Jaaroverzicht 2021 Vincent (VinceCargo)

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2021.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2021 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Jaaroverzicht 2021 Vincent (VinceCargo)

Bericht door VinceCargo »

Ondanks alle Covid perikelen kon ik gelukkig vaak naar het buitenland om treinen voor SETG en HSL te rijden.
Het leverde in de vrije tijd tussendoor aardig wat plaatjes op.
Nederland word in mijn ogen steeds minder interessant, waarbij er inmiddels al veel te veel fotostekken verloren zijn gegaan door de hekkenmania van ProRail.
Anyway, bijgaand mijn Jaaroverzicht van 2021:

Januari
Buiten een saai stationsplaatje in Schwerte van mijn slurrytrein voor SETG werd er weinig ondernomen. Er volgt later een bonus.

Februari
In februari was er zat bijzonders te vermelden. Zo werden voor het eerst de "Clockwork" 186 van RTB, een HHPI Eurodual, een Flixtrain Vectron, de "Ecorider" 185, de "Nightrider" 185, een RTI Vectron en de VTG Eurodual gefotografeerd. Tevens reed er een 2200 met sneeuwschuiver op de Betuweroute. De keuze is dan ook geen makkelijke.

Afbeelding

Een tripje naar het Maintal viel redelijk in de mist, met name in de ochtenden. Er werd besloten ten zuiden van Würzburg de beide dagen te beginnen, wat verder van de Main en daardoor weg van de mist.
Op 25 februari 2021 zou de VTG 159 221 keteltrein 69613 uit Marl-Sinsen naar Ingolstadt rijden, die met dank aan 4 uur vertraging in prima licht bij Lehrberg kon worden vastgelegd.

Maart
In maart kon de "Reformation" 185 van RheinCargo eindelijk vastgelegd worden. Ook een Smartron van RheinCargo en de "Einziganders" Vectron werden voor het eerst gefotografeerd. Er stonden een paar prachtige ritten tussen Würzburg, Passau, Plochingen en Hanau op het programma, onder andere met een maagdelijk witte Vectron met een sleep Tds'en.

Afbeelding

De keuze valt echter op de LDK 151 075, die toevallig langs kwam gereden in Wernfeld toen er op de Offroad Vectron van TXL werd gewacht.
Met keteltrein 95533 uit Frankfurt Höchst naar Ingolstadt passeert de eenling op 30 maart 2021 de 2 Nederlanders.

April
Ook in april werden weer nieuwe locomotieven gefotografeerd, zoals een Dual Vectron van RP Railsystems, een Eurodual van BSAS, een nieuwe LTE Vectron (zonder NL), en een Plan U (ja echt!). Ook reed Rail Force One met een nieuwe set Eanos'en ten behoeve van kolenvervoer door het land, die met de 193 623 werd vastgelegd.

Afbeelding

De in mijn ogen mooiste trein betrof echter deze houttrein van Mittelweserbahn. De 182 912 en 223 032 passeren met de fraaie "SchwaigerHolz" trein 95267 uit Plattling naar Bremen Grolland de fotograaf in Gambach op 20 april 2021.

Mei
In mei werd niet zoveel ondernomen, maar werd wél mijn eerste Gysev Vectron in het Maintal gefotografeerd. De bovenstaande SchwaigerHolz trein werd voor de 2e keer vastgelegd en onder een gitzwarte lucht na een onweersbui werd bij Lisse de 9903 van Railexperts / Railadventure met wat koppelwagens e.d. vanaf het hoogstatief gefotografeerd.

Afbeelding

Op 30 mei reden er meerdere leuke treinen door het land. Zo werden in de middag de 189 099 en 189 202 met een Rzeping-shuttle, de Dolimetrein en een SBB tweety met GTS-shuttle gefotografeerd. Na het avondeten werd nog even naar Hogebrug gereden om de 101002 van TCS in dienst van Independent Rail Partner vast te leggen. De fraaie 1700 trok keteltrein 50158 uit Krems an der Donau langs een flinke groep fotografen in een heerlijk avondzonnetje.

Juni
De langste dagen van het jaar zijn altijd reden genoeg om er vaak op uit te trekken met de camera.

Afbeelding

Op deze lange dagen zijn er wat fotostekken mogelijk die de rest van het jaar met zon niet te doen zijn. Een voorbeeld daarvan is de buitenbocht bij de ingraving nabij Assel. Op 1 juni 2021 passeert de schone 1743 met ICB 141 uit Amsterdam naar Berlijn de aanwezige fotografen.

Juli
Een van de meest bizarre maanden die ik ooit meegemaakt heb voor wat betreft het fotograferen. Tijdens een Maintal-trip leek werkelijk elke trein met een fraaie loc te rijden, en konden er veel treinen / locomotieven eindelijk afgestreept worden.
Een paar voorbeelden van locomotieven of treinen die weer toegevoegd konden worden: FoxRail Vectron, Mauerfall Vectron, HHPI Eurodual met boomstammen bij Gambach (stond al lang op de lijst), IGE "Jim Knopf" 185, Freightliner Class66, SEL 181, IGE "Hör das Signal" 185, Mauerfall Taurus, SmartRail 111, Een E40 met Museumtrein, Budamar & Train Europe Vectron, TXL "Wald" Vectron, TXL "Blaues Wunder" Smartron, CAT Taurus en een HLG Eurodual. Ga hier maar eens uit kiezen; niet te doen natuurlijk. De bonus van Januari volgt dan ook maar in deze maand ;-)

Afbeelding

Freightliner rijdt wekelijks 2 keer van Apolda naar de cementfabriek in Karlstadt en terug met een sleep Eanos'en. Nog geen enkele keer lukte het me om de trein te fotograferen, tot 21 juli 2021. Met een vertraging van zo'n 2 uur passseert de 266 119 met trein 95641 een bijzonder druk Harrbach; reden genoeg om het beneden vanaf een ander standpunt te bekijken.

Afbeelding

De 181 213 van SEL passeert met betondelentrein 69534 vanuit Neumarkt/Oberpfalz naar Keulen Eifeltor bij Wernfeld op 21 juli 2021.

Augustus
In Augustus werd weinig ondernomen. De zon scheen niet zo vaak als gewenst was. Slechts na een lange werkdag kon in Leutesdorf nog even aangesloten worden bij Jelani en werd onderstaande trein gefotografeerd.

Afbeelding

Op 12 augustus 2021 reed ik een losse loc van Augsburg naar Neuwied, waarbij ik onderweg de 383 112 en 145 084 van RTI in haalde. Reden genoeg om even uit te zoeken hoe deze trein zou rijden. Het geluk wilde dat de trein via Neuwied zou rijden, en dus zou ik slechts een paar kilometer naar Leutesdorf hoeven rijden om de trein mee te kunnen pakken. Ondanks het kleine stuk deed ik er ruim 25 minuten over, maar was nog op tijd om keteltrein 95626 (Passau - Neuss) mee te pakken.

September
Op 30 augustus vertrokken mijn vriendin en ik uit Woerden voor een 2 weken durende vakantie. Via Würzburg, Kallmünz en Salzburg (feestje ter ere van 20 jaar SETG) reden we naar het Gardameer. Onderweg werd hier en daar nog wat gefotografeerd; zo werd terwijl de vriendin nog lag te slapen in Wernfeld Frachtbahn gefotografeerd, werd het viaduct in Beratzhausen bezocht en werd er op de Brenner-Süd wat gefotografeerd.

Afbeelding

De brug bij Beratzhausen is een bekend en geliefd fotopunt, ondanks de wat lastige en onhandige compositie en flinke klim naar de locatie.
De wens was om met de drone een foto te maken, aangezien dat net wat lekkerder uit komt dan met de "normale" camera.
Helaas zat er (zoals wel vaker) veel te veel afdruk-vertraging in bij het maken van de foto, maar middels Photoshop was er nog redelijk iets van te maken. De VTG Rail 193 828 passeert met Wascosa-graantrein 45183 uit Bad Bentheim naar Hegyeshalom de brug bij Beratzhausen op 1 september 2021

Oktober
In oktober stonden er veel stoomritten op de agenda. Zo werd op 1 oktober de VSM begeleid van Dieren naar Rotterdam met 3 stoomlocs, werd op 2 oktober tijdens de open dagen van de SSN gependeld naar Gouda, en werd op 3 oktober de VSM weer terug naar Dieren begeleid. Het zijn toch de krenten in de pap voor een machinist natuurlijk.
Tevens werden de 41 105 en 65 018 van Rotterdam Noord Goederen naar Alstom Maintanance op de Waalhaven en terug gebracht. Een leuk klusje met slechts 30 km/h.

Afbeelding

De welbekende PCC-shuttle van RTB Cargo kwam op donderdag 28 oktober 2021 met aanzienlijke vertraging het land binnen, waardoor deze op meerdere plekken "goed voor de zon" kon worden gefotografeerd. Met de 193 793 als trekkracht passeert trein 41712 tussen Rijssen en Holten de toegesnelde fotografen in een heerlijk herfstzonnetje.

November
In November werd weinig ondernomen. Er werd welgeteld 3 keer de deur uit gegaan, waarvan 2 keer voor slechts 1 foto.

Afbeelding

Op maandag 29 november 2021 is de 193 759 van NS International in Utrecht Centraal tot stilstand gekomen met Nightjet 421 naar Innsbruck en Wenen. Na het voorlaten van de intercity naar Maastricht werd er met een relatief leeg perron een foto gemaakt van de nachttrein, die na het instappen van enkele reizigers (lang leve Corona.....) de reis zou vervolgens richting 's Hertogenbosch, Venlo en Keulen.

December
Natuurlijk is december nog niet helemaal voorbij, maar een leukere foto dan onderstaande zal er deze maand niet meer komen.
December stond in het teken van een nieuwe klant (SBB Cargo) waar ik in 2022 veel voor zal gaan rijden. Meteen werd ik met wat leuke locomotieven op pad gestuurd, te weten de "Pferden" 193 657 en "Hollandpiercer" 193 525.

Afbeelding

Trein 40039 uit de Waalhaven-Zuid naar Busto Arsizio reed op 15 december 2021 met de "Paarden Vectron" 193 657. De trein heeft planmatig in Gekkengraaf een stop van ongeveer een half uur, reden daarvoor is mij onbekend. Meestal kan de stop worden overgeslagen maar vanwege de omleidingen over Venlo was het grensstation te vol en mocht ik in Gekkengraaf wachten op vervolg van de reis.


Rest mij een ieder het beste voor 2022 te wensen; op naar veel mooie foto's :D
Geen handvol, maar een land vol
Lars
Berichten: 73
Lid geworden op: vr sep 06, 2019 2:55 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Vincent (VinceCargo)

Bericht door Lars »

Mooi overzicht Vincent!
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Vincent (VinceCargo)

Bericht door Ruben01 »

Stuk voor stuk mooie platen, fraaie reeks Vince!
Gebruikersavatar
QuinnTT
Berichten: 202
Lid geworden op: ma okt 05, 2020 6:04 pm
Locatie: Mdb

Re: Jaaroverzicht 2021 Vincent (VinceCargo)

Bericht door QuinnTT »

Mooie serie!
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Vincent (VinceCargo)

Bericht door Marcel »

Mooi overzicht met juni voor mij als absolute topper.
"The chase is better than the catch."
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Vincent (VinceCargo)

Bericht door teunlukassen »

Erg fraaie foto's Vincent! SEL in juli en VTG in september springen er vooral uit
Peter1978
Berichten: 75
Lid geworden op: wo feb 03, 2016 10:39 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Vincent (VinceCargo)

Bericht door Peter1978 »

Mooie serie Vincent. Vooral oktober is erg mooi!
Mijn foto's op Flickr
arnold
Berichten: 14495
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Vincent (VinceCargo)

Bericht door arnold »

TOP Serie.
michelgouda
Berichten: 34
Lid geworden op: za apr 23, 2016 8:32 am

Re: Jaaroverzicht 2021 Vincent (VinceCargo)

Bericht door michelgouda »

weer een fraai overzicht Vincent !
ICEmaster
Berichten: 183
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 12:35 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Vincent (VinceCargo)

Bericht door ICEmaster »

Zoals verwacht een fraaie serie met inderdaad een aantal bekende plaatjes :)
De bonusfoto van juli doet nog altijd een beetje pijn :lol:
Ik fotografeer op zonne-energie
TM0304
Berichten: 483
Lid geworden op: za mar 20, 2021 6:34 pm
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Vincent (VinceCargo)

Bericht door TM0304 »

Hele mooie serie! Vind de Freightliner van juli het mooist, maar december is ook erg bijzonder!
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2021 Vincent (VinceCargo)

Bericht door wessele »

Zeer mooie serie! Vooral oktober natuurlijk :-)) !
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3407
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Vincent (VinceCargo)

Bericht door Rens »

Mooie gevarieerde serie weer!
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Vincent (VinceCargo)

Bericht door TrainplazaNL »

Gave serie! Mijn favoriet is denk ik juni :)
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Vincent (VinceCargo)

Bericht door NS1707 »

Heel tof overzicht, Vincent!
Staaijeren
Berichten: 265
Lid geworden op: di mei 03, 2016 6:41 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Vincent (VinceCargo)

Bericht door Staaijeren »

Super mooi overzicht Vincent, september de mooiste!
Foto's op Flickr
YuriSloof
Berichten: 120
Lid geworden op: vr dec 08, 2017 10:15 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Vincent (VinceCargo)

Bericht door YuriSloof »

Fraaie serie hoor! De 181 213 van SEL springt er voor mij uit
Gebruikersavatar
RedmarStam
Berichten: 148
Lid geworden op: vr dec 28, 2018 5:01 pm
Locatie: Veendam

Re: Jaaroverzicht 2021 Vincent (VinceCargo)

Bericht door RedmarStam »

Zoals gewoonlijk weer een bruut jaaroverzicht, Vincent! De foto's van maart en juli zijn mijn favo. :D
Flickr: --> Klik <--
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Vincent (VinceCargo)

Bericht door derquinho »

Heel fraai Vincent! En goed om te zien dat je ook relatief veel oudere locs in het overzicht hebt. Ook bij mij is de 181 favoriet!
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Vincent (VinceCargo)

Bericht door BjörnNielsen »

Een van de hoogtepunten van de kerstvakantie is het jaaroverzicht van Vince! Erg fraaie serie laat je terugkomen in deze lijst. De 181 in juli en VTG in Beratzhausen zijn wel de knallers!
NovioSites
Berichten: 1227
Lid geworden op: ma mei 13, 2013 2:55 pm
Locatie: Bgn

Re: Jaaroverzicht 2021 Vincent (VinceCargo)

Bericht door NovioSites »

Stuk voor stuk strakke platen. Mijn favoriet laat zich raden! :D ;)
Jbakker
Berichten: 101
Lid geworden op: vr mei 23, 2014 9:54 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Vincent (VinceCargo)

Bericht door Jbakker »

Fraaie serie Chef!
ThijsvLoon
Berichten: 156
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Vincent (VinceCargo)

Bericht door ThijsvLoon »

Mooie reeks Vincent! De bonusfoto doet een beetje pijn, in de wetenschap dat ik die aan mijn neus voorbij heb laten gaan, maar is wel mijn favoriet!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Vincent (VinceCargo)

Bericht door RemcoG »

Mooi internationaal overzicht Vincent! Mei vind ik erg fraai!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Chris
Berichten: 10
Lid geworden op: vr mei 16, 2014 5:29 am

Re: Jaaroverzicht 2021 Vincent (VinceCargo)

Bericht door Chris »

Mooi overzicht! Welkom bij de SBB club! ;)
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Vincent (VinceCargo)

Bericht door Kevinrail »

Je hebt weer een mooi jaaroverzicht samengesteld Vincent! Je maakt het wederom niet makkelijk om te kiezen :D. Mijn keuze is gevallen op de LDK 151 075 in maart, mei en juni (klein detail het is loc 1745 ;)).
Saitzee
Berichten: 587
Lid geworden op: zo mar 10, 2013 8:56 am

Re: Jaaroverzicht 2021 Vincent (VinceCargo)

Bericht door Saitzee »

Fraaie foto's! September wel mijn favoriet.
Plaats reactie