Jaaroverzicht 2020 Sander

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2020.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2020 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Sander855
Berichten: 187
Lid geworden op: wo jul 03, 2019 7:27 pm
Locatie: Antwerpen

Jaaroverzicht 2020 Sander

Bericht door Sander855 »

2020 was voor iedereen een vreemd jaar. Oorspronkelijk was ik van plan om dit jaar er meer op uit te trekken, zowel in het binnen- als buitenland. Helaas stak de coronapandemie hier een stokje voor. Toch kon ik ook dit jaar – in de mate van het mogelijke – weer veel foto’s maken langs het spoor. Bij deze dus mijn meer Belgisch getint jaaroverzicht. Daarnaast wil ik via deze weg ook alle forumleden fijne feestdagen en een gelukkig, maar vooral gezond, 2021 wensen. Een jaar waarin het virus nog steeds vele aspecten van ons leven zal bepalen, maar ook een overgangsjaar, waarin we wellicht terug wat vaker onze hobby kunnen uitoefenen en stap voor stap terug het normale leven oppikken.

Januari
Zoals altijd werd er niet veel gefotografeerd in januari vanwege de examenperiode. Op het einde van de maand maakte ik wel een uitzondering voor een speciale omleiding: door werkzaamheden in het station van Mechelen werd de IC Amsterdam/Den Haag – Breda omgeleid via Lier. Na mijn laatste examen fietste ik naar het station van Lier om enkele Beneluxtreinen te fotograferen. Op de foto zien we NSI 186 008 met een stam ICRm-rijtuigen door Lier rijden als IC 9251 naar Amsterdam Centraal.

AfbeeldingNS International 186 008 | Lier | IC 9251 by Sander Smits, on Flickr

Februari

In februari kwam er een verbod op het koppelen van een Klassiek Motorstel met een MR 75, een combinatie die vaak voorkomt op de IC-treinen Antwerpen – Turnhout en Turnhout – Binche. Kort voor het verbod inging, kon ik deze samenstelling fotograferen. Gelukkig is het probleem ondertussen opgelost en mag er sinds begin deze maand terug gekoppeld worden gereden. Op de foto zien we de opvallend propere 985 en 812 door Lier rijden als IC 3436 naar Binche.

AfbeeldingNMBS 985 | Lier | IC 3436 by Sander Smits, on Flickr

Enkele dagen later kon ik op dezelfde locatie een andere leuke samenstelling vastleggen. Door werkzaamheden tussen Antwerpen en Lier werden alle treinen omgeleid via lijnen 13 en 27. Daarnaast werden de IC-treinen Antwerpen – Hamont/Hasselt beperkt tot Mol, waardoor er met elektrisch materieel werd gereden. Op de foto zien we HLE 2702 met een unieke combinatie van I10- en M4-rijtuigen door Lier rijden als IC 12334 naar Antwerpen-Centraal. Doordeweeks rijdt deze samenstelling op de P-trein Mol – Brussel-Zuid.

AfbeeldingNMBS 2702 | Lier | IC 12334 by Sander Smits, on Flickr

April

Tijdens de lockdown reed de NMBS een ‘treindienst van nationaal belang’. Het treinaanbod werd sterk verminderd en er reden ook veel treinen met een unieke samenstelling. Daarnaast waren niet-essentiële verplaatsingen verboden en mochten we alleen fietsen of wandelen in de nabije omgeving. Gelukkig kun je wandelen nogal gemakkelijk combineren met spotten. Op de foto zien we HLE 2757 met een stam M6-rijtuigen door Kontich rijden onderweg als IC 2017 naar Antwerpen-Noorderdokken.

AfbeeldingNMBS 2757 | Kontich | IC 2017 by Sander Smits, on Flickr

Mei

Toen in mei een aantal versoepelingen van de lockdown het terug toelieten om wat verder te trekken, nam ik die kans om nog eens écht te gaan spotten. Het was nog steeds dicht in de buurt, maar wat was het fijn om nog eens langs het spoor te staan. Tijdens een voormiddagje spotten langs lijn 15/1 kon ik enkele goederentreinen fotograferen die uit de Antwerpse haven kwamen, waaronder de ‘petrol’ van DB Cargo. Op de foto zien we locomotieven 186 493 en 186 507 met trein 47061 naar Basel SBB RB door Mortsel rijden.

AfbeeldingDB Cargo 186 493 | Mortsel | EE47061 by Sander Smits, on Flickr

Juli

In juli was het weer mogelijk om terug met de trein ergens naartoe te gaan. Tijdens de eerste dagen van de zomervakantie reed de staaltrein tussen Châtelet en Genk met twee opvallende locomotieven: de 186 258 en 186 293. In Testelt kon ik samen met een aantal andere hobbyisten deze unieke samenstelling vastleggen.

AfbeeldingLineas 186 258 | Testelt | EE37340 by Sander Smits, on Flickr

Een foto uit Nederland kan uiteraard niet ontbreken. Tijdens de Nationale Feestdag – een dag waar er meestal niet zo heel veel te zien is in België – trok ik naar de Brabantroute. Helaas bleef het redelijk rustig, maar je kon wel spreken van kwaliteit over kwantiteit. Geen saaie Railpool-locs die dag, maar wel een enkele speciale locomotieven. Zo zag ik de "Attracktive forces" loc van LTE en kon ik ook "Sharky" fotograferen met een set lege containerdraagwagens naar Roosendaal.

AfbeeldingRail Force One 193 623 | Hulten | 44974 by Sander Smits, on Flickr

Augustus

Na jaren van testritten was het in augustus eindelijk zover: de Vectron mocht in België rijden! Op 29 augustus reed de 193 341 zijn eerste commerciële rit van Aachen-West naar Antwerpen-Noord, waar de treinbestuurders hun opleiding voor deze locomotief kregen. Kort na een stortbui zien we de 193 341 door Lier rijden en passeert hij de zoveelste spotter die deze rit kon vastleggen.

AfbeeldingDB Cargo 193 341 | Lier | E89094 by Sander Smits, on Flickr

September

2020 was ook het jaar waarin ik de BB67400 van SNCF voor het eerst kon fotograferen. Vroeger kon je deze locomotieven op heel wat goederentreinen tussen Antwerpen en Frankrijk zien, maar ondertussen worden al deze treinen met een TRAXX gereden. Enkel op de ballasttreinen tussen Somain en Quenast worden deze locomotieven nog ingezet. In 2018 werd deze verbinding stopgezet, maar gelukkig kwam hij tijdelijk terug in 2020. Nadat de verbinding was stopgezet door de coronacrisis, werd hij terug hervat rond eind augustus. Op een enorm warme septemberdag, met temperatoren rond 30(!) graden, kon ik de BB467579 + BB467629 in Ripain vereeuwigen met trein 49811 naar Quenast.

AfbeeldingSNCF Fret 467579 | Ripain | ZZ49811 by Sander Smits, on Flickr

November

Op 7 november ging ik tijdens de voormiddag nog eens langs lijn 27A in Deurne staan. Na de normale treinen die je altijd op zaterdagvoormiddag ziet, kwam er plots een speciale trein aangereden! Twee Vlaamse Reuzen, de 6517 en 6505 met een Toyota-autotrein naar Montzen. Dit was toch wel een niet-alledaagse verschijning!

AfbeeldingDB Cargo 6517 | Deurne | ZZ65400 by Sander Smits, on Flickr

In november nam BLS Cargo (met dochteronderneming Crossrail) de tractie van de Ambrogio-shuttle tussen Muizen en Gallarate over van Lineas. Ook BLS Cargo maakte onmiddellijk gebruik van de toelating van de Vectron op Belgische bodem en zette zelfs enkele spiksplinternieuwe locomotieven in! Op de foto zien we de 475 418 met de 186 447 en DE6309 (achteraan) in opzending door Boechout rijden als trein 63400 naar Montzen.

AfbeeldingBLS Cargo 475 418 | Boechout | E63400 by Sander Smits, on Flickr

December

Het jaaroverzicht sluiten we af langs de thuislijn. Doorgaans maken treinen tussen Antwerpen en Lier niet gebruik van lijn 13. Op 1 december was er een defecte trein ter hoogte van Boechout en werden enkele treinen omgeleid via lijnen 27 en 13. Zo ook de IC naar Turnhout, dewelke door een Klassiekje werd gereden. Net buiten het station Kontich-Lint kon ik treinstel 738 – inmiddels al 41 jaar in dienst – fotograferen met een omgeleide IC 4232 naar Turnhout.

AfbeeldingNMBS 738 | Lint | IC 4232 by Sander Smits, on Flickr
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Sander

Bericht door TimoTrimbos »

Fraaie reeks Sander! Leuk om een jaaroverzicht van een hobbyist uit België te zien en dat kan ik natuurlijk alleen maar beamen :)
NovioSites
Berichten: 1227
Lid geworden op: ma mei 13, 2013 2:55 pm
Locatie: Bgn

Re: Jaaroverzicht 2020 Sander

Bericht door NovioSites »

Heerlijk al die Belgische invloeden! Vooral juli, DB in november en december spreken mij aan.
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Sander

Bericht door Ruben01 »

Leuk kijkje vanuit het zuiden! September en de 2e van november vind ik het leukst.
Tijs
Berichten: 151
Lid geworden op: vr apr 13, 2018 12:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Sander

Bericht door Tijs »

Februari is mijn favoriet!! Leuk overzicht zeg!
EuropeTrains
Berichten: 290
Lid geworden op: ma jun 11, 2018 5:37 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Sander

Bericht door EuropeTrains »

Leuke reeks zo vanuit onze Zuiderburen! Februari heeft mijn favoriet!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :D
https://www.flickr.com/photos/182086100@N03/
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Sander

Bericht door RemcoG »

Mooi overzicht! De Lineasen in juli zijn mijn favoriet!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2020 Sander

Bericht door wessele »

Fraaie serie, februari is mijn favoriet!
Gebruikersavatar
RailWorx
Berichten: 256
Lid geworden op: di mar 31, 2020 7:42 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Sander

Bericht door RailWorx »

Leuk Sander, september blijft de leukste van dit jaar voor mij ;-)
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3405
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Sander

Bericht door Rens »

Leuke serie vanuit het zuiden! Juli en september zijn mijn favorieten uit de serie.
babosorany
Berichten: 80
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 8:47 am

Re: Jaaroverzicht 2020 Sander

Bericht door babosorany »

Leuk overzicht met september en februari als favoriet!
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 733
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Sander

Bericht door wouterder »

Mooie serie! 27'ers blijven leuk! :lol:
Plaats reactie