Jaaroverzicht 2021 Matthijs

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2021.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2021 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Jaaroverzicht 2021 Matthijs

Bericht door NS1707 »

Inleiding
Na succesvolle voorgaande jaaroverzichten heb ik me ook ditmaal er weer op verheugd om een selectie samen te mogen stellen over het afgelopen jaar. In 2021 heb ik weer diverse reisjes ondernomen, waarbij ik ook in voor mij nieuwe landen ben geweest. De terzijdestelling van het DDZ-materieel sedert december 2020 heeft er ook voor gezorgd dat er bij mij in de achtertuin een flinke diversiteit aan materieel heeft gereden, wat tot vele leuke lokale uitstapjes en foto’s heeft geleid. Getrokken treinen blijven voor mij nog steeds het leukste wat er is op het spoor, waardoor ik ook frequent achter de IC Berlijn, Nightjet en andere rijtuigtreinen ben aangegaan. Kortom, 2021 is een mooi divers fotojaar geworden!

Januari 2021
Op de laatste januaridag van 2021 had het in het hele land aardig gevroren wat resulteerde in prachtig berijpte landschappen. Helaas zorgde dit er ook voor dat er in half Nederland in de eerste uren geen treinverkeer mogelijk was. Tussen Leiden en Utrecht reed ook slechts een handjevol treinen. ICM-stel 4014 passeert op zondag 31 januari 2021 de Groenendijkse molen ter hoogte van Hazerswoude-Rijndijk als IC 8837 naar Utrecht Centraal.
Afbeelding

Februari 2021
In februari lag er eindelijk voor het eerst sinds jaren weer eens een fatsoenlijke sneeuwlaag in het ganse land. Een paar dagen na de sneeuwval kwam ook eindelijk het winterzonnetje tevoorschijn, waardoor menig hobbyist op pad was voor wat leuke winterplaatjes. Zo ook op de strakblauwe zaterdag 13 februari 2021, toen RFO’s 1837 met een keteltrein bij Colmschate onderweg was en door zo’n 20 fotografen onder vuur werd genomen.
Afbeelding

Maart 2021
In maart is er minder gefotografeerd dan in de maanden die nog zullen volgen in dit overzicht. Vandaar dat de fotoplek voor maart door een extra foto in mei wordt gecompenseerd.

April 2021
Waar half hobbyend Nederland vooral in de laatste maanden van het jaar achter de resterende SGM-stellen aanging, maakte ik vooral in de lente van 2021 mijn “afscheidsplaatjes”. De reden hiervoor is dat ik niet ver van huis hoefde te gaan, want de stellen reden op een gegeven ogenblik nog net niet dagelijks door Bodegraven heen. Eén stek die hoog op de verlanglijst stond om met SGM vereeuwigd te worden was het vijvertje bij Zwammerdam langs de Elfenbaan. Op donderdagmiddag 22 april 2021 kon dit eindelijk worden afgestreept toen stellen 2142, 2132 en 2140 als IC 8854 naar Leiden Centraal onderweg waren.
Afbeelding

Mei 2021-1
In mei werd er ook een aantal SGM’s vastgelegd in de achtertuin, maar kon ook er ook weer flink achter de IC Berlijn aan worden gejaagd. Voor het eerst sinds ruim drie jaar werden de 1700’en weer eens grondig gereinigd, waardoor het weer eens de moeite waard was om met de auto meermaals naar Twente en omgeving af te reizen. Zo ook op zondag 30 mei toen er vrij werd genomen van werk en er van het lentezonnetje genoten kon worden. De reis voerde naar Twente en er werd de grens overgestoken voor een plaatje onder de Duitse portalen. In Gildehaus passeerde de brandschone 1765 met IC Berlijn 144 naar Amsterdam Centraal de fotograaf die met hartslag 180 stond te wachten i.v.m. de Flirt die op de achtergrond nog zichtbaar is.
Afbeelding

Mei 2021-2
Een dag later werd naar België afgereisd voor de welbekende Quenast-trein met Franse diesels. Na een geslaagde foto op de heenweg werd er gewacht op de beladen terugrit. Daarvoor werd naar Neufvilles gereden, een stek waar ik tot daarvoor nog niet eerder was geweest. De SNCF-locomotieven 67629 en 67494 trekken de lange beladen ballasttrein langs Neufvilles op weg richting Somain (F).
Afbeelding

Juni 2021
Eind mei werd dan eindelijk de lang verwachte Nightjet-verbinding tussen Oostenrijk en Nederland opgestart. Goed voor de zon rijdt deze trein op heel weinig stekken, waardoor er een eens wat gepoogd werd om het leegmat naar de Watergraafsmeer vast te leggen. Als trein 70430 passeert de 193 766 met tien NJ-rijtuigen het Lozingskanaal aan de Zeeburgerdijk in Amsterdam-Oost.
Afbeelding

Juli 2021
Jaarlijks rijdt er in de periode van medio april tot en met begin september een extra vroege IC Berlijn vanuit Amsterdam. Deze trein wordt ’s nachts al voorgebracht op het Centraal Station door de machinist die de laatste trein uit Berlijn heeft aangebracht. Deze vroege trein is de enige Berlijner die vanaf spoor 5b vertrekt, wat betekent dat de trein onder prachtige oude Amsterdamse stationskap staat. In de nacht van 20 op 21 juli werd na werktijd naar de hoofdstad gereden voor een plaatje van trein (70)245, die door de 1744 van tractie werd voorzien.
Afbeelding

Augustus 2021
Zoals ik in de inleiding al heb laten vallen ben ik dit jaar ook in nieuwe landen geweest. Zo ging ik begin augustus met vier anderen een weekje naar Polen. In Polen stond er ook een aantal treinfoto’s op het programma, zo ook op de zonnige donderdag 5 augustus. Dagelijks rijden er nog fraaie, korte rijtuigtreinen dwars door het mooie land heen. PKP IC EP07-376 passeert met vijf rijtuigen de watertoren van Runowo Pomorskie als IC 85108 van Szczecin Główny naar Olsztyn Główny.
Afbeelding

September 2021
Vanaf deze maand ben ik gestart met mijn afstudeerjaar aan de Hogeschool in 010 waarbij ik het eerste half jaar een minor volg en de tweede helft van ’t jaar in het teken van het afstuderen staat. Begin september brak er een mooie zonnige nazomerweek aan waar dan ook optimaal van werd geprofiteerd. Op zaterdagmiddag 4 september werd in de middag naar Assel gereden voor wat Berlijntreintjes in combinatie met de bloeiende heide. Helaas is de gewenste foto uitgebleven als gevolg van een kruising, maar een goederentrein van RFO die een kwartiertje later volgde maakte een hoop goed. De 1829 is met een lege dieselolietrein op de Veluwe onderweg naar de Botlek.
Afbeelding

Oktober 2021
Als het najaar eenmaal zijn intrede heeft gedaan is het weer tijd om vaker met het statief op pad te gaan voor avondplaatjes. Vanzelfsprekend wordt Amsterdam daarbij vaak aangedaan, zo ook op 15 oktober toen de 1765 met Berlijntrein 142 met het seinhuis op het CS werd vastgelegd op spoortje 15b.
Afbeelding

November 2021
Jaarlijks toont november weer fraaie herfstkleuren, echter blijft zonnig herfstweer helaas vaak uit. Op 22 november was er zowaar weer eens wat zon voorspeld, maar zat ik wel vol met vergaderingen die gevoerd moesten worden. Door een beetje te schuiven met de planning konden er wat vrije uurtjes gemaakt worden om eens naar het oosten te togen. Als eerste werd er gestopt in Terschuur waar de 4402 van RRF met een lange keteltrein richting Bad Bentheim werd opgewacht.
Afbeelding

December 2021
Net als afgelopen winter rijdt RFO ook deze winter staalplakken van de Beverwijkse/IJmuidense/Velsense hoogovens naar de TMA-terminal in de Amsterdamse Houtrakpolder. Op 21 december werd er voor het eerst sinds dagen weer eens een hoop zon voorspeld. De nacht ervoor had het ook flink gevroren, waardoor er ’s ochtends eerst even flink gebeiteld moest worden om zicht te krijgen in de auto. Het was het alles waard, want onderweg was het een waar winterwonderland. Terwijl de temperatuur nog onder het vriespunt ligt passeert RFO’s 1830 met een lange brammentrein het bekende water bij Halfweg als trein 63111 naar Amsterdam Centraal alwaar werd omgelopen om naar de TMA te gaan.
Afbeelding

Afsluiter
En hiermee is ook mijn jaaroverzicht ten einde gekomen. Ik heb getracht om het overzicht zo divers mogelijk te houden. Hopelijk hebben jullie hiermee een leuk kijkje gehad op mijn spoorse 2021. Via deze weg wil ik iedereen die mij afgelopen jaar van informatie heeft voorzien en heeft geholpen met fotostops recht hartelijk bedanken. Ik wens iedereen gaandeweg fijne feestdagen toe en een voorspoedig 2022!
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Matthijs

Bericht door Marcel »

Erg fraai overzicht!
"The chase is better than the catch."
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Matthijs

Bericht door TimoTrimbos »

Uiterst fraai overzicht! Stuk voor stuk knallers! :D
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Re: Jaaroverzicht 2021 Matthijs

Bericht door stijn55 »

Fraai Mathijs! Ik kan lastig kiezen welke ik de mooiste vind, ze zijn allemaal prachtig!
arnold
Berichten: 14495
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Matthijs

Bericht door arnold »

Mooi divers overzicht..
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2021 Matthijs

Bericht door wessele »

Fraaie serie Matthijs. Leuk dat je nieuwe thuishonk ook goed vertegenwoordigd is!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Matthijs

Bericht door VinceCargo »

Prachtige platen!
Geen handvol, maar een land vol
Daan W
Berichten: 106
Lid geworden op: wo dec 25, 2019 12:51 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Matthijs

Bericht door Daan W »

Prachtig (en deels bekend) overzicht Matthijs!
JMS
Berichten: 37
Lid geworden op: za feb 14, 2015 7:10 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Matthijs

Bericht door JMS »

Heel fraai, zeker die van juli en augustus!
michelgouda
Berichten: 34
Lid geworden op: za apr 23, 2016 8:32 am

Re: Jaaroverzicht 2021 Matthijs

Bericht door michelgouda »

Fraai overzicht Matthijs!, en ook een hoop bekende plaatjes :)
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Matthijs

Bericht door Kevinrail »

Mooi jaaroverzicht Matthijs! Je maakt de keuze voor de favoriete foto wel weer moeilijk hoor :D. Ik ga voor de foto's van augustus en december als favorieten.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3407
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Matthijs

Bericht door Rens »

Mooi jaaroverzicht en wat mij betreft is december favoriet!
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2021 Matthijs

Bericht door tiemen »

Zeer fraai overzicht Matthijs!
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Matthijs

Bericht door TrainplazaNL »

Erg mooi! Ik ga voor april als favoriet!
YuriSloof
Berichten: 120
Lid geworden op: vr dec 08, 2017 10:15 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Matthijs

Bericht door YuriSloof »

Mooi kleurrijk overzicht! Augustus is stiekem toch wel favoriet
Lars
Berichten: 73
Lid geworden op: vr sep 06, 2019 2:55 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Matthijs

Bericht door Lars »

Fraai overzicht! December vind ik erg gaaf
ThijsvLoon
Berichten: 156
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Matthijs

Bericht door ThijsvLoon »

Stuk voor stuk prachtplaatjes!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Matthijs

Bericht door RemcoG »

Lekker zonnig overzicht!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Matthijs

Bericht door derquinho »

Heel fraai overzicht! De platen bij het Lozingskanaal en op Amsterdam Centraal zijn heel origineel, de 1829 heel mooi, maar de Franse locs voor mij het mooist, met de blauwe voorop op dat wereldpunt!
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Matthijs

Bericht door NS1707 »

Iedereen vriendelijk bedankt voor het aanschouwen en becommentariëren van mijn jaaroverzicht! :D
Plaats reactie