Korte Nieuwsberichten Nederland

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Veolia wil lagere treintarieven
maandag 9 september 2013

Veolia heeft een voorstel bij de provincie Limburg ingediend om het kilometertarief voor de trein te verlagen. Nu wordt er bij reizen met de ov-chipkaart nog 20 tot 21,6 cent per kilometer gevraagd.

Op de Maaslijn betalen reizigers die met de ov-chipkaart reizen nu 20 cent per kilometer. De reis Nijmegen - Roermond kost daardoor 17,76 euro met de kaart. Wie een papieren treinkaartje koopt, betaald nu nog veel minder: 13,90 euro. Volgend jaar wordt het treinkaartje echter even duur als een reis met de ov-chipkaart. Daardoor dreigde de reis met een papieren kaartje 28 procent duurder uit te vallen.

Tarief 2014
Als de provincie het voorstel van Veolia goedkeurt, dan komt volgend jaar echter de prijs niet uit op 17,76 euro, maar op 15,30 euro. Dat is nog wel duurder dan het huidige papieren treinkaartje, maar goedkoper dan het huidige ov-chipkaarttarief.

Oneerlijke concurrentie
Volgend jaar gaan de NS-treintarieven niet meer gelden op regionale spoorlijnen. NS schrijft in een brief aan consumentenorganisaties dat dit gebeurd op aandringen van de regionale vervoerders. Die zouden het als oneerlijk zien dat treinreizigers ook via de langere NS route (via Den Bosch) mogen reizen, terwijl het tarief wordt berekend via de korte Veolia route.

Andere reden
Veolia zelf geeft echter een hele andere reden: "Het is ongewenst dat twee uitéénlopende tariefsystemen (chipkaarttarief en NS-tarief, red.) geldig zijn op dezelfde trajecten. Die situatie eindigt nu per 1 januari 2014" laat Veolia woordvoerder Pauline Wortel weten. De vervoerder gaat niet inhoudelijk in of ze de huidige situatie als oneerlijke concurrentie ziet.

Reizigersbelang
De redactie van Treinreiziger.nl vroeg aan Veolia ook of het reizigersbelang wel voorop staat, immers een papieren treinkaartje wordt straks duurder. "Het reizigersbelang staat altijd voorop" reageert Wortel. Vervolgens: "Van onze reizigers maakt 85 % alleen gebruik van regionale verbindingen. Het tariefsysteem in Limburg heeft grote voordelen voor die regionale reizigers: geen dubbel opstaptarief tussen bus en trein. Ook zijn de sterabonnementen bijvoorbeeld op de Heuvellandlijn geldig".

Heuvellandlijn
Veolia heeft ook voorgesteld om op de Heuvellandlijn (Maastricht - Kerkrade) het ov-chipkaarttarief te verlagen. Daar geldt nu een tarief van 21,6 cent per kilometer. De provincie Limburg gaat echter over de tarieven. Die moeten het voorstel nog goedkeuren.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

ProRail past gespreksregels spoor tijdelijk aan na kritiek
dinsdag 10 september 2013

De gespreksregels voor machinisten en treinverkeersleiders zijn tijdelijk iets versoepeld. Daardoor moeten de medewerkers kunnen wennen aan nieuwe communicatieregels die dit jaar zijn ingegaan, meldde ProRail dinsdag.

Machinisten en treindienstleiders horen sinds de jaren negentig te communiceren met het NAVO-alfabet communiceren. In de praktijk gebeurde dat niet altijd. Na kritiek van de Inspectie Leefomgeving en Transport moeten de communicatieregels sinds begin dit jaar weer strikt nageleefd worden. Zo wordt spoor 13c uitgesproken als 'een-drie Charlie'. Verder moet elk gesprek worden beëindigd met het woord 'over'.

Getallen mogen voortaan weer in hun geheel worden uitgesproken. Wel moet een getal vervolgens nog eens cijfer voor cijfer worden 'gespeld'. "Zo hebben we een dubbelcheck op de cijfers, kan iedereen eraan wennen en voldoen we aan de wet- en regelgeving", aldus een woordvoerder van ProRail dinsdag. De aanpassing is het resultaat van een gesprek tussen treindienstleiders, machinisten, vakbonden en de directies van ProRail en NS.

Het is de bedoeling dat de nieuwe gespreksregel uiteindelijk alsnog ingaan, benadrukt ProRail. Het is dus niet zo dat de regel is geschrapt.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Mansveld houdt duurder treinkaartje niet tegen
12-09-2013 11:59 | ANP

Staatssecretaris Wilma Mansveld is niet van plan om de verhoging van het treinkaartje met gemiddeld 3,4 procent volgend jaar tegen te houden. Dat bleek donderdag in een Kamerdebat over het spoor.

Vooral het CDA en de SP zijn fel tegen de prijsverhoging, maar volgens Mansveld is die conform de afspraken die de overheid met NS heeft gemaakt in de concessie. Tegen CDA-Kamerlid Sander de Rouwe zei ze dat een flink deel van de verhoging het gevolg is van afspraken uit het vorige kabinet, waar het CDA deel van uitmaakte.

De Rouwe en Farshad Bashir (SP) konden er niet bij. Voor hun is de verhoging onacceptabel en moet NS maar in eigen huis gaan reorganiseren.

Bron: Reformatorisch Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7623
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

NS lonkt naar rechtstreekse Intercity Maastricht - Nijmegen

vrijdag 13 september 2013

NS heeft de provincie Limburg aangeboden om onderzoek te doen naar de marktkansen van een nieuwe, directe Intercity Maastricht - Venlo - Nijmegen. Voorwaarde is wel dat de Maaslijn (Roermond–Nijmegen) wordt geëlektrificeerd en verdubbeld. Dat meldt OV-Magazine.

Nu moeten reizigers van Maastricht naar Nijmegen in Roermond overstappen op de stoptrein van Veolia naar Nijmegen (een reis van 1.54 uur) of overstappen in Sittard én ’s-Hertogenbosch (een reis van 2.07 uur) als ze met NS willen reizen. Een rechtstreekse Intercity Maastricht–Nijmegen, die onderweg alleen stopt op de knoopstations Roermond en Venlo, is over de afstand van ongeveer 140 kilometer bijna een half uur sneller.

OV-Magazine meldt verder dat de provincie Limburg nu onderzoekt of Roermond–Nijmegen (deels) geëlektrificeerd en (deels) verdubbeld kan worden. Dat lost het probleem van overvolle treinen op en maakt de verbinding een stuk sneller. Het project kost 400 tot 500 miljoen euro.

Het aanbod van NS om onderzoek te doen naar een rechtstreekse Intercity Maastricht–Nijmegen is pikant omdat Veolia nu Roermond–Nijmegen exploiteert en die regionale spoorlijn niet tot het hoofdrailnet behoort. NS maakte recent bezwaar tegen de plannen voor de Lage Landen Lijn (Den Haag - Brussel) Lage Landen Lijn van Arriva. Daar vreest NS dat de nieuwe treindienst reizigers van het hoofdrailnet zal wegsnoepen.

Bron: Treinreiziger.nl
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Ombouw station Tilburg duurt 2,5 jaar
Geplaatst op 13 september 2013, Laatste update 13 september, 14:08

TILBURG - De ombouw van het station in Tilburg gaat woensdag officieel van start. Het karwei moet medio 2016 klaar zijn. "We proberen overlast voor reizigers zoveel mogelijk te beperken", zegt een woordvoerder.

De starthandeling wordt woensdag verricht door Marion Gout van Sinderen, president-directeur van Prorail, de opdrachtgever van de ombouw. Zij biedt de aanwezigen 'een virtueel kijkje' in de toekomstige passage. Dat blijft vervolgens ook voor de reizigers zichtbaar.

De huidige passage blijft gedurende de hele klus toegankelijk. Vooral op het voorterrein moeten reizigers rekening houden met overlast. "We proberen die te beperken, maar zonder is onmogelijk", zegt een woordvoerder. Vanaf begin oktober gaat de Spoorlaan van oost naar west dicht voor autoverkeer.

Grootste klus is het 'inschuiven' van de tunnelbak voor de nieuwe stationspassage. Dat gebeurt gelijktijdig met de nieuwe fietspassage, verderop bij de Willem II-straat. Door dat werk is vanaf 18 oktober 2014 in Tilburg zes dagen lang geen enkel treinverkeer mogelijk.

Bron: Brabants Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Machiniste noodlottig treinongeluk Amsterdam vervolgd
18-09-13 14:21 uur - Bron: ANP

De machiniste van de sprinter die in april vorig jaar bij Amsterdam Centraal Station tegen een intercitytrein botste, wordt strafrechtelijk vervolgd. Het Openbaar Ministerie (OM) in Amsterdam heeft dat besloten. Justitie wil dat de machiniste een taakstraf accepteert van 120 uur. Gaat ze hier niet mee akkoord, dan moet ze zich voor de rechter verantwoorden.

Bij het ernstige ongeval op zaterdag 21 april 2012 viel één dode. Bijna 200 mensen raakten gewond. Het ongeval vond plaats op het baanvak tussen Amsterdam CS en station Amsterdam Sloterdijk.

Op dat baanvak was die dag wegens werkzaamheden slechts een enkelspoor beschikbaar. Het OM meent dat de machiniste niet oplettend genoeg was. 'Alhoewel zij op de hoogte was van het feit dat zij een rood sein zou tegenkomen, is zij dit rode sein gepasseerd terwijl zij beroepshalve aan het bellen was.'

Volgens justitie blijkt uit onderzoeken dat de vrouw voor haar dienst de rittenkaart met de geplande stops heeft gekregen. Ook de plaatsen met rode seinen die ze kon verwachten, stonden daarop aangegeven. 'Mede omdat het in acht nemen van seinen een hoofdtaak is van een machinist, zijn wij van mening dat dit haar strafrechtelijk is aan te rekenen', zegt het OM.

Samenloop
De NS vindt de taakstraf 'een erg zware stap'. Er was sprake van een samenloop van veel verschillende omstandigheden, zegt het vervoersbedrijf. 'Machinisten doen naar eer en geweten hun werk en geen enkele machinist rijdt ooit bewust door rood. Een ongeval met slachtoffers is één van de ergste dingen die een machinist kan overkomen.'

Als de zaak voor de rechter komt, zal de NS de machiniste 'maximaal steunen'. Ook beraadt de NS zich op eventuele nadere stappen richting het OM.

De Vakbond voor rijdend personeel (VVMC) sluit zich aan bij de NS en zegt geschrokken te zijn van de vervolging. 'Er speelden die dag meerdere factoren mee. We zullen de machiniste uiteraard ondersteunen', liet een woordvoerder weten.

Bron: Het Parool
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7623
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

SBB Cargo nieuwe vervoerder op Nederlandse spoor

Gepubliceerd op 19-09-2013 om 15:09

SBB Cargo is sinds begin deze maand een nieuwe vervoerder op het Nederlandse spoor. Dat meldt ProRail. Het Zwitserse spoorbedrijf vervoert goederen tussen de belangrijkste Noordzeehavens en Noord-Italië. De spoorgoederenvervoerder heeft in mei dit jaar het veiligheidscertificaat gekregen waarmee ze over het Nederlandse spoor mogen rijden.

SBB heeft honderd locomotieven waarmee ze goederenwagons van Noord-naar Zuid-Europa vervoeren. Het bedrijf vervoert met name auto’s en containers. Bij SBB Cargo zijn zeshonderd mensen in dienst. Het bedrijf heeft het hoofdkantoor in Zwitserland en dochterbedrijven in Duitsland en Italië.

Bron: Spoor Pro
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Vijf miljoen voor ZLSM
Gepubliceerd op: 19.09.13 12:41, laatste update: 19.09.13 13:16

In een nieuwe zogeheten onderhoudsfonds wordt vijf miljoen euro beschikbaar gesteld, waarmee de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij haar eigendommen kan onderhouden. Dat is tenminste het voornemen van de provincie Limburg die 3,5 miljoen euro willen investeren en de vier 'Miljoenenlijn-gemeenten' die garant staan voor de resterende 1,5 miljoen euro.

Simpelveld
Door onze verslaggeefster

Een formeel besluit moet nog genomen worden in Provinciale Staten en door de raden van Kerkrade, Simpelveld, Gulpen-Wittem en Valkenburg.

Eerder dit jaar werd al bekend dat de overheden positief staan tegen over financiële steun voor de ZLSM die in zwaar weer verkeert. Toen was er nog veel kritiek vanuit Provinciale Staten die het voorliggende 'reddingsplan' (gemaakt door de ZLSM) nog te veel rammelde.

Na een second opinion, extra onderzoek en een nieuw marketingplan heeft gedeputeerde Patrick van der Broeck vertrouwen in het plan.

Als er groen licht komt, zou de ZLSM vanaf 2014 tot 2018 kunnen starten met de renovatie van bijvoorbeeld delen van de spoorlijn.

Bron: Dagblad De Limburger
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Prorail deed spoedinspecties naar beveiliging
Gepubliceerd: 19 september 2013 15:22, Laatste update: 19 september 2013 15:50

Prorail heeft op 150 plekken in het Nederlandse spoorwegnet extra inspecties uitgevoerd aan het ATBvv-veiligheidssysteem.

Dat gebeurde naar aanleiding van het incident met een trein op 2 september, die op de Hanzelijn door een rood sein reed en een wissel beschadigde. Dat meldt Eenvandaag donderdag.

Het automatische treinbeïnvloedingsysteem moet ervoor zorgen dat een trein niet door rood sein kan rijden.

Bronnen binnen spoorbeheerder Prorail melden aan Eenvandaag dat het veiligheidssysteem op de Hanzelijn niet aan stond, en dat er meer problemen zijn geconstateerd.

De Inspectie voor Leefomgeving en Transport is ook van mening dat extra steekproeven noodzakelijk zijn en wil in kaart brengen hoe het veiligheidssysteem door Prorail wordt beheerd.

Vervangen
Het ATBvv-systeem functioneerde tijdens het incident op de Hanzelijn niet. Een dubbeldekker was onderweg naar Zwolle en negeerde ter hoogte van de Hanzebrug een rood signaal. Na het rode sein is de trein nog zo'n 540 meter doorgereden.

Volgens experts moet het verouderde ATBvv-systeem vervangen worden door het Europese ERTMS-systeem, dat duurder is, maar ook veiliger. Bij het ATBvv-systeem worden machinisten niet gewaarschuwd als er een defect is aan het systeem of wanneer het uitstaat. Hierdoor kon de trein op de Hanzelijn door rood rijden.

Onderzoek
"Prorail doet momenteel onderzoek naar een incident met een intercity die door rood reed bij knooppunt Hattemerbroek aansluiting", zegt de spoorbeheerder in een reactie. "Dat zijn altijd brede onderzoeken, waarbij we kijken naar de werking van bijvoorbeeld de diverse veiligheidsinstallaties in spoor en trein, het handelen van spoorpersoneel en planning van treinen."

"Alleen een totaalbeeld levert bruikbare conclusies op, die ons kunnen helpen om het spoor nog veiliger te maken. Pas wanneer het onderzoek is afgerond, trekken we conclusies. We hebben geen reden om aan te nemen dat het Nederlandse spoor onveilig is. In dat geval zouden we geen treinen laten rijden."

Toename
Volgens Eenvandaag daalde het aantal incidenten met rode seinen jaren achtereen, maar is er sinds kort weer sprake van een stijging. Zo waren er in 2011 155 incidenten en steeg dit in 2012 naar totaal 173 voorvallen.

Het Europese ERTMS-systeem is in Nederland alleen toegepast op het hogesnelheidsspoor, de Betuweroute en het traject tussen Amsterdam en Utrecht.

Bron: nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7623
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Spoorverbetering naar Eindhoven-Düsseldorf is rendabel

Gepubliceerd op 23-09-2013 om 09:15

De spoorverbetering Eindhoven – Venlo – Mönchengladbach naar Düsseldorf is rendabel. Dat is de conclusie van een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) van de spoorverdubbeling van het traject Kaldenkirchen – Dülken. De resultaten van deze studie zijn gepresenteerd in het kader van een zogenaamde “Ronde Tafel”-bijeenkomst aan experts en politici in Düsseldorf.

In het kader van het INTERREG-project “RoCK – Connecting Knowledge by Rail” hebben de betrokken steden Eindhoven, Venlo, Mönchengladbach en Düsseldorf in 2012 een (MKBA) van de spoorverdubbeling van het traject Kaldenkirchen – Dülken laten uitvoeren. Hiermee willen de steden het planningsproces versnellen om dit al lang bestaande knelpunt in het grensoverschrijdend treinverkeer tussen Nederland en Duitsland op te heffen.

Spoorverdubbeling

Het onderzoek heeft een baten-kosten-factor opgeleverd van 17,7. Met andere woorden: de baten van de spoorverbetering zijn dus een factor 18 hoger dan de kosten.

Wethouder Keller van Düsseldorf benadrukt: “De effectiviteit van de spoorverdubbeling wordt hiermee op indrukwekkende wijze bevestigd”. Doorslaggevend voor de goede ‘score’ is volgens Keller het wegnemen van de bottleneck door de spoorverdubbeling tussen Kaldenkirchen en Dülken. Hier profiteert het personen- en goederenvervoer van.

Economische regio’s

De verbetering van het personenvervoer per trein tussen de economische regio’s Niederrhein, Eindhoven en Rotterdam / Den Haag wordt al jaren bepleit door de politiek en het bedrijfsleven aan beide zijden van de grens.

Tegenwoordig is er alleen een stoptrein verbinding met een overstap in Venlo. Ook Joost Helms, wethouder van Eindhoven, legt nadruk op het belang van deze verbinding.

MIRT

Voor de provincies Noord-Brabant en Limburg is een snelle intercity-verbinding Den Haag – Düsseldorf Airport via Eindhoven, Venlo en Mönchengladbach één van de prioritaire projecten, zoals ook Jos Teeuwen, wethouder van Venlo, in zijn presentatie (mede namens de Provincie Limburg) liet zien.

De spoorverdubbeling is een project in het Duitse Bundesverkehrswegeplan (BVWP), vergelijkbaar met ons Meerjarenprogramma voor Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). In het kader van de actualisering van het BVWP hebben de RoCK-partners, provincie Limburg, provincie Noord-Brabant en diverse Duitse overheden de deelstaat Nordrhein-Westfhalen verzocht het project in te dienen voor het BVWP 2015.

Partners

Vanuit het perspectief van de RoCK partners staan dus nu alle lichten op groen. Het is nu afwachten hoe het Duitse verkeersministerie het project waardeert voor het nieuwe BVWP. De Duitse Bondsdag zal hier pas in 2015 of 2016 over beslissen. Maar alle partners aan beide zijden van de grens denken dat er nu genoeg argumenten zijn verzameld voor een snellere realisatie.

Het RoCK-project is een initiatief van de steden Eindhoven, Venlo, Mönchengladbach en Düsseldorf. Een nauwe samenwerking voor een betere grensoverschrijdende treinverbinding tussen Den Haag, Eindhoven, Venlo en Dusseldorf, waarvoor in het kader van het Europese Interreg IVB-programma subsidie is verkregen.

Groei passagiers

De economische topregio’s Niederrhein, Brainport Eindhoven en de Randstad missen een directe onderlinge treinverbinding. De RoCK-partners, maar ook diverse andere gemeenten, provincies, kreisen en de deelstaat Nordrhein-Westfalen aan weerszijde van de grens zijn het erover eens dat een snelle spoorverbinding de nauwe economische, culturele en wetenschappelijke samenhang versterkt.

Alleen met de aanleg van een tweede spoor tussen Kaldenkirchen en Dülken kan deze gewenste groei van passagiers en goederen over het spoor worden gerealiseerd.

Bron: Spoor Pro
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Aangepaste dienstregeling Trein Berlijn vanaf november voorbij
dinsdag 24 september 2013

Vanaf maandag 4 november gaat de trein naar Berlijn weer volgens normale dienstregeling rijden. Sinds juni moesten treinreizigers naar Berlijn bijna altijd extra overstappen in Hannover. Aan die situatie komt in november een einde.

De dienstregeling werd in juni aangepast nadat een dijkdoorbraak in Duitsland veel schade had toegebracht aan het spoor. Tot 4 november rijdt er slechts één intercity per dag naar Berlijn. Vanaf 4 november gaat de trein weer 5 tot 6 keer per dag naar de Duitse hoofdstad rijden.

Eerder werd gemeld dat de beperkingen tot december zouden duren.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Hele dag geen trein Zwolle-Deventer
dinsdag 1 okt 2013, 08:41 (Update: 01-10-13, 11:03)

Tussen Zwolle en Deventer rijden de hele dag geen treinen. Dat is het gevolg van een brand in een trein.

Bij het dorp Olst brak vanochtend brand uit in een passagierstrein.

Ongedeerd
De brand is volgens de politie ontstaan in de locomotief. De passagiers en het personeel zijn ongedeerd uit de trein gekomen.

Door het vuur ontstond veel rook. De brandweer adviseerde bewoners van Olst om ramen en deuren dicht te houden. Na enkele uren was de brand geblust.

Bussen
Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend.

De NS verwacht dat de treinen rond 23.00 uur pas weer kunnen rijden. Tot die tijd worden er bussen ingezet.

Bron: NOS
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Minder treinreizigers in Nederland maar meer in België
dinsdag 1 oktober 2013

Het aantal reizigerskilometers bij de Nederlandse Spoorwegen zijn in het eerste half jaar met één procent gedaald. De Belgische spoorwegen (NMBS) lijkt minder last te hebben van de crisis. Daar is het aantal binnenlandse reizigerskilometers licht toegenomen (+0,5%).

Het aantal binnenlandse reizigerskilometers steeg tot 5.012,6 miljoen, terwijl het aantal internationale reizigerskilometers stabiel bleef op 462,5 miljoen reizigerskilometers. De Belgische treinreiziger moest het echt wel doen met net iets minder treinen. Dat komt volgens de NMBS door een besparingsplan.

In Nederland daalde het aantal reizigerskilometers. In 2012 werden het eerste half jaar nog 8.498 miljoen reizigerskilometers afgelegd. In 2013 is dat met één procent gedaald naar 8.406 miljoen.

Het aantal reizigerskilometers groeit in België al jaren relatief hard. In de periode 2004 - 2008 was er zelfs een groei van 20%, terwijl de groei bij NS bleef steken op 15%. Ook in de toekomst houd de NMBS rekening met een reizigersgroei van zo'n vier procent. Om die reizigersgroei op te vangen investeert het bedrijf al geruime tijd in nieuwe treinen.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7623
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Werkzaamheden Heerlen - Aken geschrapt

woensdag 2 oktober 2013

Door werkzaamheden in Duitsland zou er van 21 oktober tot en met zondag 3 november geen treinverkeer mogelijk zijn tussen Heerlen en Aken. Deze werkzaamheden van DB-Netze zijn vervallen en hebben geen gevolgen meer voor het treinverkeer.

De werkzaamheden rond Heerlen van komend weekend en van de herfstvakantie gaan wel gewoon door. Zaterdag en zondag (5 en 6 oktober) rijden er daardoor geen treinen van en naar Heerlen. Ook van 11 oktober t/m 20 oktober rijden er geen treinen van en naar Heerlen. In deze periode vernieuwd ProRail de rails. Tijdens de werkzaamheden zetten NS en Veolia bussen in.

Bron: Treinreiziger.nl
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

NS: belonen om buiten spits te reizen werkt
02-10-2013 15:42 | gewijzigd 02-10-2013 16:01

UTRECHT (ANP). Een proef om het aantal treinreizigers meer over de dag te verdelen, is goed uitgepakt. Dat blijkt uit woensdag door de NS gepubliceerde cijfers van het project ‘Spitsmijden’. De 1000 deelnemers reisden tijdens de proefperiode, die liep van augustus 2012 tot en met mei 2013, 20 procent minder in de spitsuren.

Naast de NS deden ook onderzoekers, adviseurs, regionale overheden en het ministerie van Infrastructuur en Milieu mee aan de proef, die uiteindelijk het doel heeft om voor meer doorstroming en een betere bereikbaarheid te zorgen.

De deelnemers konden 4 maanden lang zo’n 30 euro per week verdienen als ze de spits meden. De reisafstand en het reistijdstip werden geregistreerd met een app voor op de smartphone.

Vooral op de rustigere reisdagen, woensdag en vrijdag, kozen reizigers ervoor om eerder of later naar hun werk te gaan. Mensen uit de Randstad en het zuiden van Nederland waren het meest enthousiast. De regio’s uit het noorden en oosten kenden minder deelnemers.

Deelnemers die zelfstandig werken, pasten hun reistijden het minst aan. Mensen met een ondersteunende functie het meest.

Vooral een kleinere kans op vertraging en kortere reistijden worden sterk gewaardeerd door de deelnemers.

Bron: Reformatorisch Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Stationsrestauratie Horst-Sevenum weer open

Sinds dinsdag is de restauratie van het station Horst-Sevenum weer open.

Onder de naam Staatsie 1866 werd het pand weer in gebruik genomen door wethouder Op de Laak.

Cliënten van het maatschappelijk activeringscentrum Horst runnen de stationsrestauratie. Op de eerste verdieping wordt binnenkort een Bed and Breakfest ingericht.

Bron: L1
Goed sporen. Daar houden we van.
arnold
Berichten: 14591
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door arnold »

Wat is er nog mooier voor de Die Hards om langs het spoor te overnachten en treinen te spotten ;)
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7623
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Haha is wat voor omleidingen, het Rail André non-stop keiharde cargo arrangement. :mrgreen:
“Hallo cargo!”
arnold
Berichten: 14591
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door arnold »

En als je 'n kamer aan de spoorzijde boekt,deze uiteraard wel wat duurder is ;)
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

NS schaft materieel aan voor snelle Hanzelijn
Geplaatst op 04 oktober 2013, Laatste update 04 oktober, 20:58

ZWOLLE/DENHAAG - De Nederlandse Spoorwegen wil treinen op het baanvak tussen Den Haag en Groningen -langs Lelystad en Zwolle- uiteindelijk 200 kilometer per uur laten rijden.

Dat schrijft de NS-directie in een brief aan staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur, naar aanleiding van vragen vanuit de Tweede Kamer; de politiek heeft al lang de wens dat het treinvervoer sneller wordt. De Hanzelijn, tussen Zwolle en Lelystad, is in principe al geschikt voor het rijden met snelheden tot 200 kilometer per uur. De lijn is al voorzien van ERTMS, het veiligheidssysteem voor hoge snelheden. Het materieel, de intercity's, zijn dat echter niet. NS-directeur Thijssen wil naast het tracé Den Haag-Groningen ook de lijnen Den Helder-Maastricht en Schiphol-Nijmegen voor 200 geschikt maken. Het vervoersbedrijf houdt er bij de aanschaf van de nieuwe generatie intercity's rekening mee dat een deel geschikt is voor de 200-kilometercorridors. NS, ProRail en overheid moeten echter nog in overleg over de voorwaarden, termijnen en kosten die daarmee gemoeid zijn.

Bron: De Stentor
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3960
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Jeroen »

Als NS slim is, kopen ze bestaand materieel. Of gaat NS gewoon de VIRM aanpassen, wat me logischer lijkt.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7623
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Goede vooruitzichten voor het spoorvervoer

op 4 oktober 2013 om 11:51

Het spoorvervoer groeit dit jaar licht met 0,9 % ten opzichte van 2012. In 2014 groeit het goederenvolume voor het spoorvervoer groeien met 2,4%. In vergelijking tot de andere modaliteiten is het totaal een aanzienlijke groei, echter de volumes zijn beperkt. Dit blijkt uit de achttiende editie van de ‘Korte Termijn Voorspeller’ voor het Nederlandse goederenvervoer, uitgebracht door onderzoek- en adviesbureau Panteia/NEA.

Meest containers
De ontwikkeling van de spoorsector is sterk gekoppeld aan de aan- en afvoer over zee. De overslag in Rotterdam liep het eerste halfjaar terug, maar de Amsterdamse haven kende groei.
Containervervoer blijft de grootste spooractiviteit. Naast het containervervoer zijn – voor het totale spoorvervoer – ijzererts, kolen en chemie de grootste volumestromen.

Hele transport
In de hele transportsector verwacht Panteia/NEA voor dit jaar een lichte daling van het transportvolume van 0,3%. Met name de binnenlandse markt is hier debet aan. De verwachting voor 2014 is een bescheiden groei in het te vervoeren volume van 1%. Verwacht wordt dat de economische groei van de buurlanden de tegenvallende binnenlandse markt kan opvangen.

Dagblad Transport
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

ProRail schrapt 600 banen

Spoorwegbeheerder ProRail moet de komende 3 jaar hard saneren. Ongeveer 15 procent van het personeel (600 man) gaat eruit van 2014 tot en met 2016. Dat bevestigen diverse bronnen en ook ProRail zelf aan RTL Z. Bij ProRail werken nu 4200 mensen.

ProRail moet zo’n 250 miljoen euro besparen van het kabinet. De kosten per treinkilometer moeten met 20 procent omlaag. ProRail, verantwoordelijk voor het Nederlandse spoornetwerk, moet daarbij structureel besparen op het hele apparaat, op beheer en onderhoud en op eenmalige projecten.

ProRail moet samen met de NS 160 miljoen euro (inclusief btw) per jaar besparen op het hoofdrailnet. Het ProRail-aandeel hierin is 110 miljoen euro per jaar.

ProRail zegt zelf niet te bezuinigen op het onderhoud. Er moet tot en met 2018 zo'n 48 miljoen euro worden bespaard. Dat kost 600 banen, van 4200. De belangrijkste reductie vindt plaats bij de centrale stafafdelingen en directe ondersteuning van de bedrijfsonderdelen.

FNV gaat ervan uit dat ProRail het huidige sociale plan handhaaft voor de reorganisatie. Pas in 2014 wordt duidelijk of er ook werknemers gedwongen worden ontslagen.

ProRail zegt de ontslagen in drie stappen te zullen doorvoeren, dat wil zeggen ongeveer 200 per jaar, tot en met 2016. Er wordt geprobeerd om gedwongen ontslagen te vermijden.

In 2012 is gebleken dat het Lenteakkoord en het Najaarsakkoord resulteren in extra taakstellingen voor ProRail. Deze worden in 2013 door de Rijksoverheid uitgewerkt, maar naar verwachting betreft dit een aanzienlijke korting op uitbreidingsinvesteringen, geen compensatie voor de btw-verhoging en extra efficiencydoelstellingen op personele kosten.

Eerder werd afgesproken, in cao-onderhandelingen, tussen ProRail en de vakbonden dat er er als gevolg van de reorganisatie tot 2017 geen gedwongen ontslagen zouden vallen.

Update 17:40 uur: Maximale inspanning voor medewerkers
ProRail mailt RTL Z: In de CAO is afgesproken dat wij als uitgangspunt zullen hanteren gedwongen ontslagen als gevolg van reorganisatie tot en met 2016 willen voorkomen en daarbij maximaal en aantoonbaar inspanning leveren om medewerkers te herplaatsen en hen van werk naar werk te begeleiden. De ondernemingsraad en vakorganisaties zijn op de hoogte gebracht van de voorgenomen arbeidsplaatsreductie. Met hen is die werk-naar-werk inspanning eerder dit jaar afgesproken. Deze kan ervoor zorgen dat mensen ander werk krijgen, mochten zij hun huidige baan verliezen.

Bron: RTL Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Opening station Maastricht Noord

Vanaf zondag 17 november 2013 gaan stoptreinen van Veolia het nieuwe station Maastricht Noord aandoen. Reizigers kunnen vanaf dat moment via Maastricht Noord twee maal per uur reizen in de richting van Maastricht-Randwyck en in de richting Heerlen en Kerkrade-Centrum.

Op zaterdag 30 november 2013 wordt ook het P+R-terrein Maastricht-Noord in gebruik genomen. Aanvullend op de Veolia stoptreinen, vertrekt hier vandaan elk kwartier een pendelbus naar de Markt. De bus rijdt gedurende Magisch Maastricht 2013 vanaf 30 november dagelijks tijdens winkelopeningstijden en brengt u in minder dan 15 minuten naar het centrum.

Bron: Maastricht Bereikbaar
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Tien daagse spoorvernieuwing Heerlen morgen van start
donderdag, oktober 10, 2013 - 09:45

Heerlen - Vrijdag 11-10 gaat de grote vernieuwing van het spoor rondom Heerlen weer verder. De afgelopen weekenden is er al het nodige gebeurd, maar de grootste slag wordt gemaakt in de komende 10 dagen.

In totaal worden er dit najaar in Heerlen 6 kilometer spoor en 35 wissels vernieuwd. Tijdens de werkzaamheden rijden er geen treinen en zetten NS en Veolia bussen in.

Het spoor wordt tijdig vernieuwd om het in goede conditie te houden. Hierdoor wordt de kans op storingen kleiner. Het zorgt ervoor dat treinen veilig en comfortabel over het spoor kunnen blijven rijden. De werkzaamheden zijn in overleg met de vervoerders bewust gepland in de herfstvakantie.

De herfstvakantie wordt ook benut om aan het project Heerlen Maankwartier te werken. ProRail bouwt in opdracht van de gemeente Heerlen een betonnen plaat boven het spoor. Op deze plaat worden winkels, kantoren en het nieuwe NS Station gebouwd. De eerste dagen van de herfstvakantie worden de betonnen liggers geplaatst.

Bron: Blik op Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7623
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

TCT Venlo vernieuwt railterminal

door Eindredactie Dagblad Transport / op 18 oktober 2013 om 14:17

De railterminal van TCT Venlo aan de Nederlandse – Duitse grens in Zuid-Nederland is geheel vernieuwd. In goed vier maanden tijd is de terminal voorzien van twee nieuwe, 620 meter lange sporen. Het omliggende opslagterrein (stack) is deels opnieuw bestraat.

Al deze werkzaamheden zijn gedaan zonder hinder voor de dagelijkse operatie. Met eerder dit jaar al de opening van een nieuw kantoor is de trimodale inlandterminal nu geheel gereed voor de toekomst.

TCT Venlo is een prominente extended gate binnen het netwerk van European Gateway Services. Vier maal per dag verbindt een trein TCT Venlo met de containerterminals op de Maasvlakte in Rotterdam. Via de binnenvaartterminal van TCT Venlo is er bovendien een dagelijkse binnenvaartverbinding.

Wit-groene treinen
De treinen van European Gateway Services die tussen de Rotterdamse Maasvlakte en TCT Venlo rijden zijn nu ook helemaal in huisstijl. Spooronderneming Rurtalbahn heeft zijn elektrische locomotieven over de volle breedte voorzien van het wit-groene beeldmerk. In beide richtingen rijden de treinen vier maal per dag.

Rurtalbahn is sinds het voorjaar van 2013 de partner van European Gateway Services voor het spoorvervoer tussen Rotterdam en Venlo. De spooronderneming zet hiervoor BR189 e-locs van Siemens in die het gehele traject van circa 200 kilometer elektrisch afleggen.

Bron: Dagblad Transport
“Hallo cargo!”
BjörnNielsen
Berichten: 968
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door BjörnNielsen »

Treinfan schreef:
Ronnie schreef:Het komt voor dat de NS stations voorbij rijdt om vertraging goed te maken, maar dat is zeer incidenteel. Alleen bij 'ingrijpende incidenten' zoals ongelukken op het spoor, grijp de NS naar dit middel. Dat zei staatssecretaris Mansveld (Spoor) dinsdag in de Tweede Kamer.
Wat een onzin wordt hier weer verteld. Uit ervaring kan ik melden dat het overslaan van stations gebeurt bij kwartiersdiensten als er een trein 10 (of meer) minuten vertraging heeft. De vertraagde trein wordt dan niet zo druk dat de vertraging oploopt tot meer dan een kwartier en de volgende trein ook vertraging krijgt, maar de vertraagde trein gaat dan alleen maar extra vertraging inlopen. Enkel reizigers naar het overgeslagen station zijn 3 minuten langer onderweg, verder is iedereen sneller en is er geen veevervoer :)
Dat laatste is niet helemaal waar. Probleem zit m vooral in de 3600 Zl Rsd die indien grote vertraging vaak Arnhem Zuid, Elst en Nijmegen overslaat. Idd zijn reizigers naar een van die stations iets langer onderweg, maar reizigers vanaf die stations die een bestemming hebben verder dan Zutphen of Nijmegen, krijgen wel 30 minuten aan de broek, richting Leeuwarden mogelijk zelfs 40...
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7623
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Laatste hand aan nieuwe spoorverbinding Tilburg

18 okt. 2013

Komend weekend wordt de laatste hand gelegd aan een nieuwe spoorverbinding met het bedrijventerrein Tilburg-Loven. Loven was voorheen alleen bereikbaar voor treinen die kwamen uit de richting van ’s-Hertogenbosch. Treinen uit het zuiden moesten eerst doorrijden naar ‘s-Hertogenbosch en daar keren. Dat is binnenkort verleden tijd: het terrein krijgt een zuidelijke spooraansluiting en wordt dankzij drie nieuwe wissels rechtstreeks bereikbaar.

Nieuw goederenknooppunt

Tilburg-Loven wordt een nieuw goederenknooppunt. Op het terrein is de containerterminal Railport Brabant gevestigd. Dankzij de nieuwe verbinding wordt deze terminal beter bereikbaar en kunnen containers efficienter worden afgehandeld. In opdracht van dit bedrijf heeft ProRail ook nieuwe rangeer- en opstelsporen aangelegd. De nieuwe aansluiting is ook goed nieuws voor het bedrijf Nedtrain waar treinen worden onderhouden.

Minder hinder voor Den Bosch en Vught

Het bedrijventerrein was voor treinen uit het zuiden tot nu toe alleen bereikbaar via Den Bosch. De treinen reden het terrein dus eerst voorbij om in Den Bosch te keren en zodoende op het juiste spoor terecht te komen. Als de nieuwe aansluiting maandag in gebruik wordt genomen, hoeven treinen dus niet meer dubbel langs Vught en Den Bosch te rijden.

Laatste werk: aanpassen beveiliging

Om de wissels te kunnen gebruiken, moet de beveiliging van het spoor worden aangepast. Dat gaat komend weekend gebeuren. Voordat het spoor wordt vrijgegeven, zal de beveiliging eerst nog uitvoerig worden getest. Als alles klopt, kunnen de eerste treinen er maandag overheen rijden.

Bron: Prorail
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Huidig plan zuidspoor Chemelot te duur
Gepubliceerd op: 22.10.13 23:00

Het huidige project zuidelijke spooraansluiting Chemelot valt te duur uit. Het budget van 25 miljoen euro, bijeengebracht door gemeente Sittard-Geleen, provincie, Rijk en het bedrijfsleven, wordt volgens ProRail fors overschreden. Dit door niet eerder voorziene tegenvallers. De provincie heeft ProRail opdracht gegeven om te kijken naar voordeliger alternatieven.

Geleen
Van onze verslaggever


Een spooraansluiting naar het zuiden voor transport van goederen en chemische stoffen blijft volgens de provincie echter zeer wenselijk. Zo'n verbinding ontbreekt nu. Treinen moeten nu nog rangeren in Sittard of omrijden via de zogeheten Brabantroute op weg naar België en zuidelijker oorden. Bovendien zou met een zuidelijke aansluiting bijvoorbeeld de Geleense wijk Krawinkel minder worden belast.

Wethouder Peter Geenen (CDA) betreurt de eventuele vertraging van het project. Hij hoopt dat er binnen negen maanden een nieuw voorstel ligt dat wel binnen het financiële plaatje past. De gemeente stelt een maximaal budget van 6,5 miljoen euro beschikbaar en is niet van plan om extra geld op tafel te leggen.

Bron: Dagblad De Limburger
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Minder treinen door herfststorm
zondag 27 okt 2013, 16:30 (Update: 27-10-13, 17:00)

De NS laat morgen minder treinen rijden vanwege de naderende herfststorm. In plaats van elk kwartier, zullen er elk half uur treinen rijden.

Verder heeft de NS besloten om treinen, waar mogelijk, langer te maken, zodat meer mensen met de trein mee kunnen. De reizigers worden op alle mogelijke manieren (internet en op de stations) op de hoogte gehouden.

Veerdiensten
Het is een voorzorgsmaatregel nu duidelijk is geworden dat het verkeer flinke hinder van de storm kan ondervinden. Er wordt onder meer gewaarschuwd dat bomen kunnen omwaaien en takken kunnen afbreken. Bovendien kan de bovenleiding breken door hevige windstoten.

Ook Schiphol verwacht problemen. Een woordvoerder zegt dat er morgen waarschijnlijk vluchten worden geannuleerd en vertraging oplopen. "Meer daarover moet later vandaag duidelijk worden", zegt ze.

Op de Waddenzee worden ook problemen verwacht. Rederij Doeksen schrapt daarom enkele veerdiensten van en naar Terschelling, Vlieland en Harlingen.

Bron: NOS
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Geen treinverkeer rond Amsterdam
maandag 28 okt 2013, 11:06 (Update: 28-10-13, 11:17) ANP

De storm die over het land trekt, leidt tot steeds meer problemen in het openbaar vervoer. Het treinverkeer van en naar Amsterdam Centraal is stilgelegd vanwege stormschade. Ook elders in het land zijn er stremmingen: de NS meldt dat er op verschillende trajecten omgewaaide bomen of takken op de rails liggen.

Het treinverkeer naar Schiphol heeft daar ook last van. Zowel vanuit Leiden als vanuit Amsterdam-Sloterdijk rijden er geen treinen naar de luchthaven. Het treinverkeer tusen Leiden en Haarlem is ook stilgelegd.

Tussen Alkmaar en Hoorn en Alkmaar en Zaandam rijden geen treinen, evenals tussen Weesp en Almere Centraal. Ook het traject Rotterdam-Delft kampt met problemen.

Afhankelijk van natuur
In het oosten van het land is er een boom op het spoor tussen Zutphen en Winterswijk terechtgekomen.

Een woordvoerder van de NS kan nog niet inschatten hoe lang de storingen gaan duren. "Dat hangt af van hoe de storm zich ontwikkelt. We zijn nu eenmaal afhankelijk van de natuur."

Bron: NOS
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Ook al het treinverkeer ten noorden van Zwolle is inmiddels stilgelegd: NOS
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

NS: zeker tot morgen problemen
maandag 28 okt 2013, 15:05 (Update: 28-10-13, 16:44)

De ontregeling van het treinverkeer door de storm veroorzaakt ook morgen nog problemen op het spoor. Dat meldt de NS.

In het westen en noordoosten van Nederland zijn de problemen het grootst. Op 25 trajecten is de schade zo groot dat er geen of nauwelijks treinverkeer mogelijk is.

Rond Amsterdam en Zwolle rijden tot na de avondspits geen treinen. Ook tussen Den Haag en Rotterdam en tussen Arnhem en Ede-Wageningen blijft het treinverkeer platliggen.

Opgeruimd
De schade is enorm, zegt een NS-woordvoerder. "Gebroken bovenleidingen, bomen op het spoor en dat soort zaken. Dat betekent dat we in ieder geval tot na de avondspits heel druk zullen zijn met opruimen."

Als alles is opgeruimd, kan het treinverkeer weer goed op gang komen en kan er weer worden gereden volgens de dienstregeling. "Wij adviseren u om uw reis uit te stellen als dat kan", zegt de NS.

Bron: NOS
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

NS-station Boxtel spoedig onder handen
Geplaatst op 29 oktober 2013, Laatste update 29 oktober, 17:29

BOXTEL - Het NS-station van Boxtel gaat nog eind dit jaar of begin volgend jaar op de schop. De vergunning voor de verbouwing is inmiddels verleend.

Het station ondergaat een flinke opknapbeurt in het kader van het programma Prettig Wachten. Hierbij worden tal van regionale stations opgekalefaterd. In Boxtel bestaat de hoofdmoot van de verbouwing eruit dat de voorpui van het station naar achteren wordt geplaatst. Hierdoor ontstaat een grotere overkapping. Daaronder komen ook de kaartjesautomaten te staan.

Verder krijgt de loopbrug folie op het glas met verschillende natuurtaferelen. Op de perrons komen lange bakken met wat groen, en het voorplein wordt een stuk gezelliger gemaakt.

Bron: Brabants Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3960
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Jeroen »

Weer op de schop, de laatste keer was pas 16 jaar geleden.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Nielske1990
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 8:23 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Nielske1990 »

Tsja, het mag dan qua architectuur nog best aardig in elkaar zitten, maar echt sfeervol is het daar nou ook weer niet. In dat licht zou wat aankleding van die vlakte direct achter het station wonderen doen voor de uitstraling, al is het maar zo simpel als een rij bomen plaatsen...
Maïsmessias van Brabantroute Prestatie Team
Website: (in ontwikkeling) - Fotodump: Flickr-account
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Borrekuil in beeld als rangeerterrein Chemelot

Treinverkeer van Chemelot richting zuiden, gaat in de toekomst mogelijk rangeren op de groenstrook parallel aan het spoor en de Westelijke Randweg in de omgeving Borrekuil in Geleen. De provincie ziet hierin een kansrijk alternatief voor de zuidelijk aansluiting op Chemelot, die veel te duur is gebleken.

Geleen, Van onze verslaggever

In een brief aan ProRail geeft de provincie opdracht om - naast een snelst uitvoerbare variant - nadrukkelijk de optie Businesspark Geleen (Borrekuil) uit te werken. Het betreft een alternatief zonder opstelsporen en met enkel de aanleg van een of twee nieuwe sporen ten behoeve van aankomst, vertrek en omloop voor treinen met goederen en gevaarlijke stoffen.

Bron: Dagblad De Limburger
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3960
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Jeroen »

Gunstig, dan zijn de treinen richting zuiden nog te klikken op station Lutterade.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Anders zou je inderdaad helemaal naar Beek-Elsloo moeten :P .
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3960
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Jeroen »

Maar Lut is fotografisch beter, andere betere stekken vindt je pas onder Mt.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Einde aan extra omweg Tilburg
04 nov. 2013 / Nieuwsbericht

Stel je moet van Breda naar Tilburg, maar om daar te komen moet je eerst doorrijden naar Den Bosch om daar te keren. Klinkt onlogisch, maar het was tot vorige week wel de enige mogelijkheid voor goederentreinen die vanuit het zuiden naar het bedrijventerrein Loven toe wilden. Het terrein heeft nu een nieuwe, zuidelijke aansluiting die ervoor zorgt dat de treinen deze onnodige omweg niet meer hoeven te maken. Hierdoor blijft het spoor tussen Vught en Den Bosch voortaan vrij van deze treinen en is de bereikbaarheid van het bedrijventerrein sterk verbeterd.

Aanpassingen voor optimaal spoorgebruik

De aanleg van de nieuwe aansluiting is begin dit jaar gestart. Tussen het hoofdspoor en het bedrijventerrein zijn drie nieuwe wissels geplaatst. Daarna is ook de beveiliging aangepast zodat de treinen er veilig gebruik van het spoor kunnen maken. Verder heeft ProRail op het terrein nieuwe rangeer en opstelsporen aangelegd, zodat bedrijven optimaal van het spoor gebruik kunnen maken.

Nieuw knooppunt

Tilburg-Loven moet een knooppunt worden voor goederenvervoer. Op het terrein zitten al twee particuliere terminals; het bedrijf Railport Brabant en Attero. Dankzij de nieuwe aansluiting kunnen deze bedrijven containers voortaan nog efficiënter vervoeren. Daarnaast heeft ook Nedtrain een vestiging op Loven. Dit bedrijf onderhoudt treinen en is zeer gebaat bij een goede bereikbaarheid. Dat is gunstig voor Den Bosch en Vught die nu geen overlast meer ondervinden van deze treinen.

Bron: ProRail
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7623
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Intercity Venlo-Den Haag verdwijnt mogelijk

5-11-13 11:16

De intercity tussen Venlo en Den Haag verdwijnt mogelijk. Hierdoor is er vanaf eind 2016 geen rechtstreekse verbinding meer tussen de Randstad en Venlo. Dit betekent dat reizigers voortaan in Eindhoven moeten overstappen.

Hogesnelheidslijn
De NS wil de intercityverbinding tussen Den Haag en Eindhoven sneller maken, door deze deels over de hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Breda te laten rijden. Hierdoor vervalt Venlo als vertrek- en eindpunt. Plannen hiervoor worden momenteel besproken met staatssecretaris Mansveld van infrastructuur.

Provincie in verzet
De provincie Limburg is tegen de plannen en wil met de staatssecretaris om tafel. Volgens gedeputeerde Patrick van der Broeck is een intercity voor de regio Venlo, als logistiek knooppunt, van essentieel belang. Opheffen dupeert volgens Van der Broeck niet alleen zakelijke reizigers, maar ook de studenten in de steden Breda, Tilburg, Eindhoven en Venlo.

Bron: L1
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7623
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Mansveld mikt op minder verlichting stations

06-11-2013 15:18 | ANP

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) vindt het een goed idee om te kijken of het licht op stations ’s nachts uit kan. Als dit vanwege de sociale veiligheid niet kan, zou gekeken moeten worden naar energiezuinige oplossingen zoals LED-verlichting. Dat schrijft Mansveld woensdag aan de Tweede Kamer in antwoord op vragen van de ChristenUnie.

Mansveld zegt dat door ProRail en de NS op het moment wordt verkend hoe de verlichting duurzamer gemaakt kan worden. Ze zal er nog eens op aandringen goed te kijken naar de energiewinst die kan worden geboekt op dit terrein.

ChristenUnie-Kamerlid Carla Dik-Faber zei tijdens een debat dinsdag dat ze blij is dat het licht op snelwegen steeds vaker uit gaat, maar dat op stations nog te vaak licht brandt. Ze vindt de luchtvervuiling niet alleen zonde van de energie, maar ook slecht voor de natuur. Veel dieren hebben last van de vaak lichte nachten in Nederland.

Bron: Reformatorisch Dagblad
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Arriva test nieuw betaalsysteem
donderdag 7 november 2013

Vervoersbedrijf Arriva test in Friesland een nieuw betaalsysteem voor het openbaar vervoer. Dat bericht Arriva in RTL Nieuws.

In tegenstelling tot de OV-chipkaart moet er alleen bij het begin- en eindpunt worden ingecheckt, en met de telefoon in plaats een chipkaart.

Als iemand gaat reizen met het openbaar vervoer, moet hij de app opstarten en daarop inchecken. Via GPS wordt er dan bijgehouden waar de reiziger zich met het openbaar vervoer heen verplaatst. Het systeem werkt niet alleen tussen treinen, maar ook tussen trein en bus.

Door de app hoeven reizigers niet meer langs een in-/uitcheckpaal. Daarnaast gaat het betalen achteraf via een automatische incasso, waarmee een bezwaar dat de OV-chipkaart had, het saldo óp de kaart, niet geldt.

Staatssecretaris Mansveld voor openbaar vervoer geeft aan verheugd te zijn over de test omdat het het reizen gebruiksvriendelijker maakt, en ziet de uitkomsten van de test tegemoet.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Waakhond wil monopolie NS inperken
11-11-13 07:39 uur - Bron: ANP

Het monopolie van de NS op het Nederlandse spoorwegennetwerk kan flink worden ingeperkt. Dat zegt kartelwaakhond Autoriteit Consument & Markt (ACM) in een kritisch rapport dat deze week verschijnt, schrijft AD.

Volgens de ACM krijgt de spoorgigant binnen de huidige verhoudingen een 'continue prikkel' om andere vervoerders tegen te werken. De reiziger is daar de dupe van.

Eerder dit jaar gelaste de Tweede Kamer een onderzoek naar de markt voor personenvervoer per spoor. De ACM komt nu met felle kritieken op zowel de NS als TLS, de firma achter de ov-chipkaart.

ACM stelt onder meer voor dat NS-eigendom als stationsgebouwen wordt afgestoten zodat andere investeerders de vaak verslonsde gebouwen onder handen kunnen nemen.

Bron: Het Parool
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7623
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

ERS Railways is Europees spoorvervoerder van het jaar

Door Eindredactie Dagblad Transport / op 13 november 2013 om 12:30

ERS Railways is tijdens de European Rail Awards uitgeroepen tot Europees spoorgoederenvervoerder van het jaar 2013. Het Nederlandse bedrijf Heatpoint kreeg de prijs voor het meest innovatieve spoorproject.

ERS Railways is Europese spoorvervoerder van het jaarERS Railways is een neutrale spooroperator met vijf kantoren in vier Europese landen. ERS Railways beschikt over een moderne vloot locomotieven (elektrisch en diesel), circa 400 wagons en is in de loop der jaren uitgegroeid tot één van de belangrijke spelers in een groeiende Europese intermodale markt. ERS Railways beschikt over vergunningen om in Nederland, België en Duitsland tractie te leveren, maar ons doel is om in meer Europese landen deze activiteiten uit te breiden en daarmee autonome groei te verkrijgen.

ERS Railways heeft meer dan 450 klanten – waaronder een grote groep expediteurs, vervoerders en logistieke dienstverleners, zoals de shortsea bedrijven.

Bron: Dagblad Transport
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Meer geluidsschermen bij spoor in Helmond
Geplaatst op14 november 2013 Laatste update 14 november, 11:22

HELMOND - Er komen meer geluidsschermen langs de spoorweg in Helmond.

Het ministerie heeft de criteria verruimd, waardoor ook woningen die na 1986 zijn gebouwd in aanmerking komen voor maatregelen.

In 2011 en 2012 zijn er geluidsschermen en -wallen geplaatst bij Helmond-West, Mierlo-Hout en Helmond-Oost om voor 450 woningen de geluidshinder te verminderen.

Daar komen nu zo'n honderd woningen bij, o.a. aan de Noord Parallelweg, Rooseindsestraat en Deurneseweg.

Bron: Eindhovens Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Toekomst ZLSM veiliggesteld

De toekomst van de Zuid-Limburgse Stoomtreinmaatschappij is voorlopig veiliggesteld.

Het Limburgs Parlement heeft besloten de eigendommen van de ZLSM over te nemen. Het gaat dan om bijvoorbeeld het spoor, de overwegen en de gebouwen.

Onderhoud
Voor het onderhoud daarvan trekt het Limburgs Parlement de komende jaren 3,5 miljoen euro uit.

De gemeenten langs de toeristische route van het Miljoenenlijntje dragen samen 1,5 miljoen euro bij. Dat zijn Valkenburg, Simpelveld, Kerkrade en Gulpen-Wittem.

De ZLSM heeft zelf ook een uitgewerkt plan opgesteld voor meer eigen inkomsten , meer bezoekers en een betere promotie.

De laatste jaren kwam de ZLSM keer op keer in financiële problemen en moest ze een beroep doen op de provincie. Met de nu gekozen oplossing moet dat voorbij zijn.

Bron: L1
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 883
Lid geworden op: za okt 12, 2013 1:18 am
Locatie: België
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Maarten »

SP: ‘ProRail verzweeg fouten bij beveiligingssysteem ATB Vv’

Gepubliceerd: 15 november 2013 11u53

Spoorbeheerder ProRail verzweeg jarenlang een veiligheidsrisico. Het beveiligingssysteem ATB Vv werkte niet naar behoren en ProRail zou dat niet hebben gezegd tegen minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur). Dat zegt de SP vrijdag. De partij wil, net als de ChristenUnie, opheldering van de minister en van de spoorbeheerder.

Het systeem dat volgens de SP niet naar behoren functioneerde, moet voorkomen dat een trein door rood rijdt. Echter, een treinmachinist kan op zijn dashboard niet zien of het systeem aan of uit staat.

Duidelijkheid

Het risico bestaat dat een trein een stopsignaal negeert met alle gevolgen van dien. Zo was er onlangs in de buurt van Zwolle nog een trein die door een rood sein reed. De tegemoetkomende trein stopte echter wel waardoor een botsing werd voorkomen.

ProRail heeft dat risico echter nooit gemeld aan de minister, schrijft De Telegraaf. De SP vindt dat de spoorwegbeheerder dat wel had moeten doen en vraagt nu duidelijkheid van de minister hierover. Schokkend, noemt Tweede Kamerlid Bashir de hele kwestie.

Bron: Spoorpro
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21703
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Maastricht Noord ontvangt eerste trein
18 nov. 2013 / Nieuwsbericht

Nederland is weer een station rijker. Gisterochtend vroeg is er voor het eerst een trein van Veolia gestopt bij station Maastricht Noord. Reizigers kunnen hier nu tweemaal per uur de trein pakken richting Maastricht of Heerlen. Op 30 november zal het station en het Park and Ride terrein feestelijk worden geopend samen met de provincie Limburg, de gemeente Maastricht, Maastricht Bereikbaar en Veolia.

Flinke klus
De bouw van het nieuwe station bleek een flinke klus te zijn en startte begin 2011. Aanvankelijk verliep de vernieuwing voorspoedig, maar later moest de planning worden aangepast. Eerst omdat het grondwater te hoog stond en later nogmaals omdat een door de gemeente ingehuurde aannemer helaas failliet ging. De betrokken partijen lieten zich echter niet uit het veld slaan en werkten samen stug door aan het nieuwe station.

Station Maastricht Noord
ProRail heeft station Maastricht Noord gebouwd in opdracht van de provincie Limburg. Het station ligt ter hoogte van de Meerssenerweg en Mariënwaard, vlakbij bedrijventerrein Beatrixhaven. Naast twee perrons van elk 120 meter is er een onderdoorgang gemaakt die het bedrijventerrein verbindt met de woonwijken aan de andere kant van het spoor. Ook is er een lift naar het perron zodat iedereen zonder obstakels met de trein kan reizen. Op het voorplein staan vijf fietskluizen en een onbewaakte fietsenstalling met plek voor 125 fietsen.

Bron: ProRail
Goed sporen. Daar houden we van.
Plaats reactie