Jaaroverzicht 2023 Ruben

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2023.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2023 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Ruben01
Berichten: 1298
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Jaaroverzicht 2023 Ruben

Bericht door Ruben01 »

Aangezien 2023 nog maar 24 uur te gaan heeft, is het weer tijd voor een jaaroverzicht. Het aantal gevangen goederentreinen was werkelijk waar te dramatisch voor woorden. Er reden weinig goederentreinen langs Ede (duh), en als er wat langs kwam was het matig weer of had ik reeds andere verplichtingen. Naar de Bentheimroute ben ik ook nauwelijks geweest, of kwam ik van een koude kermis terug. Echter is het niet alleen kommer en kwel. Het aantal interessante raampjestreinen en museumtreinen was zeker de moeite waard en konden veelvuldig met goed gevolg op de foto. Het was dan ook een flinke puzzel om een leuke afwisseling tussen raampjestreinen en goederentreinen te vinden.


Januari
Ik eindigde mijn overzicht dan ook met onderstaand citaat:
Dus als het goed is volgend jaar tenminste één buitenlandse plaat ;)
Wie mijn vorige jaaroverzicht zich nog kan herinneren weet dat ik in Estland zat. Ook met de jaarwisseling en ook in januari was ik daar nog te vinden. Veel tijd had ik echter niet, maar toen al het werk van het afgelopen semester ingeleverd was, was er weer wat tijd om afscheid te nemen van mijn tweede 'thuis'. Twee dagen alvorens huiswaarts te keren, ging ik nog een dagje naar Tallinn met de trein. Op het station van Tallinn kwam ik aan op spoor 2, en toevallig stond op spoor 1 ook een Elron FLIRT. Met een klein zonnetje konden beide op de foto.
Afbeelding

Februari
In februari keerde ik weer terug naar ons kikkerlandje. Net zoals in augustus vorig jaar ging dat over land. Onderweg heb ik natuurlijk de nodige foto’s gemaakt. Misschien ontstaat daar niet het typische hobbyplaatje uit, maar wel een belangrijke herinnering van dit jaar voor mij. In de tussentijd werd de verbinding Vilnius – Kaunas – Warszawa (– Krakow) ge(her)introduceerd. Vanuit Warszawa ging ik via Świnoujście, Rostock en Hamburg terug naar huis. Onderweg van Warszawa naar Szczecin was er een locwissel in Piła. Een goede reden om de benen weer even te strekken. Voordat ik het alweer doorhad stond SU4210-005 voor de trein, om wat later binnendoor naar Szczecin te sporen.
Afbeelding

Maart
Maart was daadwerkelijk de eerste maand waarin ik moest nadenken over een keuze voor het jaaroverzicht. Na nog een bezoekje aan Estland (soort heimwee :lol: ), Frankrijk en Duitsland had ik weer wat foto’s gemaakt. Uiteindelijk kies ik toch voor de Orient Express. In m’n laatste vrije week had ik op 16 maart het plan getrokken om ergens tussen Geldermalsen en Den Bosch een foto te maken. De zon werkte gelukkig mee en bij Velddriel ontstond onderstaande foto.
Afbeelding

April
Helaas was er in april erg weinig tijd. De enige fotodag was Koningsdag, en wel met een goede reden. De NVBS organiseerde weer de traditionele Koningsdagrit. De fotojacht was alleen niet zo goed gelukt, dus deze maand geen foto.

Mei
Gelukkig was er in mei weer wat keuze. Er passeerde zowaar eens een keertje wat interessants in de spreekwoordelijke achtertuin, zoals DB met Fccpps’n, twee NS Vectrons als LLT en de RXP1251 met een IRP G2000 (helaas was die foto totaal out of focus). Of een transport van het NSM bij Barneveld. Veel materiaal op eigen bodem gemaakt dus. Maar op 21 mei was ik weer eens in het buitenland, ditmaal bij het DB Museum Koblenz. Na een kort bezoekje aldaar, de Einheitsloktage waren niet zo druk bezocht, staken we de Rijn over om de vers gereviseerde E10 1239 met Rheingold vast te leggen. Dit lukte bij Leutesdorf, zowaar ook nog met een zonnetje erbij.
Afbeelding

Bonus 1
Ter vervanging van april, gelijk maar een bonusplaat uit mei. Een foto in de spreekwoordelijke achtertuin mag natuurlijk niet ontbreken. ;) Ik had ‘m al benoemd, maar op 19 mei kon de DBC 6418 met een schone sleep Fccpps’n onderweg naar de Amsterdamse Westhaven, vastgelegd worden bij De Kade.
Afbeelding

Juni
Tussen het schrijven van mijn bachelor thesis door kon ik af en toe nog eens een foto maken in de buurt. Op vrijdag 23 juni was de Dinner Train de gelukkige, die in het allerlaatste zonlicht (half 10 ’s avonds!) ter hoogte van buurtschap De Kade op de foto werd gezet.
Afbeelding

Juli
In juli stond de zomervakantie voor de deur. Idealiter was mijn thesis af, maar vanwege flinke RSI-klachten lukte dat helaas niet. Reden zat dus om lekker er op uit te trekken en zo af en toe een foto te maken. Het was met name het alledaagse wat op de foto werd gezet. Op 10 juli konden echter een aantal goederentreinen in de zon op de foto. Na het doen van de boodschappen bij de oosterburen, kon ter hoogte van Hüthum DB Cargo 189 091 met een fraaie sleep Tanpps voor Terneuzen vastgelegd worden.
Afbeelding

Augustus
In augustus ben ik driemaal op vakantie geweest. De eerste twee vakanties waren zo goed als treinloos. De derde daarentegen allesbehalve, namelijk het Maintal. Dat was voor mij de eerste keer. Ware knallers wisten mij te ontkomen, dan wel konden deze vanuit het hotelkamerraam gezien worden. Maar op de avond van 31 augustus wist Bayernbahn mij positief te verrassen met de Henkelzug. In een flauw zonnetje passeren de 140 850 met op sleep de 151 038 en 151 016 het station van Retzbach-Zellingen.
Afbeelding

September
Voor het eerst in 4 jaar kon ik weer een editie van Terug naar Toen meemaken. Echter, geen foto van TnT, maar een foto van een werktrein. Op 11 september kondigde Strukton zich aan met de bovenleidingvernieuwingstrein. De 303008 was het trekpaard van deze trein, met als eindbestemming Zutphen. Bij De Kade kon het geheel op de foto.
Afbeelding

Oktober
In oktober was er weinig tijd en motivatie om foto's te maken. Mijn thesis moest immers ook af, dit keer wel met goed gevolg zonder dat mijn armen figuurlijk afstierven. :D

November
November was daarentegen een stukje drukker op hobbygebied. Ik had eindelijk wat meer tijd om bijvoorbeeld achter de 1700’en aan te hollen. Maar persoonlijk nog leuker, iets bijzonders op de Kippenlijn! Ook al was het vijf uur ’s avonds, een werktrein liet ik niet lopen. Op het station van Lunteren passeerde de RTS 1018 met 6 Kls’n richting Barneveld.
Afbeelding

Bonus 2
En de tweede bonusplaat komt uit november. Deze wil ik opdragen aan de NS 1700. Op 15 november had ik slechts tot 10 uur college, daarna haastte ik mij naar het busstation. De rest van de dag besteedde ik in de grensregio. Bij De Lutte ontstond een foto van de 1745, die met IC 146 onderweg was naar het Amsterdamse.
Afbeelding

December
In december ondernam ik nog een poging om de laatste 1700’en vast te leggen. De SHD kwam nog voorbij mijn woonplaats, maar het leukste deze maand was de overbrenging van in totaal 45 ICR-rijtuigen door TCS van Arnhem naar Watergraafsmeer. Het tweede transport met de TCS 101003 kon zowaar nog in een flauw zonnetje vastgelegd worden.
Afbeelding


Tot zover mijn jaaroverzicht van 2023! Rest mij U nog te danken voor het lezen en een goed uiteinde en het beste voor 2024 te wensen. Wie weet tot volgend jaar langs de baan 8-)
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Ruben

Bericht door RemcoG »

Mooi overzicht, Ruben! Die foto van Strukton is wel erg lekker!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3432
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Ruben

Bericht door Rens »

De RTS-herfstplaat is mijn favoriet, maar mooi jaaroverzicht zo!
ZO6176
Berichten: 488
Lid geworden op: zo okt 04, 2020 2:46 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Ruben

Bericht door ZO6176 »

Leuke serie. Het treintje op de kippenlijn is wel lekker.
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Ruben

Bericht door NS1707 »

Leuk overzicht, Ruben! Sluit me aan bij de rest wat de foto op de Kippenlijn betreft! :D
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Ruben

Bericht door VinceCargo »

Mooi overzicht Ruben! Bonus 1 vind ik erg fraai
Geen handvol, maar een land vol
ov_wijzer
Berichten: 932
Lid geworden op: do nov 15, 2012 2:39 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Ruben

Bericht door ov_wijzer »

Mooi overzicht met voor mij September als leukste. Past precies zo.
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Ruben

Bericht door BjörnNielsen »

Lekker gevarieerd jaaroverzicht Ruben!
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Ruben

Bericht door Rubenr »

Gaaf overzicht, ik ga voor RTS en Juni!
David
Berichten: 1544
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Ruben

Bericht door David »

Leuke serie, zeker november!
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Ruben

Bericht door derquinho »

Mooi overzicht! Mijn favoriet is mei.
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Ruben

Bericht door Kevinrail »

Heel fraai jaaroverzicht Ruben! Mooie afwisseling tussen Buitenlands en Nederlands materieel. Mijn favorieten zijn de foto's van Februari, Mei & September.
Plaats reactie