Jaaroverzicht 2019 RemcoG

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2019.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2019 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Jaaroverzicht 2019 RemcoG

Bericht door RemcoG »

Mijn eerste jaaroverzicht gaat een feit worden! Foto's maken van treinen deed ik al langer, als dat toevallig mogelijk was en met de telefoon. Vanaf dit jaar werd dit steeds serieuzer. Ik begon dit jaar met het maken van video's. Het gevolg is dat hier nauwelijks foto's van zijn. Januari wordt dan ook overgeslagen in dit jaaroverzicht. Geniet van de rest!

Februari
Afbeelding

In februari filmde ik, net als in januari, nog erg veel. Vanuit mijn oogpunt was dit dé mooiste manier om een trein vast te leggen. Je had immers geluid én altijd de hele trein in beeld. Later kreeg ik tips van een alom bekende spotter/fotograaf en ontdekte ik dat je de gehele trein ook op foto's kan krijgen. Omdat alle goederentreinen gefilmd werden, beginnen we het jaaroverzicht met een vrij normale plaat. Gewoon een VIRMm in een fraai zonnetje iets ten zuiden van Zaltbommel, gemaakt met mijn telefoon. Wel vanuit een weiland. Dat was iets wat ik toen nog graag deed, omdat ik ervan overtuigd was dat dat de beste plek was.

Maart
Afbeelding

In maart ontdekte ik dat je met een fotocamera van je ouders veel betere foto's dan met je eigen telefoon. Helaas was ik nog niet helemaal op de hoogte van de instelling die zo'n camera allemaal heeft. Alle foto's van rijdende (goederen)treinen waren in maart dus niet scherp. Gelukkig was er ook een trein die stilstond. En niet zomaar een trein, maar een zeer fraaie museumtrein. Een mat '64 dit keer. De 904 van Stichting Mat '64 stopt op station Geldermalsen om een intercity voor te laten gaan.

April
Afbeelding

Inmiddels was er uitleg gekomen van dezelfde doorgewinterde spotter die mij meer details leerde met betrekking tot de juiste camera-instellingen. Met name die sluitertijd, bleek o zo belangrijk. De foto's in april waren dan ook beduidend beter dan in de voorgaande maanden. Deze maand legde ik voor het eerst een Class 66 vast. En wat voor één! De enige in de Lineas Your Freight Force-kleuren. De trein die de "Class" trok was een lege dolimetrein die dit keer bestond uit 25 wagens van het type Taoos en was onderweg naar het Belgische Visé.

Mei
Afbeelding

In het weekend van 18 mei werd er flink tijd ingeruimd voor het opwachten van goederentreinen. Er waren dat weekend namelijk werkzaamheden tussen Wesel en Oberhausen in Duitsland. Dit komt er vaak op neer dat er verschillende goederen- en reizigerstreinen omgeleid worden via Utrecht en Venlo, omdat de Betuweroute niet beschikbaar is. Ook NS ICE 4653 ontkwam hier niet aan. Als ICE 157 passeert de trein Zaltbommel.

Juni
Afbeelding

In april was ik begonnen met mijn stage bij Eurailscout in Amersfoort. Menig spotter weet dat Amersfoort dé plek is voor fraaie goederentreinen van en naar Duitsland. Er werden in die 10 weken dan ook zeer veel foto's gemaakt. De meeste met de telefoon, omdat ik niet altijd de mogelijkheid had om mijn fotocamera mee te sjouwen. Veel van deze foto's waren leuk, maar niet uitzonderlijk. Volvotreinen en rangeerbewegingen van Strukton en VolkerRail waren (bijna) dagelijkse kost. In juni was er echter wel één die er echt uitsprong. Ik ving namelijk eindelijk de LTE 189 206, beter bekend als dé Vincent van Gogh-loc. In mijn pauze van mijn stage even snel naar het station om de foto te maken. De loc had een met ethanol beladen keteltrein bij zich en was onderweg naar Waalhaven-Zuid als trein 41322.

Juli
Afbeelding

In juli werd er nauwelijks gespot. Ik was een groot deel van juli niet in thuis vanwege een zeilkamp en later een vakantie in het buitenland. De eerste anderhalve week was er wel een beetje tijd en die werd onder andere gebruikt om naar Eindhoven af te reizen om daar mijn favoriete locomotief vast te leggen. Dé 01 van de Stoomstichting Nederland. Na een aantal weken in Duitsland reed de SSN 011 075-9 op maandag 8 juli terug naar Rotterdam. Bij zich had ze haar waterwagen. In Eindhoven werd kort gestopt om een aantal gele monsters voor te laten gaan. Op de foto het arriveren bij het station.
!! Deze foto is genomen van een niet openbare plaats. Ik was hier met toestemming en onder begeleiding. Kom hier niet zonder toestemming en/of begeleiding!

Augustus
Afbeelding

In augustus had ik ruim twee weken vrij zonder dat ik hoefde te werken of naar school moest. Er werden dan ook veel foto's gemaakt van goederentreinen. De keuze was dan ook lastig. Uiteindelijk besloot ik deze uitzonderlijk foto te maken. Rond kwart voor negen 's avonds was het op 27 augustus al vrij donker. Met een lange sluitertijd was het mogelijk om snelheid vast te leggen op een foto! Een NS VIRM passeert de spoorwegovergang bij de Vlierdseweg. Een hoge sluitertijd en een hoge snelheid laten een fraai effect achter.

September
Afbeelding

In september was er weinig bijzonders. Er werd één dag gespot en een aantal keer naar het spoor gefietst voor specifieke treinen. Tijdens de specifieke bezoekjes werd onder andere de Mat '64 van de Karel, een dubbele 1800 van RFO met keteltrein en de blauwe 186 941 van LTE. Op de dag dat ik ging spotten legde ik onder andere de Müller-trein, de 1618 van Captrain en de Vallourec-staaltrein vastgelegd. Captrain 186 155-8 passeert de Vlierdseweg in een zeer fraai zonnetje op zondag 15 september 2019 met deze staaltrein als trein 41526 bestaande uit een verscheidenheid aan beladen staalwagens, zowel open als gesloten.

Oktober
Afbeelding

In oktober kon ik geen keuze maken tussen de vele foto's die gemaakt werden. Een aantal zeer fraaie treinen werden geplaat waaronder de Coevorden-Shuttle, de DinnerTrain, de Müller-trein en de Strukton 1824. Op zondag 13 oktober, tevens de verjaardag van mijn vader, reed de SSN een verjaardagsrit met de enige echte 23 023. Voor stoomtreinen loop ik altijd uit. Met de waterwagen en een tweetal rijtuigen met feestvierders passeert de trein de velden ten zuiden van Zaltbommel. De rit was overigens niet voor mijn vader ;)

Afbeelding

Een tweede foto uit oktober, want er was meer dan alleen stoom. 10 dagen na de bovenstaande foto werden er, op woensdag 23 oktober, twee spiksplinternieuwe SNG's verwelkomd in Nederland. De 9901 van Railexperts had de eer om de treinstellen op te halen in Venlo. Om 15:43 passeert het transport bestaande uit, van links naar rechts, RXP 9901, een koppelwagen, SNG's 2341 en 2742 en een tweede koppelwagen Zaltbommel.

November
Afbeelding

Na een WhatsApp'je over een BAM werktrein die getrokken werd door een Strukton-loc. Na kort nagevraagd te hebben waar dit sleepje uit bestond, besloot ik de fiets naar het spoor te pakken om een foto te maken, want dit klonk wel interessant. Twee spoorkranen van BAM en de bijbehorende rijtuigen: daarvoor blijf ik niet thuis. Het bleek nét iets anders te zijn dan verwacht. De spoorkranen waren spoorkraantjes. Dit maakte de foto wel leuk. Voor mij waren deze kraantjes immers compleet nieuw. Strukton 303002 "Willy" rijdt brommend de spoorwegovergang bij de Bommelsekade in Zaltbommel voorbij met aan de haak twee BAM Rail Gottwald GS 25.04T-kranen, een materiaalwagen en een verblijfsrijtuig.
Nog even kort wat informatie over de 'kleine' kraantjes. Het betreft hier dus GS 25.04T-kranen van Gottwald. Deze kranen kunnen maximaal 18.100 kilogram (18,1 ton) tillen. Dit maximale hijsgewicht bereiken ze bij ingeschoven giek. In Nederland rijden er zes van deze kraantjes rond; 2 bij BAM Rail, 2 bij Strukton en 2 bij VolkerRail. Verder worden de kraantjes vrijwel altijd met z'n tweeën ingezet. Tot slot kunnen de kraantjes zelf rijden met een snelheid van, houd je vast!, 25 km/h!

December
Afbeelding

We sluiten het jaar af met een museumtrein. De keuze was lastig: de 193 623 van Rail Force One, de afscheidsrit van de DDM1, een transportrit met de Bvk 6908 en twee 1700s of toch de 1312. Het werd de 1312. Eigenlijk ben ik fan van alles wat oud is; treinen, muziek, auto's enzovoort. Op de foto zien we de 1312 van het Nederlands Spoorwegmuseum (NSM) Zaltbommel passeren als losse loc om in Maastricht de Bvk 6908 op te halen. In een vroeger leven reed deze loc voor de NS, iets was nog altijd goed te zien is.

Met deze lijst eindig ik mijn eerste echte spotjaar. Ik zie zelf een verbetering in de foto's ten opzichte van het begin van het jaar. Volgend jaar ga ik vrolijk verder en zal ik hoogstwaarschijnlijk weer een jaaroverzicht maken. Iedereen veel succes volgend jaar en alvast de beste wensen voor 2020!
Laatst gewijzigd door RemcoG op wo jan 20, 2021 11:02 am, 3 keer totaal gewijzigd.
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
DDZ7504
Berichten: 3881
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht RemcoG

Bericht door DDZ7504 »

Een geslaagd debuutoverzicht, september is wel mijn favoriet.
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
GvTrail
Berichten: 3434
Lid geworden op: vr okt 24, 2014 5:12 pm
Locatie: Hart van de Betuwe

Re: Jaaroverzicht RemcoG

Bericht door GvTrail »

Die kraantje zijn z.g. SRW kraantjes, genoemd naar hun oude bedrijven die ze toen aanschafte n.l. Strukton, Railbouw en Van Welzenes.
Altijd in paartjes nodig voor het verplaatsen van spoorsecties.

Leuke plaatjes uit de Bommelerwaard.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3426
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht RemcoG

Bericht door Rens »

Mooi jaaroverzicht en het is ook goed te zien dat de kwaliteit van je foto's beter is geworden gedurende het jaar!
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht RemcoG

Bericht door wessele »

Leuke serie. Mijn favoriet is het plaatje uit september.

Groeten uit Waardenburg :)
Plaats reactie