Jaaroverzicht 2022 Stijn

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2022.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2022 <je forum nicknaam>
Plaats reactie
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Jaaroverzicht 2022 Stijn

Bericht door stijn55 »

Beste forumleden,

2022 was een jaar zonder lockdowns of groot gezeik rondom corona. Ook waren er dit voorjaar en in de zomer gelukkig veel zonuren, en weinig écht slecht weer zoals vorig jaar. Ondanks de hoge brandstofkosten kon er toch vaak op uit getrokken worden richting diverse plekken. Helaas is mijn ‘gebied’ van fotografie nog niet erg gegroeid, maar dit zal hopelijk aankomend jaar veranderen nu ik mijn rijbewijs behaald heb en dus niet meer afhankelijk ben van het openbaar vervoer of de liefdadigheid van mijn ouders. Laat ik beginnen aan mijn 2e overzicht op dit forum, ook dit jaar niet met januari. Hier heb ik wederom weinig jaaroverzicht-waardigs weten te fotograferen. Deze foto heb ik dan ook ingeruild voor een 2e foto in de maand mei.

Februari
In februari kreeg RFO een nieuwe trein in hun macht, een kolentrein. Deze bestond uit een fraaie sleep homogene blauwe VTG kolenwagens. De trein reed normaliter over de Betuweroute, maar was aan het einde van de maand omgeleid via Venlo. Op het einde van de dag op 27 februari kon de nieuwe trein vastgelegd worden bij mijn meest gebruikte stek in ter hoogte van Vlierden.
AfbeeldingRFO 193 623 | 27-02-2022 | Deurne by Stijn Verkuyl, on Flickr

Maart
Ook maart verliep zonnig, met een hoop leuke treinen. Het was dus ook lastig kiezen wat mijn favoriete foto zou worden. Mijn keus is gevallen op de toen net vers bestickerde 193 658 van SBB. De loc was destijds nog maar enkele dagen bestickerd en dus nog een primeur. Na school kon er die dag een plaatje gemaakt worden van de glimmende loc in prachtig winterlicht, wederom op de bekende thuisstek.
AfbeeldingSBB 193 658 | 07-03-2022 | Deurne by Stijn Verkuyl, on Flickr

April
Waar maart juist erg zonnig verliep, was april juist weer erg bewolkt. Halverwege de maand was het een dag heerlijk zonnig, met maar enkele wolkjes aan de lucht. Op deze dag werd er ook een fraaie trein van LTE gemeld die later onderweg bleek te zijn naar Venlo. De fraaie sleep ketels werd getrokken door de 193 232, een eveneens fraaie loc.
AfbeeldingLTE 193 232 | 16-04-2022 | Griendtsveen by Stijn Verkuyl, on Flickr

Mei 1
De favoriet uit de maand mei is wederom en erg lastige keuze, voornamelijk door het grote aanbod aan interessante treinen. Daarom heb ik ook 2 foto’s uitgezocht bij de maand mei. Als eerste de foto van de overbrengingsrit van de Pec van het Spoorwegmuseum. Deze wagen was recentelijk in een vers kleurtje gestoken, voor de tentoonstelling “post per spoor”. Voor de rit werden de Mat'54 en Mat'46 voor de dag gehaald, en mochten in de ochtend naar Blerick rijden, en rond de lunch weer terug. Op de foto passeert de fraaie combinatie Helmond ’t Hout.
AfbeeldingNSM 386 + NSM 8502 + NSM 273 | 06-05-2022 | Helmond 't Hout by Stijn Verkuyl, on Flickr

Mei 2
Als tweede foto is de keus gevallen op een trein van RRF. De dag voordat ik naar een schoolkamp in Vinkeveen zou vertrekken werd er nog een plaat geschoten van deze spoorstaventrein.
AfbeeldingRRF 653-01 | 09-05-2022 | Deurne by Stijn Verkuyl, on Flickr

Juni
In juni werd er helaas weinig op uit getrokken. Dit niet door het slechte weer of door de tegenvallende opkomst, maar door de drukte die er op het einde van het schooljaar altijd is. Deze maand kon er wéér een nieuwe trein voor RFO van het lijstje gestreept worden. De vervoerder had het cacao vervoer overgenomen van LNS en reed deze nu in bloktreinen over Emmerich. Op 18 juni kon een van de eerste treinen vastgelegd worden bij America.
AfbeeldingRFO 193 623 | 18-06-2022 | America by Stijn Verkuyl, on Flickr

Juli
Ook deze maand heb ik niet super veel gelukte platen geschoten. Ditmaal kwamen er weinig treinen opdagen, en kreeg ik met vele fotowolken te maken. De fraaiste trein uit deze maand vind ik de mP 3029 die de 1218 op mocht halen in Blerick. De 1218 werd door de motorpost overgebracht naar de SGB voor een tentoonstelling.
Afbeelding2454CREW mP 3029 + SGB 1218 | 10-07-2022 | Blerick by Stijn Verkuyl, on Flickr

Augustus 1
In augustus is de drukte rondom school weer afgelopen en is het vakantie. In deze maand waren er veel fraaie ritten zoals bijvoorbeeld de omleidingen op de maaslijn en de RE21 in de Harz. Aangezien ik niet kon kiezen heb ik wederom 2 foto’s uitgezocht. Te beginnen met de omleidingen op de Maaslijn. De eerste paar pogingen mislukten door het uitvallen of te laat rijden van enkele treinen. Rond 24 augustus bleken er nóg een paar extra dagen te zijn gevuld met omleidingen. De Geleen shuttle van Captrain die eerder mislukte kon nu volbeladen worden vastgelegd in Oirlo in het heerlijke ochtendlicht.
AfbeeldingCT 203 101 | 24-08-2022 | Oirlo by Stijn Verkuyl, on Flickr

Augustus 2
De tweede foto uit augustus is gemaakt tijdens mijn vakantie in de Harz. In de zomer mochten enkele 218’s als vervangend verkeer voor de reguliere albellio lint stellen dienen i.v.m. het 9-euro ticket. Op 31 augustus werd er na een wandeling Ilsenburg bezocht en kon de trein, bestaande uit de 218 495 en drie n-wagens, op één van haar laatste ritten gefotografeerd worden. Een leuk detail zijn de kleine bloemetjes op de loc.
AfbeeldingDB 218 495 | 31-08-2022 | Ilsenburg by Stijn Verkuyl, on Flickr

September
September was wederom zonovergoten alhoewel er helaas weinig gebruik gemaakt van kon worden. In de buurt was er op regelmatige basis niet super veel interessants te beleven. Naast dat deze maand de Müller trein naar Egmond aan Zee fraai vastgelegd kon worden, was het geluk ook aan mijn zijde met mijn favoriet van september. Railtraxx rijdt sinds deze zomer een overgenomen trein van DB, de Rasselsteiner staaltrein. Deze kon eind september samen met de gouden 653-07 in een heerlijk najaarszonnetje gefotografeerd worden. Deze loc is inmiddels weer weg bij RTX en weer lastig te fotograferen.
AfbeeldingRTX 653-07/266 117 | 21-09-2022 | Deurne by Stijn Verkuyl, on Flickr

Oktober
In oktober was er door school weer minder tijd voor de hobby over, toch werden er nog enkele leuke plaatjes gemaakt. Eind oktober reed de SSN een rit i.s.m. Het Stoomgenootschap een rit naar Keulen die bij Griendtsveen gefotografeerd werd.
AfbeeldingSSN 023 023 | 22-10-2022 | Griendtsveen by Stijn Verkuyl, on Flickr

December
Alhoewel december nog niet voorbij is, zal er rond de feestdagen weinig te beleven zijn is mijn vermoeden. Om deze reden kan ik nu ook al een beslissing nemen over mijn favoriete plaatje deze maand. De meest bijzondere foto deze maand valt in de catagorie omleidingen. Door werkzaamheden tussen Venlo en Viersen kon de CargoBeamer trein van/naar Domodossola niet naar Kaldenkirchen, en werd dus via Emmerich en Eindhoven omgeleid naar Gekkengraaf.
AfbeeldingBLS 475 404 | 12-12-2022 | Deurne by Stijn Verkuyl, on Flickr

Tot zover het overzicht van 2022. Voor nu, fijne feestdagen allemaal!
En voor het komende jaar weer een voorspoedig en fotowolkloos fotografisch jaar :)
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Stijn

Bericht door Rubenr »

Mooie serie! Ik ga -na lang kiezen- voor Maart en Augustus 1!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Stijn

Bericht door VinceCargo »

Een hoop plaatjes uit dezelfde hoek, maar man wat heb je een hoop moois gezien!
Augustus 1, september en oktober (heeeuuy that's me! :lol:) zijn mijn favorieten.
Geen handvol, maar een land vol
EuropeTrains
Berichten: 291
Lid geworden op: ma jun 11, 2018 5:37 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Stijn

Bericht door EuropeTrains »

Leuk Stijn, September is favoriet!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :D
https://www.flickr.com/photos/182086100@N03/
Marc Vlot
Berichten: 522
Lid geworden op: ma sep 28, 2015 4:51 pm
Locatie: Leerdam

Re: Jaaroverzicht 2022 Stijn

Bericht door Marc Vlot »

Leuk overzicht man!
Jona Brans
Berichten: 1633
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Stijn

Bericht door Jona Brans »

Fraaie serie met veel leuke treinen! Vooral augustus 1 en september zijn erg goed gelukt!
Laatst gewijzigd door Jona Brans op wo dec 21, 2022 11:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2022 Stijn

Bericht door wessele »

Fraaie serie met Augustus 1 als favoriet!
ClintW
Berichten: 93
Lid geworden op: zo sep 13, 2020 12:01 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Stijn

Bericht door ClintW »

Mooie serie Stijn, Ik kies voor April als uitblinker!
arnold
Berichten: 14629
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Stijn

Bericht door arnold »

Erg mooi overzicht..Moeilijke keuze voor favoriet.
Laatst gewijzigd door arnold op vr dec 30, 2022 3:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
knarf6472
Berichten: 188
Lid geworden op: vr aug 01, 2014 2:35 pm
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Stijn

Bericht door knarf6472 »

Mooi overzicht, september is mijn favo!
Greetz,
Knarf
Gebruikersavatar
RedmarStam
Berichten: 149
Lid geworden op: vr dec 28, 2018 5:01 pm
Locatie: Veendam

Re: Jaaroverzicht 2022 Stijn

Bericht door RedmarStam »

Lekker overzicht, Stijn! Augustus 2 vind ik de mooiste!


Flickr: --> Klik <--
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Stijn

Bericht door teunlukassen »

Mooi jaaroverzicht Stijn, met maart en de eerste van augustus als favorieten!
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2022 Stijn

Bericht door tiemen »

Fraaie serie Stijn, voor mij is augustus (1) mijn favoriet :lol:
David
Berichten: 1544
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Stijn

Bericht door David »

Fraai overzicht! Augustus 1 is hier ook favoriet
Treinspot
Berichten: 126
Lid geworden op: di mar 31, 2020 2:27 pm
Locatie: Best

Re: Jaaroverzicht 2022 Stijn

Bericht door Treinspot »

Prachtig Stijn, zeker april vind ik erg leuk!
TM0304
Berichten: 483
Lid geworden op: za mar 20, 2021 6:34 pm
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Stijn

Bericht door TM0304 »

Mooi man! Ik ga voor beide augustus-foto's.
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Stijn

Bericht door derquinho »

Mooie foto's! De V100 bij Oirlo vind ik de mooiste. Overigens stond ik zelf een paar honderd meter verderop.
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Stijn

Bericht door RemcoG »

Ondanks de beperkte straal waarbinnen de foto's gemaakt zijn, toch een erg mooi overzicht! Ik kan me herkennen in je situatie. Mijn favoriet is april, de twee mei-foto's of juni. Ik kan niet kiezen.
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Stijn

Bericht door BjörnNielsen »

Ondanks de vele achtertuin-plaatjes (niets mis mee als dat je actieradius is en er genoeg leuks langs komt) is de V100 op de Maaslijn mijn favoriet!
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Stijn

Bericht door Kevinrail »

Mooi jaaroverzicht Stijn! Je hebt een goede mix gemaakt van modern en klassiek materieel en als tussendoortje ook nog museumtreinen. Ik ga voor de platen van april, juli & augustus 2.
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Stijn

Bericht door TrainplazaNL »

Mooi overzicht! Veel foto's uit de bekende regio, maar toch vind ik augustus 2 de leukste!
babosorany
Berichten: 80
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 8:47 am

Re: Jaaroverzicht 2022 Stijn

Bericht door babosorany »

Leuk overzicht met de 218 als hoogtepunt! nooit verwacht dat nadat ik deze in maart met een infra trein zou zien in juli een personendienst zou uitvoeren.
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Stijn

Bericht door TimoTrimbos »

Fraai overzicht! De klaasjes heb je heel mooi op foto gezet maar persoonlijke favoriet is de foto van de Maaslijn!
spurt2244
Berichten: 369
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Stijn

Bericht door spurt2244 »

Mooi overzicht Stijn!
Mattie
Berichten: 610
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Stijn

Bericht door Mattie »

Gave platen Stijn, maart is absoluut mijn favoriet!
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Stijn

Bericht door NS1707 »

Heel mooi overzicht, Stijn! April en augustus 1 zijn mijn favorieten!
TSNL250
Berichten: 983
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Stijn

Bericht door TSNL250 »

Leuk 👍👍
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3960
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Stijn

Bericht door Jeroen »

Mooie lokale vangsten! Mooi jaaroverzicht! september is mijn favoriet!
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
ThijsvLoon
Berichten: 157
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Stijn

Bericht door ThijsvLoon »

Mooie reeks Stijn! De klazen zijn erg geslaagd!
Ruben01
Berichten: 1298
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Stijn

Bericht door Ruben01 »

Mooi overzicht Stijn! De plaatjes in het ochtend-/avondlicht zijn erg fraai.
Plaats reactie