Jaaroverzicht 2018 Ruben

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2018.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2018 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Ruben01
Berichten: 1295
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Jaaroverzicht 2018 Ruben

Bericht door Ruben01 »

2018, het allereerste jaar waarin de fotografische hobby tot stand werd gebracht. Als Sinterkestverjaardagscadeau heb ik een spiegelreflexcamera met kitlens gekregen. Een leuke upgrade ten opzichte van een compactcamera. De hobbytripjes werden voornaamst in Duitsland doorgebracht, maar ook in Nederland viel er veel te beleven (voor mij als beginneling dan :-)) ).

Januari
Januari kan ik kort houden. Op 5 januari stond een dagje weg rondom Venlo gepland. Uitgerekend die dag lag het goederenverkeer echter compleet stil in die hoek van het land, doordat er een aanrijding met als gevolg een ontsporing op het emplacement van Venlo had plaatsgevonden. Jammer, maar helaas, en dus geen noemenswaardig plaatje.

Februari
Februari was al wat beter: De eigen omgeving bood ook eens wat leuks. Deze maand werd de Alpen Express één keer via Emmerich geleid, waardoor deze ook langs mijn woonplaats Ede zou komen. Toen bleek dat de tractie aanwezig zou zijn in de vorm van een Railpool 186’er was de teleurstelling toch iets aanwezig, anderzijds was het te verwachten. ’s Ochtends bleek echter dat de loc panne had in Emmerich. Dankzij een contact in de trein werd ik op de hoogte gehouden van de stand van zaken. Uiteindelijk bood RTB uitkomst, de RTB V203 mocht het geheel naar Ede-Wageningen brengen, samen met de defecte 186. In Ede-Wageningen vond een locwissel plaats. RXP 9901 kon de rijtuigen met passagiers naar hun eindbestemming brengen. De foto toont passage van de V203 in combinatie met de 186 449 van Kombirail Europe.
Afbeelding
RTB V203 + KRE 186 449 | Alpen Express 13486 | Bennekom by Ruben, on Flickr

Vervolgens werd nog met een noodvaart naar Ede-Wageningen gefietst om de locwissel vast te kunnen leggen, wat nog gelukt was ook. Keuzes moeten echter gemaakt worden en in een jaarverslag horen maar 12 foto’s.

Maart
Hoewel maart dit jaar een aantal historisch koude dagen kende werd er wederom veel op uit getrokken. De maand maart kende namelijk ook een aantal warme dagen waarbij het goed fietsweer was (tsja, je moet wat als je nog maar 17 bent en geen rijbewijs hebt ;) ). Duitsland werd tot tweemaal toe met een bezoekje vereerd. Eenmaal het Ruhrgebied, de andere keer werd besteed achter de grens bij Twente. Misschien was deze dag wel het absolute hoogtepunt van het jaar, wie weet wat het jaar nog brengt (ik schrijf aan het eind van iedere maand alvast aan het jaarverslag, anders krijgen we nog keuzestress in december :lol: ). Tijdens het dagje achter de Twentse grens werden er diverse interessante treinen gefotografeerd, waardoor het moeilijk was om een keuze te maken. Ik kies dan ook voor de meest ‘exclusieve’. De andere opties waren de AKE Rheingold met hun eigen loc (reeds in een ander jaaroverzicht voorbij gekomen) en de Poznań Shuttle met Vectron en Tweety in opzending. Het is echter Railadventure geworden met de (destijds) fonkelnieuwe aanwinst 111 215. Onderweg in Duitsland bleek dat het transport enorm vertraagd was. Ik heb er maar m’n voordeel mee gedaan, want in een besneeuwd Hasbergen werd de trein opgewacht. De 111 215 passeert met 8 Vectrons van Hectorrail de fotograaf vlak voor Osnabrück, onderweg naar het Zweedse Malmö.
Afbeelding
RailAdventure 111 215 | Hectorrail Lokzug 42798 | Osnabrück Hörne by Ruben, on Flickr

April
April was een leuke maand. De keuze was lastig, aangezien er veel gebeurde. Eindelijk had ik de mogelijkheid om goederentreinen te fotograferen in de omgeving van mijn woonplaats Ede, reed er eens een DDZ en ICMm in plaats van weer een suffe VIRM langs Ede, was RXP met haar prachtige 1251 op pad en kon ik de Eurostar (ja ja, voor een oosterling is dat een bijzonder geval :-)) ) vastleggen. Absoluut hoogtepunt was echter het Dampfspektakel in Trier. Van 28 april tot en met 1 mei stond de omgeving van Trier onder stoom. Het Dampfspektakel, een goed georganiseerd evenement, misschien wel iets te goed, heeft veel plaatjes opgeleverd. Lastig om er eentje uit te kiezen dus, maar absoluut hoogtepunt waren de parallelfahrten. Van de zes werden er drie vastgelegd. Twee waren mislukt, eentje uit organisatorische redenen, en eentje wegens het enorm slechte weer (regen). Dan blijft er dus eentje over, en dat was degene op 28 april tussen Trier en Karthaus. De 03 1010 en 52 8154 hadden de eer om vereeuwigd te worden.
Afbeelding
52 8154 & DB 03 1010 | DPE 61960 & DPE 61951 | Trier by Ruben, on Flickr

Mei
Ten opzichte van april was mei een rustige maand. Desondanks werd er (mede door het mooie weer) toch nog een paar keer op uit getrokken. De maand begon echter met een laatste dag van het Dampfspektakel. Om wat anders dan alleen maar stoomgeweld te plaatsen kies ik voor een dagtripje achter de grens bij Venlo. In tegenstelling tot de maand januari was de opbrengst dit keer succesvoller. De keuze was uit de RHKE 275 808 met lege trailerwagens of een 189 met containers beladen in Eanos’n (ik vermoed een Linz Shuttle van DB). Aangezien ik dit laatste er wel leuk uit vond zien is het deze geworden. DBC 189 054 passeert met een lange sleep Eanos’n het plaatsje Boisheim.
Afbeelding
DBC 189 054 | Linz Shuttle | Boisheim by Ruben, on Flickr

Juni
Inmiddels al weer de zesde maand van het jaar. Een keuze maken was moeilijk, er gebeurde namelijk zat. De eerste zondag van deze maand was de Betuweroute gestremd en reed alles over de ouderwetse route, het weekend later was het Multi Event in Blerick en reed de eerste trein van het Duitse MüllerTours weer, weer een weekend later het Sommerfest van het DB Museum…
Uiteindelijk kies ik dan toch voor een goederentrein die over de klassieke route gaat. Op zondag 3 juni lag de gehele Betuweroute door een storing eruit. Tel erbij op dat er achter de grens bij Venlo ook gewerkt werd en je hebt een ouderwets drukke lijn Utrecht - Arnhem - Emmerich. DBC 189 086 passeert met een Flabaka de fotograaf ter hoogte van het Gelderse Renkum op weg naar Beverwijk, als één van de vele omgeleide treinen deze dag.
Afbeelding
DBC 189 086 | Flandersbach Kalk | Renkum by Ruben, on Flickr

Juli
Hoewel in juli de zomervakantie begon, werd er niet veel op uit getrokken. Welgeteld 4 mapjes van deze maand staan er op mijn harde schijf. Drie daarvan bevatten niks bijzonders, of tegenlicht. Het enige mapje wat dan overblijft is die van 23 juli, de dag dat de theatertrein reed met de grijze 1829. Ten oosten van Stroe werd de trein voor de 2e keer vastgelegd, nadat deze kort in Stroe aan de kant was gegaan.
Afbeelding
RFO 1829 | Theatertrein 42751 „Das Letzte Kleinod“ | Stroe by Ruben, on Flickr

Augustus
In augustus heb ik in Nederland alleen de tweede Sziget Express vastgelegd. Hoewel de tractie de moeite waard was kies ik toch voor een vakantieplaatje. Het zou de 3e keer worden dat deze omgeving werd opgezocht, om precies te zijn de Harz. Het eerste waar men waarschijnlijk aan denkt is de HSB, het tweede de Brocken en als derde... Tsja, ik wist het zelf eigenlijk ook niet. Ondanks dat het al de 3e keer was dat ik in deze omgeving op vakantie was, had ik tot voor kort nog nooit gehoord van de Rübelandbahn. De onregelmatige dienst verklaart het één en ander. Het vergt enigszins geluk om hier een trein te kunnen fotograferen. De keuze was tussen een Sonderzug van de Arbeitsgemeinschaft Rübeland of een beladen kalktrein op het station van Rübeland. Omdat we hier toch op Sion zitten is kies ik voor het laatste. Tijdens het allerlaatste beetje licht komen HVLE 185 641 en HVLE 185 640 die een beladen kalktrein inklemmen langs de fotograaf.
Afbeelding
HVLE 185 641 | Kalktrein | Rübeland by Ruben, on Flickr

September
September was geen bijzondere maand. De keuze lag tussen Terug naar Toen of een dagje MBS. Op zaterdagochtend 1 september ging de wekker vroeg, zodat de ochtendgoederentrein vastgelegd kon worden. Na de ochtendgoederentrein zou een LLT volgen. Geheel in TnT-stijl, tender voor en in fraai ochtendlicht passeren de VSM 50 0073 en VSM 64 415 de fotografen even buiten Loenen.
Afbeelding
VSM 50 0073 + 64 415 | LLT 762 | Loenen by Ruben, on Flickr

Oktober
Het najaar deed zijn intrede in oktober. De eerste herfstkleuren kwamen, hoewel het nog lang warm was. Veel tijd voor fotograferen was er niet. School eiste zijn tol, en de herfstvakantie was eerder een lesvrije periode voor de daaropvolgende tentamenweek. Toch werden er in de herfstvakantie er twee dagen op uitgetrokken. Eén dag viel echter door een storing wederom (net zoals in januari) grotendeels in duigen. Daarom kies ik voor een plaatje van 22 oktober. Als stoomliefhebber wilde ik wel graag de terugkeer van de VSM uit Zuid-Limburg opwachten. Ik kies echter voor de RFO 1831 met aluminiumtrein die vanuit de richting Apeldoorn kwam en daarmee beter voor de zon reed.
Afbeelding
RFO 1831 | Aluminiumtrein | Harselaar by Ruben, on Flickr

November
November was de maand van het afscheid van de SSN 65 018. Tot groot genoegen zou de rit in de buurt passeren. Aangezien ik deze maand verder niet op stap ben geweest is de keuze vrij eenvoudig. Op de koude zaterdagochtend van 17 november kon de stoommachine vastgelegd worden vlak voor station Wolfheze.
Afbeelding
SSN 65 018 (+ SSN 01 1075) | Die letzte Fahrt 39390 | Wolfheze by Ruben, on Flickr

December
Het profielwerkstuk zit er op, eindelijk vakantie en wat rust aan m’n kop :) . In de kerstvakantie werd het uiterste zuiden des lands opgezocht, iets specifieker de ZLSM waar de SSN 01 1075 rijdt in plaats van de Zweed. Na het korte bezoekje aan de lijn kon de oversteek naar de Montzenroute niet uitblijven, tevens de eerste keer dat ik specifiek de Belgische spoorwegen kon vastleggen met de camera. De Belgische spoorwegen hadden al langer mijn interesse gewekt, maar steeds kwam het er niet van. Terwijl ik mij aan het verwonderen was over knipperende seinen op het tegenspoor en geniet van de zon, ging de overweg dicht. In de verte kwam een Lineas Traxx tot stilstand. Even later kwam de trein toch in beweging, en zo bleek ineens dat het twee Traxx’en waren en dat het fraaie gedeelte van de trein zich (helaas) had verscholen achter de 6 ketelwagens die zich aan de locomotief bevinden. Terwijl het nog maar half vier is, maar de zon de horizon al bijna nadert, passeren de 2837 en 2832 de fotograaf onderweg richting Montzen.
Afbeelding
LNS 2837 + LNS 2832 | Ketels + BASF tankcontainers | 's-Herenelderen by Ruben, on Flickr

BONUS
Omdat ik voor januari geen foto heb uitgekozen nog een bonus om toch aan de 12 foto’s te komen. Het DB museum in Koblenz organiseert in juni het Sommerfest. In 2016 ben ik hier voor het eerst naartoe gegaan, in 2017 werden de Sonderzügen vastgelegd en in 2018 werd er wederom afzakt naar het verre Koblenz. Het werd een dagje langs de Rijn touren, diverse fotostekjes werden afgevinkt. Het bewolkte weer zorgde ervoor dat de 18 201 ook langs de Rechte Rheinstrecke vastgelegd kon worden, qua stekjes (naar mijn mening) leuker dan de Linke Rheinstrecke. Daarnaast viel de foto aan de linkerkant van de Rijn wat tegen. In Hammerstein werd er wat geklommen om deze locomotief vast te kunnen leggen.
Afbeelding
SVC 18 201 | Rheingold Zug | Hammerstein by Ruben, on Flickr

Met een Rheingold Zug werd de 18 201 vastgelegd. Achterop de 110 278 van Centralbahn. Inmiddels heeft de 18 201 ‘Fristablauf’ en wacht de locomotief op betere tijden, daarom heb ik ervoor gekozen om deze locomotief een plekje als bonus in het jaaroverzicht te gunnen.

En zo vloog 2018 voorbij. Rest mij verder iedereen een fijne jaarwisseling te wensen en een spoors 2019!
N-spoor
Berichten: 164
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Ruben

Bericht door N-spoor »

Divers overzicht!
JUSTINIAN
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr mar 15, 2013 8:13 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Ruben

Bericht door JUSTINIAN »

Fraaie serie en welkom in Treinfotografenland!
Plaats reactie