Leer is nieuw voor mij. Ziet er mooi uit.
TSNL250
Berichten: 983
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Clint

Bericht door TSNL250 »

Fraai!
Plaats reactie