Jaaroverzicht 2020 Peter1978

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2020.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2020 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Peter1978
Berichten: 75
Lid geworden op: wo feb 03, 2016 10:39 am
Contacteer:

Jaaroverzicht 2020 Peter1978

Bericht door Peter1978 »

Ook van mijn kant een jaaroverzicht van het afgelopen jaar wat mede door corona geen geweldig jaar is geweest voor wat betreft het aantal mooie foto's. Daarnaast was het betreft het weer hollen of stilstaan. In de maanden januari, oktober en december was het weer zo beroerd dat ik in die maanden helemaal niets heb gefotografeerd. Daarnaast waren er in het voorjaar en zomer veel mooie dagen met jammer genoeg weinig leuke treinen en we zaten natuurlijk met de vele reisbeperkingen.

Februari
Afbeelding
Pas in februari werd het weer een beetje mooi weer om foto's te maken. Op zaterdag 8 januari stond ik even op het viaduct bij Deurningen waar deze omgeleide Poznan-shuttle doorkwam in een spaarzame opklaring met de LTE 186 942 die toen nog blauw was zonder bestickering.

Maart
Afbeelding
Toen het eindelijk structureel mooi weer werd ging de wereld door toedoen van het coronavirus op slot en kregen we te maken met vele beperkingen. In de eerste lockdown heb ik op zondagmiddag dan toch maar een frisse neus gehaald en deze LTE 193 262 met een sleep Tamns als trein 43393 gefotografeerd bij Zenderen op 22 maart 2020.

Afbeelding
Vanwege het ontbreken van januari een tweede foto van maart. Omdat de grens met Duitsland gelukkig grotendeels open bleef ben ik 25 maart 2020 nog even richting Salzbergen gereden o.a. voor de buizentrein uit Beddingen naar Bad Bentheim die tijdelijk reed t.b.v. de aanleg van een nieuwe gasleiding tussen Aachen en Legden. TWE 187 014 met buizentrein bij Salzbergen op 25 maart 2020.

April
Afbeelding
Ook in april was het vaak mooi zonnig weer. Jammer genoeg was het door de lockdown erg rustig geworden op het spoor. Er reed alleen nog een basisdienstregeling. Ook het goederenverkeer was inmiddels flink afgenomen omdat o.a. de autofabrieken gesloten waren. Gelukkig reden er af en toe nog wel enkele fraaie treinen zoals deze graantrein. LTE 193 263 met graantrein 42394 bij Holten op 26 april 2020.

Mei
Afbeelding
Eind mei was het dan eindelijk zo ver, de eerste ICNG kwam naar Nederland! Overdag kreeg ik een tip dat het stel onderweg was en via Bentheim het land in zou komen. Na het avondeten ben ik direct naar Zenderen gefietst om het transport vast te leggen waarbij ik het zowaar zelfs in een opklaring kon vastleggen. Railexperts 9901 met overbrenging van ICNG 3108 als trein 13400 bij Zenderen op 23 mei 2020.

Juni
Afbeelding
In juni kwam een tweede ICNG stel naar Nederland waarmee ook proefritten gereden werden. Op 24 juni had ik een vrije dage dag opgenomen. Oorspronkelijk was ik van plan om naar Duitsland te gaan maar omdat er een bericht rondging dat de ICNG o.a. over de Brabantroute zou gaan rijden en er ook werkzaamheden waren tussen Emmerich en Oberhausen ben ik alsnog naar de Brabantroute gereden. NS ICNG 3103 tijdens een proefrit bij Hulten op 24 juni 2020.

Juli
Afbeelding
In juli waren er gelukkig al heel wat minder beperkingen. Jammer genoeg was juli geen mooie zomermaand. Op de valreep kregen we op de laatste dag van juli toch nog een fraaie zonnige dag. De dag begon veelbelovend met twee fraaie treinen maar daarna zakte het totaal in en heb ik bijna 3 uur op het viaduct bij Praest gestaan zonder één goederentrein gezien te hebben uit de goede richting! DB Cargo 193 309 "Das ist grün" met Unit-Cargo 45717 te Empel-Rees op 31 juli 2020.

Augustus
Afbeelding
Augustus was een bloedhete zomermaand met veel zon. Op de warme 7 augustus heb ik gefotografeerd in de omgeving van Osnabrück waarbij ik 's middags de stek bij Jeggen bezocht heb. Op DSO werd een grindtrein gemeld die onderweg was naar Rheine. Het wachten daarop in de hitte werd uiteindelijk beloond met een fraaie foto! WLE 82 (187 010) met DGS 52453 bij Jeggen op 7 augustus 2020.

Afbeelding
Ondanks dat het door de coronacrisis veel rustiger was reden er in de zomermaanden juist vanwege de coronacrisis enkele extra treinen voor binnenlands vakantieverkeer waaronder een extra treinpaar naar Norddeich Mole. Dit maakte het mogelijk om ICE-T treinstellen op de Emslandstrecke te fotograferen. DB ICE-T 415 006 als ICE 1681 te Lingen op 8 augustus 2020.

September
Afbeelding
Ondanks de coronacrisis bleven ook de goederentreinen van en naar China volop rijden. LTE 193 729 "ECS Eurocargo" met Chengdu-shuttle bij Zenderen op 19 september 2020.

November
Afbeelding
We eindigen het jaar ook met een foto bij Deurningen, genomen op een vrije woensdagmiddag. RFO 1830 met Malaszewicze-shuttle 41338 bij Deurningen op 18 november 2020.

Tot slot wens ik iedereen een veilig en gezond 2021 waarin we hopelijk over enige tijd weer zonder reisbeperkingen op pad kunnen om mooie foto's te maken!
Mijn foto's op Flickr
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Peter1978

Bericht door Ruben01 »

Mooi overzicht Peter! Augustus 2 en november vind ik de leukste.
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Peter1978

Bericht door RemcoG »

Leuke selectie! Mijn favorieten zijn de buizentrein en het transport van de ICNG!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Peter1978

Bericht door Kevinrail »

Lekker jaaroverzicht Peter! Ik ga voor de plaatjes van april en mei.
arnold
Berichten: 14490
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Peter1978

Bericht door arnold »

Leuke serie. Met grijs weer kun je ook leuke plaatjes maken toch!
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Peter1978

Bericht door derquinho »

Mooie foto's Peter! We ontmoeten elkaar bij de foto van november. Die is heel fraai, maar de mooiste vind ik het ICNG-transport!
Plaats reactie