Jaaroverzicht 2021 Tijn

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2021.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2021 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
TM0304
Berichten: 483
Lid geworden op: za mar 20, 2021 6:34 pm
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Jaaroverzicht 2021 Tijn

Bericht door TM0304 »

Hoi! Mijn eerste jaaroverzicht, want 2021 was voor mij het jaar waarin ik de hobby, zoals treinliefhebbers dat altijd zo mooi zeggen, wat serieuzer ben gaan nemen. Begin 2021 heb ik niet veel gedaan op fotogebied vanwege de pandemie, dus dat heb ik gecompenseerd met wat extra plaatjes aan het eind van de serie. Nou, zover het praatje vooraf, nu de foto's.

Afbeelding
Sinds dit jaar zet Arriva in het noorden van het land WINK-treinstellen in. Mooie kleurstelling vind ik, en aangezien ik toch al fan ben van de FLIRT'jes is dit natuurlijk een stuk beter dan de GTW's die er rondrijden. Hier passeert stel 617 de Frjentsjerter Feart in Sneek op weg naar eindpunt Stavoren.

Afbeelding
In mei zat er voor het eerst weer een tripje in naar België. Bij het terugzoeken in de archieven stuitte ik echter op dit plaatje dat ik eind mei maakte vanaf de Schaesberg tussen Valkenburg en Schin op Geul en die vond ik eigenlijk ook wel heel leuk.

Afbeelding
Begin deze zomer was de 186 269 van Crossrail heel vaak te zien op de Neuss-shuttle. In drie weken tijd heb ik de blauwe Traxx vier keer voor de lens gekregen. Hier is ie net door de spanningssluis bij Roosendaal gekomen. De grens met België is nabij.

Afbeelding
Juli was een rampenmaand in grote delen van België. Overstromingen teisterden het land en naast alle slachtoffers was ook de materiële schade immens. Aan de Montzenroute viel het echter wel mee met de stremmingen en dus kon het goederenverkeer enigszins doorgaan bij de zuiderburen, deze Millinger keteltrein werd zelfs omgeleid via België. Al stond eind juli de Demer links in beeld nog altijd veel hoger dan normaal.

Afbeelding
In augustus ben ik verhuisd naar Tilburg met het leuke en moderne Spoorpark en de Kempentoren vrijwel om de hoek. Die uitkijktoren biedt mooi zicht op de sporen en is zontechnisch ook goed te doen. Even na zevenen passeert de 193 836 van BoxXpress (dat rijmt zo lekker) het Tilburgse Spoorpark met de Wörthshuttle naar de Maasvlakte.

Afbeelding
2021 was ook het jaar van de terugkeer van de slaaptrein in Nederland. Nadat in mei de ÖBB Nightjet naar Oostenrijk ging rijden, was het in december de beurt aan de nachttrein naar Basel en Zürich in Zwitserland. Om dat allemaal in goede banen te leiden, was een testrit nodig en die vond op 27 september plaats met vier verschillende rijtuigen. Deze prachtcombinatie hield in Wolfheze even halt om een andere trein voor te laten.

AfbeeldingIn het najaar werd het European Year of Rail gevierd met de Connecting Europe Express (CEE), een speciale trein dwars door Europa met rijtuigen aangeleverd door verschillende maatschappijen. Op 3 oktober kwam de trein vanuit Zweden onze kant op, vanaf Bad Bentheim met de 1752 als tractie. Er kwamen nogal wat mensen af op de bijzondere trein en ook in Soest schoten een hoop mensen wat plaatjes van de CEE.

Afbeelding
Het gebeurt niet vaak dat je de twee zwarte HLR77'ers van Lineas samen ziet. Ik weet ook eigenlijk niet meer waar ik tijdens mijn welgeplande thuiswerkpauze op stond te wachten op de Kempentoren, maar deze omgeleide Geleen Xpress kwam als een leuke verrassing langsrijden.

Afbeelding
December is altijd de maand van de nieuwe dienstregeling en dan nemen veel landen afscheid van hun ouwe rotten. Nederland zegde het SGMm-materieel vaarwel. Op de allerlaatste dag van inzet zou er nog een setje naar Zandvoort gaan en met de net opgekomen zon, de laaghangende nevel en de prachtige duinen als decor had ik wat mij betreft geen mooier plaatje kunnen maken van de oude sprinter.


Extra's:

Afbeelding
Op 3 en 4 juli vond de Railmuseumsafari plaats, een tweedaagse rondrit door Nederland met de Plan U 151 om te vieren dat de railmusea weer geopend konden worden. De DE3 deed in dat weekend diverse museumlijntjes aan, maar ik besloot gewoon langs de IJssellijn te staan om de trein bij Velp vast te leggen. Het werd eventjes spannend door een SNG die dreigde te kruizen, maar het liep uiteindelijk goed af. Sterker nog: ik vind de foto leuker met het nieuwste NS-materieel bij de oude diesel.

Afbeelding
Eind november waren er werkzaamheden tussen Aken en Keulen en werden er dus veel treinen langs Mönchengladbach gestuurd. De zon is nog net niet ondergegaan als de 475 419 van BLS Cargo met een TTS-/Jostshuttle naar Bierset langs Übach-Palenberg komt.

Afbeelding
Nog een museumtrein. Ditmaal de 766 van Stichting Hondekop. Zij hebben de oude Mat '54 helemaal opgeknapt en deze zomer om een verfbeurt naar Roosendaal gestuurd. Om te vieren dat ie er weer blinkend uitziet, hield de stichting op 9 oktober een rondrit door Nederland. Waar de stek in Hulten erg druk was, stonden er bij de Oude Warande slechts twee anderen te wachten op de 766.


Dat was 'm weer!
Jona Brans
Berichten: 1633
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Tijn

Bericht door Jona Brans »

Gaaf overzicht! De FLIRT bij Valkenburg is verreweg mijn favoriet, een prachtige plaat! Ook de Nightjet in Wolfheze vind ik mooi in de herfstkleuren.
Ruben01
Berichten: 1298
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Tijn

Bericht door Ruben01 »

Mooi overzicht met leuke afwisseling tussen raampjestreinen en goederen. December is m'n favoriet!
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Tijn

Bericht door TimoTrimbos »

Leuke en opvallende serie foto's! :D
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Re: Jaaroverzicht 2021 Tijn

Bericht door stijn55 »

Mooi Tijn, kan slecht kiezen welke ik de mooiste vind. Ze zijn allemaal mooi :-)
LHN
Berichten: 179
Lid geworden op: wo sep 15, 2021 8:01 am
Locatie: Eml
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Tijn

Bericht door LHN »

de 2e is erg mooi!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Tijn

Bericht door VinceCargo »

Prima serie, je hebt er kijk op! ;-)
De Sgm en eerste extra zijn erg leuk
Geen handvol, maar een land vol
Lars
Berichten: 73
Lid geworden op: vr sep 06, 2019 2:55 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Tijn

Bericht door Lars »

Gaaf! Ik vind de SGM de leukste
ThijsvLoon
Berichten: 157
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Tijn

Bericht door ThijsvLoon »

Mooie! Mei vind ik erg leuk!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Tijn

Bericht door RemcoG »

Mooie serie zeg! December is grandioos!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2021 Tijn

Bericht door tiemen »

Gave foto's, Tilburg & SGMm in de duinen zijn zeer fraai!
Plaats reactie