Jaaroverzicht 2021 Timo Trimbos

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2021.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2021 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Jaaroverzicht 2021 Timo Trimbos

Bericht door TimoTrimbos »

Jaaroverzicht 2021 Timo Trimbos

Het jaar 2021 gaat op het gebied van de treinhobby zoals voorgaande jaren de boeken in als geslaagd en dat is mede te danken aan de vele leuke uitstapjes en goede vriendschappen. Ondanks de schommelingen in de corona-pandemie die ik verder buiten beschouwing laat, lukte het wel om dit jaar vijf landen met een bezoek te vereren voor hobby-doeleinden. Naast Nederland en (natuurlijk...) België kregen Luxemburg, Duitsland en Frankrijk ook de nodige aandacht. In dit jaaroverzicht heb ik geprobeerd een zo divers mogelijke selectie te gebruiken waarin de meeste landen aan bod zullen komen.


Januari

In januari stond de hobby op een vrij laag pitje en het leverde, ondanks een aantal dagjes weg, geen noemenswaardige foto's op voor het jaaroverzicht. Dat maakt dat er een vervangende foto zal verschijnen voor januari.


Februari

AfbeeldingNSR 4037 + 4208 I IC 3643 I Roosendaal by Timo Trimbos, on Flickr

Als er één ding opvallend was aan februari, dan was dat wel de flinke sneeuwval. Dat er zo'n grote hoeveelheid zou vallen kwam voor velen onverwachts, inclusief voor ProRail. Na de flinke sneeuwval lag zowat het hele spoorwegnet in Nederland plat en het duurde enkele dagen vooraleer het treinverkeer terug werd opgestart. Gelukkig was men vroeg genoeg want de verwachte zon én de sneeuw die bleef liggen maakten dat er begin februari uiterst fraaie weersomstandigheden waren om te fotograferen. Dat maakte dat zelfs de veelvoorkomende reizigerstreinen de moeite werden om vast te leggen en dat gold ook voor het setje koplopers dat ik op vrijdag 12 februari bij de voormalige en volledig besneeuwde aansluiting van Jan de Rijk aantrof.


Maart

AfbeeldingSR 1756 I 55171 I Gilze-Rijen by Timo Trimbos, on Flickr

In maart maakte ik één van m'n leukste foto's van dit jaar als ik er nu op terugkijk. Dat was naar aanleiding van een dankbare tip dat de fris uit revisie gekomen 1756 van Strukton een overbrenging zou doen van werkmaterieel vanuit het hoge noorden naar mijn woonplaats. Ondanks dat de trein bij wijze van spreken in de achtertuin kwam besloot ik breder te kijken dan Roosendaal en dat bracht mij uiteindelijk in Gilze-Rijen. De mijns inziens fraaie stek met het stationsgebouw als fotomotief was namelijk sinds kort weer bruikbaar omdat het gebouw (evenals de nez-cassé) net uit revisie was gekomen. In combinatie met de korte werktrein paste het allemaal perfect toen het konvooi in een heerlijk voorjaarszonnetje Gilze-Rijen passeerde.


April

AfbeeldingSNCF 67629 + 467494 I ZZ49883 I Neufvilles by Timo Trimbos, on Flickr

April bracht het nieuws waar ik maandenlang naar uit had gekeken, namelijk dat België zijn landsgrenzen terug openstelde voor niet-essentiële reizen vanuit het buitenland. Het zal geen verrassing zijn dat ik meteen meerdere hobbydagen bij de zuiderburen besteedde en eentje daarvan stond volledig in het teken van de terugkomst van de BB67400'en: een reden om naar België te gaan op zich :). De weersvoorspellingen van dinsdag 27 april lieten mij beslissen om die dag af te zakken naar het prachtige Wallonië waarbij ik één stek in het bijzonder wilde afvinken: de buitenbocht van Neufvilles. De vreugde was dan ook groot toen de camera op het hoogtestatief precies deed wat ik wilde bij doorkomst van de lege ballast-trein, aangevoerd door de blauwe 67629 en groene "FRET" 467494, op weg naar de groeve van Quenast. Eindelijk had ik de locs ook eens in de zon. :lol:


April II
vervanger januari

AfbeeldingSNCB 1356 I IC E12137 I Franière by Timo Trimbos, on Flickr

Naast een succesvolle dag voor de SNCF Fretjes op 27 april was ik op zaterdag 24 april ook in België te vinden, en wel voor mijn favoriete e-loc van België: de reeks 13. In de reizigersdienst zijn de locs enkel aan te treffen op de IC-verbinding Brussel-Zuid - Luxembourg en ze beperken zich daarmee tot één traject, maar in het weekend van 24/25 april werden deze treinen tussen Namur en Ottignies omgeleid. Daarmee kon ik ze ook vastleggen op de stekken tussen Namur en Fleurus, waarvan de weilandstek vlakbij Franière er eentje is. Daar besloot ik de laatste foto's van de dag te maken en wachtte ik IC E12137 op die, als mijn verwachtingen klopte, met de brandschone 1356 aan kop moest rijden. De theorie kwam overeen met de praktijk want tegen half vijf was daar inderdaad de 1356 aangereden die met 1 i10 rijtuig en 5 i11 rijtuigen op weg was naar het Brussels gewest.


Mei

AfbeeldingCREW2454 3029 I 70494 I Horst-Sevenum by Timo Trimbos, on Flickr

Ondanks dat ik in mei België en Luxemburg bezocht, blijft de favoriet toch een foto uit eigen land. Op de één-na-laatste meidag was er een rondrit voorzien van twee motorposten door Nederland, waarbij geëindigd zou worden in Blerick. Ik was ook die dag op pad en was voornemens om er in de middag achteraan te gaan, gezien het feit dat beide motorposten los van elkaar terug zouden keren vanuit Limburg. Dat gaf me de gelegenheid om eens een (voor mij) interessante trein vast te leggen met het fraaie stationsgebouw van Horst-Sevenum. Nadien de bruine motorpost van het spoorwegmuseum was doorgekomen was het de beurt aan de mP 3029 van de CREW2454 die vanwege zijn prachtige kleurstelling van mij de meeste aandacht kreeg.


Juni

Juni kende relatief weinig mooie dagen en de tripjes die die maand werden gemaakt stonden lang niet altijd in het teken van fotograferen. Voor juni zal eveneens een vervangende foto komen.


Juli

AfbeeldingSNCB 650 + 647 I S61 E4568 I Charleroi-Ouest by Timo Trimbos, on Flickr

Met de zomervakantie voor de deur en best wat dagen met lekker weer werd juli een succesvolle maand bij mij. Er zijn meerdere uitstapjes naar België geweest maar ook Luxemburg werd met een meerdaagse trip bezocht, met als gevolg dat de keus reus is en daarmee niet heel gemakkelijk. Toch blijf ik voor nu bij de Belgen en wel bij één van de meest fascinerende steden van het land: Charleroi. Na een succesvolle dag werd de dag afgesloten bij de friterie (achter de trein) en stond er nog één plaatje op het programma, namelijk van de stoptrein op het laagst gewaardeerde station van België: Charleroi-Ouest. De hoop was gevestigd op een tweetal ongereviseerde klassiekjes die allebij brandschoon waren en zowaar: we hadden het geluk om ze op uitgerekend die trein aan te treffen.


Augustus

AfbeeldingSNCF 122320 I TER 16456 I Sous-le-Bois by Timo Trimbos, on Flickr

Naast de vakantie naar Normandië bezocht ik in augustus nog een keer Frankrijk, en dat was ten behoeve van de te verdwijnen getrokken TER-treinen tussen Paris-Nord en het noord-Franse Maubeuge. Met een drietal vrienden togen we voor dag en dauw op vrijdag 27 augustus naar Frankrijk en na een nogal pijnlijke ervaring bij de eerste getrokken trein en een tweede poging zonder zon was het de derde keer raak. Naast dat de zon aanwezig was troffen we aan waar we stille hoop voor hadden: een nez-cassé in de prachtige Béton livrei. Met TER 16456 passeert de fraaie 122320 de weinig voorstellende halte Sous-le-Bois, wanneer de eindbestemming Maubeuge bijna bereikt wordt. Uiteindelijk is het een juiste keus geweest om achter deze treinen aan te gaan want intussen zijn ook hier de getrokken Corail-treinen verleden tijd...


September

AfbeeldingNSR 2143 I SPR 5567 I Soest by Timo Trimbos, on Flickr

Het jaar 2021 was onder andere ook het jaar van de verdwijning van de oersprinters van de NS. Ik heb er in de afgelopen jaren bijzonder veel op gejaagd en het was regelmatig het doel voor mij bij een dagje weg in Nederland, en dat was dit jaar niet anders. In september kreeg ik de mogelijkheid om nog mee te pakken wat in mijn archief tot dan toe ontbrak, namelijk foto's van een solo SGMm-II. Op 4 september stonden ineens twee losse tweetjes gepland voor de sprinterserie tussen Utrecht en Baarn, waarmee een doel al snel gevonden was. Eén plaatje wilde ik in het bijzonder hebben, namelijk bij de fraaie avondstek tussen Soest en Soestdijk. Door een verkeerde wandelroute was het uiteindelijk nog even sprinten (hoe toepasselijk...) maar het lukte uiteindelijk wel.


Oktober

AfbeeldingDB Regio 143 135 I RB22 15273 I Würges by Timo Trimbos, on Flickr

Duitsland had ik tot oktober niet bezocht voor hobby-doeleinden maar daar kwam die maand verandering in. Samen met een vriend werd besloten om in de herfstvakantie af te zakken naar de deelstaat Hessen, teneinde de daar nog rijdende "Trabbi's" vast te leggen. In eerste instantie leek het erop dat de weersverwachtingen ons blij maakte met een dooie mus, maar tegen verwachtingen in begon de zon op dinsdagmiddag, vlak voor zonsondergang, nog even een uurtje te schijnen. We troffen het wel met de omlopen want precies de ritten die in de zon passeerde, werden met een loc uit de Baureihe 143 vertegenwoordigd. Dat leverde onder andere een foto op van de 143 135 die onder een dreigende lucht tussen Bad Camberg en Wörsdorf passeerde, onderweg met een Dosto-stam als RB22 naar Frankfurt/Main Hauptbahnhof.


Oktober II
vervanger juni

AfbeeldingSH4 766 I 28201 I Zegge by Timo Trimbos, on Flickr

Het tripje naar Duitsland heeft een aantal foto's opgeleverd waar ik erg blij mee ben, maar ook in eigen regio werden best wat interessante treinen aangereikt. Dat was bijvoorbeeld het geval voor de in Roosendaal opnieuw geverfde hondekop 766 van de gelijknamige stichting. Op de zesde oktoberdag zou het treinstel de eerste meters in de nieuwe lak maken, beginnend in Roosendaal. Het heerlijke weer maakte dat ik niet kon weerstaan om hier achteraan te gaan en zo kon ik het treinstel nog eens naar wens in eigen omgeving vastleggen. Dat was mede dankzij de vertraging van een uur waardoor de hinderlijke schaduwen gelukkig al wat minder hinderlijk waren. :)


November

AfbeeldingIFB 6320 I Z92040 I De Hoek by Timo Trimbos, on Flickr

In november stond de hobby op een lager pitje, maar toch werden er een aantal foto's gemaakt die me bij blijven. Zo trok ik er op 8 november met een goede vriend op uit naar het Brussels gewest ten behoeve van de Sandite-trein van Infrabel. Elke werkdag bezocht de trein vier spoorlijnen in en rondom de Belgische hoofdstad en het fijne was dat dit, in tegenstelling tot zowat alle andere werktreinen, op vaste uren gebeurde. We begonnen de achteraf vrij hectische dag in het dorpje De Hoek aan de spoorlijn van Brussel naar Braine l'Alleud waar de zon nog vrij goed vertegenwoordigd was. Op een ietwat geïmproviseerde stek kwam net na tienen de van LED's voorziene 6320 op gepaste snelheid aangereden met het Sandite-wagentje en de 6278 op sleep.

December

AfbeeldingNSI 1752 I 70403 I Amsterdam Centraal by Timo Trimbos, on Flickr

December stond voornamelijk in het teken van nachtfotografie en een laatste eer aan de SGMm's van de NS. Dat laatste gebeurde bijvoorbeeld op de vierde decemberdag toen er een setje gepland stond voor de sprinterdienst tussen Weert en Tilburg Universiteit. De dag eindigde ik echter niet met SGMm en ook niet in die omgeving, maar in Amsterdam. Daar werd iedere dag de NightJet naar Wien Hbf wegens werkzaamheden in Emmerich voorgebracht vanuit de Watergraafsmeer, wat er geregeld voor zorgde dat de trein met een 1700 van NS International werd voorgebracht. Aangezien de kans niet groot was wilde ik het risico niet wagen, maar dat veranderde toen mij verteld werd dat de 1752 was voorzien om de trein voor te brengen (waarvoor dank!). Zonder twijfel werd vanuit Tilburg de trein gepakt richting de hoofdstad en ondanks een defect aan mijn trein in Rotterdam gooide het kwartier vertraging in Amsterdam gelukkig geen roet in het eten. In tegenstelling tot vorige keren bleek de 1700 nu veel langer te blijven staan en dat gaf mij de mogelijkheid om alsnog het gehoopte plaatje te maken...


Ik wil bij deze iedereen bedanken voor alle tips en waarderingen én, wellicht het belangrijkste, de gezelligheid! Er rest mij niks anders te zeggen dan iedereen fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar te wensen! Moge 2022 wat hobby betreft net zo voorspoedig verlopen als dit jaar :lol:

Met vriendelijke groeten, Timo Trimbos
Jona Brans
Berichten: 1632
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Timo Trimbos

Bericht door Jona Brans »

Mooi overzicht Timo! Mei en september vind ik de leukste.
Ruben01
Berichten: 1295
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Timo Trimbos

Bericht door Ruben01 »

Mooi overzicht! De plaat van de Trabbi is wat mij betreft favoriet.
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Timo Trimbos

Bericht door NS1707 »

Mooi divers overzicht, Timo!
ICEmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 12:35 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Timo Trimbos

Bericht door ICEmaster »

Fraai overzicht met zeker geslaagde foto's! Strukton in Gilze-Rijen steekt er ondanks de Belse bijdragen met kop en schouders bovenuit!
Ik fotografeer op zonne-energie
JMS
Berichten: 37
Lid geworden op: za feb 14, 2015 7:10 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Timo Trimbos

Bericht door JMS »

Complimenten voor het mooie jaaroverzicht ;)
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2021 Timo Trimbos

Bericht door wessele »

Mooie serie Timo, fraaie afwisseling van NL/BE!
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Re: Jaaroverzicht 2021 Timo Trimbos

Bericht door stijn55 »

Mooi Timo, september schiet er uit!
Gebruikersavatar
QuinnTT
Berichten: 202
Lid geworden op: ma okt 05, 2020 6:04 pm
Locatie: Mdb

Re: Jaaroverzicht 2021 Timo Trimbos

Bericht door QuinnTT »

Heerlijk overzicht, een favoriet kiezen is lastig maar augustus springt er toch wel uit :D
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Timo Trimbos

Bericht door teunlukassen »

Heerlijk overzicht man! Oktober en november behoren tot mijn favoriete foto's!
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2021 Timo Trimbos

Bericht door wessele »

Erg fraai, september springt eruit voor mij.
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Timo Trimbos

Bericht door TrainplazaNL »

Mooi jaaroverzicht! Ik vind maart en juli de leukste! :)
spotterbram
Berichten: 35
Lid geworden op: zo mei 03, 2020 1:30 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Timo Trimbos

Bericht door spotterbram »

Errug fraai Timo! Het is lastig om te kiezen, maar mijn voorkeur gaat uit maar de T13 in Framières, wat een indrukwekkende locomotieven blijven het :D
Staaijeren
Berichten: 265
Lid geworden op: di mei 03, 2016 6:41 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Timo Trimbos

Bericht door Staaijeren »

Mooie serie Timo
Foto's op Flickr
YuriSloof
Berichten: 120
Lid geworden op: vr dec 08, 2017 10:15 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Timo Trimbos

Bericht door YuriSloof »

Leuk gevarieerd overzicht! Oktober springt eruit met die donkere lucht
Gebruikersavatar
RedmarStam
Berichten: 148
Lid geworden op: vr dec 28, 2018 5:01 pm
Locatie: Veendam

Re: Jaaroverzicht 2021 Timo Trimbos

Bericht door RedmarStam »

Weer een mooi en divers jaaroverzicht, Timo! De foto's van april en mei zijn mijn favoriet.
Flickr: --> Klik <--
EuropeTrains
Berichten: 291
Lid geworden op: ma jun 11, 2018 5:37 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Timo Trimbos

Bericht door EuropeTrains »

Fraai Timo! Kan geen keuze maken. Charleroi West nog steeds doen xD
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :D
https://www.flickr.com/photos/182086100@N03/
Gebruikersavatar
knarf6472
Berichten: 188
Lid geworden op: vr aug 01, 2014 2:35 pm
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Timo Trimbos

Bericht door knarf6472 »

Stuk voor stuk juweeltjes, waaruit het moeilijk is een favo te kiezen. Prachtig!
Greetz,
Knarf
ThijsvLoon
Berichten: 156
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Timo Trimbos

Bericht door ThijsvLoon »

Wat een heerlijk gevarieerd overzicht Timo! Een favoriet kiezen vind ik een lastige opgave!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Timo Trimbos

Bericht door RemcoG »

Geslaagd overzicht! Maart en mei zijn erg fraai!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Timo Trimbos

Bericht door Kevinrail »

Fraai overzicht Timo! Mei en december zijn mijn favorieten.
LHN
Berichten: 179
Lid geworden op: wo sep 15, 2021 8:01 am
Locatie: Eml
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Timo Trimbos

Bericht door LHN »

september is mooi
Gebruikersavatar
srmeijer95
Berichten: 29
Lid geworden op: do sep 06, 2018 12:30 pm
Locatie: Valleilijn

Re: Jaaroverzicht 2021 Timo Trimbos

Bericht door srmeijer95 »

Ik zie weer wat bekende plaatjes! Mooi!
Prachtig.
NovioSites
Berichten: 1227
Lid geworden op: ma mei 13, 2013 2:55 pm
Locatie: Bgn

Re: Jaaroverzicht 2021 Timo Trimbos

Bericht door NovioSites »

Prachtig overzicht Timo! De 143 onder de dreigende wolkenlucht springt er wel een beetje uit vind ik.
BjörnNielsen
Berichten: 968
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Timo Trimbos

Bericht door BjörnNielsen »

Mooi jaaroverzicht Timo, vind september wel de mooiste
Mattie
Berichten: 603
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Timo Trimbos

Bericht door Mattie »

Leuk overzicht Timo, Maart is mijn favoriet!
spurt2244
Berichten: 367
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Timo Trimbos

Bericht door spurt2244 »

Fraai overzicht Timo.
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Timo Trimbos

Bericht door TimoTrimbos »

Dank aan alle mooie reacties! Leuk om te zien dat de favorieten uit elkaar liggen! :D
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Timo Trimbos

Bericht door derquinho »

Mooi overzicht! Maart en oktober 2 zijn mijn favorieten.
Plaats reactie