Jaaroverzicht 2020 Redmar Stam

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2020.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2020 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RedmarStam
Berichten: 149
Lid geworden op: vr dec 28, 2018 5:01 pm
Locatie: Veendam

Jaaroverzicht 2020 Redmar Stam

Bericht door RedmarStam »

Well hello there.. ;)

2020 zou oorspronkelijk voor mij een jaar worden waarin ik veel ging doen omtrent de hobby. Zo wou ik naar het buitenland afreizen om aldaar te gaan hobbyen. Ik wist dat ik een geweldig jaar tegemoet ga met veel foto's. Ik zat nog te denken om een nieuwe harde schijf aan te schaffen, omdat het anders teveel zou worden.
Maar helaas..... Corona had andere plannen!
Januari en Februari was er nog niks aan de hand en kon ik nog gewoon rustig op mijn gemak gaan hobbyen. Veel bijzondere ritten stonden er toch niet op het programma en school was natuurlijk ook gewoon belangrijk, omdat ik in het examenjaar zat, maar vanaf maart ging alles anders. Ik ging bijna nergens meer heen, omdat het advies was: 'blijf zo veel mogelijk thuis'. Vanaf Mei ging ik weer eens van huis weg om te gaan hobbyen. weliswaar dichter bij huis in de provincie. Ik maakte er maar wat van. Uiteindelijk de volgende maanden wist ik dat het dit jaar niet veel meer werd en werd uitgekeken wat ik van dit jaar kon maken. In dit jaaroverzicht wil ik jullie meenemen in het bijzondere jaar van mij als hobbyist.

Januari 2020

We beginnen in januari waarin weinig gedaan werd. School werd belangrijker dan hobbyen, vanwege het examenjaar. Toch trok ik op 12 januari eropuit om de eerste keer te gaan hobbyen in 2020. Het plan werd een paar dagen daarvoor getrokken om een LTE graantrein te gaan klikken in Hengelo. Ik was halverwege toen ik een melding kreeg vanuit Blerick dat een vectron [193 517] van SBB-Cargo werd uitgeleend aan Railexperts om de zogenoemde 'triltrein' naar Amersfoort te rijden. Ik dacht gelijk bij mezelf: ''Wat heb ik te verliezen?'' Dus ben ik halsoverkop uitgestapt in Wierden om naar Bilthoven af te reizen. Dit was op dat moment de enigste nog haalbare stek voor deze trein. Al daar aangekomen hadden we nog een klein kwartiertje om me voor te bereiden. De lichtomstandigheden waren bagger, maarja wat verwacht je in januari? :lol:
Het aantal testklikjes werden gemaakt om te kijken wat mogelijk was. Uiteindelijk was ik met de sluitertijd gezakt naar de 1/400, in de hoop dat de trein een niet al te hoge snelheid had. Het was het proberen waard met deze omstandigheden. Ondanks is de foto nog wel gelukt. Na wat gephotoshop is dit het resultaat. De eerste geslaagde dag was een feit

AfbeeldingSBBC / RXP 193 517 // Bilthoven, Utrecht // 12-01-2020 by Redmar Stam, on Flickr

Februari 2020

Begin februari kreeg ik het drukker en drukker met school en werd helaas een tripje naar Duitsland afgelast. Nu dat ik er zo over terugdenk had ik gewoon mee moeten gaan, maargoed...... ik kon het niet weten.
Na een drukke dag hobbyen op de zaterdag zat ik die avond met een gedachte, namelijk: ''Rijdt de alpen Express dit weekend niet om via Schiphol?'' Toen werd het idee geboren om de volgende morgen nogmaals vroeg in de trein te stappen om een poging te wagen de Alpen-Express te gaan fotograferen in het ondergrondse station van Schiphol Airport. Het werd die dag wel stormachtig door storm 'Dennis', maar dit moest geen probleem zijn onder de grond.' Bijna viel het plan in het water door een defecte trein in Kampen-Zuid, waar ik met mijn IC langs moest. Gelukkig konden wij om de gestrande trein heen en konden wij met een lichte vertraging verder rijden. Ik dacht bijna dat ik de Alpen-Express zou missen, maar ik kon m'n hart luchten nadat ik las dat de AE ook nog eens een flinke vertraging had omgelopen. Eenmaal aangekomen schoot me nog iets te binnen: ''De trein is langer dan het perron op Schiphol. Het kon of goed gaan of compleet mislukken. De camera's stonden klaar, instellingen goed. Nu maar wachten, wachten op de Alpen-Express. Tegelijkertijd hield ik in het achterhoofd dat het ook gewoon kan mislukken. En toen, er kwame3 gele pitten uit de duisternis. Mijn hartslag ging omhoog: ''Hopen dat het goed gaat!'' De loc passeerde bakbordje twaalf en toen opeens: Snelremming.... De trein kwam tot stilstand bij bordje 14. Gelijk werden de statieven opgepakt en naar voren gerend. IK werd gek. Na een paar platen die gelukt waren vertrok de AE naar Leiden. Direct daarna werd gelijk weer de trein terug naar huis gepakt en zo kon je de dag weer als een succes afstrepen.

AfbeeldingRailexperts, Alsthom 1600 - 9901 // Schiphol Airport, Noord-Holland // 16-02-2020 by Redmar Stam, on Flickr

Maart 2020

Begin maart kwam er helemaal niks van terecht en toen half maart: Corona...........
De gehele maand kwam de camera de tas niet uit en zal ik voor het ontbreken van maart een bonusfoto toevoegen.

April 2020

De online lessen waren intussen begonnen. 22 april werd ik getipt dat Strukton bezig is met metingen aan het spoor bij mij in de regio. Ik had die dag een online les, maar ik kreeg van de docente de mogelijkheid om deze trein te fotograferen bij mij in de buurt. Zodoende werd vanuit m'n woonplaats Veendam naar Muntendam gefietst naar een stek die ik graag wou proberen. Het was wel even wachten, want ik was er al een uur van tevoren. :? Het wachten werd na een uur beloond met een foto van Strukton 302282 met de Eurailscout UFM-120.

AfbeeldingStrukton 302282 &#x27;Anneke&#x27; + Eurailscout UFM120 // Duurkenakker, Muntendam, Groningen // 22-04-2020 by Redmar Stam, on Flickr

Mei 2020

In mei werd er weliswaar eropuit getrokken, maar is er niks bijzonders uitgekomen om in dit jaaroverzicht te laten zien. Dus zal ik ook voor deze maand een bonusfoto toevoegen.

Juni 2020

Begin juni werd weer begonnen met lessen op school, maar in de weekenden was ik wel vrij om te gaan hobbyen. Na een lange tijd ging ik naar mijn Pa in de achterhoek om vanuit daar een dag te gaan hobbyen in de regio. Het hoofddoel waren de lokale diesellijnen in de achterhoek en rivierenlanden. Rond de middaguren kregen we echter een melding dat PKP-Cargo met een trein onderweg was naar Emmerich en Tilburg. Deze trein wilde we hem op de Betuweroute fotograferen. Echter bleek na een tip dat deze niet de Betuweroute zou pakken, maar het conventionele spoor naar Arnhem. Dus werd snel de spullen ingepakt en zo snel mogelijk naar Zevenaar gereden waar we de trein op zouden wachten. De trein liet uiteindelijk een uur op zich wachten en er kwam al een grote dreiging achter onze rug aanzetten: bewolking. We hielden ons hart vast of het allemaal goed zou gaan. Het zou bijna mis gaan, want de trein werd ook nog eens 10 minuten voor het inrijdsein van Zevenaar gehouden terwijl de trein makkelijk door had kunnen rijden langs de stoptrein, maar ProRail had andere ideeën. :roll:
Uiteindelijk kwam dan eindelijk de trein weer in beweging en werd voortdurend naar achteren naar de bewolking gekeken of het ging lukken - en dat lukte. Nadat de trein voorbij was, verdween de zon achter de wolken. Op de foto zien we de 193 515 met een Volbeladen Chinatrein in de grensplaats Zevenaar.

AfbeeldingPKP Cargo - EU46/193 515 // Ringbaan-Zuid, Zevenaar - Gelderland // 20-06-2020 by Redmar Stam, on Flickr

Juli 2020 (1)

Na het succesvolle weekend van 20 juni wist ik dat ik in de zomer nog een paar dagen eropuit ging. Het examen had ik succesvol afgerond en ik kon met diploma en al mijn zomer van 2020 beginnen. Na een paar succesvolle dagen in het eerste weekend van juli werd ook het weekend erna een dag eropuit getrokken per auto. Doel van die dag: de Coevorden-Shuttle fotograferen op de Flevolijn. Het was ook de dag dat de E01 weer ging rijden voor de trein, want ze had twee weken lang een defecte compressor gehad.
We kozen ervoor om naar de kleine praambult te gaan, want dit was de enige stek op de lijn waar de trein goed voor de zon zou moeten rijden. Er werd al vroeg naar de locatie gereden, want we wisten niet hoe druk het zou worden op die plek. Het gebeurde weer, een dreiging van wolken. Hopelijk gaat dit niet weer mis. Een paar minuten voor doorkomst kwam er al een wolk voor de zon en ook een ICMm uit de richting van Almere. Gelukkig, een kruising hebben we niet. Maar een paar seconden voordat de loc zichtbaar was, kwam de zon weer tevoorschijn. Onze hartslag bereikte weer een hoogtepunt. Toen kwam de loc de hoek om zetten en was de zon vollop aanwezig. Een paar seconden nadat we de foto's gemaakt hadden, kwam de bewolking voor de zon en was het tot het einde van de trein donker. Als de trein een paar seconden later was gekomen, was het een mislukking geweest door de wolken.

AfbeeldingBentheimer Eisenbahn - E01 (Ex-NS 1835) // Kleine Praambult, Lelystad - Flevoland // 11-07-2020 by Redmar Stam, on Flickr

Juli 2020 (2)

Als eerste bonusfoto voor de maan juni heb ik gekozen voor de foto die ik 2 dagen na de klik van de Coevorden shuttle gemaakt had. Het was zondagavond, ik las op WhatsApp dat RRF de volgende morgen een ballasttrein zou rijden vanuit Amersfoort naar het noorden van het land. Tractie as voor deze rit de 4402 met in opzending een V100. De volgende morgen werd om 6:00 al de bus gepakt om naar Hattemerbroek af te reizen. Het was stralend weer. Geen enkele dreiging van wolken, dus het moest sowieso goed gaan. Op de foto zien we de 4402 met V100 nr.24 in opzending de twee fotografen passeren in Hattemerbroek met een lange maar mooie sleep ballastwagens.

AfbeeldingRotterdam Rail Feeding, Alsthom 1600 - 4402 (Ex-NS 1609) + V100 24 // Hanesteensweg, Hattemerbroek - Gelderland // 13-07-2020 by Redmar Stam, on Flickr

Augustus 2020

In augustus werd weer een periode van rust en bleef de camera wederom weer in de tas. Hiervoor komt er ook weer een bonusfoto.

September 2020 (1)

In september kon ik de draad weer oppakken na een maand zonder gehobbyd te hebben. Op 11 september werd er een dag eropuit getrokken. Ik was op doorreis vanuit Groningen naar de Achterhoek en zo werd er begonnen in Drenthe om daar de lokale spoorlijnen op te zoeken. Halverwege de dag kregen we de melding dat de Plan U 151 van de stichting '2454-Crew' een rit reden vanuit Rotterdam naar Amersfoort en na een persrit over de Ponlijn naar Nijmegen en uiteindelijk naar eindbestemming Blerick. Snel werd de knoop doorgehakt en zijn we direct naar Arnhem afgereisd om daar als eerste de trein op te wachten bij de Rijnspoorbrug. Nadat de trein voorbij was, kregen we direct daarna informatie over wat er daarna op het programma stond. Omdat de 766 van de stichting Hondekop ook naar Blerick moest, werd er vanaf Nijmegen gezamenlijk naar Blerick gereden. De 766 werd hiervoor opgebouwd en nam de 151 op sleeptouw mee naar Blerick. Reden genoeg om verder af te reizen naar Niftrik om daar het transport op te wachten. Na een halfuurtje wachten kwam het transport in zicht en zo werd na het klikken van deze trein weer een succesvolle dag genoteerd.

AfbeeldingStichting Hondekop, Werkspoor Mat’54 - 766 + Stichting 2454 Crew, Werkspoor Plan U - 151 // Lagestraat, Niftrik - Gelderland // 11-09-2020 by Redmar Stam, on Flickr

September 2020 (2)

Ook voor deze maand komt er een bonusfoto en deze keer uit eigen provincie. In de avond van 19 september werd er afgesproken met een maat om als eerste de Dolimetrein te klikken en daarna de avondrit van de Museumspoorlijn STAR. De STAR reed op deze dag twee ritten met het thema ‘Culinaire Reis door Europa’ waarvan de tweede rit in de avond zou plaatvinden. Dit bood de mogelijkheid om de rit in een heerlijk avondzonnetje te fotograferen. Voor deze foto werd afgereisd naar Stadskanaal. Even buiten Stadkanaal werd de trein opgewacht Keurig op tijd passeert de stoomloc 52 8060 met een personentrein de overweg aan de Zwarteweg.

AfbeeldingMuseumspoorlijn STAR - 52 8060-7 // Zwarteweg, Stadskanaal - Groningen // 19-09-2020 by Redmar Stam, on Flickr

Oktober 2020

Ook in oktober werd er weer rustig aan gedaan en bracht ik de tijd door in eigen provincie. Er vonden grote werkzaamheden plaats in Zuidbroek dat gereed gemaakt werd voor een nieuwe sneltrein. Hiervoor kwam Strukton met een van hun 'deutz' locs welke samen met een ballasttrein pendelde tussen Sappemeer en Zuidbroek. Op 15 oktober moest de Deutz een klus klaren i.o.v. LINEAS: de dolimetrein lossen in Veendam. Nadat deze klus geklaard was, werd ze weer herenigd met de ballastwagen in Muntendam. Op de foto zien we de 303003 met ballasttrein in een heerlijk najaarszonnetje bij de overweg aan de Legeweg in Muntendam.

AfbeeldingStrukton Rail, DG 1200 BBM ‘Deutz’ - 303003 ‘Janine’ // Legeweg, Muntendam - Groningen // 15-10-2020 by Redmar Stam, on Flickr

November 2020 (1)

In November werd in de derde week weer een dag gehobbyd. Zo wou ik op 21 november afreizen naar Apeldoorn, maar door een melding heb ik in Zwolle een tussenstop ingepland. De reden was heel duidelijk: De plan U 151 fotograferen op de Hanzeboog. De 151 reed namelijk op deze dag naar Onnen om daar bruikbare onderdelen uit de 115 te halen welke daar al een aantal jaar staat weg te rotten. De 115 zal ook binnenkort naar de sloop gaan. Ik had wel haast, omdat ik niet wist hoe snel de trein hier was, maar die haast was nergens voor nodig geweest. De trein was nog maar in Putten. :lol: De lichtomstandigheden waren niet best. Het was bewolkt, het was vroeg. ISO1600 moest er aan te pas komen. Ook een lange sluitertijd was nodig, anders was het gewoon te donker. Toen kwam de trein in zicht. Wat bleek echter, de trein reed dusdanig langzaam door een rood sein. Snel werden de instellingen gewijzigd naar 1/250 en ISO 800. Het was wel een ruispartij, maar desondanks was het wel een succesvolle tussenstop.

AfbeeldingStichting 2454-Crew, Werkspoor Plan U - 151 // Hanzeboog, Zwolle - Overijssel // 21-11-2020 by Redmar Stam, on Flickr

November 2020 (2)

Ook voor november komt er een bonusplaat. Op 28 november werd bekend dat de eerste vier DM90 treinstellen werden vervoerd naar hun nieuwe eigenaar in Polen: SKPL. De vervoerder werd Rail Force One. Er werd weer vroeg opgestaan om het transport te gaan fotograferen. Als eerste werd begonnen in de Houtrakpolder, om vanuit daar naar Soest, Diepenveen en uiteindelijk Bad Bentheim te rijden om aldaar de trein in het donker te fotograferen. Mijn favoriete foto bij daglicht is de foto in de Eempolder. Daar werd het transport opgewacht welke als tractie de 1829 had. Op de foto zien we voorop de 1829 en daarachter de 3429, 3431, 3435 en de 3445 in de Eempolder.

AfbeeldingRail Force One, Alsthom 1600 - 1829 // Weideweg, Soest - Utrecht // 28-11-2020 by Redmar Stam, on Flickr

December 2020

De laatste maand van dit rampenjaar was ingegaan. Begin december kwam het nieuws naar buiten dat 49 treinstellen DDZ tijdelijk aan de kant zouden gaan door trillingen bij hogere snelheid. Hiervoor werd er in het noorden 1 omloop in de 8100 gereden met een SGMm treinstel. De 2950 was het stel welke een omloop DDZ ging vervangen. Ondanks dat het treinstel niet de dienstregeling kan bijhouden, bleef het stel toch 2 weken lang in de 8100 rijden. Bij het typen van deze jaaroverzicht is het treinstel alweer vervangen door en SNG. Desondanks heb ik toch nog 3 avondplaten weten te scoren van het treinstel, waarvan dit mijn favoriet is geworden. Op 10 december stond de 2950 te wachten op Groningen Europapark op vertrek naar Groningen, 1,5km verderop.

AfbeeldingNS Reizigers, Talbot SGMm - 2950 // Station Groningen Europapark - Groningen // 10-12-2020 by Redmar Stam, on Flickr

Zo, en dit was dan mijn bijzonder jaar vol verrassingen. Laten we hopen dat we volgend jaar meer kunnen en snel naar het normale leven kunnen gaan. Ik wens jullie allemaal een fijn kerstfeest en een gelukkig nieuwjaar! :) :)
Flickr: --> Klik <--
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Redmar Stam

Bericht door TimoTrimbos »

Ondanks de beperkingen heb je wel een mooi divers overzicht kunnen maken! Leuk ook om alle verhalen achter de foto te lezen!
NovioSites
Berichten: 1227
Lid geworden op: ma mei 13, 2013 2:55 pm
Locatie: Bgn

Re: Jaaroverzicht 2020 Redmar Stam

Bericht door NovioSites »

April en de beide foto's in september vind ik het gaafste, maar je hebt er ondanks de beperkingen nog een heel mooi lijstje van gemaakt!
Jbakker
Berichten: 101
Lid geworden op: vr mei 23, 2014 9:54 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Redmar Stam

Bericht door Jbakker »

Leuk overzicht Redmar! Oktober is toch wel de favoriet!
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2020 Redmar Stam

Bericht door wessele »

Mooi Redmar, april vind ik de mooiste!
Gebruikersavatar
RailWorx
Berichten: 261
Lid geworden op: di mar 31, 2020 7:42 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Redmar Stam

Bericht door RailWorx »

Heerlijke foto's! Dat septemberlicht is errug fraai :-)
Laatst gewijzigd door RailWorx op ma dec 21, 2020 12:52 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Redmar Stam

Bericht door derquinho »

Leuk! Oktober vind ik het mooist.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3430
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Redmar Stam

Bericht door Rens »

Oktober is mijn favoriet in deze mooie serie die je hebt samengesteld!
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2020 Redmar Stam

Bericht door tiemen »

Mooi en divers overzicht Redmar, met als favoriet September (2)
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Redmar Stam

Bericht door VinceCargo »

Leuk overzicht!
Geen handvol, maar een land vol
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Redmar Stam

Bericht door BjörnNielsen »

Leuk jaaroverzicht Redmar, met oktober de mooiste!
babosorany
Berichten: 80
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 8:47 am

Re: Jaaroverzicht 2020 Redmar Stam

Bericht door babosorany »

Mooi met september 2 als favoriet1
spurt2244
Berichten: 368
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Redmar Stam

Bericht door spurt2244 »

Leuke reeks.
Zuyderduyn
Berichten: 50
Lid geworden op: ma dec 01, 2014 12:05 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Redmar Stam

Bericht door Zuyderduyn »

Mooi. Januari vind ik toch wel een uitschieter en de PKP bij Zevenaar idem.
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 737
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Redmar Stam

Bericht door wouterder »

Ondanks Corona leuke plaatjes hoor Redmar! April is mijn favoriet! ;)
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Redmar Stam

Bericht door Kevinrail »

Heel fraai jaaroverzicht Redmar! Ik ga voor de plaatjes van januari, april en juli 2 als favorieten.
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Redmar Stam

Bericht door RemcoG »

April en juni zijn erg gaaf! Mooie selectie Redmar!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Plaats reactie