Jaaroverzicht 2020 - Peter Gootzen

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2020.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2020 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
PeterGootzen
Berichten: 94
Lid geworden op: za mar 29, 2014 9:18 am

Jaaroverzicht 2020 - Peter Gootzen

Bericht door PeterGootzen »

Hallo,

Ik zal voor het eerst ook eens een jaaroverzicht hier plaatsen. Ondanks dat het een bijzonder jaar was, heb ik toch best veel foto's kunnen maken. Mede omdat het vaak mooi weer was en omdat we verder toch niet echt wat mochten. Het meeste is allemaal relatief dicht bij huis gemaakt, de drielanden regio Nederland / België / Duitsland. Verwacht geen bonte Vectron's in het Maintal of iets dergelijks, daar ligt mijn interesse niet echt. Ik heb ervoor gekozen om niet de klassieke indeling naar 12 maanden te maken, omdat ik sommige maanden zo goed als geen foto's gemaakt heb en andere maanden juist weer ontzettend veel. Daarom gewoon 12 mooie foto's, op chronologische volgorde.

Het jaar begon voor mij met een drukke periode op het werk, gecombineerd met weinig mooi weer. Daarom werd de camera pas in februari voor het eerst weer uitgepakt om op pad te gaan.

Sinds begin 2020 wordt de kolentrein naar Bernburg, die voorheen in Gent beladen werd, behandeld op het Ile de Monsin, in de buurt van Luik. Dit spoorlijntje kennen we allemaal nog van de treinen met vloeibaar ijzer die tussen Chertal en Ougrée pendelden. Nadat de staalfabriek van Chertal jaren geleden gesloten werd, is het spoorvervoer hier volledig ingezakt. Deze kleine opleving is dus meer dan welkom. Op 17 februari werd er weer eens een trein beladen, de zon scheen, dus reden genoeg om even te gaan kijken. DB Cargo locomotief 6510 staat te wachten tot er weer een wagen beladen is en zal de trein dan weer een wagenlengte optrekken om de volgende wagen te beladen.

Afbeelding

Eens per week rijdt Crossrail een trein met gaswagens tussen Visp en Antwerpen Waaslandhaven. In zomertijd rijdt die trein op de Montzenroute eigenlijk overal net te vroeg qua zonnestand. Daarom werd besloten om op de mooi zonnige 17 maart de trein nog eens in wintertijd op te wachten. De PB12 passeert hier met de fraaie trein in Gemmenich, kort na het passeren van de grens van Duitsland naar België.

Afbeelding

Op zondag 5 april zou de laatste inzetdag van de serie 151 bij DB Cargo zijn. Daarom werd besloten om op deze stralende dag nog één keer de bekende staalrollen trein van Oberhausen naar Andernach op te wachten. De afgelopen maanden heeft de locserie gelukkig zijn comeback weer gemaakt en ook deze trein naar Andernach zit weer in het vaste takenpakket van de locs. Hier passeerden de trein ter hoogte van Hürth Fischenich op weg naar zijn eindbestemming.

Afbeelding

Vanuit Tata Steel in Beverwijk vertrekt er twee keer per week een trein met staalwagens naar Charleroi Dry Port. Deze liften vanuit Beverwijk mee met de kalk/staal trein naar Bressoux. Vanaf daar brengt DB Cargo de wagens met een koppeltje 6500 verder naar Charleroi. Qua zonnestand is alleen de retourrit naar Bressoux interessant, maar omdat in het begin van het jaar steeds platte wagens werden ingezet, was de lege retourrit niet zo spannend. Maar in april werden de wagens gewisseld en sindsdien wordt er met Shimmns gereden. Daarom werd op 15 april besloten de trein een keer op te wachten bij Marche-les-Dames.

Afbeelding

Twee keer per week rijdt Lineas een kalktrein van Jemelle naar Oberhausen. Meestal rijdt deze trein met een 186, maar op 7 mei kreeg ik de melding dat de 513-10 nog eens voor de trein was gepland. Snel werd in de auto gesprongen naar Warsage, waar de trein enkele minuten na aankomst al passeerde.

Afbeelding

Tussen de lockdowns door werd er eind juni een korte vakantie gepland in de omgeving van Freiburg. Hoewel het geen specifieke treinvakantie was, werd er toch 1 dag besteed aan het fotograferen. Op de strak blauwe en bloedhete 24e juni werd onder andere deze fraaie fotostek in Kollmarsreute bezocht, enkele kilometers ten noorden van de stad Freiburg. De BLS Vectron is onderweg met een fraaie trailertrein van Novara naar Zeebrugge.

Afbeelding

Weer terug in de vertrouwde omgeving werd op 19 juli eindelijk een mooie foto gemaakt van de ZIH containertrein, die Crossrail naar Bierset rijdt. Deze China treinen rijden vrij onregelmatig en in de eerste helft van 2020 lag dat vervoer zo goed als stil. Toen de melding kwam dat deze klaar voor vertrek stond in Aachen West heb ik dan ook geen moment getwijfeld en ben naar Berneau gereden. De fraaie DE6312 leverde de tractie.

Afbeelding

In juli en augustus vonden er werkzaamheden plaats aan de spoorlijn langs de links oever van de Rijn, waardoor alle goederenvervoer werd omgeleid via de route langs de rechteroever. Daarom werd er besloten op 6 augustus een dag die kant op te gaan. Er passeerden vele fraaie treinen, maar voor mij was dit één van de leukste. Hectorrail 162 009 passeert in het laatste licht met een containertrein van Mortara naar Krefeld-Linn.

Afbeelding

Het bleef maar mooi weer deze zomer, daarom werd er op 8 augustus besloten om eens de bediening van Tessenderlo te gaan proberen. Het beloofde weer een bloedhete dag te worden, maar toen de 6481 van Railtraxx om 08:15 aankwam in Tessenderlo was het qua temperatuur nog prima te doen. De sleep wagens was behoorlijk lang deze dag, er wordt ook wel eens met 2 of 3 wagens gereden.

Afbeelding

Op 15 september eindigde mijn dienst in Antwerpen en de hemel was strak blauw. Reden genoeg om een rondje haven te doen. Na enkele mislukte pogingen lukte het me eindelijk om het uithalen van de azijnzuurtrein bij ADPO in de Waaslandhaven op de foto te krijgen. Locomotief 6511 haalt 1 GATX wagen en 22 VTG wagens uit. De GATX wagen direct achter de loc gaat het UC netwerk in, de 22 VTG wagens zullen korte tijd later als bloktrein naar Burghausen vertrekken.

Afbeelding

Op 31 oktober werd er op diverse plekken melding gemaakt van een HSL gastrein naar Aachen West. Aangezien ik nog maar weinig foto's van HSL in Belgié had, werd besloten de trein op te wachten bij Hoeselt. Met een lange sleep gloednieuwe wagens passeerde de 653-03 in de blauwe HSL kleurstelling in een heerlijk najaarszonnetje.

Afbeelding

Sinds eind oktober rijden de Ambrogio treinen tussen Muizen en Gallarate niet meer met Lineas via de Athus-Meuse route. Het contract is nu over de volledige route in handen van BLS Cargo. BLS kiest ervoor om de treinen weer via Duitsland en de Montzenroute naar België te rijden. Vanaf Aachen West rijdt de trein op licentie van Crossrail Benelux, wat onderdeel van BLS Cargo is. Met de nog als nieuw glanzende 475 421 aan kop passeert een Ambrogio shuttle in het laatste licht van 7 november in 's Herenelderen, waar een bloeiend koolzaadveld nog voor wat extra kleur zorgt.

Afbeelding


Ik hoop dat mijn jaaroverzicht een beetje in de smaak valt. Het was lastig om te kiezen, er zijn dit jaar bijzonder veel mooie foto's gemaakt.

Rest mij nog om iedereen een gelukkig en succesvol 2021 te wensen!

Mvg, Peter
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2020 - Peter Gootzen

Bericht door wessele »

Zeer mooi Peter. Het koppeltje Vlaamse Reuzen bij Marche-Les-Dames springt eruit voor mij!
Cargo Frank
Berichten: 379
Lid geworden op: zo jan 12, 2014 11:21 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 - Peter Gootzen

Bericht door Cargo Frank »

Fraai overzicht, Peter!
David
Berichten: 1543
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 - Peter Gootzen

Bericht door David »

PeterGootzen schreef: vr jan 01, 2021 5:43 pmIk hoop dat mijn jaaroverzicht een beetje in de smaak valt.
Dat zeker :) Erg fraai overzicht! De staaltrein bij Marche-les-Dames en de ZIH-trein zijn favoriet hier.
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 - Peter Gootzen

Bericht door Marcel »

Fraai overzicht Peter!
"The chase is better than the catch."
Daan W
Berichten: 106
Lid geworden op: wo dec 25, 2019 12:51 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 - Peter Gootzen

Bericht door Daan W »

Prachtig overzicht Peter!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 - Peter Gootzen

Bericht door RemcoG »

Erg fraai! Lekker veel class'en. De foto van de 513-10 is mijn favoriet!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 - Peter Gootzen

Bericht door Jeroen »

Mooi jaaroverzicht uit België en Duitsland. :)
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3406
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 - Peter Gootzen

Bericht door Rens »

Mooi jaaroverzicht van net over de grens!
Gebruikersavatar
RailWorx
Berichten: 258
Lid geworden op: di mar 31, 2020 7:42 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 - Peter Gootzen

Bericht door RailWorx »

Zeer net overzicht :-)
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 - Peter Gootzen

Bericht door derquinho »

Hele mooie foto's! De Hectorrail 151 is mijn favoriet.
Plaats reactie