Jaaroverzicht 2019 Matthijs

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2019.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2019 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Jaaroverzicht 2019 Matthijs

Bericht door NS1707 »

Met nog een paar dagen in 2019 te gaan, wordt het weer tijd om terug te blikken op dit prachtige fotojaar. Dit jaar begon met veel variatie en ik heb letterlijk in alle windstreken van ons aller Nederland gefotografeerd. Halverwege het jaar kwam de omslag naar het klikken van het DDM-1 en DD-AR, aangezien toen echt duidelijk werd dat het met dit materieel per 15 december 2019 voorbij zou zijn. Ook de jaarlijkse zomervakantie in Petten heeft weer plaatsgevonden en dit heeft ook bijgedragen aan een groot aantal leuke zomerplaatjes. In 2020 zal de hobby hoogstwaarschijnlijk op een iets lager pitje staan en zal ik me weer meer op het goederenverkeer gaan richten. Een mooie doelstelling waar ik volgend jaar op kan gaan terugblikken.

Januari 2019: het jaar werd rustig begonnen met een reisje Oostenrijk per Alpen Express, alwaar wat sneeuwplaatjes gemaakt konden worden. In de derde week van deze maand was het prachtig weer en heb ik aardig wat leuks weten vast te leggen. De leukste foto van de maand werd gemaakt in het Groningse Adorp. De 6416 van DB Cargo is op 21 januari 2019 met twee ketelwagens onderweg van Delfzijl/Farmsum naar Onnen als het in een winters Adorp de fotograaf passeert.
Afbeelding

Februari 2019: tegen het eind van februari was het wederom prachtig weer en dus kon er ook weer het een en ander gefotografeerd worden. Op zondag 24 februari 2019 stond de Alpen Express bij Lisse op het programma. Aangezien ik in eerdere jaren al bij de bekende Lageveensemolen had gestaan en ik vorig jaar een mislukt plaatje op een plekje tussen Lisse en Hillegom had gemaakt, was ik voornemens om nogmaals de AE bij de Frederikslaan vast te leggen.
Afbeelding

Maart 2019: in maart werd weinig noemenswaardig gefotografeerd. Wel werd aan het eind van deze maand vrij genomen om nog één keer de UBC-trein te kunnen fotograferen. Aangezien ik me toch in het mooie Limburgse land bevond, klikte ik ook nog wat andere goederentreinen mee die die ochtend en middag reden. Zo ook de 1618 met de LPG-trein van de Sloehaven naar Lutterade; 29 maart 2019.
Afbeelding

April 2019: jaarlijks bevind ik mij weer tussen de bollenvelden in de Kop van Noord-Holland, een plek die bij velen als onbekend terrein wordt beschouwd. De rust en ruimte vindt men hier makkelijk terug en ook een bollenveld langs het spoor is er in het voorjaar altijd wel te vinden, zo ook in Anna Paulowna. Op den 5e aprildag van 2019 is de ongereviseerde VIRM 8654 net uit Anna Paulowna vertrokken als IC richting Nijmegen.
Afbeelding

Mei 2019: de meimaand is een jaarlijkse topper, al liet het weer het in den beginne flink afweten. Tussen 1 en 5 mei vertrok de Dinnertrain vanuit Alphen aan den Rijn en dus zou de trein meermaals per dag over Bodegraven rijden; een ware thuiswedstrijd! Als groot fan van de nez cassé wilde ik geenszins deze trein in mijn figuurlijke achtertuin missen. Lees: welgeteld twee minuten lopen. Op zaterdag 4 mei 2019 was gelukkig het zonnetje weer van de partij als de DT met vervangende tractie (i.v.m. de aslast) het karakteristieke stationsgebouw van Bodegraven passeert.
Afbeelding

Juni 2019: vanaf juni begon ik met het achternagaan van de 1700’en met DDM-1 en DD-AR. Op de langste dag des jaars begaf ik mij in het pittoreske Nijkerkerveen alwaar met het hoogstatief een stammetje DD-AR werd opgewacht.
Afbeelding

Juli 2019: op den 6e julidag kreeg ik tegen het eind van de ochtend te horen dat er een DDM-1 via de Heuvellandlijn Mestreech zou bereiken. Gezien de zonkansen in het Zuid-Limburgse land besloot ik om de eerste beste trein richting het zuiden te pakken en zowaar met succes. De 1755 passeert met stammetje 7211 de groep fotografen ter hoogte van het mooie station van Klimmen-Ransdaal.
Afbeelding

Augustus 2019: aangezien per september de 5600 ontdaan zou worden van DD-AR, betekende dit ook dat het einde van gekoppelde DD-AR-stammen in zicht was. Vrijwel elke ochtend werd naar Putten afgereisd om hopelijk eens een zonplaatje te kunnen maken. Na heel veel kansen was het op 21 augustus 2019 eindelijk eens raak. De combinatie bestaande uit 1748 + DD-AR 7335 + DD-AR 7336 + 1732 nadert bijna het station van Putten als deze combinatie door twee fotografen met hoogstatieven wordt vastgelegd.
Afbeelding

September 2019: nadat ik in februari voor het eerst in Zeeuws-Vlaanderen was geweest, wilde ik ook in het najaar nog een keertje naar dit bijzondere stukje Nederland toe. Op de vrije vrijdag den 20e september 2019 werd nog een keertje afgereisd naar Zandstraat alwaar de 6502 van DB Cargo met een setje schuifwandwagens gefotografeerd kon worden.
Afbeelding

Oktober 2019: het jaarlijkse uitje met m’n vader naar Duitsland in de meivakantie ging dit jaar niet door vanwege de DT die via Bodegraven reed. Hierdoor werd met twee andere fotografen in de herfstvakantie afgereisd naar Zuid-Duitsland om alsnog wat 218’ers te kunnen fotograferen met de mooie Herbstfarben. Op woensdag 23 oktober 2019 passeert de 218 416-6 met een Eurocity de fotografen ter hoogte van Knechtenhofen.
Afbeelding

November 2019: eind november ben ik meermaals naar Zenderen afgereisd, omdat ik daar nog eens een DD-AR wilde klikken. De enige foto van die dag in de zon was tevens de eerste foto van de dag. Op 29 november 2019 passeert de 1764 met stammetje 7374 Het Vlier in Zenderen als het geheel onderweg is als LM naar Hengelo.
Afbeelding

December 2019: in deze maand ging het DDM-1 en DD-AR toch echt definitief terzijde. Op 4 december 2019 werd nog eventjes naar Haarlem afgereisd om de 1751 met stam 7213 vast te leggen onder de historische kap. Ook de machinist maakte nog eventjes een foto van zijn laatste rit op een 1700.
Afbeelding

Iedereen die tot hier is gekomen, chapeau! :-) Fijne feestdagen gewenst en een heel voorspoedig 2020 gewenst!
Marc Vlot
Berichten: 522
Lid geworden op: ma sep 28, 2015 4:51 pm
Locatie: Leerdam

Re: Jaaroverzicht 2019 Matthijs

Bericht door Marc Vlot »

Leuk overzicht!
cellique
Berichten: 125
Lid geworden op: zo apr 26, 2015 8:45 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Matthijs

Bericht door cellique »

leuk overzicht met mooie foto's met als April als topplaat.

groet, Marcel Timmer
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Matthijs

Bericht door TrainplazaNL »

Leuke serie! Januari en Juli zijn wat mij betreft de leukste!
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Matthijs

Bericht door N-spoor »

Maart is mijn favoriet! (Of toch oktober? :lol:)
Rolandrail
Berichten: 3243
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 4:08 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Matthijs

Bericht door Rolandrail »

Januari, september en oktober waren voldoende geweest voor een mooi overzicht :D
Rolandrail is verhuisd van .net naar .nl!
KvdLee
Berichten: 472
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Matthijs

Bericht door KvdLee »

Toffe platen Matthijs!
arnold
Berichten: 14486
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Matthijs

Bericht door arnold »

Leuk overzicht.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Matthijs

Bericht door Jeroen »

Lekker veel nez cassés! Fraaie reeks!
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Saitzee
Berichten: 587
Lid geworden op: zo mar 10, 2013 8:56 am

Re: Jaaroverzicht 2019 Matthijs

Bericht door Saitzee »

Mooie serie! Oktober favoriet.
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Matthijs

Bericht door Marcel »

Fraai overzicht januari is mijn favoriet.
"The chase is better than the catch."
TSNL250
Berichten: 966
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Matthijs

Bericht door TSNL250 »

Leuk! juni is mijn favoriet!
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2019 Matthijs

Bericht door wessele »

Mooi man! Het plaatje uit Kmr is mijn favoriet.
YuriSloof
Berichten: 120
Lid geworden op: vr dec 08, 2017 10:15 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Matthijs

Bericht door YuriSloof »

Fraai overzicht! Oktober springt er lekker uit
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Matthijs

Bericht door VinceCargo »

Prachtige serie! Als ik moet kiezen zijn januari en oktober m'n favoriet
Geen handvol, maar een land vol
Staaijeren
Berichten: 265
Lid geworden op: di mei 03, 2016 6:41 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Matthijs

Bericht door Staaijeren »

Mooi overzicht Matthijs
Foto's op Flickr
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Matthijs

Bericht door BjörnNielsen »

Gaaf overzicht, wel een hoop 1700'en van NSR. Januari en Oktober steken er wel met kop en schouders boven uit!
Daan W
Berichten: 106
Lid geworden op: wo dec 25, 2019 12:51 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Matthijs

Bericht door Daan W »

Wat een fraaie serie zeg! Wat mij betreft is oktober het beste.
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 733
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Matthijs

Bericht door wouterder »

Prachtoverzicht Matthijs! ;)
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Matthijs

Bericht door derquinho »

Heel mooi Matthijs! Ik ga voor maart en augustus.
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Matthijs

Bericht door Ruben01 »

Mooie platen weer gemaakt dit jaar Matthijs!
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Matthijs

Bericht door Kevinrail »

Heel mooi jaaroverzicht Matthijs! Ik ga voor de foto's van maart en juli.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3405
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Matthijs

Bericht door Rens »

Mooie serie, oktober is mijn favoriet!
Plaats reactie