Jaaroverzicht 2014 Gijs

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2014.
Forumregels
Iedere gebruiker heeft recht op één topic, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Succes met de selectie!
Plaats reactie
Gijs Cargo
Berichten: 303
Lid geworden op: vr sep 07, 2012 8:11 am
Locatie: Bremen (DE)

Jaaroverzicht 2014 Gijs

Bericht door Gijs Cargo »

Januari
Eind 2012 verwierf DBS nog een omzetpakker voor 2013 met de overname van de cokes-trein(en) vanuit Seraing. Met de dreigende sluiting van de warme lijn en bijbehorende activiteiten in de Luikse agglomeratie zoals de cokes fabriek was al bij de overname duidelijk dat het vervoer geen lang leven zou kennen. Uiteindelijk heeft het vervoer 2014 zelfs nog mogen meemaken en zo werd ik op de koude zondag van 12 januari alsnog in de gelegenheid gesteld om de trein te vereeuwigen toen zij onder leiding van ATB-NG loc DBS 6416 het voor haar laatste station aan de Maaslijn passeerde op weg naar Venlo alwaar deze beladen variant overgenomen zou worden door een exoot van depot Bremen. Afbeelding

Februari
Op 15 februari passeerde de Hectorrail 421 002 de fotografen tijdens de omleiding(en) via Kaarst met een vrijwel volledig beladen LorryRail Helsingborg-Ehrang. Ondanks dat de trein steeds beter beladen leek woog zij qua (structurele) kosten toch niet op tegen het weg/ferry vervoer waardoor er ergens halverwege(?) 2014 spijtig genoeg alsnog een einde kwam aan de verbinding.
Afbeelding

Maart
Dat de Amsterdamse haven tot de top 5 van Europese havens behoord in grote zou je aan het schrale wagenladingvervoer niet kunnen merken... Op de zonnige 26 maart is Wegsleep DBS 6430 druk aan het rangeren met de (beladen) afvoer van de enige grote klant in dit netwerk in Amsterdam, VCK-dochter de Waterland Terminal.
Afbeelding

April
Als aanvulling op de 5 wekelijkse treinen rijdt DBS facultatief een extra zesde slag op zaterdag welke om verzekeringsreden(?) overnacht op de Kijfhoek. In theorie rijdt DBS dan op maandagmorgen de trein goed voor de zon naar PON waarna de loc los door rijdt om s'middags met de (lege) afvoer van Almelo terug te rijden naar de Kijfhoek alwaar de wagens worden gegroepeerd om vervolgens op één van de terminals in de haven beladen te worden met aluminium, metaal of koper-producten. Op 28 april was de lucht helaas strak grijs en passeert de DBS 1614 met de 6515 in opzending de inmiddels niet meer bruikbare stek net voor station Bussum Zuid met een voor de oudere generatie herkenbaar decor.
Afbeelding

Mei
Onder het mom Alles voor de hobby me ondanks de afgegeven code oranje toch per fiets verplaatst om net optijd te zijn voor de DBS 6413 met 2 wagens met staalprofielen voor Arcelor (het voormalige Lommaert) welke op de vroege morgen van 27 mei de totaal verregende en verfomfaaide fotograaf passeert in de velden tussen Limbricht en Born.Afbeelding

Juni
Om lekker in de WK stemming te komen ging de 7858 van het Belgische staatsbedrijf B-Logistics op 11 juni alvast de strijdt aan in Zeeuws-Vlaanderen met het Nederlandse wegverkeer wat niet geheel wonderbaarlijk dit won. Sinds 2013 heeft B-Logistics het (vloeibare) kunstmest-vervoer van Yara naar Frankrijk overgenomen van DBS. Of die laatste hiervan maalt is maar de vraag gezien het gebruikte materiaal en enkele, niet geheel onterechte (?) vooroordelen over Frankrijk.
Afbeelding

Juli
Afgelopen zomer zat ik bijna 2 maanden aan de andere kant van de Noordzee en heb ik mijn beeld over (goederen)treinen in Groot-Britannië moet bijstellen. Toegegeven, het is grotendeels class 66 werk maar door het gehele land zijn fabrieken en terminals aangesloten in vaak fraaie landschappen zonder waslijn. Van 23 t/m 25 juli was éindelijk 3 op een volgende dagen mooi weer (een unicum in het Verenigd-Koninkrijk..) en kon op de laatste dag van mijn verblijf de DBSUK 66176 worden vastgelegd met een beladen kaoline-trein vanuit een van de mijnen in Cornwall naar de terminal in de schitterende zeearm van Fowey.
Afbeelding
Augustus
Ondanks dat ik geen fervent liefhebber ben van private bedieningen met het mogelijke einde van het Apeldoornse vuil-vervoer toch het hazenpad maar gekozen toen de LC 220 in de betreffende omloop zat. Op 26 augustus legt de LC 220 de laatste meters van de stamlijn af met het beladen Apeldoornse deel wat na combinatie met het afval uit de regio Leiden en het Gooij deel zal gaan uitmaken van de hoogste berg van Drenthe, de VAM nabij Wijster.
Afbeelding

September
September mag mijn minst productieve maand genoemd worden. Verder dan een zondag in Noord-Limburg ben ik niet gekomen. Wel leuk voor de archieven was de passage van deze BLS 186 105 met de zondagse Melzo welke hier de bekende bocht iets buiten het Horst-Sevenum uit komt rijden. 14 september.
Afbeelding

Oktober
Op 13 oktober werd een minder succesvol bezoek aan Ekeren gebracht. Het aantal treinen viel tegen evenals de wolkenformaties en als klap op de vuurpijl is het treinverkeer die dag 2(!) keer stil gelegd ondanks dat ik met een hesje en camera op de openbare weg foto's stond 'te trekken'... Een van de weinige treinen die zich liet zien was de CT 6605 met gemengde ketelwagen-trein vanaf Chemelot naar het Franse rangeerterrein Woippy alwaar de wagens in het Franse wagenladingnetwerk 'gedumpt' worden. Afbeelding

November
Minder bekend dan 'nationale trots' DSM/Chemelot in Zuid-Limburg is dat ook Zeeuws-Vlaanderen 2 chemie-reuzen gevestigd zijn (die samen goed zijn voor +-15%(!) van het Nederlandse gasverbruik..) welke mede verantwoordelijk zijn voor de laagste werklosheid van het land. Naast de bekende Buna-trein is het in de jaren '60 gebouwde complex van DOW ook aangesloten op het Unit-Cargo verkeer, vroeger via Antwerpen, tegenwoordig via de Kijfhoek. Op de koude morgen van 19 november had Vlaamse Reus 6515 de eer om de aanvoer naar DOW te brengen en passeert de fotograaf ter hoogte van (het nietige) Zandstraat.
Afbeelding

December
Last but not least ;-). ''Wat is dat voor gebrul daar in de bosjes?!''. Een bediening die hoog op mijn lijstje stond was de LaLo van Kaldenkerken waar het Nederlandse bedrijf Nedri (notabene naast het spoor en Cabooter..) staaldraad uit Saarland laat aanvoeren. De bediening wordt gedaan door voormalig hobby-club, de BEG welke op 13 december present was met de fraaie 221 135 met 2 uiterst vriendelijke personeelseden.Afbeelding
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2014 Gijs

Bericht door Ronnie »

Verrassend veel privaten :P .
Goed sporen. Daar houden we van.
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2014 Gijs

Bericht door wessele »

Ik mis het Dz-aandeel ;-)
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7618
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2014 Gijs

Bericht door Peter »

Oh februari herinner ik me nog goed. :-P
“Hallo cargo!”
Gijs Cargo
Berichten: 303
Lid geworden op: vr sep 07, 2012 8:11 am
Locatie: Bremen (DE)

Re: Jaaroverzicht 2014 Gijs

Bericht door Gijs Cargo »

wessele schreef:Ik mis het Dz-aandeel ;-)
Is daar iets (volledig) gelukt dan? Ik kan me alleen wat met zo'n rare gele bol op een ongewenste plek en tijd en een defecte loc herinneren ;-).
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2014 Gijs

Bericht door Jeroen »

Fraai overzicht Gijs! 8-) Ook leuke en interessante bijschriften!
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
CFL1800
Berichten: 2282
Lid geworden op: vr aug 31, 2012 10:30 pm

Re: Jaaroverzicht 2014 Gijs

Bericht door CFL1800 »

Ziet er goed uit!
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3407
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2014 Gijs

Bericht door Rens »

't Gooi met een j erachter, is dat nieuwe spelling? Leuke serie!
arnold
Berichten: 14490
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2014 Gijs

Bericht door arnold »

Leuke serie Gijs!In Kaldenkirchen is het altijd maar afwachten of er wat staat en welke loc er voor de trein staat!
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Jaaroverzicht 2014 Gijs

Bericht door robehv »

Mooi! ook dat plaatje van mei is goed gelukt ondanks de regen!
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
JUSTINIAN
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr mar 15, 2013 8:13 pm

Re: Jaaroverzicht 2014 Gijs

Bericht door JUSTINIAN »

Mooie serie Gijs. En dat september minder productief genoemd wordt: er is ook zoiets als kwaliteit en de 186 105 maakt e.e.a. behoorlijk goed.
Plaats reactie