2 t/m 8 aug 2015 | Elbedal deel 1 [34 foto's + spotlijst]

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Plaats reactie
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

2 t/m 8 aug 2015 | Elbedal deel 1 [34 foto's + spotlijst]

Bericht door BjörnNielsen »

Toen bekend werd dat het aanstaande december over en uit is met de inzet van de Tsjechische lokserie 371 voor de Eurocity-treinen door het Elbedal bij Dresden was het meteen duidelijk waar mijn laatste week zomervakantie aan gespendeerd zou gaan worden. Omdat het de geplande week (laatste week juli) slecht weer was besloot ik gewoon te gaan werken, want ik had immers nog niks geboekt. Toen de weersverwachtingen gedurende deze week steeds beter werden voor de volgende week, besloot ik 28 juli om een treinticket te boeken naar Dresden vanuit Leer via Leipzig. Voor 29 euro kreeg ik er nog een omleiding via Falkenberg(Elster) bij vanwege werkzaamheden bij Riesa. Een uur later dan normaal plus nog wat vertraging arriveerde ik even voor 19:00 in Dresden. Dat had nog een uur later kunnen zijn als de ICE niet had gewacht in Leipzig, want mijn IC had wat vertraging maar uiteindelijk wachtte het Fernverkehr op het Fernverkehr en was er niks aan de hand.

Nadat het in de avond wat afkoelde besloot ik, nu ik nog vrij fris was, even een rondje in Dresden te gaan hardlopen. Nadat ik dat deze zomer al op de Azoren en twee keer op Vlieland heb gedaan is hardlopen in een vreemde omgeving altijd leuk, bijna leuker dan thuis. Het zou hierbij blijven, want de rest van de week was het veels te warm en was ik elke dag behoorlijk moe na een dag fotograferen in het Elbedal.

Ik heb getracht om alle treinen die ik gezien heb bij te houden in een overzicht, een soort Sichtungslijst / spotlijst. Dit is alleen op de maandag niet helemaal gelukt maar toen reed er naar verhouding ook het minst dus missen we er niet zo heel veel aan.

Zondag 2 augustus 2015:
Vandaag relatief laat begonnen omdat het in de ochtend zoals voorspeld bewolkt zou zijn. Een van de mooiere stekken waar je ook zonder zon prima plaatjes kan maken is het puntje perron van Königstein voor treinen richting Bad Schandau en Tsjechië. Het speelt ook mee dat je met zon hier slechts een half uur tot drie kwartier kan staan en alleen in de zeer vroege ochtend. Echt bijzondere treinen dienden zich niet aan en omdat het toch bewolkt was besloot ik rond half 9 richting het voormalige güterbahnhof te lopen. Onderweg zou ik een ITL 186'er met beladen kolentrein op de foto zetten, maar dat het de enige van de hele week zou blijven wist ik toen natuurlijk nog niet. Het had ongetwijfeld iets met de vakantie te maken.

Pirna
6:51 CD 371 003 met EN 476 ri Dresden

Kurort Rathen
7:00 CD 372 rood met beladen BLG ri Dresden

Königstein
7:09 DB 182 018 met S1 ri Schöna
7:18 DB 182 017 met S1 ri Dresden
7:29 HSL 186 271 met graan ri Dresden
7:31 CD 371 002 met CNL 457 ri Praag
7:38 DB 182 016 met S1 ri Bad Schandau
7:50 DB 182 018 met S1 ri Dresden
8:03 Metrans 386 018 met containers ri Tsjechië
8:03 ITL 185-CL 004 met containers ri Dresden
8:09 DB 143 837 met S1 ri Schöna
8:15 DBS 189 056 met UC ri Tsjechië
8:18 HSL 37027 losse loc ri Bad Schandau
8:22 DB 642 161 als RE20 ri Tsjechië
8:22 CD 371 005 met EC 178 ri Dresden
8:25 DBS 189 058 met autotransport ri Dresden
8:36 CD 371 015 met CNL 459 ri Praag
8:41 DB 182 021 met S1 ri Bad Schandau
8:45 Metrans 386 010 met containers ri Tsjechië
8:48 DB 143 837 met S1 ri Dresden
Afbeelding
8:53 ITL 186 245 met kolen CD Falns ri Tsjechië
9:09 DB 182 022 met S1 ri Schöna
9:18 DB 182 021 met S1 ri Dresden
9:22 185 572 met ketelwagens 20/1202 ri Bad Schandau Ost
9:27 HSL 37027 met graan ri Dresden
9:41 DB 182 019 met S1 ri Bad Schandau
9:44 CD 371 004 met EC 171 ri Praag

Ten oosten van het Güterbahnhof ligt een overweg en een seinhuis dat volgens mij niet meer in gebruik is. Hier is het ook mogelijk foto's te maken als de lengte niet zo van belang is of gewoon omdat het weer even wat anders is dan verderop. Bij de passage van de Metrans-trein uit Rotterdam kruiste deze trein met de S1 naar Meißen precies op de juiste plek:
Afbeelding
9:48 DB 182 022 met S1 ri Dresden
9:48 Metrans 186 289 met Praag-shuttle trein 43304 ri Tsjechië

9:55 DBS 189 006 met containers ri Dresden
10:04 Metrans 186 291 met containers ri Tsjechië
10:07 CD 372 009 losse loc ri Dresden
10:18 DB 182 019 met S1 ri Dresden

Schmilka-Hirschmühle
Heel langzaam begon de bewolking wat dunner te worden en kwam er heel af en toe een waterig zonnetje door. Ik besloot terug te lopen naar het station en een stukje verderop te gaan kijken bij Schmilka.
10:45 CD 372 0xx blauw met ketelwagens ri Dresden
10:58 CD/DB 642 537 ri Tsjechië
11:05 Metrans 186 187 met containers ri Dresden
11:14 DB 143 973 met S1 ri Schöna
11:23 DB 182 016 met S1 ri Schöna
11:33 CD 372 009 met leeg BLG ri Tsjechië
11:37 DB 182 016 met S1 ri Dresden

Krippen
Langzaam maar zeker kwamen er steeds meer blauwe stukken in de lucht en besloot ik terug te gaan naar Krippen. Omdat de Eurocity naar Budapest +10 had kon ik nog net met de S1 terugrijden en een stek zoeken, waar de zon net door de bewolking heen prikte en de eerste zonplaat van de vakantie een feit was:
Afbeelding
11:50 CD 371 005 met EC 173 ri Praag

Nog geen minuut later kwam vanuit Tsjechië deze fraaie en bizarre dieselloc van Spedica met aan de haak een graantrein. Onder vrij lastige lichtomstandigheden en met dank aan het feit dat er achter mij nog flink wat wolken waren kon deze trein op de foto gezet worden. We zien de 742 515 op weg naar Bad Schandau, waar ITL de trein over zou nemen. Ruim 10 minuten later kwam de lok los terug.
Afbeelding
11:51 Spedica 742 515 met graan ri Bad Schandau
12:03 Spedica 742 515 losse loc ri Tsjechië
12:16 DB 182 021 met S1 ri Schöna
12:18 185 572 met ketelwagens ri Dresden

Ik probeerde nog wat uit met een wat kopser standpunt waardoor je ook zicht heb op de kerk van Bad Schandau. Dit stadje ligt aan de andere kant van de Elbe, in tegenstelling tot het station van Bad Schandau dat wel aan deze kant van de Elbe ligt. De Bundesstraße B172 verbindt beide zijden van de Elbe met elkaar en vormt daarmee tussen Pirna en Děčín de enige mogelijkheid om van oever te wisselen zonder gebruik te maken van een veerpont. Tussen Bad Schandau en Schöna rijdt ieder uur de S1, maar daarnaast ook elke twee uur een stoptrein van de DB en ČD in de vorm van deze 642 038 als U28 uit Rumburk naar Děčín.
Afbeelding
12:54 DB 642 038 als U28 ri Děčín
13:10 CD 372 013 met BLG ri Dresden
13:16 DB 182 019 met S1 ri Schöna
13:19 CD 372 011 met leeg BLG ri Tsjechië
13:25 CD 372 012 met UC ri Dresden

Bad Schandau
13:45 CD 371 001 met EC 175 ri Praag

Königstein
13:47 202 738 met korte bouwtrein ri Tsjechië

Stadt Wehlen
14:05 Metrans 386 004 met containers ri Tsjechië
14:12 Metrans 386 009 met containers ri Tsjechië
14:35 Metrans 386 006 met containers ri Tsjechië
14:36 CD 371 004 met EC 174 ri Dresden
14:41 202 738 losse loc ri Dresden

In een ietwat gesluierd zonnetje passeerde deze fraaie graantrein hier bij Stadt Wehlen onder aanvoer van de 185 598 van ITL. Deze trein was eerder deze zondag door de Spedica 742 515 in Bad Schandau afgeleverd.
Afbeelding
14:45 ITL 185 598 met graan ri Dresden

Bad Schandau
Na de klik van de graantrein in Stadt Wehlen ging de Eurocity naar Hamburg daar helaas zon-uit door een dikkere sluierwolk. Gelukkig geen ramp want ik was er toch een week dus dat ging vast nog wel een keer overnieuw. Omdat de zon in Stadt Wehlen na 15:00 te kops begint te staan en ik graag naar Krippen wilde nam ik de S1 richting Schöna. In Bad Schandau stond er wel een hele fraaie trein (foto volgt) dus snel de trein uit om de S1 terug te pakken naar Königstein. Helaas reed deze net voor mijn neus weg.
15:25 ITL 186 xxx met schuifwandjes ri Dresden
15:30 CD 371 002 met EC 177 ri Praag

Königstein
Omdat het Elbedal behoorlijk toeristisch is rijden er ook op zondag nog aardig wat bussen rondom Bad Schandau. Zo ook de buslijn naar Pirna die via Königstein rijdt. Ik nam de gok (want wachten op de volgende S1 duurt 30 minuten) en dat bleek uiteindelijk de goede keus. Het fotopunt boven Königstein in de middag is zeer eenvoudig te vinden en nog geen 5 minuten na het verlaten van de bus in het stadje stond ik boven. Dat was maar goed ook want direct achter de S-Bahn zat deze fraaie beladen BLG autotrein getrokken door de ČD 372 011 die onderweg is van Deçin naar Falkenberg(Elster). Dat had ik met de S-Bahn niet gehaald...
Afbeelding
15:55 CD 372 011 met BLG ri Dresden

Nog geen 5 minuten na ÇD Cargo passeerde de verwachte trein al uit Bad Schandau; de fraaie Captrain 185 562 met 26 met kolen beladen Eas, Eaos en Eanos'en hier door Königstein op weg naar Pirna en verder.
Afbeelding
15:59 CT 185 562 met 26x Eas kolen ri Dresden
16:12 Metrans 386 011 met containers ri Dresden

Kort achter Captrain met kolen zat een Metrans 386'er met een containertrein, waarvan ik er de hele week nog tientallen zou zien én fotograferen. Die plaats ik dus op een ander fotopunt wel waar de buit wat minder was. Met een kleine 10 minuten vertraging was op zondag 2 augustus 2015 de Eurocity 172 uit Budapest naar Hamburg uitzonderlijk 'bijna' op tijd. De dagen erop liep de vertraging soms zelf op tot meer dan 80 minuten! De 10 minuten + zorgde er overigens wel voor dat de zon op een groot deel van de scene scheen. De Porta Bohemica, zoals deze trein sinds december 2014 heet, is de navolger van de Vindobana (Villach-Hamburg). In tegenstelling tot zijn voorganger die uit een complete set Oostenrijkse rijtuigen bestond rijdt het nieuwe treinpaar EC 172/173 vaak met een bonte set rijtuigen van met name de Tsjechische spoorwegen. De fraaie 371 005, de rood-witte Knödel met gele band passeert hier het stadje Königstein op weg naar Dresden Hbf. Het pontje heeft het op deze zomerse miDresdenag druk, want veel fietsers en wandelaars maken hier gebruik van. Alleen bij Pirna en Bad Schandau is er een brug over de rivier de Elbe.
Afbeelding
16:36 CD 371 005 met EC 172 ri Dresden

Stadt Wehlen
Enige tijd na de Eurocity liep ik rustig weer naar beneden want er kwam verder niks meer uit Bad Schandau. Het was inmiddels kwart over 5 dus Krippen ging niet meer kwa zonnestand. Wel was nu de avondstek bij Stadt Wehlen ter hoogte van Berghof mogelijk. Slechts enkele minuten na de S-Bahn die mij van Königstein in Stadt Wehlen bracht zat deze bijzonder fraaie homogene ketelwagentrein bestaande uit 25 Ryko LTE wagens die onder aanvoering van de 185 543 van Captrain hier door Stadt Wehlen in richting Pirna passeerde. Een klein kwartier later trok het opeens helemaal dicht en werd tevreden teruggereden naar het hotel in Dresden.
17:34 CD 371 004 met EC 179 ri Praag
Afbeelding
17:36 CT 185 543 met 25x Ryko LTE Zans / Zacs ri Dresden
18:00 DB 182 016 met S1 ri Schöna
18:12 CD 372 013 met leeg BLG ri Tsjechië

Heidenau Großsedlitz
18:24 CD 371 015 losse loc ri Dresden

Maandag 3 augustus 2015:
Pirna
5:20 ITL 285 xxx met Schotterzug ri Dresden

Königstein
De ochtendstek op het perron van station Königstein is alleen in de zomer te doen met zon. Even na 7:00 draait de zon langzaam over het spoor heen. Begin augustus kan je er nog wel een enkele goederentrein op de foto zetten, maar je hebt wel een portie geluk nodig dat het kraakhelder is en dat er überhaupt wat komt. Van de 7 ochtenden waren er 3 bewolkt en dus stond ik de overige ochtenden vroeg op om hier van 6:08 tot 7:00 mijn geluk te beproeven.
6:07 DB 143 837 met S1 ri Schöna
6:19 DB 182 016 met S1 ri Dresden
6:26 CD 371 001 met EN 476 ri Dresden
6:33 LTE 186 237 met graan ri Dresden
6:38 DB 182 019 met S1 ri Bad Schandau
6:39 CT 185 CL-005 met Ermewa ketelwagens (1863) ri Dresden

Op maandag 3 augustus duurde het tot klokslag 7:00 voor zich een goederentrein aandiende, maar het kan met de zonnestand nog nét. Niet DB Schenker maar Metrans is de goederenvervoerder die je het meest aantreft in het Elbedal, zo vaak dat ik voorlopig geen Metrans meer kan zien. Soms reden er wel 6 treinen in een uur... De 386 005 is met een containertrein uit een van de Noord-Duitse zeehavens onderweg naar Praag als het hier door het station van Königstein rijdt. Vanaf dit punt heb je ook een fraai zicht op de 240 meter hoger gelegen Festung van Königstein. Het pontje meert net aan om de vroege reizigers uit Halbestadt over te zetten.
Afbeelding
6:56 Metrans 386 008 met containers ri Dresden
7:12 DBS 189 0xx met UC ri Dresden

Omdat de zon te kops begon te staan liep ik verder door naar het Güterbahnhof. 's Ochtends rijden in tegenstelling tot 's avonds de nachttreinen uit Oberhausen en Zürich apart van elkaar naar Praag. Beide nachttreinen hebben ook een of meerdere IC-rijtuigen mee waardoor er tussen Dresden en Praag vanaf 7:00 tot 9:00 samen met de eerste Eurocity een uurdienst gereden kan worden. Op maandag 3 augustus is de "Jožin" 371 002 met CNL 457 uit Oberhausen en 1 Tsjechisch rijtuig als IC 60457 onderweg bij Königstein naar Praha hlavní nádraží, het Praagse Centraal Station. Rechts boven de lok is de Festung van Königstein nog te zien. De restanten van de oude Güterbahnhof van Konigstein zijn nog altijd niet opgeruimd.
Afbeelding
7:32 CD 371 002 met CNL 457 ri Praag
7:39 DB 182 018 met S1 ri Bad Schandau
7:56 Metrans 386 014 met containers ri Dresden
8:29 CT 145 095 met containers ri Dresden

Omdat de zon te kops begon te staan liep ik verder door naar het Güterbahnhof. Daar aangekomen bleef het rustig, maar kwam ik wel een andere Nederlandse fotograaf tegen: Michael Postma. Hij was met hetzelfde doel naar hier gekomen en was ook alleen op pad. We besloten vervolgens vrijwel de hele week samen op pad te gaan, want met z'n tweeën is altijd leuker en gezelliger dan alleen. De tweede nachttrein van de dag richting Praag is de CNL 459 uit Zürich HB. De trekkracht voor deze nachttrein was de hele week de onlangs in de nieuwe Najbrt kleurstelling gestoken 371 015 "Václav". Voor de afwisseling kozen we voor een ander standpunt, namelijk voorbij de overweg en met het voormalige Stellwerk erop. Met een klein beetje groothoek past ook het fraaie huis rechts in beeld.
Afbeelding
8:33 CD 371 015 met CNL 459 ri Praag
9:10 DB 182 016 met S1 ri Schöna
9:31 CD 371 001 met EC 171 ri Praag

Kurort Rathen
We besloten vandaag met de fiets diverse stekken tussen Königstein en Stadt Wehlen te willen proberen en zo ook de omgeving wat te verkennen. Tijdens het huren van de fietsen kwam een bestickerde LTE 186'er met ik dacht een graantrein voorbij richting Tsjechië. Dat was wel even *auw* maar daar doe je niks aan natuurlijk. In eerste instantie stonden we bij de tweede overweg na het station van Kurort Rathen maar het is daar behoorlijk dichtgegroeid waardoor je eigenlijk geen goede plaat kan maken zonder ladder.
10:34 DB 182 017 met S1 ri Bad Schandau

We besloten daarom door te fietsen naar de andere kant van het station waar ook twee wachtsporen liggen. Hier worden soms nog wel eens goederentreinen aan de kant gezet maar dat gebeurde deze ochtend gelukkig niet. We stonden hier natuurlijk voor de tweede Eurocity van de dag, maar voor het zover was kwam eerst deze leuke modelbaantrein in de vorm van de blauwe ITL 185 522 met 5 Lhoist Uacns'n als Rheinkalktrein vanuit Dresden Alberthafen naar Bad Schandau. Hier zal vermoedelijk ČD Cargo de trein overnemen. De fraaie rotsformaties op de rechterachtergrond behoren tot de Bastei gelegen in het natuurgebied Sächsische Schweiz. Kenmerkend voor het natuurgebied zijn de steile rotsen die de oevers van de rivier de Elbe sieren.
Afbeelding
11:25 ITL 185 522 met Rheinkalk 5x Lhoist Uacns
11:32 DB 182 021 met S1 ri Bad Schandau
11:39 ITL 185 633 met containers ri Bad Schandau

Met een klein half uur vertraging is de met een Tsjechische vlag voorziene 371 201 van ČD vertrokken uit Dresden Hbf met Eurocity 173 "Porta Bohemica" van Hamburg-Altona naar Budapest-Keleti. Sinds de nieuwe dienstregeling per december 2014 is de met Oostenrijkse IC rijtuigen rijdende Vindobana-trein opgeheven en heeft de trein een nieuwe eindbestemming en treinnaam gekregen. Met een flink bonte samenstelling aan rijtuigen passeert de trein hier de uitwijksporen vlak voor Kurort Rathen. De fraaie lok rijdt de trein tot Praag. Rechts is een stuk van de Bastei te zien.
Afbeelding
11:56 CD 371 201 met EC 173 ri Praag

Op een iets hoger standpunt vanaf het fietspad heb je minder lengte van de trein maar daarentegen veel beter zicht op het Elbzandsteengebergte van de Bastei. Het dient als perfect motief voor de aankomst van de DB 182 022 met S1-trein 31729 uit Meißen Triebischtal naar Schöna.
Afbeelding
12:02 DB 182 022 met S1 ri Schöna
12:34 DB 182 016 met S1 ri Bad Schandau

Stadt Wehlen
13:02 CD 372 006 met UC ri Dresden
14:55 CD 371 001 met EC 174 ri Dresden

Kurort Rathen
15:27 CD 371 003 met EC 177 ri Praag
15:35 DB 182 022 met S1 ri Bad Schandau

De loks van de DB Regio serie 182 die vanuit Bw Dresden worden ingezet op met name de S1 tussen Meißen en Schöna zullen over niet al te lange tijd naar Hamburg worden overgeplaatst. De vraag is even wat er zal gebeuren met de fraaie VVO-182 016, maar vermoedelijk zal deze ontstickerd worden en weer in het rood rond gaan rijden in de Hanzestad van Duitsland. Gelukkig was het nog niet zo ver in de week dat we het Elbedal bezochten. De omlopen van de S1 zijn precies 3,5 uur lang zodat je 's ochtends vrij snel weet wanneer je waar de lok kan gaan fotograferen. De 182'ers rijden overigens altijd met lok-voor richting Bad Schandau/Schöna, zodat in de middag alleen nog ten zuiden van Kurort Rathen gestaan kan worden. De 182 016 heeft op maandag 3 augustus 2015 trein 31745 aan de haak en is zojuist vertrokken uit Kurort Rathen op weg naar de volgende stop te Königstein als het hier ter hoogte van Strand passeert.
Afbeelding
16:04 DB 182 016 met S1 ri Schöna

In de middag werden twee gave graantreinen gemeld op het Liveforum van Drehscheibe, beide van EBS. Een 241'er (lees 232) kwam al omstreeks 13:30 door Coswig ri Dresden, een kleine 1,5 uur later gevolgd door deze 118 719 in DR-kleurstelling. De trein had nog een V100 mee in opzending en moest onderweg eerst nog worden uitgerangeerd. Terwijl we in de namiddag wat last kregen van hinderlijke wolken rond de zon haDresdenen de lichtomstandigheden een stuk slechter kunnen zijn toen de trein uiteindelijk rond 17:00 door de boog bij Strand richting Bad Schandau Ost passeerde. De andere graantrein met 241'er bleek tot 21:00 te kamperen in Pirna alvorens het verder mocht naar Bad Schandau...
Afbeelding
16:56 EBS 118 719-4 met graan ri Bad Schandau Ost
17:33 EBS 118 719-4 losse loc ri Dresden
17:35 DB 182 017 met S1 ri Bad Schandau
17:40 CD 371 001 met EC 379 ri Praag
17:43 Locon 207 losse loc ri Bad Schandau
18:34 DB 182 021 met S1 ri Bad Schandau

Dinsdag 4 augustus 2015:
Dresden-Reick
5:33 ITL 186 xxx met TSS Maersk containers ri Dresden

Heidenau-Süd
5:45 HSL 186 147 met graan ri Dresden

Heidenau Großsedlitz
5:49 ITL 186 127 met containers ri Dresden

Stadt Wehlen
5:58 DB 182 016 met S1 ri Dresden

Königstein
De volgende ochtend was het stralend mooi zonnig weer dus nam ik de S-Bahn van Dresden naar Königstein. Direct na vertrek van de S1 naar Schöna passeerde deze voor een groot deel beladen BLG autologisticstrein met Volkswagens in het állereerste zonlicht van de dag het station van Königstein op weg naar Děčín.
Afbeelding
6:17 CD 372 012 met BLG VW ri Tsjechië
6:24 CD 371 005 met EN 476 ri Berlijn

De enige S-Bahn die begin augustus nog in mooi licht op dit punt te maken is, is de S1 naar Bad Schandau van 6:38. De S1 wordt standaard gereden met een 182'er en vier Dosto-rijtuigen, maar vrijwel dagelijks rijdt er een stam rond met een 143'er. Dat is een leuke afwisseling. Op dinsdag 4 augustus 2015 was het precies de trein van 6:38 die met de 143 359 reed en zo ontstond deze klik van trein 31707 uit Meißen Triebischtal naar Bad Schandau bij binnenkomst op station Königstein.
Afbeelding
6:39 DB 143 359 met S1 ri Bad Schandau
6:53 ITL 152 197 losse loc ri Bad Schandau
7:23 CT 185 562 met containers ri Dresden
7:27 CD 372 010 met STVA ri Dresden

De ČD 371 003 stond bijna de hele week op reserve in Praha-Vršovice, het depot van waaruit de loks van de serie 371 worden ingezet tussen Praag en Dresden. Alleen op dinsdagochtend was deze rood-witte lok met daglicht te bewonderen in het Elbedal. Met CNL 457 uit Oberhausen passeert het geheel hier ter hoogte van het voormalige Güterbahnhof te Königstein (Sachs. Schweiz).
Afbeelding
7:32 CD 371 003 met CNL 457 ri Praag
7:42 DBS 189 022 losse loc ri Bad Schandau
7:56 DBS 189 006 met UC ri Dresden
8:08 DB 182 022 met S1 ri Schöna
8:19 CD 372 013 met UC ri Tsjechië
8:20 CD 372 012 met BLG ri Dresden
8:24 CD 371 001 met EC 178 ri Dresden
8:37 CD 371 015 met CNL 459 ri Tsjechië

Aan de andere kant van het spoor tegen de Elbe aan ligt een grote camping. Dat betekend bijna dagelijks na het ontbijt een uittocht van toeristen met camper. De chauffeur van deze camper maakte het wel heel bont en zette zijn voertuig precies op de uitrit neer om vervolgens met vrouw en hondje een stukje te gaan wandelen. Dus die camper moest er wel helemaal op toen de VVO-182 016 met S1-trein 31715 uit Königstein vertrok op weg naar eindbestemming Bad Schandau.
Afbeelding
8:46 DB 182 016 met S1 ri Bad Schandau
8:53 DBS 189 064 met LKW Walter ri Dresden
9:02 ITL 152 197 met ketelwagens (3082) ri Dresden
9:21 DBS 189 0xx met containers ri Dresden
9:34 CD 371 005 met EC 171 ri Praag
10:31 CD 372 007 losse loc ri Dresden
10:42 CD 371 004 met EC 176 ri Dresden
10:56 185 566 met ketelwagens ri Bad Schandau
11:35 CD 371 001 met EC 173 ri Praag
11:52 185 566 losse loc ri Dresden
12:19 CD 372 013 met UC ri Dresden

Na de eerste Eurocity naar Budapest begonnen we met de zoektocht naar de mooie ochtendstek vanuit de bergen bij Königstein. Een steile klim volgde, zochten een paar keer het paadje af maar uiteindelijk konden we toch de stek niet vinden helaas. Gelukkig reed er verder helemaal niets (leuks) richting Bad Schandau dus na een bezoek aan de kiosk voor een nieuwe voorraad water/fris liepen we naar de vroege middag stek in Königstein voor treinen richting Dresden. Ook op deze dinsdag bleef het erg rustig met goederentreinen. Uiteindelijk kwamen ze wel, maar eerst was het tijd voor Eurocity 378 uit Bratislava naar Ostseebad Binz. Deze trein heeft net als vele andere EC's tussen Duitsland en Tsjechië/Slowakije/Hongarije nog een treinnaam, het treinpaar 378/379 heet de Carl Maria von Weber, een Duitse componist vooral bekend van enkele opera's. De ČD 371 003 is met deze trein zojuist uit Bad Schandau vertrokken en op weg naar Dresden Hbf, waar een DB 101 de trein overneemt. Onder het zeil rechtsonder in beeld ligt hout, in de koelere maanden is dit zichtbaar maar in de zomer ligt er vanwege de vele zon en hitte een zeil overheen om brandgevaar uit te sluiten.
Afbeelding
12:30 CD 371 003 met EC 378 ri Dresden
12:54 ITL 185 598 met graan ri Bad Schandau
12:55 Metrans 386 014 met containers ri Dresden
12:59 ITL 152 196+185 524 losse loc ri Bad Schandau
13:34 CD 371 004 met EC 175 ri Praag
13:48 DBS 189 058 met containers ri Tsjechië
13:54 DBS 189 012 met KLV ri Tsjechië
14:09 ITL 185 524 met 27x schroot Eanos ri Dresden
14:16 CD 372 010 met leeg BLG ri Tsjechië

Bij de Knödelpresse-loks van de serie 371 en 372 die in het Elbedal rijden is het zeker in de zomer van belang dat de zon redelijk kops staat, want anders heb je vrij snel een donkere neus. Dit komt omdat de neus van de lok schuin terug loopt, vergelijkbaar als bij een lok van de serie 145 of 185.1 maar dan met een veel groter vlak. Een té kopse zon is ook weer niet mooi dus bleven we niet staan op de vorige stek maar liepen langzaam weer terug naar het station. Hier wachtten we de Eurocity 174 uit Budapest naar Hamburg-Altona op. Met een vertraging van ongeveer een kwartier bleef de schade beperkt en kon de trein, met aan kop de 371 005, op de foto gezet worden in de boog vlak voor het station met het grote fraaie vakwerkhuis rechts als motief.
Afbeelding
14:38 CD 371 005 met EC 174 ri Dresden
14:43 CD 372 012 met leeg BLG ri Tsjechië
15:00 ITL 185 650 met leeg auto ri Bad Schandau

Bad Schandau
15:15a CD 372 006 met beladen Skoda (lok gaat eraf)

Krippen
Rond en op het station van Krippen, slechts 2 kilometer ten oosten van Bad Schandau, zijn diverse mogelijkheden tot het nemen van foto's met verschillende motieven, zowel in de ochtend als in de middag. Met name tijdens half/half weer met wat stapelwolken is een ruime stek met veel achtergrond tricky omdat er dan een (deel) van de achtergrond in de schaduw kan zitten. Om die reden koos ik bij aankomst op station Krippen eerst voor het motief met het oude wit/blauw/zwarte stationsbordje links en een wit huis rechts in beeld. Metrans is veelvuldig aan te treffen op de spoorlijn door het Elbedal tussen Děčín en Dresden, soms wel tot 5 a 6 keer per uur. Op dinsdagmiddag 4 augustus 2015 was het de 386 017, een van de 20 geleverde MS-Traxx'en van Bombardier, die met een mooi beladen containertrein op weg is van Praag naar een van de Noord-Duitse zeehavens.
Afbeelding
15:24 Metrans 386 017 met containers ri Dresden
15:49 CD 371 005 met EC 177 ri Praag
15:58 DBS 189 005 met containers ri Tsjechië
16:01 CD 372 006 met lege Skoda ri Tsjechië
16:08 AWT 753 725 + 753 708 met graan ri Bad Schandau
16:22 CD 372 007 met leeg BLG ri Tsjechië

Er bleven maar wolken overdrijven, vaak wel langs de zon maar soms ook over de zon heen. Zo ging het met dubbeltractie AWT-Bril met graantrein helaas verkeerd. Wat later losten de wolken her en der toch weer wat op en besloot ik toch de wijdsere stek te proberen. Terwijl we wachten op de Eurocity uit Budapest kwam eerst deze fraaie beladen BLG autotrein met nieuwe Audi's aanstormen dus deze ging natuurlijk wel op de foto. De trein moest vervolgens in Bad Schandau aan de kant voor de Eurocity die hier blokkie achter zat.
Afbeelding
16:50 CD 372 012 met BLG Audi ri Dresden
16:53 CD 371 001 met EC 172 ri Dresden
17:20 Metrans 186 187 met containers ri Tsjechië
17:43 CD 371 005 met EC 379 ri Praag

Stadt Wehlen
18:02 DBS 189 058 met UC ri Dresden
18:11 Metrans 386 020 met containers ri Tsjechië
18:20 Metrans 386 289 met containers klv ri Tsjechië
18:30 CD 372 010 met Continental ri Dresden
18:49 CD 371 004 met EC 170 ri Dresden
19:23 HSL 186 147 met ketelwagens ri Dresden
19:24 Metrans 386 004 met containers ri Tsjechië
19:28 CD 371 001 met EC 179 ri Praag
19:32 ITL 152 196 met graan (AWT) ri Dresden

Kurort Rathen
19:40 CD 372 013 losse loc ri Tsjechië
19:57 CD 371 015 losse loc ri Dresden
20:25 CD 371 003 met CNL 458 ri Dresden
20:34 Railpool 185 met Metrans 386 met containers ri Dresden
21:15 CFL Cargo 185 met ketelwagens ri Bad Schandau
21:24 CD 371 004 met CNL 477 ri Praag

Woensdag 5 augustus 2015:
Dresden Hbf
Woensdagochtend 5 augustus 2015 was de enige ochtend van de week dat het bewolkt was. Dit was ook voorspeld en dus kon lekker worden uitgeslapen. Zo had ik nu pas de trein van 8:29 uit Dresden ipv 5:29.
8:10 CD 371 015 met CNL 459 ri Praag
8:20 Metrans 186 xxx met containers ri Coswig

Dresden Zschachwitz
8:39 CD 371 005 met EC 178 ri Dresden

Pirna
8:51 RBH 151 123 opgebouwd los
8:51 285 102 en HSL 186 247 plat

Stadt Wehlen
8:59 DB 182 016 met S1 ri Dresden
9:01 Rode lok met kolentrein ri Dresden

Krippen
9:23 CD 372 007 losse loc ri Bad Schandau
9:41 CD 371 004 met EC 171 ri Praag
9:44 Metrans 386 014 met containers ri Tsjechië
9:45 CD 372 010 losse loc ri Bad Schandau
10:04 DBS 189 006 met KLV ri Tsjechië
10:07 DBS 189 064 met containers ri Dresden

Op het station van Krippen kan je met zon 's ochtends misschien net een kwartier tot een half uurtje staan. Dat hebben we deze vakantie niet geprobeerd maar als het toch bewolkt is kan je er net zo goed even wat langer staan. Vlak voor dat de zon alweer door het wolkendek prikte en het zonnig werd, passeerde deze ČD 372 009 met een in Bad Schandau van ITL overgenomen containertrein op weg naar Děčín.
Afbeelding
10:21 CD 372 009 met containers ri Tsjechië
11:18 DB 182 018 met S1 ri Schöna
11:21 CD 372 007 met leeg BLG ri Tsjechië
11:52 TSS 180 008 losse loc ri Bad Schandau

Toen de zon echt begon door te breken konden eindelijk wat zonplaatjes gemaakt worden. Eerst kwam al een blauwe 372'er met een lege BLG-trein. Zoals te zien is bleven er nog wel flink wat wolken hangen waardoor de Eurocity naar Budapest helaas niet in de zon ging. Een klein kwartiertje later scheen de zon wel volop toen deze fraaie 37027, een Prima rijdend bij HSL Logistik, voorbij kwam met een graantrein naar Bad Schandau Ost.
Afbeelding
11:54 HSL 37027 met 27x Transcereales Uagps ri BSO
12:03 CD 372 009 met containers ri Bad Schandau
12:16 CD 371 005 met EC 173 ri Praag
12:27 CD 372 011 met UC ri Dresden
12:35 CD 372 009 losse loc ri Tsjechië
12:47 CD 371 003 met EC 378 ri Dresden

De containertreinen van Metrans rijden voor een groot deel met 386'ers, maar de treinen tussen Rotterdam Waalhaven en Praag rijden vanzelfsprekend met de 186 187, 186 289 of 186 291 want deze loks zijn toegelaten in Nederland. Nadat ik de trein op zondag, maandag en dinsdag niet heb gezien kwam ik m de rest van de week wel volgens een vrij vast patroon tegen en is dit dus de eerste van vier foto's van de Rotterdam-Praag-shuttle (trein 43305), hier ter hoogte van Krippen in het Elbedal op weg naar Praha-Uhříněves met aan kop de 186 291.
Afbeelding
12:58 Metrans 186 291 met Praag-shuttle ri Tsjechië
13:23 Metrans 386 012 met containers ri Tsjechië

Bad Schandau
13:44 ITL 186 243 en rode Prima plat

Königstein
13:48 CD 371 001 met EC 175 ri Praag

Stadt Wehlen
Na 13:30 begint de zon in Krippen naar het haakse te draaien waardoor we besloten te verplaatsen naar een andere stek. We wilden graag nog een goederentrein in Stadt Wehlen fotograferen en als dat niet zou lukken heb je altijd nog de Eurocity uit Budapest van 14:30 die vandaag volgens omloop in tegenstelling tot de blauwe van maandag met een rode lok zou moeten rijden.
14:06 ITL 185 633 met ketelwagens ri Bad Schandau
14:11 RTB 186 426 met ketelwagens (1010) ri Bad Schandau
14:19 TSS 180 013 met Ealos'n ri Tsjechië
14:34 DBS 189 056 met containers ri Tsjechië
14:38 Metrans 386 0xx met containers ri Tsjechië

Een cargo kwam hier niet meer dus werd het alleen een klik van trein 174 naar Hamburg-Altona, hier in Stadt Wehlen met de 371 004 aan kop. Als afwisseling ten opzichte van de foto van maandag heb ik m een stuk eerder afgedrukt waardoor het huis met carport zichtbaar is.
Afbeelding
14:43 CD 371 004 met EC 174 ri Dresden
14:44 DBS 189 058 met Tagnoos ri Tsjechië
15:03 DBS 189 022 met ketelwagens ri Tsjechië
15:20 CD 372 010 met beladen BLG ri Tsjechië
15:31 ITL 185 633 met containers ri Dresden

Kurort Rathen
Vervoerders als HSL Logistik, Captrain en ITL rijden veelvuldig met losse lokken door het Elbedal om een trein op te halen in Bad Schandau of Bad Schandau Ost of om na het afleveren van een trein weer gestald te worden in Pirna om te wachten op de volgende inzet. Toen we vanmorgen de paarse 37027 al met een graantrein naar Bad Schandau Ost zagen rijden kwam de losse loc niet terug, dus moest er een tegentrein zijn binnen enkele uren. Gelukkig wachtte de trein met vertrek totdat we van Stadt Wehlen naar Kurort Rathen waren verplaatst waardoor deze foto ontstond op het perron van laatstgenoemd station.
Afbeelding
16:14 HSL 37027 met graan ri Dresden
16:15 185 568 met ketelwagens ri Bad Schandau
16:26 Metrans 386 005 met containers ri Dresden
16:46 RBH 143 068+143 567 losse loc ri Bad Schandau

Stadt Wehlen
17:16 185 566 met 22x1307 ri Dresden

Omdat de Eurocity uit Budapest naar Hamburg met 70 minuten vertraging werd aangekondigd reden we terug naar Stadt Wehlen waar de zon inmiddels over het spoor heen gedraaid is. De planmatige doorkomsttijd van trein 172 is rond 16:25 maar met meer dan een uur vertraging staat de zon inmiddels goed en kan je m hier maken. Normaal gesproken kan je alleen trein 170 hier maken, maar die moet dan weer niet te veel vertraging hebben (ivm schaduwen). Tevens rijdt trein 170 met Hongaarijse MÁV rijtuigen, terwijl trein 172 met Tsjechische rijtuigen rijdt. Met aan kop de "Pepin" 371 005 passeert hier trein 172 om 17:38 met ruim 70 minuten vertraging Stadt Wehlen het voormalige Berghof-pension.
17:23 CD 371 004 met EC 379 ri Praag
Afbeelding
17:38 CD 371 005 met EC 172 ri Dresden
17:46 RTB 186 426 met ketelwagens (17x1965) ri Dresden
17:49 ITL 185 CL-004 met ketelwagens ri Bad Schandau
18:05 CT 185 565 met containers ri Bad Schandau
18:04 DBS 189 056 met UC ri Dresden

Inmiddels was de laatste Eurocity van de dag, trein 170 uit Budapest naar Berlijn met een vertraging van +/- 30 minuten gemeld. Hierdoor besloot ik nog even het pad achter de S-Bahn van 18:00 af te wachten om vervolgens een nieuwe stek te kiezen voor de vertraagde Eurocity. Direct achter de S-Bahn zat eerst een DBS 189'er met de dagelijkse unitcargo uit Děčín, slechts 2 minuten later gevolgd door deze fraaie RBH ketelwagentrein bestaande uit 22 wagens (stofcode 1202). Bijzonder was de inzet van de nog in DB-rood zijnde 143 567, inclusief DB-logo, die in dubbeltractie met de blauwe RBH 143 068 hier ter hoogte van Stadt Wehlen passeert. De loks kwamen eerder vanmiddag als losse loc al langs richting Bad Schandau, nadat ze ruim 4 dagen in Heidenau op een kopspoor hebben gestaan.
Afbeelding
18:06 RBH 143 567+143 068 met ketelwagens (22x1202) ri Dresden
18:09 DBS 189 060 met UC ri Tsjechië
18:14 Metrans 386 010 met containers ri Tsjechië

Pirna
18:35 DBS 189 met KLV ri Dresden

Vanwege de vertraging van een kleine 30 minuten besloot ik naar Pirna te gaan om vanaf de Stadtbrücke het motief met Schloss Sonnenstein om te zetten. In de hoogzomer rond de langste dag kan je hier met zon nog de nachttrein Praag-Oberhausen/Zürich op de foto zetten, dat gaat begin augustus niet meer. Vandaar de keus om de vertraagde EC 170 hier te maken want met zo'n vertraging is de zon dan net ver genoeg doorgedraaid om een plaatje te maken. ČD 371 001 heeft de geheel blauwe Hongaarse set rijtuigen als trein 170 aan de haak en zal weldra het station van Pirna passeren. De raderstoomboot (Raddampfer) Kurort Rathen van de Sächsische Dampfschiffahrt ligt hier tevens aangemeerd en zal pas de volgende dag weer ingezet worden voor de toeristische vaartochten over de Elbe.
Afbeelding
18:55 CD 371 001 met EC 170 ri Dresden
19:09 ITL 185 CL-004 met ketelwagens ri Dresden
19:36 DB 182 016 met S1 ri Dresden
19:39 DBS 189 022 met UC ri Dresden

In deel 2 dat later geplaatst zal worden volgt een overzicht van de drie drukste dagen, donderdag t/m zaterdag.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: 2 t/m 8 aug 2015 | Elbedal deel 1 [34 foto's + spotlijst

Bericht door Jeroen »

Fraai Björn! Wat rijdt daar toch mooi spul rond!
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
arnold
Berichten: 14491
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: 2 t/m 8 aug 2015 | Elbedal deel 1 [34 foto's + spotlijst

Bericht door arnold »

Super serie zeg! Veel variatie zeg!!
Hugeau
Berichten: 701
Lid geworden op: vr okt 05, 2012 10:47 am
Locatie: Miercurea Ciuc
Contacteer:

Re: 2 t/m 8 aug 2015 | Elbedal deel 1 [34 foto's + spotlijst

Bericht door Hugeau »

Mooi hoor!
Plaats reactie