Arriva vanaf 2015 met Haagse trein naar Brussel
Geplaatst: do jun 20, 2013 3:06 pm
Arriva vanaf 2015 met Haagse trein naar Brussel
donderdag 20 juni 2013
De aanbesteding van de Lage Landen Lijn (Den Haag - Brussel) is gewonnen door Arriva, de dochter van Deutsche Bahn. De nieuwe permanente trein moet gaan rijden per december 2015 of zoveel eerder als mogelijk. Dat heeft de Gemeente Den Haag donderdag bekend gemaakt, die de aanbesteding in maart uitschreef. De partijen hebben donderdag een samenwerkingsovereenkomst getekend.
De permanente trein gaat ieder uur rijden vanuit Den Haag Centraal via Delft, Rotterdam Centraal, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen, Breda Nationaal Airport naar Brussel Centraal en Brussel Zuid. Voor de trein zal geen reserveringsplicht gelden.
Capaciteit
Arriva zal op de trein met eigen tarieven komen, die vergelijkbaar zullen zijn met die van de huidige tijdelijke intercity. De capaciteit voor de treindienst wordt voor Arriva aangevraagd door de The Hague Trains Holding (THTH), een door de Gemeente Den Haag opgericht bedrijf. Of die ruimte ook wordt toegewezen, is voorlopig nog afwachten. De NS heeft ook aardig wat treinpaden gereserveerd bij ProRail om de vervangende intercity te laten rijden.
Surrrealistisch
Directeur Anne Hettinga van Arriva is blij met het project. "Een snelle verbinding naar Brussel klinkt in deze tijd bijna surrrealistisch, maar dat is het niet'', zei hij. Arriva verwacht een groot potentieel aan reizigers, omdat je met de trein in 2 uur en 20 minuten in het centrum van Brussel staat. Ook de directe verbinding met het vliegveld van Brussel is een pluspunt.
Delft en Antwerpen
Wethouder Peter Smit vult hem aan:"Den Haag is een internationale stad. Instellingen en bedrijven kopen jaarlijks voor 1,3 miljard euro diensten en goederen hier. Ze geven 700 miljoen euro uit. Dat is voor ons reden genoeg om te ijveren voor een rechtstreekse verbinding naar Brussel.'' Volgens Smit is het ook goed voor steden als Delft en Antwerpen, waar veel dagjesmensen naartoe gaan.''
Oneerlijke concurrentie
De Nederlandse Spoorwegen zijn minder blij en vrezen oneerlijke concurrentie. De NS is bang dat de nieuwe dienst ook veel reizigers gaat vervoeren binnen de landsgrenzen, terwijl de Spoorwegen een concessie hebben voor het binnenlandse treinen.
ACM
De NS heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eerder al om een oordeel gevraagd over de dienst die de gemeente Den Haag en vervoerder Arriva gaan opzetten, maar de ACM wilde het proces rond de aanbesteding afwachten.
Politiek
Tweede Kamerlid Duco Hoogland reageert ook op het nieuws: "Iedereen mag internationaal vervoer organiseren en daar ruimte op het spoor voor aanvragen. Als de reiziger daar wat aan heeft, vinden we dat een mooie aanvulling. Initiatieven voor internationaal treinverkeer juichen we toe. Tegelijkertijd moet de trein niet conflicteren met binnenlands verkeer.''
NS trein Brussel
Bij de aanbesteding van de lijn hoopte de Gemeente Den Haag nog op een uurlijkse trein per december. Dat blijkt te ambitieus. Wel rijdt er nu al een NS trein tussen Den Haag HS en Brussel. Deze rijdt nu nog maar 8x per dag, maar moet vanaf oktober en december vaker gaan rijden. Een garantie voor een uurdienst is er echter niet. Of de NS trein naar Brussel - die niet te Den Haag Centraal maar te Den Haag HS start - in de toekomst blijft ontstaan is onzeker. Daar moet op 1 oktober duidelijkheid over komen. Arriva gaat met de trein ook te Delft en Brussel Nationaal Airport stoppen. Stations die nu nog niet bediend worden door de internationale dienst.
Bron: Treinreiziger.nl
donderdag 20 juni 2013
De aanbesteding van de Lage Landen Lijn (Den Haag - Brussel) is gewonnen door Arriva, de dochter van Deutsche Bahn. De nieuwe permanente trein moet gaan rijden per december 2015 of zoveel eerder als mogelijk. Dat heeft de Gemeente Den Haag donderdag bekend gemaakt, die de aanbesteding in maart uitschreef. De partijen hebben donderdag een samenwerkingsovereenkomst getekend.
De permanente trein gaat ieder uur rijden vanuit Den Haag Centraal via Delft, Rotterdam Centraal, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen, Breda Nationaal Airport naar Brussel Centraal en Brussel Zuid. Voor de trein zal geen reserveringsplicht gelden.
Capaciteit
Arriva zal op de trein met eigen tarieven komen, die vergelijkbaar zullen zijn met die van de huidige tijdelijke intercity. De capaciteit voor de treindienst wordt voor Arriva aangevraagd door de The Hague Trains Holding (THTH), een door de Gemeente Den Haag opgericht bedrijf. Of die ruimte ook wordt toegewezen, is voorlopig nog afwachten. De NS heeft ook aardig wat treinpaden gereserveerd bij ProRail om de vervangende intercity te laten rijden.
Surrrealistisch
Directeur Anne Hettinga van Arriva is blij met het project. "Een snelle verbinding naar Brussel klinkt in deze tijd bijna surrrealistisch, maar dat is het niet'', zei hij. Arriva verwacht een groot potentieel aan reizigers, omdat je met de trein in 2 uur en 20 minuten in het centrum van Brussel staat. Ook de directe verbinding met het vliegveld van Brussel is een pluspunt.
Delft en Antwerpen
Wethouder Peter Smit vult hem aan:"Den Haag is een internationale stad. Instellingen en bedrijven kopen jaarlijks voor 1,3 miljard euro diensten en goederen hier. Ze geven 700 miljoen euro uit. Dat is voor ons reden genoeg om te ijveren voor een rechtstreekse verbinding naar Brussel.'' Volgens Smit is het ook goed voor steden als Delft en Antwerpen, waar veel dagjesmensen naartoe gaan.''
Oneerlijke concurrentie
De Nederlandse Spoorwegen zijn minder blij en vrezen oneerlijke concurrentie. De NS is bang dat de nieuwe dienst ook veel reizigers gaat vervoeren binnen de landsgrenzen, terwijl de Spoorwegen een concessie hebben voor het binnenlandse treinen.
ACM
De NS heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eerder al om een oordeel gevraagd over de dienst die de gemeente Den Haag en vervoerder Arriva gaan opzetten, maar de ACM wilde het proces rond de aanbesteding afwachten.
Politiek
Tweede Kamerlid Duco Hoogland reageert ook op het nieuws: "Iedereen mag internationaal vervoer organiseren en daar ruimte op het spoor voor aanvragen. Als de reiziger daar wat aan heeft, vinden we dat een mooie aanvulling. Initiatieven voor internationaal treinverkeer juichen we toe. Tegelijkertijd moet de trein niet conflicteren met binnenlands verkeer.''
NS trein Brussel
Bij de aanbesteding van de lijn hoopte de Gemeente Den Haag nog op een uurlijkse trein per december. Dat blijkt te ambitieus. Wel rijdt er nu al een NS trein tussen Den Haag HS en Brussel. Deze rijdt nu nog maar 8x per dag, maar moet vanaf oktober en december vaker gaan rijden. Een garantie voor een uurdienst is er echter niet. Of de NS trein naar Brussel - die niet te Den Haag Centraal maar te Den Haag HS start - in de toekomst blijft ontstaan is onzeker. Daar moet op 1 oktober duidelijkheid over komen. Arriva gaat met de trein ook te Delft en Brussel Nationaal Airport stoppen. Stations die nu nog niet bediend worden door de internationale dienst.
Bron: Treinreiziger.nl