Jaaroverzicht 2022 Koen

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2022.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2022 <je forum nicknaam>
Plaats reactie
KvdLee
Berichten: 473
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Jaaroverzicht 2022 Koen

Bericht door KvdLee »

Nog meer dan een week te gaan voor het einde van het jaar, maar bij deze dan vast een overzicht. Het afgelopen jaar had ik weer wat meer tijd voor de hobby. Mijn studie aan de Fotovakschool werd afgerond met een mooi fotoproject over de Atlantikwall-bunkers in het Noord Hollandse landschap en thuis werd begonnen aan de bouw van een campertje. Ook het vrijwilligerswerk bij de 2454 Crew kon weer wat vaker worden opgepakt.

Januari

Afbeelding
In januari was ik druk met het afronden van mijn stage. Daarom werd er slechts sporadisch gefotografeerd. Toen bleek dat een V60 van RailExperts op een zeldzame vrije middag bezig was met kolen laden bij de OBA, werd even in de auto gesprongen voor een plaatje. De blauw-gele locjes bleken later in het jaar nog meer werk te krijgen in de haven.

Februari

Afbeelding
In februari was de foto-opbrengst ook een beetje karig. Eén foto vind ik het tonen wel waard: op 23 februari kwam motorPost 3029 van de CREW naar Haarlem om de kort daarvoor verworven C9002 'Jaap' op te halen. Bij testrollen op het werkplaatsterrein bleek helaas dat een van de lagers warm werd. Het transport moest daardoor worden uitgesteld. Inmiddels heeft de Jaap de eerste meters over het spoor weer gemaakt!

Maart

Afbeelding
Voor maart moest ik kiezen tussen een foto van Plan U 151, of een plaatje van de DB Duisburgshuttle in de Houtrakpolder. Omdat het aantal zonnige cargoplaatjes in het jaaroverzicht verder beperkt is, valt de keuze dus op die laatste :)

April

Afbeelding
In april kon eindelijk een écht bijzondere rit gefotografeerd worden. Plan U 151 van de 2454 CREW bracht een bezoekje aan de spooraansluiting van het GVB in Diemen-Zuid. Dit was onderdeel van een rondrit langs allerlei trammusea. Deze spooraansluiting wordt slechts zelden bereden, hooguit voor wat infra-werk.

Mei

Afbeelding
De foto van mei werd al vroeg in de maand gemaakt. Op 2 mei reed RFO een staaltrein tussen Beverwijk en de TMA Terminal in Amsterdam. s'Avonds keerde de trein leeg terug, met de fraaie 1830 als tractieleverancier. In Haarlem was een korte stop voorzien, die gelegenheid gaf voor deze foto.

Mei (2)

Afbeelding
Wegens wat inactievere maanden later in het jaar, hier een bonusfoto uit mei. Na het bijwonen van de opening van een foto-expositie in Apeldoorn, waar ik tijdens mijn stage aan mee heb geholpen, werd nog even langs het spoor gewacht in de Eempolder. Er was een voormelding gedaan van een keteltrein van RailFeeding. Na niet al te lang wachten verscheen de 4401 aan de horizon met een mooie set ketelwagens.

Juni

Afbeelding
We blijven nog altijd in de regio: dit jaar nam RFO het cacaovervoer over van DB en uiteraard wordt daarvoor regelmatig een hippeltje ingezet. Op 22 juni kon ik de 687 vastleggen terwijl het personeel de cacaowagens aanhaakt. Het vers gebouwde afdakje naast de stortkoker maakt fotograferen tegenwoordig helaas net iets lastiger, maar nog altijd vind ik dit één van de fraaiste plekjes in de haven.

Juli


Afbeelding
Dé knaller van Juli was toch wel de parallelbinnenkomst van twee 218's in Halberstadt. Voor het eerst was Duitsland dit jaar een vakantiebestemming, er werden enkele dagen in de Harz gespendeerd met wat vrienden. De hoofdactiviteit was het bezoeken van verlaten gebouwen in de regio (waar er nogal wat van zijn daar..), maar tussendoor mocht ik af en toe wat treintjes fotograferen. Op de laatste dag, vlak voor de terugreis, kon ik even op pad om de tijdelijk rijdende Erzatszug's te fotograferen. De dagen ervoor was één van de twee actieve 218's defect, maar op 12 juli had ik geluk. Ze bleken beiden weer te rijden en door een kleine vertraging kwamen beide treinen tegelijkertijd binnen op station Halberstadt.

Juli (2)
Afbeelding
In het najaar was het erg rustig. Daarom nog een plaatje uit juli. Op de valreep - dat dan weer wel -, op 31 juli was ik namelijk in de regio tussen Albi en Rodez om de nachttrein naar Parijs te fotograferen. Dagelijks rijdt er een nachttrein uit Parijs naar Rodez, die vanaf Brivé getrokken wordt door een BB75000. Dat is sinds vorig jaar zo, nu de oude BB67400'n uitgefaseerd worden. Gelukkig staat er nog wel een 67400 op reserve, meestal in de vorm van de eenling 67424, die door twee SNCF medewerkers in de 'Isabelle'-kleurstelling is gebracht. In de zomer was de 'Prima' weg voor onderhoud en zodoende werd een hotel in Albi geboekt, waar de nachttrein in het weekend naartoe doorrijdt vanuit Rodez. Op zaterdagochtend viel de trein helaas uit door personeelstekort. Met grote vrezen werd daarom op de zondag koers gezet naar Rodez om het leegmat naar Albi vast te leggen: het zou zomaar kunnen dat 'ie weer lastminute opgeheven zou worden. Er klonk luid gejuich bij de grote groep fotografen toen de melding kwam dat de 67424 toch echt was vertrokken richting Albi. Tijdens de achtervolging werd onder andere deze foto gemaakt in Naucelle.

Augustus

Afbeelding
De zomervakantie kwam redelijk abrupt ten einde, toen mijn opa onverwachts overleed. Dit, en de voorbereidingen voor mijn afstudeerexpositie, maakte dat augustus een hele rustige fotomaand was. Op 2 augustus, enkele dagen voor we onverwacht terug gingen naar Nederland, fotografeerde ik de SNCF 7301 met een IC van Bordeaux naar Marseille. Het was de enige dag in de vakantie die mijn vriendin écht niet aan treinen wilde besteden omdat we naar een stadje gingen. Toen bleek dat de winkels s'morgens vroeg nog gesloten waren besloot ze een oogje toe te knijpen. Na het maken van deze foto vertrokken we meteen richting de boekwinkels in Montolieu, waar we tot het heetst van de dag (40 graden!) hebben rondgelopen :)

Oktober

Afbeelding
Op zondagmiddag 16 oktober kreeg ik de tip dat RFO's 1828 een staaltrein zou rijden van Beverwijk naar de Houtrakpolder. Daarom werd koers gezet naar Beverwijk, om de trein bij de uitrijder van het Hoogovensemplacement vast te leggen. Hier komt de fraaie loc in een lekker najaarszonnetje voorbij gezet richting station Beverwijk.

December

Afbeelding
In december kon eindelijk de DB bediening van VCK in de Westhaven afgestreept worden. Na afloop van een fotoklus reed ik door de haven en trof ik toevallig net de loc die een aantal wagens uithaalde bij de Scandia Terminal. Eerder had ik hier wel private vervoerders vastgelegd, maar in de jaren dat ik meerdere keren per week in de havens was, was de DB bediening altijd een zeldzaamheid.

Dat was 'm weer voor dit jaar! Ik wens iedereen fijne feestdagen en een gelukkig 2023 toe!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 | Koen

Bericht door VinceCargo »

Lekker gevarieerd en mooi overzicht!
Geen handvol, maar een land vol
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 | Koen

Bericht door Rubenr »

Mooie serie, stuk voor stuk mooie platen!
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Re: Jaaroverzicht 2022 | Koen

Bericht door stijn55 »

Ik sluit me aan bij de rest, lastige keuze vind ik! Allemaal mooie platen
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 | Koen

Bericht door Kevinrail »

Zo, je maakt het ons erg moeilijk dit jaar om te kiezen Koen :D! Ik ga voor de plaatjes van Januari, Juni & Juli als hoogtepunten.
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 | Koen

Bericht door teunlukassen »

Inderdaad een lastige keuze, mooie plaatjes! Juni en oktober vind ik erg fraai :)
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2022 | Koen

Bericht door wessele »

Fraaie reeks Koen! Februari is mijn favoriet.
Treinspot
Berichten: 126
Lid geworden op: di mar 31, 2020 2:27 pm
Locatie: Best

Re: Jaaroverzicht 2022 | Koen

Bericht door Treinspot »

Prachtig Koen, vooral oktober is leuk!
Gebruikersavatar
RedmarStam
Berichten: 149
Lid geworden op: vr dec 28, 2018 5:01 pm
Locatie: Veendam

Re: Jaaroverzicht 2022 Koen

Bericht door RedmarStam »

Een mooi overzicht, Koen. Juni vind ik heel sfeervol!
Flickr: --> Klik <--
David
Berichten: 1544
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Koen

Bericht door David »

Mooi overzicht, mei is echt prachtig zo!
SB6414
Berichten: 1541
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 11:43 am

Re: Jaaroverzicht 2022 Koen

Bericht door SB6414 »

Geweldige serie!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Koen

Bericht door RemcoG »

Mooi overzicht, Koen! Juli vind ik gaaf, maar oktober mag er ook zijn!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Koen

Bericht door BjörnNielsen »

Erg fraai jaaroverzicht Koen, leuk dat je ook een keer in Duitsland bent geweest als Frankrijk-fanboy :-D
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Jaaroverzicht 2022 Koen

Bericht door robehv »

Mooie serie , vind juli er echt uit springen
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
1622
Berichten: 317
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 8:15 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Koen

Bericht door 1622 »

Leuk overzicht veel uit de regio! :D
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Koen

Bericht door derquinho »

Fraaie platen Koen! Gaaf dat je de BB67424 hebt! Daar ben ik wel jaloers op.
babosorany
Berichten: 80
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 8:47 am

Re: Jaaroverzicht 2022 Koen

Bericht door babosorany »

Mooi overzicht, die parralelfahrt is natuurlijk het best!
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Koen

Bericht door TimoTrimbos »

Erg mooi overzicht! Elke foto spreekt me wel aan dus een favoriet laat ik even in het midden
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Koen

Bericht door TrainplazaNL »

Mooi jaaroverzicht. Mijn favoriet komt in ieder geval uit juli, ik weet alleen nog niet welk van de twee ;)
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Koen

Bericht door NS1707 »

Heel mooi overzicht, Koen! De Haarlemse meifoto springt er voor mij wel uit!
TSNL250
Berichten: 983
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Koen

Bericht door TSNL250 »

Leuk !
Tijs
Berichten: 151
Lid geworden op: vr apr 13, 2018 12:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Koen

Bericht door Tijs »

Fraaie reeks zeg, pfoe. Bij Augustus proef ik de sfeer al, heerlijk!
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3432
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Koen

Bericht door Rens »

Mooi divers overzicht!
arnold
Berichten: 14629
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Koen

Bericht door arnold »

Vele leuke plaatjes. Moeilijke keuze.
ZO6176
Berichten: 488
Lid geworden op: zo okt 04, 2020 2:46 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Koen

Bericht door ZO6176 »

Een heel leuk en divers overzicht
Ruben01
Berichten: 1298
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Koen

Bericht door Ruben01 »

Gaaf overzicht Koen! Lastig kiezen, maar ik ga voor januari en juli.
Gebruikersavatar
srmeijer95
Berichten: 29
Lid geworden op: do sep 06, 2018 12:30 pm
Locatie: Valleilijn

Re: Jaaroverzicht 2022 Koen

Bericht door srmeijer95 »

Veel moois weer. Leuk!
Prachtig.
Plaats reactie