Jaaroverzicht 2021 Kevin-rail (Kevin Piket)

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2021.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2021 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Jaaroverzicht 2021 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door Kevinrail »

Leuk om te zien dat mijn mede fotografen ook dit jaar weer de moeite hebben genomen om fraaie jaaroverzichten van het afgelopen jaar samen te stellen. Met nog enkele dagen van het oude jaar te gaan, wordt het ook voormij tijd om met behulp van 12 foto's terug te kijken op het afgelopen jaar. Ook dit jaar is het me weer gelukt om elke maand op pad te gaan om foto's te maken. Aan het welbekende virus en de gevolgen daarvan ga ik niet al te veel woorden vuil maken, later we hopen dat het volgend jaar beter wordt. Persoonlijk was 2021 een mooi jaar, met als hoogtepunt de geboorte van onze dochter Esmee in juni waarover later meer. Daardoor waren er ook de nodige verbouwingen bij ons thuis nodig, zoals het verhelpen van een lekkage, het plaatsen van nieuwe kunstof kozijnen en badkamer en natuurlijk het gereed maken van de babykamer voor de komst van Esmee. Op hobbygebied werden de periodes afgewisseld van heel druk naar vrij rustig. Ik moet zeggen dat ik tegen de verwachtingen in ook in de 2e helft van het jaar toch nog regelmatig op pad ben geweest. Maar ik denk dat volgend jaar wat de hobby betreft toch wel wat rustiger gaat worden. Al wil ik wel actief blijven in de spoorwegfotografie. De interesses in de hobby verschuiven langzaam, er is minder tijd voor de hobby en ook het verdwijnen van leuke fotostekken door de komst van de beruchte ProRail hekken maken het voor ons als hobbyfotografen er niet leuker op. De uitdaging voormij was om dit jaar elke maand een andere materieelsoort te laten zien. Ik heb geprobeerd om een verdeling te maken tussen reizigers en goederentreinen. Veel plezier met mijn jaaroverzicht van 2021!

Januari AfbeeldingHSL 2454 (Stichting 2454-CREW) met 12 gasketelwagens &gt; de Vopak Gasterminal by Kevin Piket, on Flickr
Het jaar 2021 begon rustig met 2x een bezoekje aan de Rotterdamse haven en een dagje in de Zeeuwse Sloehaven te Vlissingen. Er werden in januari meerdere leuke foto’s gemaakt dus dat maakte de keuze voor deze maand wel weer wat lastiger. Wordt het de aan HSL verhuurde 2454 in de haven van Vlissingen of een plaatje van de LTE/RXP 6703 in de Europoort of toch van de LNS 1571 tijdens de bediening van LyondellBasell in de Botlek? Het is een plaatje van de 2454 (Stichting 2454-CREW) in de Sloe haven geworden. Op vrijdag 15 januari kreeg ik een tip dat HSL met een uit het Duitse Stendell afkomstige keteltrein, via Bad Bentheim en Kijfhoek onderweg was naar de Sloehaven in Vlissingen. De bestemming van de trein in het Sloe gebied was de Vopak gasterminal, en om deze te kunnen bedienen werd tijdens de tussenstop op de Kijfhoek de tijdelijk door HSL gehuurde diesellocomotief 2454 van de Stichting 2454-CREW in de trein gerangeerd. De 2454 is voor korte tijd aan HSL verhuurd wegens een defect aan diesellocomotief G2000 1324, die niet bepaald zacht in aanraking kwam met de bovenleiding op de Rotterdamse havenspoorlijn. Zodoende werden de camera spullen gepakt en naar Bergen op Zoom gereden om mijn maat voor die dag op te halen. Vervolgens werd via Nispen (Crossrail) en Roosendaal (HSL en DB Cargo) koers gezet naar Vlissingen. Na aankomst van de HSL trein in de Sloehaven kon men niet gelijk door naar Vopak omdat DB Cargo tot 15.00 uur een slot had. En dus werd het wachten, vooral lang wachten want DB Cargo had het druk. Ondertussen was ook het Railexperts personeel gearriveerd om de trein bij Vopak te gaan plaatsen. Na bijna twee uur wachten was het dan eindelijk zover en konden de HSL 2454 en het Railexperts personeel in actie komen. De trein werd in twee delen gesplitst en het eerste deel van 12 wagens werd bij de Vopak gasterminal geplaatst. Vervolgens keerde de 2454 los terug naar het emplacement om het 2e deel op te halen. Even leek het erop dat DB Cargo wederom roet in het eten ging gooien, omdat men met een lege set autowagens van de Cobelfret kwam, om vervolgens weer een trein naar de Vopak gasterminal te gaan brengen. We wachten het allemaal rustig af en toen we de rangeerder van HSL achterop de trein zagen staan wisten we genoeg, men ging gelijk het 2e deel van de HSL trein plaatsen bij Vopak. Snel werd positie ingenomen bij de 1e overweg waar we de trein op de gevoelige chip vast konden leggen. Vervolgens reden we weer naar de spooraansluiting van de Vopak gasterminal om ook hier weer een serie foto’s van de bediening door de HSL 2454 te kunnen maken. De HSL 2454 keerde weer los terug naar het hoofdemplacement en wij keerden tevreden huiswaarts. Op de foto heeft de HSL 2454 (Stichting 2454-CREW) met het 1e deel van 12 gasketelwagens bijna de Vopak gasterminal bereikt, terwijl ze door de fotografen wordt vastgelegd.

Februari AfbeeldingLNS 1511 + lege rongenwagens op Kijfhoek by Kevin Piket, on Flickr
Februari verliep qua hobbyen ook rustig want er werd slechts 2x keer op pad gegaan. Er werden deze maand foto’s gemaakt in Giessenburg (Betuweroute), Heerjansdam (Kijfhoek), in Barendrecht langs de havenspoorlijn en als laatste in Nispen. Daarnaast werden er wat sneeuwfoto’s gemaakt op Rotterdam Centraal tijdens mijn ICD reservedienst. Dit laatste maakt de keuze voor de maand februari dan wel weer wat lastiger. Wordt het een plaatje met of zonder sneeuw? Het is een plaatje met sneeuw geworden. Zoals voorspeld viel er in de nacht van zaterdag 6 op zondag 7 februari na lange tijd weer eens een dik pak sneeuw in Nederland. Met uitzondering van Zuid Limburg, want daar viel alleen regen. Ondanks de voorzorgs maatregelen van Prorail werd in het hele land de treindienst gestaakt. Zowel reizigers als goederentreinen konden niet rijden. NSR kon het niet geregeld krijgen om op een aantal hoofdtrajecten, treinen te laten pendelen. Tegen het middaguur kregen enkele particuliere vervoerders het echter wel voor elkaar om een (zei het beperkte) treindienst op te starten. QBuzz voerde een beperkte dienstregeling uit tussen Dordrecht en Gorinchem. QBuzz wilde ook tussen Gorinchem en Geldermalsen gaan rijden, maar dit kon helaas niet gerealiseerd worden vanwege een wissel bij Geldermalsen dat in de verkeerde stand lag. Ook het overige OV en wegverkeer hadden flink last van het winterweer, al moet ik zeggen dat het op de weg redelijk te doen was met de auto. Over de aanpak van Prorail aangaande het winterweer zullen we het maar niet hebben, laten we het er maar op houden dat er ‘veel’ ruimte voor verbetering is. In de week na de sneeuwval kwam het treinverkeer weer langzaam op gang al hadden de vervoerders nog lange tijd last van de problemen op het spoor. Zelfs de 2205 van de Stichting Historisch Diesel mocht zich met een sneeuwschuiver op de Betuweroute tussen de Kijfhoek en Zevenaar vermaken. De locomotief had daarvoor van ProRail ontheffing gehad omdat ze niet over ETCS beschikt. Op vrijdagmiddag 12 februari is ‘zwarte zwaan’ 1511 van Lineas op de Kijfhoek bezig met het omhalen van 11 lege rongenwagens, om vervolgens (na omlopen) koers te zetten naar Pernis waarna ze bij de Matrans Rotterdam Terminal met aluminium plakken zullen worden beladen. Dit vervoer verhuisde eind december 2020 van de VCK Waterland Terminal in de Amsterdamse Westhaven verhuist naar in Pernis. Zowel Lineas als DB Cargo zijn de vervoerders.

Maart
AfbeeldingArriva GTW 301 ‘Riemer en Annie’ als trein 20135 by Kevin Piket, on Flickr
In Maart ben ik slechts twee dagen op pad geweest. Verder werden er in Kethel (bij Schiedam), Rotterdam en in mijn woonplaats Nieuwerkerk a/d IJssel foto’s gemaakt. Van 1 t/m 5 maart hebben Suzanne en ik een midweekje vakantie gevierd in vakantiepark ‘Hof van Saksen’ te Nooitgedacht. Het was onze laatste vakantie samen zonder kinderen want in juni 2021 verwachten wij ons eerste kindje. Helaas was er door de aangescherpte Corona maatregelen weinig mogelijk. We konden niet uit eten op het park of in de buurt en ook even lekker zwemmen zat er jammer genoeg niet in. Toch hebben we deze vakantie even lekker kunnen ontspannen. Natuurlijk werd er ook wat tijd besteed aan de hobby en dit stond gepland op woensdag 3 maart. Op het programma stond een plaatje van de Lineas Dolimetrein en daarnaast de diesellijnen tussen Groningen en Veendam/Bad Nieuweschans waar Arriva de treindienst verzorgt. Ook op donderdag 4 maart ben ik samen met Suzanne nog even een middagje in Groningen op pad geweest op wat Arriva GTW’s vast te kunnen leggen. Arriva heeft 3 GTW’s in WiederLine uitvoering in dienst voor de promotie van de directe verbinding tussen het Nederlandse Groningen en het Duitse Leer. Omdat de Friesenbrücke over de Eems te Weener in de avond van donderdag 3 december 2015 om 18.40 uur geramd werd door vrachtschip 'Emsmoon' en deze nog niet is gerepareerd, is er sinds die tijd geen doorgaand treinverkeer meer mogelijk tussen Groningen en Leer en dit gaat nog wel even duren. De plannen zijn nog steeds, dat de Friesenbrücke in 2024 is hersteld. Op 3 maart is Arriva treinstel GTW 301 ‘Riemer en Annie’ als trein 20135 (Weener-Groningen) onderweg richting Groningen als ze te Winschoten het fraaie gebouw van groothandel WPA-Robertus zeker & vast passeert. Dit bedrijf is toeleverancier voor de akkerbouw, veehouderij, bloembollen, boomkwekerij, loonwerkers, hoveniers, retail, gemeentes en cultuurtechnische bedrijven en actief vanuit vijf vestigingen in noord, oost en midden Nederland.

April
AfbeeldingRFO 193 623 met trein 44332 by Kevin Piket, on Flickr
Zoals in de inleiding al beschreven stond verwachten we in juni ons eerste kindje. Daarom stond de maand april in het teken van de voorbereidingen voor de komst van onze dochter. Het babykamertje werd afgemaakt en de nodige babyspullen werden aangeschaft. Begin april zijn er nieuwe kozijnen geplaatst en werden de voorbereidingen getroffen voor het vernieuwen van onze badkamer. Tevens moest er veel geregeld worden en voormij ging het werk bij NS gewoon door (Suzanne ging eind april met zwangerschapsverlof). Daarnaast zijn we een geregistreerd partnerschap aangegaan (bijna hetzelfde als trouwen). Kortom een drukke maand en daarom was er voormij veel minder tijd voor de hobby is. Af en toe konden er wat treinen tussen de bedrijven door of tijdens het werk gefotografeerd worden. Een plaatje in Nieuwerkerk a/d IJssel mag in dit jaaroverzicht natuurlijk niet ontbreken. De strijd voor foto van april ging tussen de RRF 4401 met een keteltrein of de RFO 193 623 met de kolentrein naar het Tsjechische Ostrava. Deze laatste is het geworden. Sinds half april rijdt RFO in samenwerking met ITL-Deutschland een proefvervoer van 14 ritten tussen de Rotterdamse Maasvlakte en het Tsjechische Ostrava. Er worden twee verschillende wagensets gebruikt, één set bestaat uit gloednieuwe wagens type Eanos, de andere set uit wagens type Falns. Captrain verzorgt de firstmile tussen emplacement Maasvlakte Oost en de EMO-terminal. De route van deze treinen loopt via de grensovergang bij Oldenzaal en RFO maakt afwisselend gebruik van de Betuweroute om vervolgens via Arnhem en Deventer (kopmaken) te rijden of via het reguliere net over Rotterdam-Weesp-Amersfoort en Deventer. In het laatste licht van de dag zien we de fraaie trein met RFO ‘Sharky’ 193 623 onder treinnumer 44332 (Bh-Mvt) bij Nieuwerkerk a/d IJssel de drie fotografen passeren richting het Rotterdamse. Inmiddels is dit een vast vervoer geworden, rijdt er een derde set Roemeense kolenwagens mee in de omloop en wisselt de trein stuivertje tussen de Rotterdamse Maasvlakte en de Amsterdamse Westhaven.

Mei
Afbeeldingms &#x27;Rosanne&#x27; met NS DDAR/DDM1 materieel te Rotterdam by Kevin Piket, on Flickr
In de maand mei heb ik vrij veel gefotografeerd al was het voornamelijk bij mij in de buurt en in de regio Rotterdam. Verder dan Lage Zwaluwe ben ik niet gekomen. Er werden diverse leuke treinen gefotografeerd en voor het eerst kon ook spoorwegmaterieel per schip (DDM1/DDAR) en per vrachtwagen (SNG) vastgelegd worden. Vooral de laatste twee leverde leuke foto’s op. Het maakte de keuze voor de maand mei wel lastig. Wordt het een plaatje van een trein over rails, over de weg of over water? Ik ben voor een plaatje van het NS DDM1/DDAR materieel per binnenvaart schip gegaan. In december 2019 stelde NS Reizigers de DDAR & DDM1 treinstammen buitendienst. Tegelijk met het DDAR & DDM1 materieel gingen ook de NSR 1700 locomotieven aan de kant. De DDAR & DDM1 rijtuigen werden verzameld op de Amsterdamse Dijksgracht, waar deze rijtuigen lange rijen vormden in afwachting van hun gang naar de sloper. Voor dat het zover was, zijn alle DDAR/DDM1 rijtuigen naar het service bedrijf in Eindhoven geweest voor het demonteren van nog bruikbare onderdelen. In januari 2021 werd begonnen met het afvoeren van de in 2019 terzijde gestelde NSR 1700'en. Vanaf de TMA Terminal in de Amsterdamse Houtrakpolder bracht Zwagerman Transport de 1700'en over de weg naar HKS Metals in de Amsterdamse Westhaven. Afgelopen februari werden de DDAR/DDM1 rijtuigen door Strukton in delen overgebracht van de Dijksgracht naar de TMA Terminal in de Houtrakpolder, waarna op 27 mei de laatste te slopen DDM-1/DDAR bakken eveneens door Strukton naar de TMA Terminal werden gebracht. Nadat men eerst vier bakken opgehaald had in Amersfoort, werd op de Dijksgracht de rest opgepikt. In maart van dit jaar werd begonnen met de afvoer van het DDAR & DDM1 materieel. De oude DDAR/DDM1 dubbeldekkers werden echter niet per spoor maar per binnenvaartschip van TMA terminal in Amsterdam naar de sloper in Vlaardingen afgevoerd. De DDAR/DDM1 bakken worden door binnenvaartschip ‘ms. Rosanne’ van de Theo Pauw Groep overgebracht naar de Koggehaven in Vlaardingen waar ze gelost worden om ze vervolgens over de weg naar Jansen Recycling te vervoeren en aldaar door Vlasman Sloopwerken gesloopt te worden. De route voert vanaf de TMA terminal in de Houtrakpolder via Weesp-Breukelen-Utrecht-Nieuwegein-Schoonhoven-Ridderkerk-Rotterdam en Schiedam naar Vlaardingen. Op dinsdag 25 mei vond er weer een transport plaats en daarom werd samen met een maat tijdig naar Ridderkerk gereden waar de eerste plaatjes werden gemaakt om vervolgens tot aan het Noordereiland in Rotterdam de ‘ms. Rosanne’ te volgen. Helaas maakte de ‘ms. Rosanne’ niet van de gelegenheid gebruik om onder de ‘Hef’ door te varen. Het gros van de DDM-1/DDAR rijtuigen hebben de laatste episode van het legendarische Rotterdamse ‘luchtspoor’ in actieve dienst nog meegemaakt. Op de foto zien we het transport te Rotterdam Zuid voorbij gaan richting Vlaardingen.

Juni
AfbeeldingLTE 6703 met Poznan-shuttle in de Europoort &gt; P&amp;O by Kevin Piket, on Flickr
Juni, de spannendste maand van het jaar 2021 😊! De uitgerekende geboortedatum van mijn vrouw was op donderdag 10 juni, en het werd dus spannend of ze eerder dan de 10e, op de dag zelf of juist later zou bevallen. Na overleg met Suzanne besloot ik toch op deze fraaie lentedag op pad te gaan. De dag werd begonnen in Moordrecht voor een plaatje van RFO met de Ostrava kolentrein welke die dag werd getrokken door de 1829. Vervolgens werd naar Rotterdam Zuid gereden voor een plaatje van de vertraagde Poznan-shuttle van LTE welke onderweg was naar de Europoort. Na dit plaatje werd doorgereden naar de Europoort want de verwachting was dat de Poznan-shuttle kort na aankomst op het hoofdemplacement van de Europoort, door LTE bij de P&O terminal geplaatst zou worden. Gelukkig bleek dit het geval en zoals verwacht gebruikte men voor de deze klus de LTE 6703 (gehuurd van Railexperts). Toen de Poznan-shuttle bij P&O terminal binnen stond viel er even een gat in de planning. Intussen zag ik een Lineas G1206 met twee ketelwagens vanaf de Maasvlakte richting de Botlek rijden, deze was onderweg naar de Lyondell vesteging aan de Theemsweg. Samen met een andere fotograaf werd naar de Botlek gereden om deze bediening vast te kunnen leggen. Zover kwam het echter niet want kort na het passeren van de Rozenburgsesluis kwamen we RRF loc 17 tegen welke met een korte containertrein onderweg was naar de Bertschi Terminal aan het einde van de Theemsweg. Tijdens het fotograferen van de bediening ging de telefoon, het was mijn vrouw en ze dacht dat het nu echt ging gebeuren. Ze vroeg me om naar huis te komen en even later reed ik al op de snelweg richting Nieuwerkerk a/d IJssel. Nadat ik thuis gekomen was werd even overlegd en we besloten om de verloskundige te laten komen. Een kleine 20 minuten later was deze gearriveerd en na een kort gesprekje en een onderzoekje bleek inderdaad dat de bevalling begonnen was. Snel werd nog even gedoucht en de nodige spullen gepakt, waarna we bepakt en bezakt richting het IJsselland Ziekenhuis in Capelle a/d IJssel reden. Daar aangekomen kregen we een eigen kamer toegewezen en kon het wachten en ondersteunen van Suzanne beginnen. Onze dochter Esmee Sophie Piket werd op 10 juni 2021 (dus op de uitgerekende datum) om 21.49 uur in het IJsselland Ziekenhuis te Capelle a/d IJssel geboren 😊. Zo klik je aan het begin van de middag nog wat treinen, en zo ben je in de late avond VADER!!!!!!!!!!!!! Daarom moest er voor de maand juni natuurlijk voor een foto van de 10e gekozen worden. De keuze is gevallen op een foto van de LTE/RXP 6703 met de Poznan-shuttle, die we vanaf de Dintelhavenbrug richting de P&O terminal zien rijden.

Juli
AfbeeldingRTB 186 300 met trein 51401 by Kevin Piket, on Flickr
In juli was er wat minder tijd voor de hobby en dat kwam natuurlijk door de geboorte van Esmee. Daar was al rekening mee gehouden, maar toch vond ik de tijd om 3x op pad te kunnen gaan deze maand. Er werd een bezoek gebracht aan o.a. Moordrecht, Waddinxveen, Botlek/Europoort, Zwijndrecht, Dordrecht en Roosendaal. Daarnaast kon er voor het eerst sinds ander halfjaar weer een stoomtrein van de SSN gefotografeerd worden. Dit alles maakte de keuze voor de maand juli dan wel weer wat moeilijker. Het is een plaatje van de Calandbrug geworden omdat je naar mijn mening hier weinig foto’s van ziet. Als alles volgens planning verloopt wordt de Rotterdamse Calandbrug (inclusief het oude traject Bot-Erp) aan het einde van oktober vervangen door het Theemswegtracé. De Calandbrug is aan het einde van zijn technische levensduur en moet vervangen worden. Het huidige traject zal dan verlaten worden, waardoor er geen treinen meer over de Calandbrug zullen rijden. Het wegverkeer blijft wel gebruik maken van de burg. Zodoende werd op woensdag 14 juli naar deze markante spoor/verkeersbrug gereden om te kijken of het mogelijk was om wat plaatjes van treinen op de brug te kunnen maken. Dit bleek het geval en na een goede compositie gevonden te hebben kan het wachten beginnen. Omdat de hele dag de zon in je lens staat, kun je alleen iets met de Calandbrug als het egaal bewolkt is of na 18.00 uur in de avond (alleen in de zomertijd) want dan staat de zon wel aan de goede kant van de brug. Inmiddels weten we dat deze planning gehaald is en rijden de treinen uit de Maasvlakte/Europoort sinds 31 oktober niet meer via de Calandbrug naar de Kijfhoek. Vanaf de genoemde datum werd het treinverkeer vanwege het aansluiten van het Theemswegtrace op de havenspoorlijn, stilgelegd tussen de Botlek en de Maasvlakte/Europoort. Sinds half november rijden de treinen via dit nieuwe traject. Op 14 juli is het nog niet zover als RTB locomotief 186 300 "Antwerpen/Anvers" met trein 51401 (Br-Mvt) de Calandbrug richting de Maasvlakte passeert.

Augustus
AfbeeldingRRF PB01 met trein 51381 by Kevin Piket, on Flickr
Augustus was een rustige maand. Er werden foto’s bij mij in de buurt gemaakt, tijdens een dienstje naar Leeuwarden, op Kijfhoek en in de Europoort. Er werd in augustus weinig spectaculairs gefotografeerd, maar het hoogtepunt van de maand was toch wel het uithalen van de Captrain kolentrein naar Duisburg bij EECV in de Europoort door RRF. De kolentrein wordt door Captrain vanaf emplacement Europoort met twee Traxx locomotieven naar het Duitse Duisburg gereden. De first- en lastmile service tussen emplacement Europoort en belader EECV wordt verzorgd door RRF, die bij voorkeur gebruik maakt van de class 66. Als deze krachtpatser niet beschikbaar is, haalt RRF de trein met twee V100 locomotieven uit om deze vervolgens vanwege het treingewicht (bijna 4000 ton) in twee delen van Europoort West naar emplacement Europoort te brengen en aldaar weer tot één trein te combineren. De trein rijdt (met uitzondering van de zaterdag) de hele week en wordt sinds een maand weer beladen bij EECV. Het vervoer is al een paar keer gewisseld tussen EECV in Europoort West en de EMO op de Maasvlakte (waarvan we rechts in beeld de kranen zien). Op 24 augustus was het de beurt aan RRF ‘Hommel’ PB01 om de Captrain kolentrein bij EECV uit te halen. De dienstdoende machinist zette de trein keurig voor ons neer en ging vervolgens langs de trein om de technische controle van de VTG kolenwagens uit te voeren. Ondertussen konden ondergetekende en mede fotograaf Lars van Soest onze plaatjes maken en bood Lars mij de mogelijkheid om vanaf zijn hoog statief foto’s te maken, dit werd natuurlijk met beide handen aangegrepen om ook eens een plaatje vanuit ‘de hoogte’ te kunnen maken. Op de foto wacht de RRF PB01 geduldig tot de machinist klaar is met zijn ronde om vervolgens als trein 51381 (Erpw-Erp) naar het hoofdemplacement van de Europoort te vertrekken. Hier nemen twee 186'ers de trein over voor de reis naar Duisburg. Links zien we nog het locje van de BP raffinaderij, welke geduldig op zijn volgende klus wacht.

September
AfbeeldingDBC 6513 met trein 62778 by Kevin Piket, on Flickr
In september bestonden de hobbydagen uit uitstapjes naar Zeeuws-Vlaanderen, Antwerpen en het vastleggen van de SSN rit ‘Tijd voor actie, tijd voor stoomtractie’ welke bestond uit 6 rijtuigen en gereden werd door de 01 1075. In Zeeuws-Vlaanderen was ik al 5 jaar niet meer geweest en daarom alle reden om in goed gezelschap op 3 september dit deel van Zeeland te bezoeken. Een goederenspoorlijn, dikke diesels en mooie landschappen en fotostekken zorgden voor een leuke dag. Er waren treinen die wel en niet reden maar dat heb je in het goederenvervoer altijd. Vrijwel alle in Zeeuws-Vlaanderen actieve vervoerders konden op die vrijdag door ons vastgelegd worden. Een kleine week later werd een bezoek gebracht aan de haven van Antwerpen en dit leverde zowel leuke plaatjes als een grote teleurstelling op vanwege het missen van de Railtraxx zinkerts treinen uit Balen (B) en Budel (NL) naar bundel Groenland om bij de Antwerp Bulk Terminal weer beladen te worden. Dit was ontzettend zuur, maar in deze hobby geldt dat je naast grote successen soms ook zware tegenslagen hebt. FF balen en daarna gewoon opstaan en weer doorgaan. Op zaterdag 18 september werd na anderhalf jaar door de SSN weer een echte stoomrit gereden. De rit ging onder de naam ‘Tijd voor actie, tijd voor stoomtractie’ vanuit Rotterdam Centraal via Dordrecht en Lage Zwaluwe naar Breda, om vervolgens via Roosendaal, Lage Zwaluwe en Dordrecht weer naar Rotterdam Centraal terug te keren waar de rit eindigde. De trein bestond uit de waterwagen, vier Bm rijtuigen en het Mitropa restauratierijtuig en werd getrokken door de dit jaar herstelde 01 1075. De keuze voor de foto van de maand september is dus weer wat lastiger. Ik heb gekozen voor een foto uit Zeeuws-Vlaanderen. DB Cargo locomotief 6513 passeert met trein 62778 (Svg-Dow, Gevi 263/Un 1040) bij Zandstraat het groepje fotografen richting Dow Chemicals in Hoek.

Oktober
AfbeeldingNSM 876 als trein 28201 by Kevin Piket, on Flickr
In oktober werden er meerdere leuke treinen gefotografeerd. O.a. de Connecting Europe Express, een besloten rit van de SSN en een klein rondje randstad van NSM treinstel 876 konden vastgelegd worden. Daarnaast werden er ook leuke plaatjes in de Rotterdamse haven en de regio gemaakt, kortom keuze genoeg voor de maand oktober. Toch was het niet moeilijk om te kiezen. Het NS Mat’64 materieel is anno 2021 alweer ruim 5 jaar van onze vaderlandse sporen verdwenen. Op 16 oktober 2021 mocht Mat’64 treinstel 876 van Het Spoorwegmuseum weer eens haar wielen strekken en kwam op die dag in actie voor een klein rondje randstad. Vanuit het museum aan de Utrechtse Maliebaan werd via Bilthoven-Soest-Baarn-Weesp-Amsterdam en Zaandam koers gezet naar Uitgeest. Na kopmaken aldaar reed het fraaie treinstel via Beverwijk en Haarlem naar Leiden waar het treinstel tweeënhalfuur verbleef. Rond 15.40 uur vertrok de 876 weer uit Leiden om via Alphen a/d Rijn-Woerden-Breukelen-Diemen-Weesp en Hilversum terug te rijden naar het Spoorwegmuseum. Nadat ik de 876 had vastgelegd in Soest werd naar Driehuis gereden en vervolgens via een tussenstop op station Hoofddorp, naar Alphen a/d Rijn voor een plaatje vanaf de verkeersbrug (Goudse Schouw). Helaas was het hier behoorlijk dicht gegroeid sinds mijn laatste bezoek aan deze brug in 2017 en zodoende was deze stek niet meer bruikbaar. Snel werd even op de Suncalc app gekeken en de zon bleek bij Zwammerdam nog net goed te staan. Omdat ik niet veel tijd meer had werd in rap tempo naar Zwammerdam gereden om de 876 voor de 3e keer die dag vast te kunnen leggen. Als trein 28201 (Utm-Ledn) passeert de NSM 876 in Driehuis de fotografen richting Leiden. Tegen de verwachting in brak op het juiste moment de zon door en zorgde samen met een donkere wolkenlucht voor prachtig licht. Daarom is dit mijn favoriete foto van oktober.

November
AfbeeldingNSR 2950 + 2135 + 2966 als trein 5146 by Kevin Piket, on Flickr
Een plaatje van de NS SGMm treinstellen mag in dit jaaroverzicht natuurlijk niet ontbreken. Ik denk dat ik vloek in de kerk als ik zeg dat de reizigers en het meeste NS personeel de SGMm treinstellen niet echt gaan missen. Het reed nou niet echt geweldig en de reizigers hadden geen Airco (er konden nog wel ramen open). Daarnaast was het SGM materieel naar mijn mening nou ook weer niet zo iconisch als het Mat’64 materieel van NS. Maar goed ook voor het SGM materieel kwam na 46 jaar trouwe dienst het einde inzicht en zodoende rende de meeste spoorfotografen (zelfs de meest fanatieke cargo fotografen) er in de laatste maanden van dit jaar achteraan om hun archief aan te vullen. Ook ik heb desondanks wel wat tijd besteed aan het fotograferen van het SGM materieel, hoewel ik er niet het hele land voor doorgereisd ben. Avondopnames zijn er niet meer van gekomen, maarja je kunt niet alles hebben. Verder werden er in de maand november tijdens een vakantie met mijn vrouw en Esmee in het Centerparcks vakantiepark Heijenbos in Heijen foto’s gemaakt van de Arriva GTW en Lint 41 treinstellen tussen Boxmeer en Nijmegen. Ook de VSM 23 071 werd vastgelegd, deze machine ging met een paar rijtuigen de 65 018 bij de SSN ophalen na een kuurtje op de kuilwielenbank bij Alstom in de Waalhaven. Verder was november een rustige maand qua hobbyen. Op 15 november vertrekken de SGMm treinstellen 2950 + 2135 + 2966 als trein 5146 (Ddr-Gvc) uit het station van Zwijndrecht richting eindbestemming Den Haag Centraal als ze door de fotograaf vastgelegd worden.

December
AfbeeldingStrukton 303008 met trein 51778 by Kevin Piket, on Flickr
De laatste maand van het jaar en vooral van de lijstjes. NPO Radio 2 heeft de Top 2000, Radio 10 Gold heeft de Top 4000 en natuurlijk hebben we de verlanglijstjes voor Sinterklaas en Kerst. Daarnaast was december ook de laatste maand waarin de NS het 46 jaar oude SGMm materieel inzetten. Voor ons als spoorfotografen sluiten we het jaar af met de jaaroverzichten op Sion-rail en het aantal fotografen die de moeite nemen om fraaie jaaroverzichten samen te stellen lijkt elk jaar meer te worden. December was een rustige maand want verder dan twee plaatjes van het overbrengen van de SGMm treinstellen vanuit Leidschendam naar de Amsterdamse Houtrakpolder door Strukton ben ik niet gekomen. Thuis werden er nog wat foto’s met de NS telefoon en papieren treinkaartjes gemaakt, maar dat was het verder wel. December blonk nou niet echt uit in mooi weer. Op de foto passeert Strukton locomotief 303008 ‘Danique’ met de NS SGMm treinstellen 2979 + 2976 + 2978 & 2977 als trein 51778 (Gv-Hrp) bij Zevenhuizen de fotografen richting Amsterdam. Bij deze treinstellen heeft men voordat ze naar de sloper gingen, de Sandite installatie verwijderd.

Dat was hem weer voor dit jaar, ik hoop dat de doormij gekozen foto's in de smaak vielen. Zoals in de inleiding al gezegd ben ik benieuwd wat 2022 in alle opzichten gaat brengen en of ik nog regelmatig op pad kan voor de hobby. Rest mij alleen nog om u allen een fijne jaarwisseling en een mooi, spoors en vooral gezond 2022 te wensen.
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door NS1707 »

Heel mooi en divers overzicht, Kevin!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door RemcoG »

Mooi overzicht en leuke bijschriften! Top!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
TM0304
Berichten: 483
Lid geworden op: za mar 20, 2021 6:34 pm
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door TM0304 »

Hele mooie serie! Gefeliciteerd met je dochter, juni is daardoor natuurlijk echt het meest bijzonder
Lars
Berichten: 73
Lid geworden op: vr sep 06, 2019 2:55 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door Lars »

Fraai overzicht! Leuk dat ik je heb mogen helpen met een foto van je jaaroverzicht:)
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 3823
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door erica »

Mooie serie, september is mijn favoriet.
Ruben01
Berichten: 1295
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door Ruben01 »

Mooie reeks Kevin, juni en oktober zijn mijn favorieten!
LHN
Berichten: 179
Lid geworden op: wo sep 15, 2021 8:01 am
Locatie: Eml
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door LHN »

ik vind mei erg mooi
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2021 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door wessele »

Heel mooi Kevin, juni springt eruit!
arnold
Berichten: 14587
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door arnold »

Mooi Overzicht. En nog hartelijk gefeliciteerd en geniet ervan.
NovioSites
Berichten: 1227
Lid geworden op: ma mei 13, 2013 2:55 pm
Locatie: Bgn

Re: Jaaroverzicht 2021 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door NovioSites »

Mooi gevarieerd overzicht! De hommel en Belg in de Europoort springen er samen met de Plan V uit voor mij. Bedankt voor de leuke dagen die we gedeeld hebben dit jaar! :D
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door TimoTrimbos »

Erg mooie en diverse serie, met juni en oktober als favoriet!
BjörnNielsen
Berichten: 968
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door BjörnNielsen »

Geweldig jaar(overzicht) heb je Kevin, juni is wel de knaller!
GvTrail
Berichten: 3432
Lid geworden op: vr okt 24, 2014 5:12 pm
Locatie: Hart van de Betuwe

Re: Jaaroverzicht 2021 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door GvTrail »

Juni is natuurlijk hét moment.
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door Kevinrail »

Bedankt heren voor de complimenten. Al is het een hoop werk, ik blijf het leuk vinden om elk jaar een jaaroverzicht te maken.

NS 1707: :D.

RemcoG: Het was weer zwoegen op die teksten ;).

TM0304: Zeker en juni is natuurlijk ook mijn persoonlijke favoriet in dit overzicht.

Lars: En het was een mazzeltje voormij ;). Ik heb trouwens wel getwijfeld of ik hem zou plaatsen toen ik jou jaaroverzicht zag, maar ook voormij was deze plaat het hoogtepunt van de maand.

Bob: Ja Zeeuws-Vlaanderen blijft toch een grote aantrekkingskracht op fotografen hebben. Het blijft leuk en gevarieerd daar. De bedoeling is om ook volgend jaar er weer te gaan kijken.

Ruben01: :D!

LHN: Mei vindt ik zelf ook een leuke plaat inderdaad, ik heb er verder geen plaatjes van gezien in de overige jaaroverzichten.

Wessele: :D.

Arnold: :D Bedankt, genieten doen we zeker met/van Esmee!

Stephan: :D Graag gedaan! Al zijn we dit jaar niet zo heel veel samen op pad geweest, leuk en gezellig was het zeker. Ik ben benieuwd of we volgend jaar wat vaker op pad kunnen.

Timo: :)

Björn: Ja inderdaad Björn, het was zeker een mooi jaar :D. Ik/we zijn heel blij met Esmee als onze dochter. Ze doet het heel goed :D.

GvTrail: Zeker Gérard :D ;)
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door VinceCargo »

Leuke serie Kevin!
Geen handvol, maar een land vol
Gebruikersavatar
QuinnTT
Berichten: 202
Lid geworden op: ma okt 05, 2020 6:04 pm
Locatie: Mdb

Re: Jaaroverzicht 2021 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door QuinnTT »

Mooie serie! Ook bij jou springt de '64 eruit met die gave lucht
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door Kevinrail »

Bedankt mannen!

Vincent: :D

Quinn: Thanks, ik heb die dag 3 plaatjes gemaakt van de 876 maar dit is toch wel mijn favoriete foto van die dag.
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door teunlukassen »

Leuk overzicht Kevin, en leuk om begin dit jaar eens kennisgemaakt te hebben :) Januari en mei zijn mijn favorieten!
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3424
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door Rens »

Mooie serie met wat mij betreft februari en augustus als favorieten.
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door derquinho »

Mooi Kevin! Voor mij springen de 2454 en de 6703 eruit!
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door Kevinrail »

Thanks heren voor de complimenten.

Teun: Zeker leuk om eens kennis te maken :).

Rens: Augustus is ook één van mijn persoonlijke favorieten van afgelopen jaar.

Derk: Het vastleggen van de 2454 in de Sloe was één van de leukere bedieningen van vorigjaar :).
Plaats reactie