jaaroverzicht 2020 Marcel Timmer

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2020.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2020 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
cellique
Berichten: 126
Lid geworden op: zo apr 26, 2015 8:45 pm

jaaroverzicht 2020 Marcel Timmer

Bericht door cellique »

Hallo allemaal,

Hierbij mijn jaaroverzicht van het toch wel rare jaar 2020. Ondanks dat de corona veel roet in de spoorse activiteiten (veel museale evenementen werden gecanceld) heb ik nu ik terug kijk er toch wel een mooi jaar van gemaakt. Mijn jaaroverzicht is divers, van museum tot goederentreinen in het binnen- en het buitenland. Bijna elke maand heb ik wel iets ondernomen, alleen November en December ben ik niet weg geweest, daarom doe ik voor Oktober 3 foto's. Hierbij mijn overzicht:

Januari:
Afbeelding
Begin Januari ben ik naar Oberhausen-Osterfeld geweest, waar ik verschillende goederentreinen die dag voorbij zag komen. Uit de vele foto's heb ik deze uitgekozen. Een MAK G2000, de 1037 komt met een staaltrein Oberhausen-Osterfeld binnenrijden, 16-1-2020

Februari
Afbeelding
Op 29-2-2020 ben ik naar de Eifel gereden, om precies te zijn naar de Eifelquerbahn, die van Andernach naar Kaisersesch gaat. Bij Monreal komt de DB-Regio met Lint 648-207 uit de Monrealtunnel op weg naar Kaisersesch bij het opkomen van de zon. Boven de tunnel bevind zich de bergruine Lówenburg die uitkijkt op het dorpje Monreal.

Maart
Afbeelding
In Maart werd de Montzenspoorlijn bezocht, tussen Aachen en de Gemmenichertunnel. RTB-cargo 186-300 trekt een autotrein het heuvellandschap omhoog om over enkele meters de Gemmenichertunnel in te rijden en Duitsland achter zich te laten en haar weg te vervolgen in België, 19-3-2020

April
Afbeelding
Normaal gesproken is mijn planning in April om dan richting de SHM te gaan die dan met de Tulpenexpress door het Westland rijdt. Door de Corona reden in deze periode geen stoomtreinen langs de bloembollenvelden tussen Hoorn en Medemblik. Toch heb ik in deze periode een foto kunnen maken met tulpen en treinen. Met toestemming van een kweker en de belofte dat ik op de paden bleef en niet tussen de tulpen heb ik tussen Lisse en Noordwijkerhout een nieuwe Sprinter, type CAF/SNG op de Oude Lijn kunnen vastleggen, 14-4-2020

Mei
Afbeelding
In Mei heb ik een fotodag in NordRheinWestfalen gehouden en ben ik onder andere naar Sauerland gereden. In Wulmeringhausen passeert DB-regio 644-038 de Sankt-Nikolauskerk als deze op weg is naar Bigge, 22-5-2020

Juni
Afbeelding
Juni werd dicht bij huis genomen, namelijk bij Warken, wat bij mij "om de hoek" is. Arriva moderniseerd de Noordelijke-vloot, waarbij ze ook een nieuw jasje krijgen, wat in Winterswijk gebeurd. Als eerste stel komen Arriva 231 + 327 in de vroege ochtend van 14-6-2020 vanuit Winterswijk bij Warken langs, waarbij ze de Berkel oversteken op weg naar Zutphen om daarna naar het Noorden van het land te gaan.

Juli
Afbeelding
De zomervakantie werd besteed rond om huis. Wel werd er veel gefotografeerd, oa bij de VSM, MBS, de IJssellijn en bij de SHM. Mijn keuze voor Juli was ondanks de vele foto's makkelijk, namelijk de SHM-5 die op 31-7-2020 op weg van Medemblik naar Hoorn langzaam de Overlekersluis-spoorbrug in Medemblik passeert.

Augustus
Afbeelding
Nieuw in de zomerdienstregeling bij de VSM was de Summer-Night-Expres, waarbij de stoomtrein een avondrit reed tussen Beekbergen en Dieren, waarbij de reizigers konden genieten van een onvervalste Veluwse zonsondergang. Deze ritten waren een groot succes en ik hoop dat deze volgend jaar ook weer gereden worden. Op 19-8-2020 is VSM 50-3654 om 19.30 uur uit Beekbergen vertrokken en vastgelegd bij de Ruggeweg te Oosterhuizen.

September
Afbeelding
Voor mijn werk moest ik in September naar München om daar onze stand op een beurs op te bouwen. Normaal gesproken zouden we op zaterdag terug naar huis rijden om dan op de maandag weer naar München te rijden om de beurs nog op maandag af te bouwen. Ditmaal ben ik in München gebleven en ben ik op 13-9-2020 naar Amerang gegaan, waar de Chiemgauer Lokalbahn MAN VT26 zojuist de spoorbrug passeert, op weg van Obing naar Bad Endorf.

Oktober-1
Afbeelding
Zoals in het begin aangegeven komen er nu 3 foto's uit Oktober. De eerste is van de RVM 55, die met een keteltrein het seinhuis van Velpe passeert. Velpe ligt aan de spoorlijn tussen Osnabrück - Rheine en wordt druk bereden door oa Westfalenbahn, Eurobahn en DB-Intercity's en Internationals Berlijn-Amsterdam. Daarnaast rijden er ook veel goederentreinen van en naar Nederland en het noorden van Duitsland.

Oktober-2
Afbeelding
Vele (stoom)evenementen zijn dit jaar afgelast, één van de weinige die wel plaatstvond was de MBS-Najaarsstoomdag op 18-10-2020. Met een aangepaste dienstregeling en strenge/strenge maatregelen werd er die dag gereden met 3 stoomloc's (de MBS-7 en 8 en de SHM-16) die elk een reizigers- en een goederentrein reed tussen Haaksbergen en Boekelo. De dag begon behoorlijk mistig en gaf mooie plaatjes. Mijn keuze van deze dag is gevallen voor de MBS-8, NS 7853 "Navizence" die met een lokaalgoederentrein onderweg is vanuit Boekelo naar Haaksbergen.

Oktober-3
Afbeelding
De laatste foto van mijn jaaroverzicht 2020 is de derde foto uit Oktober. De herfst gaf dit jaar weer mooie kleuren en ben ik op 22-10-2020 naar Hoog-Buurlo gegaan. In een schitterende herfstachtige omgeving op de Veluwe passeert LTE 186-942 "Atractive Forces" met een containertrain uit China richting Amersfoort.

Zo, dit zijn voor mij de 12 foto's van 2020 waar ikzelf blij mee ben. 9 foto's van mijn jaaroverzicht hebben gestaan in binnen- en buitenlandse tijdschriften. Uiteraard heb ik vééél meer foto's gemaakt, het overgrote deel staat op mijn Flickr-pagina en/of mijn Instagram-account. Voor bewegende beelden staan er verschillende video's van treinen op mijn Youtube-pagina

Ik wens een ieder fijne feestdagen (ondanks de bizare tijd) en een voorspoedige/gezonde 2021 en dat we in het nieuwe jaar weer veel spoorse momenten mogen meemaken.

Groeten,

Marcel Timmer
spurt2244
Berichten: 368
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: jaaroverzicht 2020 Marcel Timmer

Bericht door spurt2244 »

Leuke plaatjes vooral de Arriva GTW's in Juni is erg leuk.
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: jaaroverzicht 2020 Marcel Timmer

Bericht door Kevinrail »

Leuk jaaroverzicht Marcel! Ik ga voor de plaat van maart als favoriet vanwege de bewerking en omdat ik afgelopen juli zelf ook op deze stek gestaan heb.
EuropeTrains
Berichten: 291
Lid geworden op: ma jun 11, 2018 5:37 pm

Re: jaaroverzicht 2020 Marcel Timmer

Bericht door EuropeTrains »

Leuke serie! Mijn favoriet is toch echt April. Heel leuk gedaan!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :D
https://www.flickr.com/photos/182086100@N03/
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: jaaroverzicht 2020 Marcel Timmer

Bericht door wessele »

Leuke serie, juni is mijn favoriet.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3429
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: jaaroverzicht 2020 Marcel Timmer

Bericht door Rens »

Een serie leuke platen, vooral van de stoomtreinen!
babosorany
Berichten: 80
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 8:47 am

Re: jaaroverzicht 2020 Marcel Timmer

Bericht door babosorany »

Gaaf en vooral Oktober 2 erg leuk! Mei bekende plek want daar ben ik geweest twee jaar geleden!
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 737
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: jaaroverzicht 2020 Marcel Timmer

Bericht door wouterder »

Fraaie serie! April is de leukste!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: jaaroverzicht 2020 Marcel Timmer

Bericht door RemcoG »

Mooie serie Marcel! Maart is geweldig!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Plaats reactie