Jaaroverzicht 2016 Rens (Treinfan)

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2016.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2016 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3405
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Jaaroverzicht 2016 Rens (Treinfan)

Bericht door Rens »

Ook ik heb weer een jaaroverzicht samengesteld, dit keer wel al voor het einde van het jaar. Het bestaat niet uit exact één foto per maand (december is ook nog niet voorbij), maar wel ook uit twaalf foto's.

Afbeelding
De sneeuw die gevallen is in Nederland in 2016 is helaas beperkt gebleven. Gelukkig voor mij woonde ik nog (doordeweeks) aan de juiste zijde van het land: er gaat niets boven het Groningse sneeuwdek. Op maandag 18 januari kon ik iets later beginnen met werk, dus besloot ik even door te reizen naar Sauwerd. Keurig op tijd passeerde trein 62312 uit Delfzijl met de DBC 6411 voorop.

Afbeelding
Eind februari zat mijn stage in Groningen er weer op en werd alles terugverhuisd. Op maandag 7 maart was er een verstoring op de Betuweroute en was Gouda dus weer om de hoek. Ik besloot te gaan kijken wat er passeerde, en met succes. DB Cargo reed een proefvervoer met groente en fruit uit Israël, als trein 41882 naar de Maasvlakte Oost. De fraaie trein is beladen met koelcontainers, wat goed te zien is door de lege plek achter loc 189 066.

Afbeelding
De dag na mijn verjaardag werd er een foto-excursie georganiseerd bij de MBS. Ik was nog niet eerder bij dit museumlijntje geweest en heb genoten van de dag. Het hoofdonderwerp van de excursie was de ex-NS 451 met een gemixte goederentrein. Ik heb genoten van dit dagje, een fijne dag geheel zonder haast.

Afbeelding
Enkele dagen later kwam ik na mijn tentamen toevallig Paul van Duin tegen in Vlaardingen. Met beiden een vrije middag besloten we naar Zeeland af te reizen voor de nieuwe bananentrein. Door het uitblijven van de zon was na de plaatjes in de Sloehaven ook een foto langs de baan mogelijk in Kruiningen. Met donkere onweerswolken en de spoorbrug op de achtergrond passeerde de treinformatie met de NMBS 7779 en 7777 als trein 47631.

Afbeelding
De beneluxtreinen hebben in 2016 iets meer variatie gekregen, o.a. door de inzet van NS 186's en I10-rijtuigen. Op 6 mei reisde ik af naar de bollenstreek om dit vast te leggen. Trein 9219 naar Schiphol passeerde bij een knalrood tulpenveld twee fotografen.

Afbeelding
Vanwege de werkzaamheden bij Emmerich was 2016 een jaar waarin de route via Bad Bentheim veel gebruikt werd. Een van de vaste treinen was UC 45752 die af en toe wagens met hout mee heeft. Op 7 mei fotografeerde ik de trein met de 189 080 op kop bij Keverdijk.

Afbeelding
Met een auto voor de deur (gekocht voor de zomervakantie) was het mogelijk om een keer vroeg in de ochtend naar de Maasvlakte te gaan. Omdat het mooi weer zou worden (en werd) stond ik dus op 4 juli al met zonsopkomst in deze uithoek van het land. Op de APM2-terminal stonden 2 treinen klaar. De ene was LTE met een onbekende shuttle die daar nog steeds stond toen ik alweer weg was, de ander was Blerick-shuttle 51402. Met de Rurtalbahn V204 op kop reed de trein naar emplacement Maasvlakte West.

Afbeelding
Tijdens de zomervakantie in Kroatië stond er vooral veel strand op het programma, maar ook eenmaal (op 26 juli) ging ik vroeg mijn bed uit om een paar treinen vast te leggen. Nachttrein 821 Boedapest - Split rijdt nog standaard met een diesel uit de serie 2044. Direct achter loc 2044 017 zit een wagen voor wegvoertuigen, ditmaal beladen met 2 auto's, een motor en een scooter.

Afbeelding
In augustus stond er nog een tweede vakantie op het programma. Samen met een vriend reisde ik af naar en door Zweden en Noorwegen om veel te wandelen, te treinreizen en afwisselend te wildkamperen op mooie plekken in de natuur. Tijdens deze reis kon ik ook de bediening van Oskarshamn van mijn spot-bucketlist afstrepen. Met het stationsgebouw op de achtergrond stond op 11 augustus de GC 381 gereed met trein 6324.

Afbeelding
In september begon mijn (in principe) laatste studiejaar, direct op hoog tempo. Net als de afgelopen paar jaar bezocht ik weer Terug naar Toen bij de VSM. Er zou zon zijn in de ochtend met relatief weinig wind, dus was een zonfoto langs het Apeldoorns kanaal mogelijk. We zien de 2459 met een set rijtuigen passeren naar Beekbergen.

Afbeelding
In oktober kleurden de bomen weer mooi voor diverse herfstplaten. Op en met goed geluk reisde ik dinsdag de 25e naar Oss om de HSL/OOC 691 vast te kunnen leggen met een trein met bietenpulp.

Afbeelding
In november zijn mijn meeste foto's gemaakt in het donker. Onder andere reisde ik met een groep vrienden af voor een nachtje Londen (retour voor 16 euro per persoon), maar in Nederland legde ik ook enkele treinen vast op de gevoelige plaat. De 1254 is weer in dienst gekomen bij Captrain en mocht een Noors BM73-treinstel naar Haarlem brengen voor revisie.

Als ik terugkijk naar 2016, kijk ik terug op een geslaagd jaar in vele opzichten. Met mijn gezondheid gaat het stukken beter dan aan het begin van dit jaar en ik heb meerdere mooie reisjes achter de rug (zowel niet als wel spoorgerelateerd). Ik ben benieuwd wat 2017 gaat brengen naast het afronden van mijn studie. Over een paar dagen gaan we in ieder geval knallend het jaar uit!
Bert13
Berichten: 2533
Lid geworden op: ma mei 26, 2014 9:38 am
Locatie: Limmen (Cas)
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 Rens (Treinfan)

Bericht door Bert13 »

Mooie verzameling met leuke verhalen!
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 Rens (Treinfan)

Bericht door Marcel »

Fraaie serie Rens ook leuk dat je op niet standaard fotopunten komt in het buitenland.
"The chase is better than the catch."
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 Rens (Treinfan)

Bericht door Ronnie »

Mooi afwisselend overzicht. De VSM-plaat uit Apeldoorn is mijn favoriet.
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 Rens (Treinfan)

Bericht door Jeroen »

Mooi serie, met ook 2 foto's uit Europese uithoeken, zie ik graag! :)
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
mattias
Berichten: 680
Lid geworden op: wo apr 17, 2013 8:08 am
Locatie: Wervik (BE)
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 Rens (Treinfan)

Bericht door mattias »

Leuke reeks!
De UC met 189 heeft m'n voorkeur.. :)
Foto's te bezichtigen op: Bfoto en Flickr
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2016 Rens (Treinfan)

Bericht door wessele »

Mooi! Augustus vind ik erg gaaf.
Plaats reactie