Januari 2014 | Maandoverzicht

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Plaats reactie
Bruno
Berichten: 701
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:07 am
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Januari 2014 | Maandoverzicht

Bericht door Bruno »

Volgens mij loop ik een beetje achter :mrgreen:, maar hierbij mijn maandoverzicht van het overwegend bewolkte januari.

Afbeelding
De NMBS 2131 staat op zaterdag 4 januari 2014 met een zestal M4-rijtuigen aan de haak op spoor 8 in Kortrijk opgesteld wachtend op wat komen gaat. De toekomst voor de locomotieven uit de serie HLE 21 ziet er in ieder geval niet rooskleurig uit aangezien de zestig machines uit deze serie nog maar op een paar verbindingen waaronder Oostende - Kortrijk en Mechelen - Kortrijk worden ingezet terwijl de sterkere HLE 27 in het weekend al bijna helemaal geen inzetten meer heeft.
Afbeelding
TGV Duplex 265 vertrekt op zaterdag 4 januari 2014 van Lille Flandres als trein 5218 naar Bordeaux-St-Jean. Deze 200 meter lange dubbeldeks hogesnelheidstrein beschikt over 508 zitplaatsen en haalt een maximale snelheid van 320 km/h. De reis naar het in zuid Frankrijk gelegen Bordeaux duurt daardoor nog maar vijfenhalf uur. Op de achtergrond staat de 745 die zojuist is aangekomen als trein 5261 uit Bordeaux en zal worden afgerangeerd naar het emplacement voor reiniging en bevoorrading. Eveneens een dubbeldeks TGV maar dan uit de serie "Dasye" wat staat voor Duplex Asynchronous ERTMS. Deze treinstellen zijn uiterlijk gelijk aan de normale Duplex-stellen, maar beschikken over een andere aandrijvingstechniek en zijn vanuit de fabriek al voorzien van het Europese beveiligingssysteem ERTMS.
Afbeelding
Deze oude dames uit 1963 toebehorend aan de BB 67200 serie van de Franse spoorwegen zijn nog steeds actief. Deze serie van 80 locomotieven zijn omgebouwd uit de serie BB 67000 en zijn voorzien van sleepkoppelingen en de benodigde beveiligingssystemen om treinen te kunnen wegslepen op de vele HSL lijnen die Frankrijk telt. De SNCF 67255 en 67274 behoren toe aan depot Lille Fives en waren op zaterdag 4 januari 2014 diverse keren te zien op het station van Lille Flandres. Aangezien de locomotieven maar aan één kant over een sleepkoppeling beschikken vormt dit setje een (bijna) onafscheidelijk duo.
Afbeelding
De treinstellen B 82761 en 82747 van de Franse spoorwegen passeren op zaterdag 4 januari 2014 Gare de Saint-André als TER 44919 van Lille Flandres naar Dunkerque. Dit is één van de vele TER-verbindingen die de regio Nord-Pas-de-Calais telt. TER staat voor Transport express régional wat neerkomt op een sneltrein zoals wij die in Nederland ooit hebben gekend. Het station van Saint-André met zijn prachtige stationsgebouw is niet erg populair, op zaterdag stoppen er maar twee treinen richting Hazebrouck en drie treinen richting Lille Flandres. Op zon- en feestdagen moet dit station het zelfs doen zonder treinverkeer. De treinstellen uit de serie B 82500 behoren tot het type BGC en zijn dubbel Bi-courant waardoor ze de bijnaam BGC BiBi hebben gekregen. De treinstellen kunnen rijden onder 1500 volt gelijkspanning en 25000 volt wisselspanning op de bovenleiding en beschikken daarnaast over een dieselaggregaat. Hierdoor kunnen deze 165 ton zware en 72 meter lange treinstellen vrijwel het gehele Franse spoorwegennet bereiden met een maximale snelheid van 160 km/h.
Afbeelding
Naast de Nederlandse V250 en de Deense IC4 heeft AnsaldoBreda ook voor diverse steden trams gebouwd. In Lille rijdt een serie van 24 wagens gebouwd door deze fabrikant rond bij Transpole. De in 1994 gebouwde wagens bieden plaats aan 200 reizigers en functioneren redelijk betrouwbaar. De vrij lomp uitgevallen wagens behalen een maximale snelheid van 80 km/h. Wagen 02 staat op zaterdag 4 januari 2014 op Gare Lille Flandres gereed om als lijn T naar Tourcoing te vertrekken.
Afbeelding
De door de SNCF geëxploiteerde TER Nord-Pas-de-Calais beschikt over 6 bi-courante dubbeldeks-treinstellen uit de serie Z 92050. De in 1996 door Alsthom gebouwde treinstellen zijn afgeleid van de Z 20500 serie en kunnen rijden op 1500 V gelijkspanning en 25 kV wisselspanning. Ze beschikken over een vermogen van 2800 kW waarmee een maximale snelheid van 140 km/h wordt behaald. Op zaterdag 4 januari 2014 staat de 92062 gereed op spoor 14 van Gare de Lille Flandres om als TER 44863 naar Calais Ville te rijden. Sommige sporen worden op dit station nog aangeduid middels een nummer in de bovenleiding. Op het spoor ernaast staat een moderne soortgenoot, de tien jaar nieuwere 375 komt uit de Z 24500 serie.
Afbeelding
De avond valt en de lampjes gaan aan op het in noorden van Frankrijk gelegen Gare de Lille Flandres. Om iets na vijf uur staan de 375 en 323 van de SNCF op zaterdag 4 januari 2014 gereed om als TER 44925 naar Dunkerque te rijden. Deze driedelige dubbeldeks-treinstellen gebouwd door Alstom en Bombardier behoren tot de Z 24500 serie. Met een maximale snelheid van 160 km/h raast deze trein over alle sporen in Frankrijk voorzien van bovenleiding met 25 kV wisselspanning of 1500 V gelijkspanning. Per treinstel van 81 meter lengte kunnen 339 reizigers een zitplaats vinden.
Afbeelding
Treinstel 610 van de SNCF uit de Z 24500 serie staat op zaterdag 4 januari 2014 in het blauwe uurtje gereed op station Lille Flandres om als TER 43112 naar Douai te vertrekken.
Afbeelding
Na een geslaagd dagje Frankrijk in de omgeving van Lille op zaterdag 4 januari 2014 werd samen met een Duitse mede-hobbyist via België teruggereisd naar Nederland: hoe internationaal kan het zijn! Na aankomst uit Lille Flandres moest op Antwerpen Centraal zo'n half uur gewacht worden op de aansluiting naar Nederland. Eigenlijk hadden we niet verwacht hier nog iets leuks te treffen aangezien er geen treinen getrokken door een locomotief gepland stonden. Zo ook IC 1818 uit Oostende die met twee MS'96 treinstellen zou moeten rijden. Om de tijd wat op te vullen gingen we toch maar even kijken en tot onze grote verrassing kwam deze trein met vijf minuten vertraging binnen, getrokken door een HLE 27. Dat was natuurlijk erg leuk maar toch ook een teleurstelling omdat de locomotief voorop de trein zat en direct na stilstand de sluitlichten werden ontstoken. Aan de andere kant van de trein zou er ongetwijfeld een stuurrijtuig zitten. Dat bleek inderdaad zo te zijn, maar tot onze verbazing zat daar ook nog een locomotief aan! Snel werden de statieven uitgeklapt en de camera's ingesteld, gehaast wat nergens voor nodig bleek te aangezien de machinist wegens de vertraging bij binnenkomst pas op vertrektijd de andere kant van de trein had bereikt. Deze treinserie heeft hier namelijk een keertijd van slechts 10 minuten wat zeker bij vertragingen vrij krap is. Geduldig wachtte de fotografen totdat de cabineverlichting en frontseinen werden ontstoken. Toen ook de stroomafnemer van de 2729 tegen de draad stond kon dit plaatje met de fraai verlichtte stationskap op de achtergrond worden gemaakt. Nadat de machinist alle beproevingen heeft genomen vertrekt IC 1842 bestaand uit 8 I11 rijtuigen met direct achter de loc het BDx rijtuig en locomotief 2740 achterop uiteindelijk met zo'n vijf minuten vertraging naar Oostende. Links op de achtergrond staat op spoor 1 Deense Neus 481 die als Intercity 19731 met de fotografen uit Lille Flandres is aangekomen en even later als trein 720 naar Mouscron zal vertrekken. De twee fotografen moesten zich hierna haasten om de Beneluxtrein naar Rotterdam nog te kunnen halen, maar dat was dit plaatje maar dan waard.
Afbeelding
De HTRS 189 989 passeert op zondag 5 januari 2014 het station van Zwijndrecht met een Mortara-shuttle aan de haak. Per 1 maart staakt Husa Transportation zijn spoorwegactiviteiten. De Mortara-shuttle is in voorloop daarop al sinds 1 februari overgenomen door SBB Cargo welke in Nederland onder licentie van RRF rijdt.
Afbeelding
DDZ 7516 passeert op zondag 12 januari 2014 als intercity 3447 van Hoorn naar Haarlem de AKI ten zuiden van station Santpoort Zuid. Openbare overwegen zonder slagbomen beginnen redelijk zeldzaam te worden, vandaar dat het de moeite waard is om ze nog vast te leggen zolang ze nog in gebruik zijn.
Afbeelding
Terwijl vroeg in de ochtend de vogeltjes al vrolijk fluiten komt langzaam de zon op en valt het blauwe uurtje in. Enkele sprinter-diensten beginnen in de vroege ochtend op Dordrecht alwaar het materieel heeft overnacht. Hierdoor vertrekken deze treinen van afwijkende sporen. Zo staat op zondag 19 januari 2014 SGM 2963 van NS Reizigers op spoor 20 gereed om als Sprinter 15120 naar Den Haag Centraal te vertrekken. Ernaast staat op spoor 21 de 2969 opgesteld terwijl op spoor 1 zojuist een VIRM-4 is gearriveerd vanaf "Het Dok", wat officieel spoor 42 heet. Dit is het opstelspoor naast de Grote Brug aan de industrielijn naar Dordrecht Zeehaven. Deze VIRM zal even later als trein 12631 vertrekken naar het hoge noorden, Leeuwarden om precies te zijn.
Afbeelding
De reizigers van Alpen Expres 13410 zijn nog niet terug van hun vakantie of ze worden door de reclameposter op het perron alweer verleid tot het boeken van hun volgende vakantie. De trein welke wordt getrokken door de EETC 1251 bestaat uit 10 rijtuigen en maakt een stop in Tilburg om de intercity naar Den Haag te laten passeren. Het voorste rijtuig is voorzien van een bestickering van Wagonservice.sk. Wegens werkzaamheden in Den Bosch werden de Alpen Expres en Ski-Trein van EETC op zondag 19 januari 2014 omgeleid via Tilburg naar Rotterdam. Nadat de reizigers in Rotterdam zijn uitgestapt gaat het materieel leeg door naar de Watergraafsmeer.
Afbeelding
Sinds 1 maart is Husa Transportation Railway Service gestopt met al zijn spoorwegactiviteiten. Op zondag 26 januari 2014 was het echter nog niet zo ver. De rijdende gans 189 096 was toen nog in de vrolijke oranje/blauwe kleurstelling te bewonderen. Met Mortara-shuttle 40256 aan de haak passeert de machine drie uur te vroeg het station van Dordrecht. Inmiddels is al het spoorvervoer van HTRS ondergebracht bij andere vervoerders en is de locomotief weer saai MRCE zwart.
Website: Spoorpunt.nl | Foto's: Flickr
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Januari 2014 | Maandoverzicht

Bericht door Ronnie »

Mooie serie uit Frankrijk :) .
Goed sporen. Daar houden we van.
db2612
Berichten: 442
Lid geworden op: do aug 23, 2012 10:04 pm
Locatie: Delft

Re: Januari 2014 | Maandoverzicht

Bericht door db2612 »

Leuke serie Bruno.
Kijk ook eens bij mijn Youtube http://www.youtube.com/user/db2612
Of kijk bij mijn Foto's http://www.flickr.com/photos/42239030@N04
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 883
Lid geworden op: za okt 12, 2013 1:18 am
Locatie: België
Contacteer:

Re: Januari 2014 | Maandoverzicht

Bericht door Maarten »

Knappe serie!

Die trein naar Oostende met twee maal 2700 heb ik wel vaker in die samenstelling zien rijden op deze verbinding. Ook tweemaal 1800 is geen uitzondering.
Hugeau
Berichten: 701
Lid geworden op: vr okt 05, 2012 10:47 am
Locatie: Miercurea Ciuc
Contacteer:

Re: Januari 2014 | Maandoverzicht

Bericht door Hugeau »

Mooie serie Bruno!
Bruno schreef:TGV Duplex 265 vertrekt op zaterdag 4 januari 2014 van Lille Flandres als trein 5218 naar Bordeaux-St-Jean. Deze 200 meter lange dubbeldeks hogesnelheidstrein beschikt over 508 zitplaatsen en haalt een maximale snelheid van 320 km/h. De reis naar het in zuid Frankrijk gelegen Bordeaux duurt daardoor nog maar vijfenhalf uur.
Ze kunnen inderdaad 320 km/h, alleen is geen enkel traject tussen Lille en Bordeaux geschikt voor die snelheden waardoor ze maximaal 300 zullen halen. De LGV Est (Paris-Strasbourg), Méditerranée (Lyon-Marseille/Nîmes), en de nu in aanleg zijnde LGV Sud-Europe-Atlantique (Tours-Bordeaux) zijn dat wel alleen worden die snelheden daar ook niet vaak behaald volgens mij.
Gebruikersavatar
john2400
Berichten: 8
Lid geworden op: ma mar 03, 2014 4:21 pm

Re: Januari 2014 | Maandoverzicht

Bericht door john2400 »

Bruno schreef:(Openbare overwegen zonder slagbomen beginnen redelijk zeldzaam te worden, vandaar dat het de moeite waard is om ze nog vast te leggen zolang ze nog in gebruik zijn.)
Ben het helemaal met je eens Bruno. Ik heb daarom ook een Flickr Group gemaakt voor Onbewaakte overwegen/Unmanned levelcrossings/Unbewachte BahnUbergange etc. Heeft u nog foto's die dat onderwerp hebben, dan graag daar uw bijdrage.
Plaats reactie