Jaaroverzicht 2021 Jamie

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2021.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2021 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
TreinspotOdz
Berichten: 149
Lid geworden op: za apr 04, 2020 7:18 pm

Jaaroverzicht 2021 Jamie

Bericht door TreinspotOdz »

Door het coronavirus is het jaar 2021 erg anders verlopen. Mede dankzij de oplopende besmettingen (recordaantal!) en de afgelaste bijzondere ritten op het spoor. Het jaar wordt nog even als kers op de taart afgesloten met een lockdown en ik besloot maar eens aan een jaaroverzicht te beginnen.

Januari

In Januari kon ik helaas geen goede foto's maken. Hierdoor zal er een bonusfoto volgen.

Februari

Afbeelding

26 februari was een zonnige dag met veel wolken op komst. RTB met een gasketeltrein zat er aan te komen en het hele veld zat compleet in de schaduw. 5 minuten voor doorkomst van de trein trokken de wolken weg en passeert RTB 186 425 met een gasketeltrein de Spitdijk in Deventer onderweg richting Sloe.

Maart

Afbeelding

Op 27 maart reed de (destijds) Cabooter-shuttle met enige vertraging richting de terminal in Blerick. De zonnestand was vreselijk toen de trein richting de terminal reed maar bij de terugrit reed de trein in een mooie zon. De vol- en mooi beladen trein maakte het plaatje af en hier passeert de trein de Broekdijk in Hulten onderweg richting Maasvlakte.

April

Afbeelding

RFO heeft sinds een tijdje een nieuwe kolentrein verbinding gestart tussen Ostrava en de Maasvlakte. Het buitenlandse stuk verzorgd ITL met locs van Captrain en het binnenlandse neemt RFO over. Op 25 april kwam er opnieuw een melding van de Ostrava kolentrein, wat mij naar het spoor toe leidde. Een foto uit Bad Bentheim gaf echter iets meer context over de trein want de trein bestond volledig uit gloednieuwe Ermewa Eanos'en. Ook deze dag was het erg bewolkt, en lag er vaak schaduw op het spoor. Zo ook toen de trein in de verte de bocht om kwam rijden. Maar gelukkig waren de wonderen de wereld nog niet uit want net zoals de foto van februari broken de wolken open en kwam de trein in een mooie zon langs richting Maasvlakte.

Mei

Afbeelding

Op 30 mei reden motorposten 3029 en 3031 een onderhoudsrit van Utrecht Maliebaan naar de werkplaats in Blerick. De heenrit werd een aantal keer op de foto gezet en de planning was om hierna naar huis te gaan. Maar ik was nog niet tevreden met de foto's die ik had van het transport dus wachtte ik met een aantal anderen de terugrit op in Ulfterhoek. Rond de klok van 16:50 kwam NSM 3031 met een hoop getoeter langs onderweg terug richting het spoorwegmuseum.

Juni

Afbeelding

Op 16 juni vertrok aan het eind van de middag Freightliner 266 004 met een graantrein vanuit Oss richting Bad Bentheim. Ik was deze loc al een paar keer misgelopen dus deze keer ging ik vroeg van tevoren langs het spoor staan en ik besloot een trappetje mee te nemen voor net iets extra hoogte. De zon zou vreselijk fout staan dus ik probeerde er het beste van te maken, maar net toen de trein aan kwam rijden kwamen de wolken voor de zon te staan en kon ik er nog enigszins iets goeds van maken.

Juli

Afbeelding

Op 2 juli stond er een middagje Salzbergen gepland. Helaas werden er hier weinig tot geen zonfoto's gemaakt. Maar na loop van de dag begon de zon steeds meer open te breken en kon deze DBC 145 003 met een styreen keteltrein bij de Diekenhookstrasse in Salzbergen gefotografeerd worden in een mooie zon.

Augustus

Afbeelding

DBC rijdt onregelmatig walsdraadtreinen tussen Bad Bentheim en Almelo. Op 4 augustus was dit ook het geval want toen ik bij de Hazemeijer stond zag ik voor het rode sein een DBC 6400 staan. Toen de zon uit viel vertrok DBC 6412 met een sleep Eaos-x'en en Res'en uit Hengelo en passeert hier de Hazemeijer.

September

Afbeelding

Op 26 september werd door Railcolor bekend gemaakt dat het panoramarijtuig 'Luxon' naar Nederland zou komen voor een rondrit met gasten. De overbrenging via Bad Bentheim moest ik uiteraard op beeld krijgen en ik fietste naar het spoor toe. Een kwartier voor de RXP trein zat RFO met een Gefco-autotrein, welke bij vertrek in Bad Bentheim werd gemeld. De trein kwam in de verte aanrijden en in een mooie zon passeert RFO 1830 met een volbeladen Gefco-autotrein de Bentheimerstraat nabij De Lutte onderweg richting Kijfhoek. Uiteindelijk mislukte de foto van RXP.

Oktober

Afbeelding

Onregelmatig rijdt RRF keteltreinen tussen Bad Bentheim en IJsselmonde. Op 2 oktober reed er een slag vanuit Bad Bentheim naar IJsselmonde, terwijl ik in Teuge stond. De trein passeerde maar niet en ik gaf de moed op, dus ik fietste naar Deventer. Onderweg kreeg ik de melding dat RRF Almelo de Riet was gepasseerd, dus snel werd er naar de spoorbrug gefietst. Bij aankomst was het 18:37 en de klok slaat 18:39 als RRF 4402 met een keteltrein over de IJsselbrug van Deventer rijdt richting IJsselmonde.

November

Afbeelding

In het weekend van 13 en 14 november reed TCS de Dinnertrain tussen Arnhem Centraal en 's-Hertogenbosch. De trein reed vanaf Watergraafsmeer in Amsterdam via Utrecht naar Arnhem Centraal waar de rit zou beginnen. Op de zaterdag (13e) liet ik de middagrit vallen en maakte ik een avondplaat van de avondrit (helaas mislukte deze). Op de zondag (14e) was de middagrit echter wel het doel van de dag. Er werd met de trein naar Veenendaal de Klomp afgereisd en vanaf hier werd naar De Kade gefietst. Vanuit Watergraafsmeer vertrekt Strukton 1756 met 4 wagens van de Dinnertrain en achterop de TCS 102001 richting Arnhem Centraal. Bij de overweg aan de Kade, bij Veenendaal, passeert de trein om 14:17 om na een stop in Wolfheze door te rijden naar Arnhem Centraal voor 2 ritten tussen Arnhem en 's-Hertogenbosch.

December 1

Afbeelding

Het einde van de oersprinter bij de NS zat eraan te komen. Op 5 december vond ik het daarom reden genoeg om een uitstapje naar Utrecht Maliebaan te maken, waar de 2978 de hele dag pendelde. Na een geslaagde foto aan de Biltstraat werd voor de terugrit doorgegaan naar de Wolter Heukelslaan. Deze foto mislukte bijna bij het hele groepje en toen was het weer wachten geblazen. Tijdens het wachten namen we een kijkje in het Spoorwegmuseum en ontstond er bij iemand een plan. We zouden vanaf hier naar Maartensdijk fietsen, om de sprinter vanuit Almere vast te leggen. We gingen hiermee akkoord en ook de SGMm vanuit Utrecht zat er weer aan te komen. We fietsten weer naar de Wolter Heukelslaan waar bovenstaande foto gemaakt kon worden. Uiteindelijk is de foto in Maartensdijk ook geslaagd en raakte op de terugweg naar huis de 2978 bij Blauwkapel defect.

December 2

Afbeelding

Een weekje voor de allerlaatste inzetdag van de SGMm besloot de NS stickers op 1 treinstel te plakken. De 2995 was de gelukkige om de afscheidstekst 'Na 46 jaar ben ik uitgesprint!' te dragen. Deze raakte na enkele dagen defect door een probleem aan een draaistel, maar gelukkig was deze op tijd hersteld. Op de laatste inzet dag van de SGMm (11 december) reed de 2995 samen met de 2951 een aantal slagen tussen Zwolle en Groningen (treinserie 8100). Ik wilde dit niet missen dus ging ik naar Beilen om de 2 treinstellen op te wachten. Het is 10:59 als NSR 2995 + 2951 de 7 fotografen passeren aan de Alting in Beilen onderweg als Sprinter naar Zwolle. Dit is dan ook mijn allerlaatste zonfoto van een SGMm in dienst rijdende.

Ik wil verder iedereen hele fijne kerstdagen toewensen en een gelukkig en gezond nieuwjaar. Favorieten van dit overzicht hoor ik graag hieronder!
:)
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Jamie

Bericht door VinceCargo »

Leuke serie! Maart en april zijn voor mij favoriet
Geen handvol, maar een land vol
Jona Brans
Berichten: 1633
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Jamie

Bericht door Jona Brans »

Leuk jaaroverzicht Jamie! Met een aantal bekende foto's voor mij ;)
Mijn favorieten zijn maart, april en september.
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Jamie

Bericht door TimoTrimbos »

Mooi jaaroverzicht! :D
Ruben01
Berichten: 1297
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Jamie

Bericht door Ruben01 »

Gaaf overzicht! September vind ik erg mooi zo in het avondlicht.
spurt2244
Berichten: 368
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Jamie

Bericht door spurt2244 »

Leuk overzicht! April en december 1 zijn mijn favoriet.
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Jamie

Bericht door RemcoG »

Lekker overzicht Jamie! April is top!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Mattie
Berichten: 606
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Jamie

Bericht door Mattie »

Leuke reeks Jamie, Maart en April zijn naar mijn mening de mooiste!
Spoor-nl
Berichten: 209
Lid geworden op: wo mei 27, 2020 8:01 am

Re: Jaaroverzicht 2021 Jamie

Bericht door Spoor-nl »

Goed gelukt! Met name de meifoto!
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Jamie

Bericht door Kevinrail »

Mooi jaaroverzicht Jamie! April en november zijn favoriet.
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Jamie

Bericht door derquinho »

Mooi! Ik ga voor april.
Plaats reactie