Jaaroverzicht 2021 Jona

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2021.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2021 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Jona Brans
Berichten: 1632
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Jaaroverzicht 2021 Jona

Bericht door Jona Brans »

2021 was een jaar vol veranderingen. Corona gooide soms roet in het eten, de weersomstandigheden zorgden soms voor mooie verrassingen of juist voor vreselijke teleurstellingen. Ook was het het jaar waarin ik (eindelijk) mijn nieuwe fotocamera kocht, hierdoor is aan het eind van de reeks een flinke verbetering in mijn foto's te zien al zeg ik het zelf. Toch kon ik ook in de tijd daarvoor een aantal mooie foto's maken en ik heb mijn best gedaan groothoek zo veel mogelijk te voorkomen. Ondanks alles is het naar mijn mening een geslaagd jaar geweest!

Januari
Januari begon goed met een aantal interessante treinen. Op 9 januari 2021 reed Mat’54 386 van het NSM een rondje door Nederland. Omdat het een kort treinstel was kon ik hier mooi een sfeerplaatje van maken bij de spoorbrug in Deventer. In een mooi zonnetje rijdt de trein langs om daarna via Zwolle naar Drenthe te rijden.
Afbeelding

Februari
In februari was heel het land in rep en roer, want er was sneeuw gevallen niet zo weinig ook. Ik kon in de sneeuw een losse SGMm-2 fotograferen maar die foto is achteraf niet mooi genoeg. Er gebeurde wel nog meer opvallends, zo kwam er ook ineens een NS FLIRT op de 7000 terecht. Stel 2513 komt met +10 station Deventer binnen om daarna richting Apeldoorn te gaan.
Afbeelding

Maart
Medio maart zette NS bijna elke dag een Vectron in op IC Berlijn 143 en 148. Aangezien het redelijk mooi weer was toendertijd was dit een mooie gelegenheid voor een aantal plaatjes. Zo komt hier de 193 766 de spoorbrug in Deventer over met trein 148 naar Amsterdam Centraal.
Afbeelding

April
Op 24 april reed Motorpost 3029 een rondje door Nederland. Ik besloot een zijkantfoto te maken vanwege de fout staande zon. Dit deed ik bij de NABO in Diepenveen die over enkele jaren gaat verdwijnen. Met mijn fiets als motiefje en op de achtergrond een boerderij kon het rijtuig toch erg mooi gefotografeerd worden.
Afbeelding

Mei
In mei konden er geen geslaagde foto's gemaakt worden.

Juni 1
In juni zijn de dagen op zijn langst en is het mogelijk prachtige avondplaten te maken. Zo reed op 13 juni RRF 4402 met een graantrein uit Bad Bentheim naar Oss. Vanwege werkzaamheden moest er via Amersfoort gereden worden waardoor hij in prachtig licht de spoorbrug zou passeren. Terwijl de schapen geen idee hebben wat zich boven hun afspeelt passeert het geheel onderweg naar Oss.
Afbeelding

Juni 2
Op 28 juni was DBC 193 318 'Backbone' de gelukkige die de Pontrein moest trekken, eindelijk eens een gelegenheid om de loc te fotograferen. Ik besloot naar Teuge te gaan waar in een prachtig zonnetje het geheel passeerde onderweg naar Bad Bentheim.
Afbeelding

Juli
Opnieuw een spoorbrug, maar dit keer niet in Deventer ;)
Ondanks corona was het mogelijk om naar Duitsland op vakantie te gaan: op de planning stond twee weekjes naar de Moezel. Het hoogtepunt was de bekende Doppelstockbrücke in Bullay waar ik ontzettend graag een foto wilde maken. Uiteindelijk was het klikje van CFL 193 921 met gasketels net te laat genomen, maar wel kon er een mooie plaat gemaakt worden van een interessante reizigerstrein; de CFL KISS + Süwex FLIRT rijden als RE1 en RE11 samen tussen Trier en Koblenz. Hier de passage onderweg naar Koblenz.
Afbeelding

Augustus
In augustus waren er twee weken lang werkzaamheden bij Apeldoorn, hierdoor moesten er wat goederentreinen omrijden via Zwolle. Zo ook RFO 1830 die met een fraaie keteltrein onderweg was. De zon is nog net niet te ver doorgedraaid als het geheel Diepenveen passeert onderweg naar Bad Bentheim.
Afbeelding

September
Vanwege het 20-jarige bestaan heeft PKP Cargo een aantal vectrons een blauwe neus gegeven en de tekst '20 years PKP Cargo'. Op 5 september kwam voor mij voor het eerst de gelegenheid om zo'n Vectron te fotograferen. Met een Malaszewicze-Shuttle was de EU46-513 onderweg naar Tilburg industrie als ze in een mooi zonnetje Deventer passeert.
Afbeelding

Oktober
In oktober konden er geen geslaagde foto's gemaakt worden.

November 1
Ook in 2021 begon TCS met het rijden van de GreenCityTrip tussen diverse Europese steden en Breda. Op maandag 22 november had ik een dagje vrij, een ideale gelegenheid om naar Dordrecht Zuid af te reizen om de trein te fotograferen. Met TCS 189 115 op kop komt de sleep van 16 rijtuigen langs de fotograaf, onderweg naar Breda.
Afbeelding

November 2
Omdat het afscheid van de SGMm's dichtbij begon te komen, moest ik hier nog zoveel mogelijk plaatjes van maken. Op 23 november had ik net zoals de dag ervoor, vrij. Ik besloot naar de Overstichtlaan te fietsen om hier de sandite-SGMm vanuit Zwolle vast te leggen. In mooie herfstkleuren rijden SGMm 2139 en 2977 Deventer binnen, als LM naar Almelo.
Afbeelding

December
In een groot deel van december zat de Betuweroute (deels) dicht door werkzaamheden. Op 19 december was ik bij familie in Venlo en daarna besloot ik naar het bekende bos te gaan voor wat omleiders. Het hoogtepunt van de dag was de Marl-Sinsen kolentrein die dit keer met de 189 211 reed: RFO heeft deze korte tijd gehuurd van Retrack. Hierna kon ik tevreden huiswaarts keren.
Afbeelding

Al met al een geslaagd jaar dus. Graag hoor ik welke foto's jullie het best gelukt vinden, en voor nu wens ik iedereen een gelukkig 2022 toe!
TreinspotOdz
Berichten: 149
Lid geworden op: za apr 04, 2020 7:18 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Jona

Bericht door TreinspotOdz »

Leuk overzicht. Juni 1 en november 1 vind ik de leukste!
:)
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 3831
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Jona

Bericht door erica »

Maart vind ik de fraaiste.
Gebruikersavatar
QuinnTT
Berichten: 202
Lid geworden op: ma okt 05, 2020 6:04 pm
Locatie: Mdb

Re: Jaaroverzicht 2021 Jona

Bericht door QuinnTT »

Leuk overzicht, januari vind ik de leukste.
TM0304
Berichten: 483
Lid geworden op: za mar 20, 2021 6:34 pm
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Jona

Bericht door TM0304 »

Mooie samenvatting van 2021 hoor! April met die motorpost en het decor eromheen is echt prachtig.
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Jona

Bericht door TimoTrimbos »

Leuke, diverse serie! En goeie stap gezet door over te stappen naar een spiegelreflexcamera ;)
JUSTINIAN
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr mar 15, 2013 8:13 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Jona

Bericht door JUSTINIAN »

Fraaie serie Jona. De combi die je in juli bij Bullay op de plaat zette is trouwens standaard tussen Trier en Koblenz.
Peter1978
Berichten: 75
Lid geworden op: wo feb 03, 2016 10:39 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Jona

Bericht door Peter1978 »

Mooie serie Jona! Juli is mijn favoriet. De Malaszewicze-Shuttle met de EU46-513 van september heb ik die dag zelf ook gefotografeerd.
Mijn foto's op Flickr
Staaijeren
Berichten: 265
Lid geworden op: di mei 03, 2016 6:41 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Jona

Bericht door Staaijeren »

Leuke serie Jona!
Foto's op Flickr
ThijsvLoon
Berichten: 157
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Jona

Bericht door ThijsvLoon »

Nette serie hoor!
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3426
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Jona

Bericht door Rens »

Leuke serie en in juli heb je een mooie niet-standaard compositie gevonden in Bullay!
Mattie
Berichten: 604
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Jona

Bericht door Mattie »

Leuke reeks, Juli en Augustus zijn mijn favorieten.
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Jona

Bericht door RemcoG »

Leuk overzichtje! April vind ik goed gelukt!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
spurt2244
Berichten: 367
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Jona

Bericht door spurt2244 »

mooie reeks Jona. Juli is mijn favoriet.
Spoor-nl
Berichten: 209
Lid geworden op: wo mei 27, 2020 8:01 am

Re: Jaaroverzicht 2021 Jona

Bericht door Spoor-nl »

Mooie verzameling, april springt eruit! Leuk, in combinatie met die Nabo. ;)
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Jona

Bericht door Kevinrail »

Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar! Je hebt er een leuk jaaroverzicht van gemaakt Jona. Mijn favoriete plaatjes zijn die van maart en april.
Jona Brans
Berichten: 1632
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Jona

Bericht door Jona Brans »

Dankjulliewel voor de leuke reacties allemaal!
Plaats reactie