Jaaroverzicht 2018 Vincent

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2018.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2018 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Jaaroverzicht 2018 Vincent

Bericht door VinceCargo »

Ook in 2018 heb ik weer mooie reizen mogen maken voor mijn werk en als vakantie / hobbytrip.
Het hoogtepunt daarin was mijn bezoek aan Tsjechië met mijn vader; het dieptepunt van 2018 was het plotseling overlijden van een bevriende collega-machinist.
Veel kijkplezier!

Januari
In januari werd niet al te veel ondernomen. Buiten een tripje naar Diepholz voor de Schnee Express bleef het bij werk gerelateerde foto's en een foto van de Alpen Express met de 1251. De keuze viel op de Schnee Express.
Afbeelding
Lok-Partner had op 7 januari voor de Schnee Express de 185 589 "500 Jahre Reformation" geregeld, ook wel bekend als "Martin Luther".
Als trein 1767 passeert de fraaie 185'er met de bekende 11 Euro-Express rijtuigen en 1 afwijkende variant in een heerlijk zonnetje ten noord-oosten van Diepholz. Na de foto werd snel de auto opgezocht, het was slecht uit te houden met de uit het noord-oosten komende Siberische kou.

Februari
In februari reisde ik voor het eerst met de Alpen Express mee naar Oostenrijk. Een ervaring die natuurlijk opgedaan moet worden na de trein zelf een aantal keer gereden te hebben. Er werden talloze foto's gemaakt in Oostenrijk, en de bonus was een cabinerit in de E10 1309 door het prachtig besneeuwde landschap. Op de terugweg kon ik mezelf nog nuttig maken door een G2000 als voorspanloc te regelen vanwege ETCS problemen op de ingezette 186, en zelf tot Ede op de 186 plaats te nemen. Ook voor de hobby werd er nog een keer naar Oostenrijk en de Rijn in Duitsland gereden.
Afbeelding
Tijdens onze trip naar Oostenrijk reden we richting de Nord-Tauern, waar we van plan waren 3 Lokomotion treinen te fotograferen. Een daarvan kwam uit het zuiden, en met grijs weer was het natuurlijk een goede gelegenheid om die trein vast te kunnen leggen.
Toen we rond Bad Hofgastein reden brak de zon echter licht door de wolken heen, waardoor er door dat plan direct een streep kon worden getrokken. De satellietbeelden deden ons vermoeden dat het aan de Süd-Tauern veel beter weer zou zijn, dus reden we de auto op de trein in Böckstein en reden we met de "Autoschleuse" naar Mallnitz.
Ons vermoeden bleek juist, de lucht was prachtig blauw en de zon liet een warmte van zich af komen die we aan de noordzijde niet hadden; heerlijk!
Rond Mallnitz bleek er al vrij snel geen mogelijkheid te zijn de trein te fotograferen, dus reden we door richting Penk. Er werd een smal berg-weggetje in gereden die normaal gesproken leidt tot een fantastische fotostek bij de "Pfaffenberg-Zwenberg Brücke". Enkele plekken op dit weggetje krijgen in deze tijd van het jaar geen zonlicht, en door de bevroren sneeuw is het er werkelijk spiegelglad. Halverwege ligt een plateau waar je prima de auto kunt parkeren, maar zo'n 30 meter ervoor kwamen we niet meer vooruit. Keren is geen optie, dus moesten we glibberend zo'n 300 meter bergafwaarts (en het is er stéíl!) achteruit rijden, naar een smal stukje waar we met zo'n 6 á 7 keer zagen konden keren.
Hier werd de auto neergezet, en gingen we te voet weer omhoog. Een helse tocht, want na het "plateau" halverwege bleek de weg zelfs bijna onbegaanbaar door de sneeuw. Een bergopwaartse, zware wandeling van zo'n 20 á 25 minuten later bereikte ik als eerste de locatie, 10 minuten later volgden de 2 reisgenoten.
Op de eerste trein hoefden we niet lang te wachten, en na een klein kwartier hadden we dan eindelijk geluk met een Lokomotion-trein op deze trip!
De 193 770 en 193 774 trekken in dubbeltractie Ekol-shuttle 41857 over de Pfaffenberg-Zwenberg Brücke richting Tarvisio Boscoverde op 10 februari 2018

Maart
Maart werd een stille maand qua hobby, met 1 uitschieter:
Afbeelding
Op woensdag 7 maart 2018 vertrok de nieuwe containershuttle tussen Amsterdam en Yiwu (China) voor het eerst vanuit de Houtrakpolder. De trein is een samenwerking tussen Nunner Logistics, Raillogix, Rail Cargo Operator, TMA Logistics en Havenbedrijf Amsterdam, en legt zo'n 11.000 kilometer af in 16 dagen.
Na de festiviteiten op de terminal mocht Railexperts de trein uithalen en naar Kijfhoek brengen, wat in stijl gebeurde met de 1251 en 6703. Waar bij het verlaten van de terminal de 1251 voorop en de 6703 achterop reden, was dat bij vertrek uit de Houtrakpolder veranderd in een samenstelling waar menig liefhebber graag nog aan terug denkt: de 1251 en 6703 samen voor een goederentrein, wat terug doet denken aan het ACTS-tijdperk.
Ter hoogte van Portengen passeert de opvallende combinatie als trein 50531 (Houtrakpolder - Kijfhoek) de fotograaf, terwijl zowaar de zon even kortstondig doorbrak.

April
Ook in april werd er weer naar de Rijn gereden voor een fototripje, 10 dagen later stond Plandampf rond Trier op het programma. Geen van deze foto's halen echter het jaaroverzicht: die keuze is gevallen op een trein waar ik zelf ontzettend veel werk aan heb gehad door SETG en IRP tot elkaar te brengen voor het rijden van een boomstammentrein van- en naar Arnhem Goederen.
Afbeelding
In samenwerking met SETG, V-Rail, Raillogix en Pressnitztalbahn reed Independent Rail Partner op 25 april 2018 een lege sleep Snps'en van Emmerich naar Arnhem Goederen.
In 2 dagen tijd werd de trein beladen met boomstammen, afkomstig uit de omgeving Kleve - Kranenburg (gekapt na een storm in 2016), met als bestemming Stendal. Op 26 april 2018 vertrok de trein om 19:00 uur weer vanaf Arnhem Goederen naar Emmerich.
Op de foto staat de 2102 van IRP op 26 april 's ochtends tegen één van de twee wagendelen.

Mei
De eerste foto in mei werd pas op de 29e gemaakt. Samen met mijn vader vertrok ik richting Tsjechië voor een 10-daagse fototrip. De keuze is erg lastig, aangezien ik ontzettend veel voor mij nieuwe dingen op de foto heb gezet.
Afbeelding
Op 30 mei 2018 begonnen we de dag in Schmilka. Hier zijn meerdere fantastische mogelijkheden om treinen richting Tsjechië vlak voor de grens vast te leggen. De eerste trein van de dag was direct de klapper van de dag: IDS 742 516 en 742 529 trekken keteltrein 42385 (welke door HSL naar Bad Schandau is gebracht) langs de 2 fotografen bij Schmilka-Hirschmühle, onderweg naar Děčín.

Juni
Ondanks de vele knallers in Tsjechië valt de keuze op een foto van het zoveelste Rijn-tripje.
Afbeelding
Nadat de "Connecting Europe" 193 875 een dag eerder vanaf het "Dreiburgenblick" werd gefotografeerd, kwam de loc een dag later (28 juni 2018) met de fraaie Pannonia Ethanol keteltrein 98585 vanuit Amsterdam Westhaven richting het zuiden gereden.

juli
In juli werd met Enrico en Patrick afgesproken bij Wierthe voor een 3-daagse fototrip rond Braunschweig. Tijdens deze trip werden veel gave treinen gefotografeerd, wederom een lastige keuze...
Afbeelding
Enrico en Patrick waren een dag eerder al aangereisd, en hadden tot mijn ergernis deze oranje 187 500 van HSL al kunnen fotograferen. Aangezien ik het de mooiste loc van de serie vind kon ik dat maar slecht verkroppen, maar het werd uiteindelijk volledig goed gemaakt in de namiddag van 18 juli. Met een uiterst fraai bijkleurende Wascosa keteltrein is de oranje Bombardier-machine bij Sunstedt onderweg richting Braunschweig.

Augustus
Weinig activiteit en heel veel werken. Resultaat: een werk-plaatje...
Afbeelding
De roze 2101 van Independent Rail Partner staat met een beladen stookolietrein op 10 augustus 2018 voor de inrijder van Oss te wachten tot binnen gereden kan worden. Er moest op 2 kruisende treinen gewacht worden, waardoor er even de mogelijkheid was om een foto te maken. Diezelfde middag werd de trein geplaatst bij de OOC.

September
1 dagje hobby en 1 dagje de camera gebruikt op het werk, met als resultaat:
Afbeelding
Doordat de grindtrein van de Bentheimer Eisenbahn naar Almelo Dollegoor op 19 september 2018 aan de late kant was, kon er vanaf het dijkje langs de Twenthekanaal ook foto's gemaakt worden. Nadat de trein volledig gelost is ontstond deze foto van de D22, die even later weer geduwd terug naar Almelo zou rijden.

Oktober
Plandampfmonat!
Afbeelding
Tot onze frustratie bleek het in Schwalungen nog helemaal mistig te zijn, maar we hadden door een stop van 30 minuten in Wernshausen nog goede hoop dat dit weg zou trekken. Dit gebeurde dan ook, maar we mogen erg dankbaar zijn voor de 5 minuten vertraging waarmee de 44 1486 met goederentrein 88919 (Immelborn - Meiningen) uit Wernshausen vertrok, want hierdoor hadden we nét volledige zonneschijn. De foto toont de passage van de fraaie trein met flinke stoomwolken door de kou op 20 oktober 2018 bij Schwallugen.

November
Een nieuwe klant voor V-Rail !
Afbeelding
Nadat de 186 383 van HSL een beladen kolentrein naar Oberhausen West heeft gereden werd omgerangeerd naar een lege kolentrein. Als trein 49598 staat de 186 383 met 32 Falns op 26 november 2018 vertrekgereed te Oberhausen West DK. Even later zou worden vertrokken naar de Europoort.

December
Afbeelding
Op 22 december 2018 werd de 1251 van Railexperts na een tijd stilstand en een onderhoudsbeurt voor het eerst weer commercieel ingezet. Nadat de prachtige loc eerst 3 V60's van Watergraafsmeer naar Haarlem had gebracht en een V100 (rangeerloc voor de Alpen Express dit seizoen) mee terug had genomen kwam er nog een last minute klusje binnen voor de oudgediende.
Het blijkt maar weer dat Railexperts een fantastisch flexibele onderneming is, want binnen een mum van tijd was alles geregeld en kon de 1251 met de defect geraakte ICE 4607 van Watergraafsmeer naar Venlo rijden. Als trein 1200 (hoe toepasselijk...) moest het transport in Geldermalsen even aan de kant, waardoor de fotograaf na een tip (waarvoor dank!) nog nét op tijd was om de toch wat aparte combinatie van "oud en modern" vast te leggen.

Rest mij u allen nog een fijne 2e kerstdag en een voorspoedig 2019 te wensen!
Geen handvol, maar een land vol
Gebruikersavatar
kay-cee
Berichten: 1270
Lid geworden op: za aug 02, 2014 6:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Vincent

Bericht door kay-cee »

Gave serie Vince!
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Vincent

Bericht door Jeroen »

Heel fraai overzicht! Juli is mijn favoriet!
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Vincent

Bericht door N-spoor »

Mooi overzicht, ik ga voor februari en maart!
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2018 Vincent

Bericht door wessele »

Mooi man! April en september zijn voor mij de toppers.
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Vincent

Bericht door NS1707 »

Heel fraai overzicht, Vincent! Voor mij zijn februari en september de mooiste.
ov_wijzer
Berichten: 926
Lid geworden op: do nov 15, 2012 2:39 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Vincent

Bericht door ov_wijzer »

Fraai Vincent. Met als hoogtepunten Maart en April.
PatrickvH
Berichten: 188
Lid geworden op: za feb 08, 2014 10:16 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Vincent

Bericht door PatrickvH »

Prachtig overzicht Vincent! Juli is zeker voor herhaling vatbaar :)
TSNL250
Berichten: 966
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Vincent

Bericht door TSNL250 »

Gaaf!
Juni vind ik het leukste
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Vincent

Bericht door BjörnNielsen »

Erg fraai overzicht Vince! Februari vanwege de moeite die het je gekost heeft, en april natuurlijk!
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Jaaroverzicht 2018 Vincent

Bericht door robehv »

Fraaie serie vincent! de 2 1200 plaatjes zijn wel erg mooi zeg :D
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
DDZ7504
Berichten: 3870
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Vincent

Bericht door DDZ7504 »

Super gaaf overzicht weer! Ik kan niet anders dan voor maart en juli gaan natuurlijk ;)
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
arnold
Berichten: 14490
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Vincent

Bericht door arnold »

Super overzicht. Ik ga voor Juni & Juli. Fijne en veilige jaarwisseling.
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Vincent

Bericht door derquinho »

Schitterend overzicht! Verreweg de mooiste is de ACTS-trein van maart!
Gebruikersavatar
Railleon
Berichten: 1093
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 7:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Vincent

Bericht door Railleon »

Heel fraai jaaroverzicht. Vind februari en maart erg fraai!
Plaats reactie