Jaaroverzicht 2020 Jeroen

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2020.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2020 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Jaaroverzicht 2020 Jeroen

Bericht door Jeroen »

Het jaar 2020, een vreemd jaar voor ons allemaal. De gemaakte plannen voor 2020 vielen allemaal in het water, door het welbekende coronavirus. Hobbytripjes met een hotelovernachting zaten er helaas dit jaar niet in, maar gelukkig was het nog mogelijk om dagtripjes te maken. Die uitstapjes werden dan ook hoofdzakelijk in Duitsland doorgebracht. Door de pandemie kon ik op werk niet bij de vaste klanten aan het werk, maar moest ik regelmatig ver buiten Brabant aan het werk en zelfs in Duitsland. Hier werd gretig gebruik van gemaakt, dus ging de camera dagelijks mee, om na het werk nog een uurtje of 2 langs het spoor te gaan staan. In de zomer werden de coronamaatregelen versoepeld, waardoor het toch mogelijk was om vakantie in het buitenland te vieren. Al met al een bewogen jaar.

Januari
Afbeelding
In 2020 leek een einde aan te komen aan de inzet van de BR 151 bij DB Cargo. Om de locs te promoten bij kopers en huurders heeft Railpool de 151 075 een bijzondere outfit gegeven. Toen bekend werd dat de 151 07 langs de Rijn zou rijden, werd geen moment getwijfeld en reden speciaal af naar Linz am Rhein om daar de loc op te wachten. Een goede beslissing, want hierna troffen we de loc niet aan. En was de loc überhaupt niet veel actief in West-Duitsland.
DB Cargo 151 075 met gemengde goedereintrein als trein 51455 van Köln-Gremberg naar Mannheim, langs de drie Nederlandse fotografen bij Linz am Rhein op 25 januri 2020.

Februari
Afbeelding
In februari werden niet veel hobbytripjes gemaakt. Op 25 februari kon er toch een hoogtepunt van de maand worden vast worden gelegd. Op deze dag stond er een dagje Bottrop op de planning. Na de gebruikelijke treinen doemde er in de middag een oranje loc op.
LOCON 324 met vol beladen containertrein uit Bremen terminal Roland Umschlag naar Rhein-Ruhr Terminal in Duisburg Wanheim-Angerhausen. Langs Kokerei Prosper in Bottrop-Welheim.

Maart
Afbeelding
Toen in maart de coronacrisis in Nederland uitbrak, kon ik bij veel klanten niet meer aan het werk. Mijn baas stuurde me met enkele collega’s naar Keulen, waar we wel aan het werk konden. Mijn camera ging die 3 weken dagelijk mee.  Op 27 maart 2020 werd na werk vanuit Keulen naar Düsseldorf gereden, vanwege een leuke melding.
WFL 232 356 met 'Aushubzug' als trein Bauz 76242 van Hamburg-Harburg naar Stolberg (Rheinland).

April
Afbeelding Op 4 april 202 werd een dagje langs de Rijn gespendeerd. Eén van de klappers van de dag was de nieuwe SBB Vectron. 193 526 met containertrein van Gallarate naar Antwerpen, door Leutesdorf.
Mei
Afbeelding
Mei was een lastige keuze. Dankzij het mooie weer werd er na werk en in het weekend de nodige uren langs het spoor gestaan. Het hoogtepunt van deze maand was de trip naar het Lahndal. Na een poging in november 2019 en februari 2020, kon ik hem in mei eindelijk fotografen op de geplande stek. De keren daarvoor was de trein me te snel af. Niet prettig als je een rit van 3,5 uur heb gemaakt, maar de aanhouder wint.
BASF DE25 met lege kalksteenmeeltrein als trein 91194 van Ludwigshafen BASF naar Kerkerbach en Steeden, passeert Aumenau in het fraaie Lahndal op 30 mei 2020.

Juni
Afbeelding
In 2020 heeft Railtraxx een trafiek gestart tussen Antwerpen-Noord en Tessenderlo. Deze trafiek wordt gereden met de fraaie groene 6400. Door de coronapandemie was de Belgische grens gesloten en moest geduldig gewacht worden tot ik kon afreizen naar Tessenderlo. Toen de grens in juni weer open ging, werd de eerst beste zaterdag afgereisd naar Tessenderlo.
Railtraxx 6475 rangeert met één ketelwagen in Tessenderlo met de imposante fabrieksgebouwen als achtergrond.

Juli
Afbeelding
In de zomer gingen steeds meer Europeese grenzen weer open en was het voor veel mensen weer mogelijk om vakantie te vieren in het buitenland. Mijn vader en ik hadden in juli een hobby vakantie gepland. In drie weken werden Zwitserland, Oost-Duitsland en Tsjechië aangedaan. In Zwitserland wilde ik graag zoveel mogelijk rode SBB Cargo Vectrons voor mijn lens krijgen. Dit mijn favoriete uitvoering van de Vectron. Voor juli heb dan ook een foto gekozen van deze loc.
SBB Cargo 193 467 met Winner Spedition-trein van Piacenza naar Wuppertal, passeert bergen Grosser Mythen en Kleiner Mythen bij Steinen op 7 juli 2020.


Augustus
Afbeelding
Ondanks het mooie weer in augustus viel er op hobby gebied niet te beleven in deze maand.Toch kon er hoogepunt in deze maand worden vastgelegd. Op 8 augustus 2020 werd afgereisd naar Wickrath om een HSL loc aan de collectie toe te voegen. In Oost-Duitsland was een HSL autotrein gemeld met de 185 602, die ik nog niet had.
Het kleurrijke duo HSL 185 602 + 186 381 met beladen Toyota Aygo autotrein uit Kolín (Tsjechië) naar Aachen-West en Zeebrugge, door Wickrath.

September
Afbeelding
In September kon eindelijk een loc worden afgestreepd waar ik al enkele jaren op jaag. De Hectorrail 151.
Hectorrail 162.004 met containertrein van het Italiaanse Mortara naar Krefeld-Uerdingen, door Kaarst op 12 september 2020. In Krefeld zal het Van Dijk-deel door Rheinhafen Krefeld naar Cabooter Railterminal Kaldenkirchen worden gereden.

November
Afbeelding
In november werd vaak op pad gegaan om de fraaie herfstkleuren vast te leggen. De keuze was daardoor groot en lastig. Uiteindelijk viel de keuze voor november op de Plan U. In 2020 is de Plan U 151 weer prachtig opgeknapt.
Op 15 november 2020 werd de Plan U 151 van Stichting 2454 Crew, ingezet om roest te gaan rijden op aansluiting van de HSL bij Zevenbergschen Hoek. Na enkele slagen keert het treinstel terug naar voorlopige standplaats bij de SSN in Rotterdam Noord Goederen. Plan U 151 als trein 70453 van Zevenbergschen Hoek via Tilburg en Utrecht naar Rotterdam Noord Goederen, passeert het bosrijke gebied tussen Reeshof en Tilburg West op 15 november 2020.

November 2
Afbeelding Bij gebrek aan een hoogtepunt in oktober, kies ik voor een tweede foto voor de maand november. Op 7 november werd ook op pad gegaan om wat treinen met herfstkleuren vast te kunnen leggen. In Griendtsveen werd het hogerop gezocht voor de fraaie kleuren. LTE 186 941 met beladen kolentrein uit Amsterdam Houtrakpolder op weg naar het Oostenrijkse Gratwein.

December
Afbeelding
Het jaar wordt afgesloten in Duitsland. Schlünß Eisenbahnlogistik heeft eind 2019 vier BR 181.2 overgenomen van DB, die ze terug in historische kleuren hebben terugebracht. SEL verhuurt de locs aan derde waardoor ze in heel Duitsland zijn aan te treffen. Gelukkig komen ze ook regelmatig dicht bij de Nederlandse grens. In de tijd dat ze nog bij DB actief waren heb ik helaas nooit de moeite genomen om ze te fotografen. Toen de 181 204 enkele weken aan DB Fahrwegdienste werd verhuurd voor ‘Schotterzüge’ tussen Düsseldorf en Stolberg, werd 2 zaterdagen op rij afgereisd naar de spoorlijn Krefeld-Neuss voor de fraaie loc.
SEL 181 204 met ‘Schotterzug’ van Düsseldorf-Eller naar Stolberg, door Bösinghoven op 5 december 2020.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Jeroen

Bericht door BjörnNielsen »

Wat een prachtig jaaroverzicht Jeroen, de mooisten voor mij zijn mei vanwege de moeite en natuurlijk de Hector 151 omdat het een Hector 151 is.
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Jeroen

Bericht door VinceCargo »

Leuk overzicht Jeroen!
Geen handvol, maar een land vol
ICEmaster
Berichten: 183
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 12:35 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Jeroen

Bericht door ICEmaster »

Mooie reeks! December is toch wel m'n favoriet
Ik fotografeer op zonne-energie
Jbakker
Berichten: 101
Lid geworden op: vr mei 23, 2014 9:54 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Jeroen

Bericht door Jbakker »

Leuk overzicht Jeroen! September is wel de favoriet!
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Jeroen

Bericht door NS1707 »

Fraai overzicht!
Gebruikersavatar
kay-cee
Berichten: 1270
Lid geworden op: za aug 02, 2014 6:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Jeroen

Bericht door kay-cee »

Lekker overzicht Jeroen!
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Jeroen

Bericht door Ruben01 »

Mooi overzicht Jeroen! Met 'maar' 2 plaatjes uit NL zou je bijna denken dat het een normaal jaar was..
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Jeroen

Bericht door TimoTrimbos »

Fraaie compilatie! September is fraai maar december spant echt de kroon!
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 3806
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Jeroen

Bericht door erica »

Mooie serie, met voor mij november 2 als favoriet.
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Jeroen

Bericht door RemcoG »

Fraai Jeroen! De Plan U in de herfst is voor mij de mooiste!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Gebruikersavatar
RailWorx
Berichten: 259
Lid geworden op: di mar 31, 2020 7:42 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Jeroen

Bericht door RailWorx »

Knallers! Mei en september for the win!
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2020 Jeroen

Bericht door wessele »

Mooie serie, ik ga voor mei als favoriet!
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Jeroen

Bericht door derquinho »

Prachtige platen! De Hectorrail 151 en de 181 zijn mijn favorieten.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3407
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Jeroen

Bericht door Rens »

Mei en augustus zijn mijn favorieten in de reeks, erg leuk overzicht zo!
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Jeroen

Bericht door Kevinrail »

Mooi jaaroverzicht Jeroen met lekker veel en internationale plaatjes. Ik ga voor de plaatjes van maart en juli als favorieten.
NovioSites
Berichten: 1227
Lid geworden op: ma mei 13, 2013 2:55 pm
Locatie: Bgn

Re: Jaaroverzicht 2020 Jeroen

Bericht door NovioSites »

Prachtig overzicht. Omdat het vrijwel unaniem klappers zijn kies ik op basis van het loctype maart als favoriet.
Zuyderduyn
Berichten: 50
Lid geworden op: ma dec 01, 2014 12:05 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Jeroen

Bericht door Zuyderduyn »

Mooi overzicht. Januari en Maart, daar had ik graag bijgestaan!
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 733
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Jeroen

Bericht door wouterder »

Prachtserie Jeroen! Die 151 van januari vind ik toch wel de mooiste! :-))
David
Berichten: 1543
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Jeroen

Bericht door David »

Mooie serie met mei als hoogtepunt hier!
Plaats reactie