Jaaroverzicht 2020 Wilmer

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2020.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2020 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Jaaroverzicht 2020 Wilmer

Bericht door TrainplazaNL »

Nu 2020 er bijna op zit laat ik graag voor de 2e keer mijn jaaroverzicht zien. Ook ik ben weer het archief in gedoken, op zoek naar de hoogtepunten per maand. Het kiezen hiervan was niet altijd makkelijk, maar uiteindelijk ben ik wel tevreden met het resultaat. 2020 was een jaar met veel verrassingen en mogelijkheden, ook al waren deze vaak beperkt.

Januari

Afbeelding

Het zal geen verrassing zijn dat ook ik begin met de maand januari. De eerste maand van 2020 was een koude, grijze maand met weinig goede fotomogelijkheden. De 30e van januari dook er een DDZ op in de sprinterdienst tussen Tilburg Universiteit en Weert. Aangezien DDZ bij mij goed in de smaak valt en eens wat anders is dan de Flirt's die hier dienst doen, ben ik op de fiets gesprongen om deze trein vast te leggen. Treinstel 7513 halteert met ongeveer 5 minuten vertraging in Best, op weg naar Eindhoven Centraal. Op dat moment was het nog ondenkbaar dat dit materieel een klein jaar later tijdelijk buiten dienst zou staan.

Februari

In februari werden door het mindere weer geen noemenswaardige foto's gemaakt. Daarom zal ik een extra foto uit een andere maand als bonusfoto gebruiken.

Maart

AfbeeldingRFO 193 627 [Raillogix], Best by TrainplazaNL, on Flickr

In maart deden zowel het lekkere weer als het coronavirus hun intrede in Nederland. Van geen van beiden was nog iets te merken op 2 maart. RFO bracht op die dag een gasketeltrein van de Botlek naar Krefeld. De tractie werd verzorgd door de toen recentelijk bestickerde 193 627, die in een fraaie 'Raillogix'-outfit gestoken was. Nadat ik het eerste uur naar school was geweest, ben ik doorgefietst om daar een foto van te maken. Als trein 44789 passeert de trein in Best, kort nadat het luchtalarm van zich had laten horen. Het bleek uiteindelijk mijn de start van mijn een-na-laatste schoolweek op het voortgezet onderwijs; de reden hiervan is bij u vast al bekend.

April

AfbeeldingHSL 186 382, Boxtel (23042020) by TrainplazaNL, on Flickr

In april werden de gevolgen van het Coronavirus pijnlijk duidelijk door de vele maatregelen waar iedereen mee te maken kreeg. Voor mij was de meest ingrijpende maatregel dat de centrale eindexamens niet door zouden gaan. Daarmee was ik vroegtijdig geslaagd, en dat leverde een groot aantal vrije dagen op. Op 23 april bracht HSL een keteltrein van de Botlek naar Neustadt a/d Donau. Zonder twijfel werd op de fiets gesprongen naar Boxtel, waar het geheel de 4 fotografen passeert. Een auto die van achteren aan kwam rijden stopte gelukkig op tijd, waardoor deze foto mogelijk was.

Mei

AfbeeldingVolkerRail 203-1, NS 1732, 1743, 1759, 1764, Best (27052020) by TrainplazaNL, on Flickr

In het voorjaar van 2020 bracht VolkerRail diverse 1700-locs naar Eindhoven die eind 2019 uit dienst gesteld zijn. Op 27 mei was het de beurt aan de 203-1 om de 1732, 1743, 1759 en 1764 naar Eindhoven te brengen. Het transport werd in Utrecht per ongeluk richting Arnhem gestuurd, waardoor een flinke vertraging werd opgelopen. De zonstand was hierdoor een stuk gunstiger, en dus kon er een foto gemaakt worden in mijn eigen woonplaats. Het was voor mij de laatste keer waarop ik de 1759 'Best' in Best op de foto kon zetten. Een frappant detail; nadat de 1732 en 1743 geplukt waren zijn deze locs alsnog opgekocht door VolkerRail. Hieruit blijkt dus dat de NS te voorbarig is geweest met het uit dienst stellen van deze locs. Gelukkig krijgen deze twee exemplaren nog een tweede leven.

Juni

Afbeelding

Het lekkere weer van de voorgaande maanden leek in juni compleet te verdwijnen. De eerste weken van juni bestonden uit veel bewolkte dagen met soms grote hoeveelheden regen. De laatste week van juni stegen de temperaturen weer, en werden ook de zonkansen weer groter. Daarom werd op de laatste donderdag van juni vroeg naar Breda gereisd. In de bocht van Breda-Prinsenbeek passeert RFO 1830 met een volbeladen autotrein, op weg naar Bad Bentheim. Autotreinen waren door het Coronavirus een zeldzaamheid geworden, wat de foto voor mij nog iets leuker maakte.

Juli

AfbeeldingQbuzz 6358 + 6356, Willemsdorp (10072020) by TrainplazaNL, on Flickr

Ook in juli had de bewolking (in ieder geval gevoelsmatig) de overhand. Een trein die ik heel graag in 2020 op de foto wilde zetten was de onderhoudsrit van Qbuzz uit Blerick naar Dordrecht in Willemsdorp. Nadat het door een boom op het spoor 2 weken eerder niet gelukt was, werd op 10 juli een 2e poging gewaagd om deze trein op de foto te zetten. Hoewel het veel geregend had die dag, klaarde het 's avonds redelijk op. In het laatste avondlicht passeren Qbuzz GTW 6358 en 6356 Willemsdorp, als trein 11509 naar Dordrecht. Naast het opgeklaarde weer had ik ook geluk met de dakschotten; op beide treinstellen waren ze aanwezig. Ze ontbraken (en ontbreken nu nog) bij 5 van de 10 treinstellen.

Augustus

AfbeeldingArriva 603 + 601 + 602, Hell (27082020) by TrainplazaNL, on Flickr

Mijn voorliefde voor lightrailtreinen blijkt naast juli ook uit augustus. Het was eveneens (misschien weer gevoelsmatig) een maand met heel weinig zonuren. Dat was niet anders op 27 augustus, toen ik naar Nijkerk ben afgereisd in de hoop om een testrit van een (of meerdere) Arriva Wink's vast te leggen. Al snel bleek het raak, toen Arriva 603, 601 en 602 passeerden op weg naar Nunspeet. De testritten op de Veluwelijn hebben niet lang geduurd, dus een nieuwe poging mét zon heb ik nog niet gehad. Een leuk detail is dat alle treinstellen nu voorzien zijn van hun bestickering, waarbij de witte neus geleidelijk overloopt in de turquoise basiskleur. Dit zijn de enige 3 treinstellen die (voor korte tijd) geheel 'kaal' zijn geweest.

September

Afbeelding

In september ben ik begonnen met mijn opleiding. Hobby'en werd daarom beperkt naar de vrije momenten, die vooral in het weekend vielen. Voor de 3e zaterdag van september werd het plan gevormd om met 3 medefotografen achter de BR111 aan te gaan op de RE4 tussen Dortmund en Aachen. Over het weer hadden we ditmaal niks te klagen. Op een heerlijke nazomerse avond werd op 19 september DB 111 062 (met schaarstroomafnemers) met een stam Dosto's vastgelegd tussen Geilenkirchen en Übach-Palenberg, als RE4 naar Aachen. Het is uiteindelijk de laatste Wupper-expres geweest die ik vast heb kunnen leggen.

Oktober

AfbeeldingNSR SGMm 2112 + 2974, Zuidermeer (23102020) by TrainplazaNL, on Flickr

In oktober werd op een vrije vrijdag van 23 oktober naar Noord-Holland afgereisd, om een aantal SGMm's op de sprinterdienst tussen Amsterdam en Hoorn vast te kunnen leggen. Het gaat niet lang meer duren voordat het doek valt voor dit materieel hier, dus daarom deel ik deze SGMm graag in mijn jaaroverzicht. Treinstellen 2112 en 2974 passeren Zuidermeer, op weg naar de eindbestemming Hoorn. Aan de foto zal je waarschijnlijk niet zien dat het zicht door dichte mist een uur eerder nog maar beperkt was tot enkele tientallen meters.

November

AfbeeldingStrukton 303002 + Arriva 604, Sevenum (21112020) by TrainplazaNL, on Flickr

In november werden verrassend veel zonfoto's gemaakt. Daarom zal mijn bonusfoto er ook eentje zijn uit november. Maar de eerste november-foto brengt ons op 21 november in Horst-Sevenum, waar Arriva Wink 604 naar Blerick werd gebracht voor nawerk. Op dit treinstel is de bestickering al aangebracht die op de foto uit Augustus nog ontbrak. Het treinstel werd getrokken door de 303002 van Strukton, die ik nog niet eerder kon fotograferen. Inmiddels is deze loc vertrokken naar Italië en zal ook de 303001 spoedig volgen.

December

AfbeeldingNSR_2957_Nmgo_11122020_2029 by TrainplazaNL, on Flickr

Zoals ik in januari begon met een nachtopname, wil ik graag in december mee afsluiten. Vrijdag 11 december was de laatste dag dat SGMm dienst deed in de sprinterserie tussen Zutphen en Wijchen. Daarom ben ik op die vrijdagavond richting Nijmegen gereisd om nog een aantal nachtopnames te kunnen maken. De avond werd afgesloten in Nijmegen Goffert, waar de allerlaatste geplande SGMm op dit station werd vastgelegd. De keurig geparkeerde SGMm 2957 halteert in het nieuwste station van Nijmegen, wat veel weg heeft van een ruimteschip, om te vertrekken richting Nijmegen, Arnhem en Zutphen.

Bonusfoto

AfbeeldingBentheimer Eisenbahn E01, Zutphen (07112020) by TrainplazaNL, on Flickr

Als bonusfoto keer ik weer terug naar 7 november. Op deze dag werd de Coevorden-shuttle omgeleid via 't Harde, Arnhem en Utrecht. Het mooie weer van deze zaterdag bracht mij en een goede vriend naar Zutphen, waar de trein op de IJsselbrug werd opgewacht. Het was de laatste foto van de E01 in dienst van Bentheimer Eisenbahn die ik heb kunnen maken, want nog geen week later werd de loc verkocht en inmiddels wordt een 1700 van TCS verhuurd aan BE, om deze containertrein te blijven rijden.

Mocht je het tot hier gelezen hebben, hartelijk bedankt. Ik hoor graag wat de persoonlijke favorieten zijn uit mijn selectie. Ik wil iedereen via deze weg graag een fijne kerst en een gelukkig 2021 toewensen!
Laatst gewijzigd door TrainplazaNL op vr dec 25, 2020 12:31 am, 3 keer totaal gewijzigd.
NovioSites
Berichten: 1227
Lid geworden op: ma mei 13, 2013 2:55 pm
Locatie: Bgn

Re: Jaaroverzicht 2020 Wilmer

Bericht door NovioSites »

Leuke veelzijdige lijst zo, de BR111 uit september is mijn grote favoriet, zeer gave plaat!
ThijsvLoon
Berichten: 156
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Wilmer

Bericht door ThijsvLoon »

Prachtig! De beide SGMm's zijn mijn favoriet.
Gebruikersavatar
RailWorx
Berichten: 256
Lid geworden op: di mar 31, 2020 7:42 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Wilmer

Bericht door RailWorx »

Gave serie hoor! April, september en oktober zijn m'n favo's!
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Wilmer

Bericht door TimoTrimbos »

Heel mooi overzicht met een mooie afwisseling tussen goederen- en reizigersverkeer. September en oktober bevallen me wel heel erg ;)
KvdLee
Berichten: 472
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Wilmer

Bericht door KvdLee »

Mooi overzicht! De 1830 in juni is favoriet hier!
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Wilmer

Bericht door Ruben01 »

Mooi overzicht! September is m'n favo.
Daan W
Berichten: 106
Lid geworden op: wo dec 25, 2019 12:51 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Wilmer

Bericht door Daan W »

Leuk overzicht! september is mijn favoriet.
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Wilmer

Bericht door RemcoG »

Mooi overzicht! Ik kies oktober als favoriet!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2020 Wilmer

Bericht door wessele »

Mooie serie! Bonusplaat is mijn favoriet!
ov_wijzer
Berichten: 926
Lid geworden op: do nov 15, 2012 2:39 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Wilmer

Bericht door ov_wijzer »

Mooie serie.
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2020 Wilmer

Bericht door tiemen »

Erg leuk en divers overzicht Wilmer, met als favoriet september.
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Wilmer

Bericht door VinceCargo »

Mooie serie Wilmer!
Geen handvol, maar een land vol
babosorany
Berichten: 80
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 8:47 am

Re: Jaaroverzicht 2020 Wilmer

Bericht door babosorany »

Leuk overzicht met de 111 en bonusfoto als favoriet!
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Wilmer

Bericht door teunlukassen »

Leuke reeks man! Mei en juni zijn m'n favorieten!
spurt2244
Berichten: 362
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Wilmer

Bericht door spurt2244 »

Leuke foto's Wilmer en mijn voorkeur hebben augustus en november :D .
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3405
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Wilmer

Bericht door Rens »

November kies ik als favoriete!
Zuyderduyn
Berichten: 50
Lid geworden op: ma dec 01, 2014 12:05 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Wilmer

Bericht door Zuyderduyn »

De bonusfoto springt eruit. Mooi overzicht!
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 733
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Wilmer

Bericht door wouterder »

Mooie serie, met een fraaie bonus!
Sander855
Berichten: 187
Lid geworden op: wo jul 03, 2019 7:27 pm
Locatie: Antwerpen

Re: Jaaroverzicht 2020 Wilmer

Bericht door Sander855 »

Fraai jaaroverzicht!
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Wilmer

Bericht door TrainplazaNL »

Iedereen bedankt voor de leuke reacties!
PeterGootzen
Berichten: 94
Lid geworden op: za mar 29, 2014 9:18 am

Re: Jaaroverzicht 2020 Wilmer

Bericht door PeterGootzen »

Mooi overzicht. April is mijn favoriet!
Plaats reactie