Jaaroverzicht 2020 Kevin-rail (Kevin Piket)

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2020.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2020 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Jaaroverzicht 2020 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door Kevinrail »

Leuk om te zien dat mijn mede fotografen ook dit jaar weer de moeite hebben genomen om fraaie jaaroverzichten van het afgelopen jaar samen te stellen. Het jaar 2020 is een jaar dat voor altijd in ons geheugen zal blijven zitten door het Covid-19 virus en de daarbij behorende crisis die we nu al 9 maanden doormaken. We kregen te maken met een intelligente Lock-down, Corona regels en anderhalve meter afstand van elkaar houden. Het zijn dingen waar de gewone burger geen rekening mee had gehouden, maar wat toch werkelijkheid werd. Het laat maar weer eens zien hoe kwetsbaar wij als mensen zijn, maar ook dingen als bijvoorbeeld onze economie en de verschillen in onze maatschappij werden ook duidelijk zichtbaar. Ook in de rest van de wereld heeft het Covid-19 virus hard toegeslagen met vele zieken en helaas ook vele doden onder de wereldbevolking tot gevolg. Laten we hopen dat het in 2021 goed komt en we al deze ellende definitief achter ons kunnen laten. Mijn bedoeling was om dit jaar meer per trein op pad te gaan, maar dit is er door het Coronavirus helaas niet van gekomen. Ook met de SSN hebben we jammer genoeg geen enkele stoomrit gereden. Dat is voor het eerst sinds 1997 voor de SSN (verhuizing Leidschendam > Rotterdam Noord Goederen). Wat ook wel jammer is, is dat ik als stoomliefhebber voor het eerst in 19 jaar geen enkele stoomtrein heb gefotografeerd. Ondanks de Corona crisis heb ik toch best veel foto’s gemaakt dit jaar, zij het wel voornamelijk in de regio’s Zuid-Holland, Brabant en Zeeland. Het jaar 2020 zou voormij persoonlijk nog voor een leuke verrassing zorgen, maar daarover later meer. Als één van de laatste fotografen plaats ik bij deze ook mijn jaaroverzicht van 2020 :D. Veel plezier met mijn jaaroverzicht!

AfbeeldingRXP 9901 met trein 70488 by Kevin Piket, on Flickr
Januari
Het jaar 2020 begon rustig want er werd niet zo heel veel gefotografeerd in Januari. Ik ben slechts één volle dag op pad geweest. Op een vrijdag werd een dagje in de Rotterdamse haven doorgebracht en werden de bedieningen van BTT door Captrain, Lyondell door Lineas, en wat rangeerwerk door de RFO 692 op het hoofdemplacement gefotografeerd (alle drie in de Botlek). Ook de wintersporttrein van Railexperts naar de Oostenrijkse skigebieden werd gefotografeerd. Voor de maand januari kies ik voor een plaatje van de Railexperts skitrein.
Op zondag 19 januari passeert RXP locomotief 9901 onder een kraakheldere lucht met een fraaie bont samengestelde Skitrein, als leegmaterieel onder treinnummer 70488 (Gv-Wgm) de spoorbrug over de Gouwe te Gouda richting de Amsterdamse Watergraafsmeer.

AfbeeldingRRF PB01 met kolentrein bij EECV by Kevin Piket, on Flickr
Februari
Ook februari verliep qua hobbyen rustig. Eind Februari begon het corona virus haar weg te vinden in ons land en leek het erop dat het om een soort gemuteerd griepje ging (helaas bleek dit niet zo te zijn). Ook in deze maand werd er een bezoekje aan de Rotterdamse haven gebracht en verder werd er afgezien van de RRF PB01 met een werktrein en de LNS 186 293 met de Railexperts Wintersporttrein weinig spectaculairs gefotografeerd. Gezien de keuze voor januari al op de RXP wintersporttrein is gevallen kies ik deze maand voor een plaatje van de RRF PB01 met een kolentrein in de Europoort. De fraaie locomotief mocht namelijk voor Captrain een beladen kolentrein bij EECV in de Europoort uithalen. Captrain rijdt 6x per week een kolentrein van de Rotterdamse Europoort naar het Duitse Bottrop waarvoor men gebruikt maakt van een tweetal locs uit serie 186 of 189. Deze treinen worden daartoe beladen bij de EECV terminal gelegen aan de Markweg in Europoort West. RRF verzorgt het plaatsen en uithalen van deze trein en eventueel wat rangeerwerk (uit/inzetten defecte of gerepareerde wagens). Omdat het vermogen van één en zelfs van twee V100 locomotieven niet genoeg is om de bijna 4000 ton zware trein van de Europoort West naar emplacement Europoort te trekken, heeft men behoefte aan locomotieven met meer pk’s en dan komt de class 66 inbeeld want deze machines zijn daar bij uitstek geschikt voor. Op de foto is de RRF PB01 zojuist in beweging gekomen met de zware trein als deze door de fotografen wordt vastgelegd. Rechts in beeld zien we de silo’s en laadinstallatie voor de binnenvaart van ADM. Na het uithalen van deze trein, wordt deze door het RRF personeel technisch nagekeken om vervolgens de trein naar emplacement Europoort te brengen waar twee Captrain locs uit serie 186 of 189 de trein over zullen nemen voor de reis naar Duitsland.

AfbeeldingDBC 1615 met trein 61601 by Kevin Piket, on Flickr
Maart
De maand maart was een stuk drukker met hobbyen. Hoogtepunt voor deze maand was een kuurtje voor SSN locomotief 01 1075 bij Shunter in de Waalhaven op de kuilwielenbank. Van de locomotief werden vrijwel alle wielen (locomotief + tender) van de machine afgedraaid. Dit was een klus die niet zonder slag of stoot ging en waarbij de nodige technische hindernissen overwonnen moesten worden, maar toch door het technische personeel van de SSN en Shunter werd geklaard. In twee dagen tijd was het werk klaar en kon het weekend daarop de 01 weer naar het SSN depot te Rotterdam Noord Goederen overgebracht worden. Maart was ook de maand waarin het Corona virus snel om zich heen greep en ons land, Europa en de rest van de wereld voor grote problemen stelden. Met tal van maatregelen probeerden instanties zoals o.a. het RIVM, onderzoekscentra en de overheid het Coronavirus de kop in te drukken. Ook de landen in Europa en de rest van de wereld proberen met alle mogelijke middelen het Coronavirus te stoppen. Totale Lock downs, anderhalve meter afstand houden en het sluiten van winkels, horeca en andere niet noodzakelijke bedrijven zijn maar een paar (grote) maatregelen die vele landen namen in de strijd tegen het virus. De wereld lag daardoor voor een groot deel stil, want het openbaar vervoer, vliegverkeer en het reizen op zich werd verboden of zeer sterk aan banden gelegd. Artsen en verpleegkundige deden er alles aan om zoveel mogelijk mensen te helpen en te redden, want er werden veel mensen ziek en vele overleden aan deze vreselijke ziekte. NS reed vanaf 21 maart een Basisdienstregeling met stoptreinen en enkele Intercity’s. Uiteraard ging het goedervervoer ook gewoon door. Te midden van al deze ellende werd er wel gewoon gefotografeerd, maar eigenlijk alleen in de regio Rotterdam en dus dicht bij huis. De keuze voor de maand maart is gevallen op een plaatje van een DBC 1600 want deze locomotiefserie stond op de nominatie om per april buitendienst te gaan. Op 7 maart was het de schone 1615 die trein 61601, deze dag omgeleid via Amsterdam, mocht rijden naar Kijfhoek. Hiervoor werd even post gevat bij Moordrecht. We zien hier de 1615 met zijn sleep staalwagens de drie fotografen passeren, waarbij een kruising met een (deels) beladen Gefco-autotrein ternauwernood uitbleef.

AfbeeldingRRF 25 & 18 met (tank)containertrein by Kevin Piket, on Flickr
April
De Intelligente Lock down werd in april verlengt tot 20 mei, al zwakte het aantal besmettingen in Europa gelukkig wel af. Vanaf half april ging NS langzaam aan weer meer Intercity’s rijden. Tevens ging er weer 2x per uur Inter City Direct treinen rijden tussen Rotterdam CS en Amsterdam CS. In april werd er vrij veel gefotografeerd, zij het in de buurt. Er werd slechts één volle dag op pad gegaan en die dag werd een bezoekje gebracht aan achtereen volgens Willemsdorp, Moerdijk/Lage Zwaluwe en Rotterdam (Vaanplein). Er werden in deze maand meerdere leuke platen geschoten en maakte de keuze voor April weer wat lastiger. Het is een plaatje van wederom goederenvervoerder RRF geworden. Het dagje hobbyen op 22 april bracht me na een korte omzwerving via Zwijndrecht halverwege de middag bij de bekende fotostek bij het Vaanplein in Rotterdam om wat treinen richting de Rotterdamse haven te fotografen. Even leek dit op niets uit te draaien omdat er de eerste anderhalf uur geen treinen richting de haven passeerden, maar daarna konden er toch nog 6 fraaie treinen vastgelegd worden. Omdat Prorail de problemen met de bluswaterleiding in de Rotterdamse Waalhaven nog steeds niet opgelost had, mochten de goederenvervoerders geen rangeerwerk verrichten in de Waalhaven. Hieronder viel tot ieders verbazing ook het locomotief wisselen. De goederenvervoerders waren dus genoodzaakt om hun treinen vanaf de Kijfhoek rechtstreeks naar het RSC te rijden en elders het rangeerwerk of loc wisselen uit te voeren (op Kijfhoek of Pernis). Dit leverde dan wel weer fraaie treincombinaties op tussen de Kijfhoek en de Waalhaven/Pernis. RRF locs 25 & 18 passeren met een (tank)containertrein de fotograaf richting het RSC in de Waalhaven.

AfbeeldingVR 203-2 met trein 56116 by Kevin Piket, on Flickr
Mei
In mei werden er vrij veel foto’s gemaakt en ook deze maand was ik veel in de regio actief. Er werd een dagje rondt Lage Zwaluwe, Willemsdorp en Dordrecht gespendeerd en de rest van de maand heb ik in de omgeving van Nieuwerkerk a/d IJssel gefotografeerd. De keuze voor een foto in mei werd dan wel weer wat lastiger omdat er meerdere interessante treinen werden vastgelegd. Het is een plaatje van VolkerRail geworden. Begin jaren 90 stopte NS met het rijden van Sproeitreinen om het onkruid tussen de sporen in vrijwel het hele land te lijf te gaan. Men beschikte over een ‘grote’ en een ‘kleine’ sproeitrein, maar alleen de ‘grote sproeitrein’ heeft het tot het einde vol gehouden. Men gebruikte voor het rijden van de sproeitreinen 2400 locomotieven, tot de 2530 de vaste trekkracht werd voor deze trein. Na het afvoeren van de 2530 door NS begin jaren 90, werd de plaats van de 2530 ingenomen door de 2211, welke tot het einde de sproeitrein mocht rijden. Zowel de 2530 als de 2211 werden voor deze ritten voorzien van camera's op de motorhuiven. Waar het bijvoorbeeld in België nog steeds gebruikelijk is om in het voor en najaar met een sproeitrein op pad te gaan, werd dit vanwege milieuredenen door NS en later Prorail niet meer gedaan (afgezien van grasmaaien en snoeien langs de spoorlijnen). Op dinsdag 5 mei reed een nieuwe sproeitrein voor het Nederlandse spoornetwerk zijn allereerste testrit. ’s Ochtends reed men vanuit Blerick gecombineerd met een freestrein naar Arnhem goederen waar deze werd achtergelaten, om vervolgens met de ‘nieuwe’ sproeitrein door te rijden naar Dieren. In opdracht van VolkerRail werd er getest op de VSM spoorlijn tussen Dieren en Apeldoorn VAM. VolkerRail heeft met het testen van deze trein een primeur voor Nederland. De samenstelling van de sproeitrein is ook zeker interessant te noemen, want deze bestaat uit een VTG ketelwagen (gevuld met water om het bestrijdingsmiddel te mengen), het sproeirijtuig met de benodigde apparatuur en het sproeimechanisme en als laatste een schuifwandwagen. Na de tests op de VSM lijn, mocht de trein in de nacht van 9 op 10 mei zijn kunsten vertonen op de Betuweroute. Na gedane arbeid werd de ‘sproeitrein’ op zondag 10 mei door VolkerRail overgebracht van de Kijfhoek naar Amersfoort. Als trein 56116 (Kfhn-Amf) passeert VolkerRail locomotief 203-2 met de opvallende combinatie ter hoogte van de Spoorweglaan te Moordrecht, de twee fotografen richting Amersfoort.

AfbeeldingDBC 193 366 met Katy shuttle by Kevin Piket, on Flickr
Juni
De maand juni verliep op hobby gebied weer wat rustiger dan mei en ook in deze maand werden er de nodige leuke treinen gefotografeerd. Er werd slechts één volle dag op uit getrokken en op die 23e juni werden een bezoekje gebracht aan Lage Zwaluwe, Zevenbergen, Kijfhoek en wederom de fotostek bij het Vaanplein in Rotterdam. Verder werden er weer wat plaatjes in de regio gemaakt (het wordt wel een beetje saai zo :D). Deze keer heb ik voor een plaatje van een DBC Vectron gekozen. DB Cargo heeft in 2019 een 6-tal witte Vectrons van fabrikant Siemens in dienst genomen en deze zijn inmiddels allemaal van een fraaie bonte bestickering voorzien. De meest opvallende machine is toch wel de 193 366 ''I am Einziganders'' welke met een kleurrijke regenboog bestickering rondrijd! De nadruk van deze bestickering is dat iedereen anders is in de wereld, met de meeste nadruk op homo's en lesbie's. In 2019 werd door Schavemaker Logistics & Transport een shuttle opgestart tussen de CCT terminal in de Moerdijk en het Poolse Katy Wroclawskie en deze dienst werd tot het begin van de corona-pandemie door RFO verzorgt. Na een slechte start met veel lege wagens was de beladingsgraad inmiddels buitengewoon goed geworden. Waarschijnlijk door het Covid-19 virus werd de treindienst medio maart gestaakt en werd het stil rondom deze verbinding. Sinds begin juni 2020 is de treindienst echter weer opgestart, deze keer met DB Cargo i.p.v. RFO als tractieleverancier. Op de warme en zonnige 23 juni 2020 was de trein flink vertraagd en reed deze keer aan het eind van de ochtend vanuit Moerdijk richting Venlo en uiteindelijk Polen. Als trekkracht werd de 193 366 “I am Einziganders” die dag ingezet en we zien deze kleurrijke machine kort na vertrek uit Lage Zwaluwe met trein 48487 (Mdk-Vl) de fotograaf passeren, wanneer een aanvang is gemaakt met de lange reis naar het Poolse Katy Wroclawskie.

AfbeeldingCR DE 6309 met silowagentrein by Kevin Piket, on Flickr
Juli
In juli stond onze vakantie naar Kreta in Griekenland gepland, maar helaas gooide het Corona-virus roet in het eten (dit was in april al besloten). In plaats daarvan hadden we een weekje vakantie bij Europarcs in het Limburgse Susteren geboekt. Gelukkig was het in die week redelijk tot goed weer voor Nederlandse begrippen. De vakantie in Susteren bood diverse mogelijkheden om foto’s te maken, naast bezoeken aan het Drielandenpunt in Vaals, GaiaZOO in Kerkrade, en Maastricht, werd er ook wat tijd besteed aan de hobby. Na het weekje Susteren werd er nog een weekendje in hotel Asteria in Venray aan vastgeplakt. Van hieruit werd een bezoek gebracht aan het Zooparck in Overloon en hebben Suzanne en ik tussen Groesbeek en Kranenburg (voormalige spoorlijn Nijmegen-Kleve) aan spoorfietsen gedaan. Dit laatste uitje kunnen we echt aan bevelen, ik ben voor het eerst als hobbyist/spoorman over een spoorlijn gefietst i.p.v. er met een trein over heen te rijden. Onderweg werden de nodige leuke plaatjes geschoten. Ik besloot tevens om eens een bezoek te brengen aan de Montzenroute. Deze landschappelijk zeer fraaie spoorlijn loopt van het Duitse Aachen naar het Belgische Antwerpen en kent voornamelijk goederenverkeer tussen beide landen. Gekozen werd voor de omgeving van Gemmenich (B) en Aachen (D). In de ochtend van dinsdag 14 juli werd naar Gemmenich gereden waar het die dag vrij rustig was met goedereverkeer op de Montzenroute. Toch konden er een aantal leuke treinen vastgelegd worden. Op donderdag 16 juli was slecht weer voorspeld en daarom stond een bezoek aan een bekende modelbouwwinkel (Hünerbein) in Aachen op het programma. Na een tijdje door de winkel gelopen te hebben, werden een fotoboek, twee tijdschriften en drie Dvd’s gekocht (Ja inderdaad mijn handen jeukte om wat modellen mee te nemen, maarja die prijzen hé :D). Vervolgens werd er kaffee mit kuchen genuttigd en omdat het inmiddels droog geworden was, besloot ik voor de 2e keer die week mijn geluk te beproeven langs de Montzenroute, deze keer aan de Duitse zijde in Aachen zelf. Nadat ik naar het bekende fotopunt net buiten de stad gereden was, moest ik nog een klein stukje lopen naar het beoogde punt. Er werd toestemming gevraagd aan een boerenknecht om wat foto’s in de weilanden te mogen maken. Omdat je hier twee fraaie fotopunten eigenlijk naast elkaar hebt voor treinen ‘naar’ en ‘uit’ Aachen werd het gokken uit welke richting het meeste treinverkeer zou komen. Omdat beide stekken niet te doen was, werd gekozen voor de stek richting België. Omdat het bewolkt bleef kon ik treinen uit beide richtingen fotograferen en gelukkig bleek dat fotografisch ook mogelijk. Deze keer was het duidelijk drukker met treinverkeer tussen beide landen, al kon het soms lang duren voor er weer een trein passeerde. Dit stuk van de Montzenroute is het steilste gedeelte. De keuze voor de maand juli was deze keer niet echt moeilijk, het zou een plaatje worden van de Montzenroute. De vraag was alleen nog welke plaat? Die keuze was dan weer wat lastiger omdat er zoals gezegd meerdere fraaie treinen gefotografeerd werden. Helaas werden er ook een paar fraaie treinen gemist door de voor spoorfotografen zo beruchte kruisingen van goederentreinen op het verkeerde moment. Voor de maand juli is het een plaatje van goederenvervoerder Crossrail geworden (al zie je het niet direct :D). Crossrail locomotief DE 6309 passeert met een lange goederentrein bestaande uit silowagens aan de haak de fotograaf richting Montzen. De bestemming van deze fraaie trein is mij helaas niet bekend!

AfbeeldingDBC 6442 met trein 62070 by Kevin Piket, on Flickr
Augustus
Ook augustus verliep rustig qua hobbyen en werd er deze maand weinig spectaculairs gefotografeerd. Toch vond ik het tonen van bovenstaande foto in dit jaaroverzicht wel waard, omdat het een anders dan anders plaatje betreft. De manege werd eerder in het jaar ook al gebruikt als motief voor o.a. dit plaatje: DBC 6454 met trein 61300 Flickr. Omdat R-Net (NS Reizigers) sinds 4 september 2017 een kwartierdienst op het traject Gouda-Alphen a/d Rijn rijdt is het voor DB Cargo onmogelijk geworden om de bediening van Electrolux in Alphen a/d Rijn overdag uit te voeren. Daarom wordt Electrolux 5x per week van maandag t/m vrijdag in de avond van verse aanvoer van witgoed voorzien en neemt men de lege wagens mee retour Kijfhoek. Op de fraaie zomeravond van 7 augustus passeert DB Cargo locomotief 6442 met 8 schuifwandwagens voor Electrolux als trein 62070 (Kfhn-Gd) bij Nieuwerkerk a/d IJssel de fotograaf richting Gouda. Na omlopen aldaar zal koers worden gezet naar Alphen a/d Rijn. Deze keer werkte de paardjes op de foto wat beter mee dan bij de vorige poging :D.

AfbeeldingCT 203-103 met trein 51040 by Kevin Piket, on Flickr
September
De maand september was dit jaar de meest productieve maand qua foto’s maken. Ik ben 3 dagen op pad geweest & daarnaast werden er wat kleine dingen tussendoor in de buurt gefotografeerd. Er werden in september meerdere leuke dingen vastgelegd en het meest verre uitstapje was naar het Brabantse Hulten. Na enige aarzelen is de foto voor deze maand een plaatje van Captrain in Vlaardingen geworden. De beste plaat van september? Nee, dat niet. De leukste plaat van september dan? Nee, ook niet. Wellicht de meest interessante trein van de maand? Nope, helaas. Wat dan wel? Nou, de foto sluit een periode af van veel testritten met goederentreinen door zowel Strukton als Captrain op de ‘Hoekselijn’ tussen Schiedam en de Vlaardingse Vulcaanhaven, want het proefbedrijf bevond zich eindelijk in de afrond fase. Bijna drieënhalf nadat de NS met de Sprinters Rotterdam-Hoek van Holland de exploitatie beëindigde en Vopak Vlaardingen zijn tot nu toe laatste trein ontving, worden als alles meezit de vergunningen in november van dit jaar door de gemeente Vlaardingen afgegeven. Vopak Vlaardingen kan dan eindelijk weer treinen ontvangen, welke in de afgelopen jaren zijn uitgeweken naar Oss en de diverse Vopak terminals in de Rotterdamse haven. Vanaf station Schiedam Centrum kunnen de goederenvervoerders via een enkelsporig en gedeeltelijk strengelspoor het tweesporige emplacement aan de Vulcaanhaven bereiken om vervolgens via een uithaalspoor hun keteltreinen bij Vopak te bezorgen. De terminal van DFDS, welke met ferry’s tussen Vlaardingen en Immingham in de UK vaart, zou in theorie ook nog per spoor bereikt kunnen worden, maar men zit bij DFDS natuurlijk niet te wachten op de (nu al) vele pogingen van Vluchtelingen om via DFDS illegaal het Verenigd Koninkrijk te bereiken en alle bijbehorende veiligheidseisen. Natuurlijk moeten de goederentreinen wel tussen het metroverkeer van de RET door en daarom zal het goederenvervoer alleen buiten de spitsuren gaan plaatsvinden. Op dinsdag 15 september toog Captrain weer vanuit de Waalhaven naar Vlaardingen voor wederom een testrit. Op de foto passeert Captrain locomotief 203-103 met drie lege containerwagens als trein 51040 (Whz-Vdgvch) het RET station Vlaardingen Oost richting de Vulcaanhaven. Na een lange periode van wachten keerde de locomotief uiteindelijk weer met zijn gevolg teurg naar de Waalhaven. Welke goederenvervoerder zal in 2021 de eerste worden die met een keteltrein Vopak Vlaardingen bediend?

AfbeeldingRXP 6703 met keteltrein in de Europoort by Kevin Piket, on Flickr
Oktober
In oktober werd er weinig aan de hobby gedaan. Slechts één dag werd op pad gegaan voor de Eurailscout BRT-91 “Jules” (ex-NS/PTT mP 3032) welke een bezoek aan Zeeland bracht voor GSM-R metingen aldaar en daarnaast werd de Rotterdamse haven ingedoken. Helaas liet de maand oktober weer hogere besmetting cijfers door corona zien. De ‘’Jules’’ kon op die betreffende 13e oktober 3x gefotografeerd worden, 2x solo op de ‘Zeeuwse-lijn’ en 1x met de Lineas 7831 op het grensbaanvak Rsd-Esn omdat het meetrijtuig de volgende dag metingen zou verrichten op de spoorlijnen in Zeeuws-Vlaanderen. Daarnaast kon de Railexperts 6703 nog vastgelegd worden met een keteltrein in de Europoort. De keuze voor de maand oktober is gevallen op het plaatje van de RXP 6703. Want deze machine kon met een set ketelwagens (Gevi 30/UN 1202) voor de deur bij ADM en EBS worden vastgelegd. Kort na aankomst van de fotograaf vertrok de trein richting het hoofdemplacement van de Europoort om aldaar gestald te worden. De trein kon meerdere keren worden gefotografeerd, maar het leukste plaatje ontstond bij het vertrek vanaf het kleine emplacement aan de Elbeweg. In een gesluierd zonnetje trekt de RXP 6703 net op met zijn trein, als deze door de fotograaf op de plaat wordt gezet.

AfbeeldingDBC 6461 met 11 zeildoekwagens in de Moerdijk by Kevin Piket, on Flickr
November
In de maand november werd er slechts één dag met de camera op uit getrokken en dat was op 4 november. Tevens werd het leukste nieuws van 2020 bekend, want ik wordt als alles goed gaat in juni vader. Het wordt ons een eerste kindje en ik/we kijk(en) er heel erg naar uit om de kleine Piket in mijn/onze armen te sluiten :D. Ik denk dat ik vanaf 2021 dan ook wat minder tijd ga hebben voor de hobby, maar ik probeer wel gewoon actief te blijven (al zal dat niet meer zo makkelijk gaan als nu). Daarnaast staan er in komende 4 maanden nog de nodige verbouwingen op het programma in de vorm van een nieuwe badkamer, nieuwe kozijnen plaatsen op de 1e verdieping, het verhelpen van een lekkage en natuurlijk het klaar maken van de babykamer. De eerste grote klus is al achter de rug, want in november werd er op de 1e verdieping een nieuwe laminaatvloer gelegd door mijn schoonvader (met een beetje hulp van mij natuurlijk). Uiteraard moest eerst de nieuwe vloer uitgezocht worden, oude vloer eruit gehaald worden en moesten er tussen het leggen door de nodige meubels en kasten verplaatst worden, waardoor er verder weinig tijd voor de hobby overbleef. Gelukkig was het op 4 november een fraaie najaarsdag met mooi zonnig weer. Het belangrijkste doel voor die dag was een bezoek aan de beide Moerdijkbruggen. Dit stond al langere tijd op mijn lijstje, maar verder dan een paar plaatjes hier en daar van de bruggen in het verleden was ik niet gekomen. Daar kwam nog bij dat het in de week van 4 november de laatste kans was, omdat van 7 t/m 18 november het treinverkeer op de HSL-Zuid sectie stil lag vanwege werkzaamheden i.v.m. het plaatsen van windschermen op de HSL brug. Voor het zover was ben in eerst nog even in Lage Zwaluwe en Moerdijk wezen kijken. In laatst genoemde plaatst werd op het industrie terrein het plaatje voor de maand november gemaakt. DB Cargo locomotief 6461 is sinds 2018 de enige geel/grijze machine in de nog actieve vloot DE locomotieven serie 6400/6500 van DB Cargo. Het was destijds een bewuste keuze van DB om de locomotief weer in de voormalige NS kleuren te steken, met natuurlijk in plaats van de NS Vishaak het DB logo. Naar de mening van ondergetekende een leuk initiatief en de 6461 werd meteen een jachtobject voor spoorfotografen. De machine is afwisselend het meest te vinden in de regio’s Venlo, Amsterdam Westhaven en Kijfhoek (Dordrecht, Zwijndrecht, Moerdijk en Oosterhout). Zonder voorkennis vond ik na enig zoeken de DBC 6461 op het hoofdemplacement van de Moerdijk, waar ze bezig was met de afvoertrein naar de Kijfhoek samen te stellen. Na dit klusje liep de loc tegen een sleep van 10 schuifwandwagens aan, om deze bij Wupperman Staal te gaan bezorgen. Helaas voor de fotograaf had het DBC personeel én haast én was de hoofdweg in de Moerdijk wegens werkzaamheden in één richting afgesloten waardoor het in combinatie met het vele vracht en wegverkeer bijna onmogelijk was om de trein in te halen. Er werd wel een poging gedaan maar dit liep op niets uit en tot overmaat van ramp was ondergetekende ook nog eens in de haast om een plaatje te maken zijn autosleutel verloren wat de chaos compleet maakte. Gelukkig vond in na even flink te hebben gezweet en mezelf herpakt te hebben binnen 10 á 15 minuten mijn autosleutel weer terug (en nee deze zat niet in mijn jas/broekzakken en lag ook niet in de auto). Na ongeveer 15 minuten wachten kwam de DBC 6461 met 11 zeildoekwagens de poort bij Wupperman Staal weer uit en vertrok richting het hoofdemplacement van de Moerdijk. Voordat de DBC rangeerploeg het hoofdemplacement kon bereiken moest even gewacht worden tot DBC locomotief 6465 met zijn sleep ketelwagens richting Lage Zwaluwe was vertrokken (rechts in beeld), waarna rustig richting de overweg in de Orionweg werd gereden, deze gesleuteld werd en men de wagens op een ‘schoon spoor’ op het emplacement achterliet. De 6461 werd op de losplaats geparkeerd en het DBC personeel begaf zich naar de dienstauto om huiswaarts te gaan. De vroege dienst zat er voor hun weer op.

December
In december heb ik weinig aan de hobby gedaan. Op 3 december ben ik samen met mijn vader naar ‘Het Spoorwegmuseum’ geweest voor de tentoonstelling ‘Tosti’s, Truffels en Treinen’ en dat was maar goed ook want een kleine twee weken later gingen het museum weer dicht. Helaas liepen in de weken daarvoor de Corona besmettingen weer flink op (vooral door Black Friday en Sinterklaas/Kerst shoppen), waardoor we weer in een Lock-down gingen en vele musea, niet essentiële winkels bouwmarkten ect ect hun deuren weer sloten. Ook mensen met contact beroepen zitten weer thuis. Omdat het verder slecht weer was deze maand, ik het vrij druk had en er daardoor weinig gefotografeerd werd volgt er nog een bonusfoto.

AfbeeldingLNS 1511 met ketelwagens van LyondellBasell by Kevin Piket, on Flickr
Bonusfoto
Voor de bonusfoto gaan we nog even terug naar het begin van dit jaar en dan komen we wederom in de Botlek uit. Per 1 januari 2018 nam Lineas de bediening van de chemische fabrieken van LyondellBasell in de Botlek (Theemsweg) en LyondellBasell Covestro op de Maasvlakte over van DB Cargo. Lineas heeft sindsdien het alleenrecht op deze bedieningen. Naast het plaatsen van de eigen wagens, verzorgt het bedrijf ook het plaatsen/uithalen van de wagens voor DB Cargo bij beide bedrijven. Op de plaatst waar de weg ligt, zal het traject op een brug komen te liggen (met de weg eronder door), met daarnaast de stamlijn om de bedrijven LyondellBasell, Bertschi & Broekman Distriport bereikbaar te houden. Op 24 januari verzorgde Lineas locomotief 1511 de bediening van LyondellBasell in de Botlek. Terwijl op de achtergrond een bouwkraan en een heimachine druk doende zijn t.b.v. het nieuwe tracé, passeert de 1511 met 4 ketelwagens de fotograaf richting emplacement Botlek. Op de voorgrond ligt de stamlijn naar de Broekman Rotterdam Car Terminal en CRO. In deze hoek van het Botlek gebied wordt het nieuwe traject van de Havenspoorlijn steeds duidelijker zichtbaar en inmiddels is deze locatie onherkenbaar verandert. De bouwwerkzaamheden zijn nog in volle gang, maar als alles volgens planning verloopt kan VolkerRail na de jaarwisseling beginnen met de aanleg van de bovenbouw (ballast, rails, portalen, bovenleiding en beveiliging). Daarna begint het proefbedrijf en zal het nieuwe traject volgens planning (zoals het er nu voor staat) per december 2021 in gebruik worden genomen. Het oude traject wordt dan verlaten en zo heeft men geen last meer van de bottleneck die de Calandbrug heet. De oude lijn wordt dan opgebroken, maar de Calandbrug blijft voor het wegverkeer wel in gebruik.

Rest mij alleen nog om u allen een fijne jaarwisseling en een mooi, spoors en vooral gezond 2021 te wensen.
Laatst gewijzigd door Kevinrail op zo jan 03, 2021 1:51 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 733
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door wouterder »

Leuk overzicht! April is toch wel het meest aparte treintje! :D
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door NS1707 »

Leuk overzicht, Kevin!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door RemcoG »

Leuk afwisselend overzicht! Die sproeitrein is gaaf!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3405
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door Rens »

Mooi jaaroverzicht met veel tekst, mei en oktober zijn mijn favorieten uit de reeks. Gefeliciteerd met het mooie nieuws, hopelijk gaat alles goed en wordt het het hoogtepunt van 2021!
NovioSites
Berichten: 1227
Lid geworden op: ma mei 13, 2013 2:55 pm
Locatie: Bgn

Re: Jaaroverzicht 2020 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door NovioSites »

Een prachtig overzicht, ook wat betreft de bijschriften bij de foto's!
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2020 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door wessele »

Mooie serie Kevin!
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door Ruben01 »

Ik sluit me aan bij de rest, mooi overzicht!
YuriSloof
Berichten: 120
Lid geworden op: vr dec 08, 2017 10:15 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door YuriSloof »

Leuk overzicht! De 6703 in de Europoort blijft altijd een mooie verschijning
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door Kevinrail »

Sorry mannen voor de late reactie, maar bedankt voor de complimenten :). Ik vindt het altijd weer een sport om leuke foto's uit te zoeken voor het jaaroverzicht, waarbij ik probeer om mij te onderscheiden van de andere fotografen.

Wouterder: Het levert inderdaad leuke treintjes op :).

RemcoG: Ja die sproeitrein is toch wel één van de leukste treintjes van vorig jaar vindt ik persoonlijk.

Rens: Thanks, ja dat blijft toch het mooiste nieuws van 2020 inderdaad (en voor 2021 natuurlijk ;)). We hopen het ook :D.

Stephan: Bedankt voor het compliment over de bijschriften. Het is een hoop werk, maar ook dat hoort er bij vindt ik.

Yuri: Ja inderdaad, is ook de enige keer geweest dat ik die kar getroffen heb vorig jaar.
Laatst gewijzigd door Kevinrail op do jan 14, 2021 2:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
GvTrail
Berichten: 3418
Lid geworden op: vr okt 24, 2014 5:12 pm
Locatie: Hart van de Betuwe

Re: Jaaroverzicht 2020 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door GvTrail »

November: Gefeliciteerd!
arnold
Berichten: 14486
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door arnold »

TOP Serie.
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door Kevinrail »

Thanks Arnold.

Bedankt Gérard :D.
Plaats reactie