Jaaroverzicht 2021 Steven

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2021.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2021 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
DDZ7504
Berichten: 3870
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Jaaroverzicht 2021 Steven

Bericht door DDZ7504 »

Net als vorig jaar valt er eigenlijk weinig te zeggen over 2021 voor mij. Qua plaatjes was het nog best succesvol, maar tijdens het uitzoeken van de foto's voor het jaaroverzicht, kwam ik er al vrij snel achter dat ik ook weer niet helemaal tevreden was met de "vangst" van het jaar, zeker vergeleken met 2020. In 2021 heb ik me wat meer geconcentreerd op opvallend reizigersverkeer, waarbij het aantal leuke goederentreinen dus een beetje tegen viel. En omdat de meeste echte klappers waar ik bij ben geweest al bij anderen in het overzicht voorbij zijn gekomen, besloot ik het dit jaar eens over een andere boeg te gooien en het goederenverkeer geheel weg te laten uit het overzicht. Zie hier dan ook mijn jaaroverzicht aan "raampjestreinen".

JANUARI
Afbeelding

NSR 2704 | 6943 Den Haag Centraal - Tiel | Zevenhuizen | 10-01-2021

Zoals wel vaker begon het jaar qua weer vrij teleurstellend en duurde het lang voordat de zon echt tevoorschijn kwam. Een mislukte poging op de Karel bij Bodegraven maakt de keuze voor "leukste reizigerstrein van de maand" vrij simpel, op 10 januari stond ik op goed geluk dichtbij huis te wachten op een SNG die was ingevallen voor een SLT. Het geluk was met me en de wolken trokken precies op tijd weg, wat een leuke achtergrond opleverde. Anno nu extra leuk, want van gele koppen was toen nog geen sprake, en wie weet hoe lang de blauwe koppen nu nog bestaan...

FEBRUARI
Afbeelding

NSR 2974 + 2995 | 5941 Dordrecht - Roosendaal | Dordrecht | 13-02-2021

In februari ging een lang gekoesterde wens van mij in vervulling: de combinatie van zon en sneeuw. Dit zorgde uiteraard ook juist voor problemen op het spoor, maar na een paar dagen kwam het treinverkeer weer op gang. Op 13 februari was ik onderweg naar Dordrecht voor wat plaatjes van een SGM drietje dat was ingevallen voor een FLIRT naar Roosendaal, toen ik een tip kreeg dat de Rheinhausen-shuttle vertraagd onderweg was naar Emmerich. Nadat die succesvol was vastgelegd, vertrok ik meteen alsnog naar Dordrecht, omdat ik nog net op tijd zou zijn voor de laatste goed-voor-de-zon rijdende rit naar Roosendaal. Toen die trein in zicht kwam, bleek dat het niet één treinstel was, maar dat er nóg een drietje aan vast zat. Dat was mooi meegenomen!

MAART
Afbeelding

NSI 193 766 + DB 7701 | 141 Amsterdam Centraal (NL) - Berlin Hbf (D) | Teuge | 24-03-2021

Maart was de eerste maand in dit overzicht waarbij ik echt even twijfelde welke foto ik zou gebruiken. Eurostar bij Delft, 3 SGM tweetjes tussen Utrecht en Leiden, SGM bij Zevenhuizen of toch de IC Berlijn? De keuze viel uiteindelijk op dat laatste, grotendeels omdat vooral SGM vaker voorbij komt hier, en deze ICB foto de meeste moeite heeft gekost. Vroeg opstaan is nog steeds niet mijn ding, maar op 24 maart vond ik het tijd om in alle vroegte naar Teuge te trekken voor de geel/blauwe Vectron op de IC Berlijn. Ik moest even aan het design wennen, maar inmiddels ben ik groot fan. De schone rijtuigen waren een fijne bonus.

APRIL
Afbeelding

CREW 151 | 70451 Hoofddorp - Rotterdam Centraal | Sassenheim | 18-04-2021

Sinds dit jaar wordt het roestrijden op de HSL-aansluitingen standaard gedaan door de Plan U van de Stichting 2454 Crew. Zo ook op 18 april, toen er bij Hoofddorp en Rotterdam roest gereden moest worden. Gezien er langs de kust vrij veel zon was, besloot ik op goed geluk richting de Bollenstreek te rijden, om in elk geval de rit richting Hoofddorp vast te kunnen leggen op een plekje ten oosten van Sassenheim. Nadat dat gelukt was, leek het even dicht te trekken, maar even later brak de bewolking toch weer open en bleef het daarna ook vrijwel de hele tijd zonnig. Daarom besloot ik alsnog naar het bollenveldje ten westen van Sassenheim te rijden, waar het stel nog een keer vastgelegd kon worden, en deze keer wél met een veldje in beeld.

MEI
Afbeelding

NSR 3112 + 3113 | 91316 Amsterdam Centraal - Gouda | Hogebrug | 18-05-2021

Precies een maand later, op 18 mei, was ik in de regio op pad voor wat opvallendheden, waaronder opnieuw SGM-inzet tussen Leiden en Utrecht. Tijdens een bezoekje aan mijn oma (daar was het echt weer eens tijd voor) kreeg ik begin van de avond een melding dat er twee ICNG-treinstellen waren gezien bij Amsterdam, en aangezien er de laatste tijd vaker testritten werden gereden via Gouda, besloot ik op goed geluk naar Hogebrug te rijden. Dat bleek een goede keus, want ze waren inderdaad op weg naar Gouda. Voor mij is dit zonder twijfel een van mijn allerleukste foto's van het jaar.

JUNI
Afbeelding

NSR 9528 | 3934 Amsterdam Centraal - Enkhuizen | Oostzaan | 08-06-2021

Omdat het mooie weer nog even aanhield, maar er deze achtste juni vrijwel niets interessants aan overig verkeer reed, besloot ik richting de Zaanstreek te rijden voor de VIRMm in Flow-kleurstelling, die net in dienst was gekomen. Het was even zoeken naar een geschikte plek, maar gelukkig vond ik ruim op tijd dit plekje bij Oostzaan. Met slechts 2 sprinters en 2 intercity's per uur was het wachten in de hete zon niet ideaal, maar uiteindelijk was dat deze foto zeker waard. En hoewel er wat verbeterpuntjes aan de kleurstelling zijn, is het nu zeker een welkome afwisseling in het ietwat saaie VIRM-materieelpark.

JULI
Afbeelding

NSR 2139 | 6941 Den Haag Centraal - Tiel | Zoetermeer | 08-07-2021

Op 8 juli had ik wat tijd over nadat ik mijn broertje in Zoetermeer had afgezet, en een blik op de vertrekstaat van Zoetermeer deed mij besluiten om nog even naar de Balijbrug af te reizen. Er was namelijk een los SGM tweetje ingevallen voor een SLT, iets wat waarschijnlijk voor het laatst zou zijn. Een grote wolk gooide nog bijna roet in het eten, maar gelukkig is het geen lange trein en is het hele treinstel toch nog goed belicht. 's Middags werd het stel nogmaals opgewacht bij Zevenhuizen, maar deze foto vind ik eigenlijk net iets leuker.

AUGUSTUS
Afbeelding

Karel 466 | 33227 Amersfoort Centraal - Amsterdam Centraal | Baarn | 10-08-2021

Qua weer viel augustus vrij ernstig tegen. Op 10 augustus reed De Karel een aantal ritten tussen Amersfoort en Amsterdam. Omdat er slechts 1 rit goed voor de zon zou rijden maar het pas aan het eind van de middag, ruim daarna dus, zou gaan opklaren, was ik niet van plan daar achteraan te gaan. Wel reed er een SGM vanuit Uitgeest naar Rhenen, die ik in de opklaringen wilde vastleggen bij Loenersloot. Nadat aldaar ook een ICNG langs bleek te komen, kreeg ik ineens door dat De Karel toch nog een extra slag zou rijden. Met vrij weinig marge werd na de klik van de ICNG via Hilversum naar Baarn gereden, waar ik helaas de Eempolder net niet zou halen. Gelukkig zit er ook nog een stek bij het station van Baarn, en daar werd dankbaar gebruik van gemaakt. Met dank aan de machinist van de sprinter naar Utrecht die niet al te hard optrok.


SEPTEMBER
Afbeelding

NSR 7527 | 89418 Zutphen goederen - Amersfoort Centraal | Assel | 08-09-2021

Wonderbaarlijk genoeg was het in september beter weer dan in augustus, en de keuze voor de foto van de maand werd daarbij nog behoorlijk moeilijk gemaakt. Opnieuw werd veel SGM vastgelegd op allerlei plekken, en werd ook de ICB met 1700'en een aantal keer vastgelegd. Iets wat echter niet mag ontbreken in een 2021 overzicht is een DDZ, puur vanwege de zeldzaamheid ervan. Op 8 september was ik op de Veluwe met een groepje aan het wachten op een bijna 2 uur vertraagde ICB, toen vanuit Twello de melding kwam dat er een DDZ onderweg was naar Amersfoort. Bij gebrek aan goederentreinen werd dit dus de highlight van de dag en dat was de voor mijn doen lange wandeling dan ook zeker waard. De wandeling terug werd me gelukkig bespaard, dank nogmaals daarvoor!

OKTOBER
Afbeelding

TCS 102001 | 33250 Watergraafsmeer - Rotterdam Centraal | Lisse | 24-10-2021

De wonderen waren ook in oktober de wereld nog niet uit, want ook deze maand was het opvallend vaak goed weer. Dit kwam goed uit, want deze maand reed de Dinnertrain weer volop. Na een mislukte poging in september, lukte het me in oktober maar liefst 6 keer om de trein vast te leggen. En hoewel ik erg blij ben met de foto's ervan in Gouda, Moordrecht en Abbenes, is deze foto bij Lisse toch wel de leukste en meest bijzondere. Over het algemeen rijdt de Dinnertrain uiteraard pas aan het eind van de middag, maar door vele werkzaamheden op het spoor dit weekend, werd de lege trein naar Rotterdam al rond het middaguur weggestuurd uit Watergraafsmeer. Daardoor stond de zon bij de Lageveensemolen vrijwel perfect, waarmee ook deze foto een van de echte toppers van het jaar is wat mij betreft.

NOVEMBER
Afbeelding

VSM 23 071 | 39400 Apeldoorn - Rotterdam Noord Goederen | Moordrecht | 21-11-2021

Ja, jullie zien het goed, er staat een stoomtrein in mijn jaaroverzicht. Deze maand viel het weer ook vrij vaak tegen, en de dagen dat het wel mooi was reed er praktisch niets interessants. Op 21 november, de zoveelste wisselend bewolkte en regenachtige dag, besloot ik na een ochtenddienstje in Alphen naar Moordrecht te rijden voor, hoe kan het ook anders, een SGM. Helaas had ik deze keer pech, want een enorme wolk was net voor de zon getrokken. De grote groep aanwezige fotografen wisten mij echter te vertellen dat de "klapper" nog moest komen, aangezien VSM onderweg was naar Rotterdam om de 65'er op te halen. Er was eigenlijk geen kans dat de grote wolk weggeschoven zou zijn bij doorkomst van de 23'er, maar dankzij de lichte vertraging die de trein had opgelopen, ging het precies goed. Een bui op de achtergrond maakt de foto af, alhoewel ik in deze situatie juist een beetje baal van de stoompluim, want die zit nu precies voor die bui. Een minuutje later verscheen er ook nog eens een regenboog, maar goed, je kunt niet alles hebben.

DECEMBER
Afbeelding

Strukton 303008 + NSR 2979 + 2976 + 2978 + 2977 | 51778 Den Haag HS - Houtrakpolder | Zevenhuizen | 21-12-2021

Deze maand viel dan echt definitief het doek voor de SGM. Een aantal stellen liep na afloop van hun laatste diensten al uit in Amsterdam, maar er waren ook stellen die naar Leidschendam gingen. Hierdoor was het wachten op Strukton, die de stellen vervolgens naar de Houtrakpolder zou slepen. Nadat een week eerder al een transport in bewolkt weer vastgelegd kon worden, duurde het even voor bekend werd wanneer de volgende overbrenging zou zijn. Op 21 december was het zowaar eens strakblauw, en was ik net aangekomen in Schelluinen voor wat Betuwe-foto's toen ik te horen kreeg dat er deze middag vier stellen naar Amsterdam gesleept zouden worden en dat het transport al in Den Haag HS stond. Hierop werd na de twee treinen waar ik voor kwam direct terug richting Zevenhuizen gereden, waar ik gelukkig nog op tijd was om het transport op de foto te zetten. Helaas niet met de gehoopte eloc, maar met een G1206, komt de voor deze lijn behoorlijk lange trein langs mijn woonplaats, waarmee er een einde komt aan dit overzicht.

Ik wens iedereen op het forum hier een veilige jaarwisseling en een spoors 2022. We zien wel wat er van komt. ;)
Laatst gewijzigd door DDZ7504 op do mar 30, 2023 7:16 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Steven

Bericht door RemcoG »

Lekker overzicht Steven! Maart is super!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
LHN
Berichten: 179
Lid geworden op: wo sep 15, 2021 8:01 am
Locatie: Eml
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Steven

Bericht door LHN »

mei en juni zijn erg mooi.
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Steven

Bericht door Kevinrail »

Leuk overzicht Steven! April en oktober zijn mijn favorieten foto's.
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Steven

Bericht door NS1707 »

Erg leuk, Steven! Je bent niet de enige bij wie het goederenverkeer een wat minder prominente plek dit jaar heeft ingenomen ;-)
TM0304
Berichten: 483
Lid geworden op: za mar 20, 2021 6:34 pm
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Steven

Bericht door TM0304 »

Mooi! Ik vind maart en september het leukst.
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Steven

Bericht door TimoTrimbos »

Mooi overzicht reizigerstreinen!
Gebruikersavatar
srmeijer95
Berichten: 29
Lid geworden op: do sep 06, 2018 12:30 pm
Locatie: Valleilijn

Re: Jaaroverzicht 2021 Steven

Bericht door srmeijer95 »

Lekker overzichtje zo! :)
Prachtig.
Mattie
Berichten: 603
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Steven

Bericht door Mattie »

Leuk gedaan zo Steven, Maart en Augustus zijn mijn favorieten.
michelgouda
Berichten: 34
Lid geworden op: za apr 23, 2016 8:32 am

Re: Jaaroverzicht 2021 Steven

Bericht door michelgouda »

Fraai overzicht, Steven!
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Steven

Bericht door BjörnNielsen »

Nice Steven, oktober vind ik de mooiste
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3407
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Steven

Bericht door Rens »

Leuke serie en de ICNG-plaat blijft mooi :-)
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Steven

Bericht door derquinho »

Mooi overzicht Steven! Maart en oktober springen eruit bij mij.
DDZ7504
Berichten: 3870
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Steven

Bericht door DDZ7504 »

Iedereen bedankt voor de leuke reacties :D
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
Plaats reactie