Jaaroverzicht 2021 Roland

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2021.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2021 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Rolandrail
Berichten: 3243
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 4:08 pm

Jaaroverzicht 2021 Roland

Bericht door Rolandrail »

Jaaroverzicht 2021 Roland

Beetje laat want mijn nadruk ligt op het najaar en eer ik dat allemaal heb bewerkt e.d. is het al 2022. Door die nadruk is het geen plaat per maand maar een "best of", al is dat een gevoelskwestie die soms per dag kan verschillen. Ik ga ook niet voor de mooi weer platen, ik ga om te fotograferen wat er gebeurd, schijnt de zon en staat die goed is het meegenomen. Afijn kijk maar en geniet, of niet ;-)

1
Afbeelding

Een snelle foto van een VIRM bij de kuilwielenbank in Eindhoven op 23 juli, in de haast tijdens het omrijden met de ICD via spoor 61 geen stelnummer opgeschreven maar mij beviel de sfeer absoluut.

2
Afbeelding

De biosuikerbietencampagne in Beieren duurt twee weken, dan is het spoorvervoer van suikerbieten vanuit Beieren naar de suikerfabriek in het Zwitserse Frauenfeld al weer voorbij. Twee laadplekken/stations zijn het leukst, een daarvan is Dürenzimmern bediend door de Bayernbahn. Op 16 september 2021 is het laden klaar en gaat de beladen trein in één keer naar Nördlingen, t.h.v. Löpsingen loopt achterop de BYB 362 558 mee die het rangeerwerk in Dürenzimmern heeft gedaan.

3
Afbeelding

De andere plek is de museumlijn Eggmühl - Langquaid waar letterlijk vanuit de akkers de trein beladen wordt. Het eerste jaar verzorgde de museumlijn de tractie, de afgelopen twee jaar deed IGE dat zelf. Op 27 september 2021 was doorvoor de IGE 216 224 ingezet die hier bij Eggmühl wacht tot er weer teruggeduwd moet worden.

4
Afbeelding

De overgang van de biosuikerbietemkampagne naar de gewone bietenkampagne in Frauenfeld (CH) werd enigzins verstoort door een flinke ontsporing van 5 wagens bij aankomst in Frauenfeld op 29 september. Om de treinenloop niet verder te verstoren werden de ontspoorde- en overbufferde wagens, in totaal 8 stuks, pas op 2 oktober herspoord en dat gebeurde met twee grote kranen. Op de foto hangt een van de nog beladen wagens in de lucht.

5
Afbeelding

Bij hersporing, strandingen, aanrijdingen enz. komt er altijd een Lösch- und Rettungszug (LRZ) bij te pas. LRZ's staan verspreid over heel Zwitserland stand-by. Bij de hersporing in Frauenfeld kwam de LRZ van depot WInterthur in actie, hoofdzakelijk voor de nodige takelmaterialen en vakkennis. Op het laatst ook voor deze fraaie rangeeractie met de laatst herspoorde suikerbietenwagen.

6
Afbeelding

SBB Cargo rijdt sinds 2018 zelf geen suikerbietentreinen meer maar elke jaar worden er nog wel (rangeer)locomotieven gehuurd door de vervoerders die de vervoerscontracten hebben met Schweizer Zucker. Op 6 oktober 2021 is daardoor SBBC Eem 923 013 gehuurd door TransRail met personeel gehuurd bij Travys actief als rangeerloc bij het suikerbietenladen in Chavornay. Chavornay is het drukste suikerbietenlaadstation in Zwitserland, bijna alle weken tijdens de suikerbietencampagne (10 tot 12 weken) wordt er geladen, vaak 5 á 6 dagen per week en twee treinen per dag.

7
Afbeelding

Al jaren worden de Zwitsers geplaagd door tegenvallende suikerbietenoogsten waardoor er vanuit Noord-Duitsland suikerbieten worden geïmporteerd om toch aan de vraag te kunnen voldoen. Deze importsuikerbieten worden allemaal verwerkt in Frauenfeld en komen daarheen per trein. Die zg. importbietentreinen zijn door allerlei oorzaken een lastige prooi om te fotograferen maar op 9 oktober 2021 had ik geluk. EDG Re 446 016 + 446 017 trekken een sleep met suikerbieten beladen GATX Eamos'n door de boog bij Bassersdorf. De trein is door LTE Nederland van Lalendorf naar Basel gereden.

8
Afbeelding

Jaren geleden nam de Transports de la Région Morges Bière Cossonay (MBC) deze Re 420 506 over van de BLS, voor het normaalspoordeel van het toen nieuwe grindvervoer van Apples naar Gland, tot Morges op rolbokken. 1 tot 3 keer per dag rijdt de loc op werkdagen heen en weer tussen Morges en Gland. Een paar keer per week rijdt er ook een grindtrein van Apples naar Vufflens-la-Ville, vanaf Morges echter door SBB Cargo daar heen en terug tot Laussanne Triage. Ter compensatie neemt MBC op die dagen de buurtgoederenwagens mee uit Gland naar Laussane Triage. Vandaar dat op 13 oktober 2021 in Morges de opvallende combinatie achter de MBC Re 420 506 is te zien van een cementwagen, afvalcontainers en daarachter pas de grindwagens.

9
Afbeelding

WRS rijdt sinds eind 2020 het grootste deel van het houtvervoer naar Swiss Krono in Menznau en doet dat met bloktreinen vanuit hoofdzakelijk laadstations in West-Zwitserland. Het aantal treinen en waar geladen wordt is geen week hetzelfde, sommige stations worden vaker bediend, andere zelden of praktisch éénmalig. Alles naar gelang aanbod en vraag. Op 13 oktober 2021 kwam WRS beladen houtwagens ophalen in Porrentruy en Delémont, hier zien we de complete trein wegrijden van de losweg in Delémont met de WRS Re 430 112 en rangeerloc Tm 232 530. Vrijwel altijd is er een Tm 232 of V100 mee voor het rangeren waar geen bovenleiding hangt,

10
Afbeelding

Voor de één een trofee voor de andere een plaag. Door toeval kwam ik de Railadventure Re 620 003 vaker tegen dan gewenst, ik zie liever gewonere locomotieven, maar de stek bij Eglisau met de beladen suikerbietentrein uit Hüntwangen-Wil maakt het wel een fijne plaat op de warme zaterdagmiddag van 16 oktober 2021. De trein is net vertrokken uit station Hüntwangen-Wil wat direct aan de andere kant van het viaduct over de Rhein ligt en is onderweg naar Frauenfeld.

11
Afbeelding

Nog een keer geluk met een importbietentrein, tijdens een overstap in Baden op weg naar huis. EDG heeft vier Re 446 en deze Ae 412 002, een ex-DR "Holzroller", en huurt zonodig nog locomotieven bij SBB of Railadventure. De EDG Ae 412 002 voorop aantreffen is nog eens een extra bonus, alle importtreinen gereden door EDG i.o.v. LTE rijden vanwege het gewicht met twee locs voor en één achter. Op 17 oktober 2021 rijden EDG Ae 412 002 en EDG 446 017 in dubbeltractie (geen voorspan) door de boog bij station Baden, achterop geholpen door nog een Re 446.

12
Afbeelding

Bij de Rhätische Bahn gingen in 2021 door de levering van nieuwe rangeerlocomotieven te veel leuke oude diesellocomotiefjes buiten dienst en werden verkocht of gesloopt. Oudgediende RhB Gm 4/4 421 hield gelukkig nog wel stand als vaste rangeerloc in Untervaz-Trimmis waar de loc samen met een moderne het druk heeft met allerlei rangeerwerk zoals bij bijplaatsten en afhaken van wagens aan doorgaande goederentreinen en het bedienen van locale klanten. Op 1 november wordt in de stromende regen een wagen met oude spoorstaven gewogen op de weegbrug van de locale schroothandel en sloper en daarna bij dat bedrijf achter gelaten.

Bonus

Afbeelding

De voorselectie was 2 keer wat er hier in aantal gezien mag laten worden... De keuze was reuze haha ;-)
Hier dan toch een bonus, van de enige smalspoorlijn in Zwitserland waar rolwagens nog worden gebruikt voor commercieël goederenvervoer, de Chemin de fer de Jura en wel tussen Glovelier en Saignelégier (en zeer sporadisch door naar La Chaux-de-Fonds). Op 5 november 2021 komt CJ Be 4/4 616 aan met drie lege Snps'n op rolwagens in Combe-Tabeillon waar alle treinen moeten keren, alle goederentreinen moeten daar omlopen.
Laatst gewijzigd door Rolandrail op di mei 03, 2022 11:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Rolandrail is verhuisd van .net naar .nl!
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Roland

Bericht door derquinho »

Mooie platen Roland uit Duitsland en Zwitserland! Erg interessante tractie. Jammer maar begrijpelijk dat je zo laat je jaaroverzicht post. Niet veel mensen zullen het lezen ben ik bang...
Rolandrail
Berichten: 3243
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 4:08 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Roland

Bericht door Rolandrail »

239 weergaves, aanzienlijk minder dan anderen ja. Het is niet anders, ik kan dingen niet forceren :-)
Rolandrail is verhuisd van .net naar .nl!
Vasco
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo sep 05, 2018 10:47 am

Re: Jaaroverzicht 2021 Roland

Bericht door Vasco »

Gelukkig genereert Derks opmerking ook weer wat welverdiende aandacht! :D
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Roland

Bericht door RemcoG »

Ik zie ineens een 'ongelezen bericht' bij de jaaroverzichten dus toch maar even kijken. Fraai overzicht Roland! Vooral de foto's van de bieten vind ik interessant!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Gebruikersavatar
rob1965
Berichten: 1542
Lid geworden op: za jul 14, 2018 7:29 am

Re: Jaaroverzicht 2021 Roland

Bericht door rob1965 »

Foto’s 1, 3, 7 en 8 springen er voor mij wel uit. Mooi.
Ik ben niet blasé bij een Nez-Cassé. Het slaat nergens op, maar het rijmt wel top :-))
Plaats reactie