Jaaroverzicht 2023 Wilmer

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2023.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2023 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Jaaroverzicht 2023 Wilmer

Bericht door TrainplazaNL »

Met het naderende einde van 2023 ben ik het archief ingedoken om ook dit jaar weer een jaaroverzicht samen te stellen. 2023 was voor mij persoonlijk een druk jaar, met veel activiteiten rondom mijn opleiding en de studentenvereniging waar ik bij aangesloten ben. Hierdoor heb ik het afgelopen jaar wat minder tijd gehad voor de hobby, al lukte het toch met enige regelmaat om een interessante trein vast te leggen. Ik heb hier de volgende reeks foto’s uit geselecteerd om te laten zien.

Januari

AfbeeldingCFL 3007, Pétange (L) (03012023) by Wilmer Treurniet, on Flickr

Januari werd dit jaar afgetrapt met een tripje naar Luxemburg. Een van de foto’s die ik hier graag wilde maken was er een van een loc uit de 3000-serie bij het stationsgebouw van Pétange. Hoewel er meerdere pogingen overheen gingen, lukte het met het vallen van de avond op 3 januari om CFL 3007 met vijf dosto’s vast te leggen op de gewenste plek.

Februari

Afbeelding

In februari had ik een vrije week tussen mijn minor en de start van mijn stage. In deze week was het dankzij een gunstige windrichting lekker zonnig, en dus werd er richting lijn 35 in België gereden. Naast de diverse goederentreinen die hier te vinden zijn, had ik mijn zinnen gezet op de HLE21 met M4-rijtuigen die hier te zien zijn. De volledig schone 2160 passeert hier in Zichem, met een schone M4-stam als IC 2209 richting Tongeren.

Maart

Afbeelding

Door de start van stage en het slechte weer is de camera in maart bijna niet gebruikt. Het originele idee om het laatste weekend van maart het ersatzverkehr in de regio van Stuttgart op te zoeken werd door de weersomstandigheden veranderd in een citytrip naar Hamburg. Op zondag 26 maart waren er in het uiterste noorden van Duitsland nog wat opklaringen te vinden en nu we toch in de buurt waren besloten we om de RB85 tussen Lübeck en Neustadt vast te leggen. Op een van de omlopen was namelijk DB 218 435 met drie dosto’s te vinden, welke halverwege de middag net ten noorden van Ratekau vastgelegd kon worden.

April

Afbeelding

Het weer werd in april niet veel beter, en mede door een aantal andere omstandigheden is het aantal foto’s deze maand wederom beperkt. Op koningsdag werd er door de NVBS een rondrit georganiseerd met de 1251 van Railexperts. Vlak voor Mariënberg kon deze fraaie oude dame vastgelegd worden, op weg richting Coevorden.

Mei

Het absolute hoogtepunt op hobbygebied dit jaar was mijn reis richting Zweden. Dit was een van de landen die ik dit jaar heel graag wilde bezoeken, en toen deze kans zich voordeed dit voorjaar hebben we deze met beide handen aangegrepen. In de tweede week van mei ben ik samen met Jelani vertrokken richting Zweden, en heb hier een heel aantal fraaie goederentreinen vastgelegd. Omdat ik geen foto's heb gemaakt in december, zal ik twee hoogtepunten uit Scandinavië delen.

AfbeeldingTågab 006, Våle (S) (10052023) by Wilmer Treurniet, on Flickr

In het prachtige ochtendlicht kon op woensdag 10 mei 2023 Tågab Rc2 006 met de werkdalijks rijdende Vänern-express van Göteborg naar Kristinehamn vastgelegd worden. Als trein 48502 passeert de ex-ÖBB locomotief de twee fotografen, voor wie het ondanks het vroege tijdstip al de tweede Tågab trein van de ochtend is.

AfbeeldingTågab 109, Gunnita (S) (10052023) by Wilmer Treurniet, on Flickr

De derde trein van Tågab op dezelfde woensdag 10 mei 2023 was er wederom een om in het jaaroverzicht te delen. Tågab rijdt werkdagelijks houttreinen van Torsby naar Karlstad of Grums. Vaste prik is de beladen houttrein richting het zuiden, welke tussen Torsby en Kil zonder bovenleiding te fotograferen is. Keurig op tijd passeert Tågab TMZ 109 de twee fotografen ter hoogte van Gunnita, en heeft bijna Kil bereikt.

Juni

Afbeelding

In juni werden we net zoals in mei getrakteerd op een aantal prachtig blauwe dagen. Daarom ben ik samen met een aantal anderen het eerste weekend van juni de auto in gestapt om een bezoekje te brengen aan het Maintal. Hier hebben we gedurende het hele weekend een aantal treinen vastgelegd, waarvan bovenstaande een van mijn favorieten was. De bij ELP gehuurde 159 245 reed op het moment van het maken van bovenstaande foto nog maar enkele weken bij BElog, en kon op 4 juni 2023 met een kleurrijke sleep Eanos'en vastgelegd worden in het welbekende Harrbach. Helaas is bovenstaand fotopunt nu niet meer op deze manier bruikbaar.

Juli

Afbeelding

Aan het begin van de zomervakantie werd Duitsland opnieuw opgezocht. De bestemming lag nu iets zuidelijker, en op donderdag 20 juli belandden we in het Altmühltal. Persoonlijk wilde ik graag het fotopunt in Breitenfurt opzoeken, en ondanks alle stapelwolken lukte het ons om de RB richting Treuchtlingen in de zon vast te leggen met DB 111 115 en een stam dosto's in plaats van de gebruikelijke Twindexx.

Augustus

Afbeelding

Naast het tripje richting Bayern ben ik ook met een aantal vrienden van mijn studentenvereniging op vakantie geweest in Slovenië. De treinen waren hier niet het hoofddoel, maar tijdens een aantal vrije momenten heb ik gelukkig wel een aantal foto's kunnen maken. Op 8 augustus kon op een fotopunt vlakbij Kranj, wat tijdens deze twee weken ook onze uitvalsbasis was, SŽ 313-002 en 313-016 vastgelegd worden onderweg van Jesenice naar Ljubljana.

September

Afbeelding

Begin september kreeg Nederland te maken met een week vol warm nazomers weer. Het tweede weekend van september was prachtig en er reden ook veel interessante treinen rond. Ik had dat weekend echter een minstens zo interessante conferentie met de vereniging, dus ik heb niet veel kunnen profiteren van het mooie weer. Gelukkig lukte het op vrijdagmiddag 8 september nog nét om NMBS 2715 te fotograferen tijdens zijn eerste rit in nieuwe kleurstelling op Nederlandse bodem. Met 4 i11-rijtuigen kon deze fraaie HLE27 vastgelegd worden in Nispen, vlak voordat de Belgische grens overgestoken werd.

Oktober

Afbeelding

De enige trein die ik in oktober heb vastgelegd was de Katy-shuttle van RFO, welke op zaterdag 7 oktober door de 193 783 naar Lage Zwaluwe toe gebracht werd. Omdat ik deze Vectron in Captrain-livrei nog niet eerder op Nederlandse bodem had vastgelegd, ben ik even richting Biezenmortel gereden om het geheel vast te leggen.

November

Afbeelding

Op 19 november organiseerde de NVBS een afscheidsrit voor de locserie 1700, welke deze maand definitief buiten dienst is gegaan. Ter hoogte van Rheden heb ik deze afscheidsrit vastgelegd, met de 1761 als trekkende kracht.

Ik hoor graag wat jullie favorieten zijn. Bij deze alvast de beste wensen voor 2024, en laten we vooral hopen op een mooi jaar met wederom veel fraaie foto's!
Laatst gewijzigd door TrainplazaNL op za dec 30, 2023 10:48 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Wilmer

Bericht door RemcoG »

Lekkere reeks Wilmer! Je platen uit Scandinavië zijn heerlijk! Al mag de Koningsdagrit er ook wel zijn!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
spurt2244
Berichten: 369
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Wilmer

Bericht door spurt2244 »

Fraaie reeks Wilmer! Mijn favoriete zijn beide foto's uit mei en uiteraard de foto uit augustus.
wmbrands
Berichten: 395
Lid geworden op: zo mei 09, 2021 8:07 am

Re: Jaaroverzicht 2023 Wilmer

Bericht door wmbrands »

Mooie foto's! Vanwege de toch wel iconische BR218 is de foto van maart mijn favoriet. Dit exemplaar zit nog wat beter in de verf dan het zusje dat ik in augustus in Sierksdorf fotografeerde.
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2023 Wilmer

Bericht door wessele »

Mooie serie Wilmer, voor mij springt september eruit.
de-treinfan
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jun 22, 2020 10:25 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Wilmer

Bericht door de-treinfan »

Prachtig jaaroverzicht! Ik ga voor februari – heel mooi!
ThijsvLoon
Berichten: 157
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Wilmer

Bericht door ThijsvLoon »

Mooie serie met fraaie (en herkenbare) plaatjes Wilmer!
ICEmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 12:35 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Wilmer

Bericht door ICEmaster »

Een aantal bekende platen! Februari, mei en juni zijn mijn 4 favorieten XD
Ik fotografeer op zonne-energie
Gebruikersavatar
RedmarStam
Berichten: 149
Lid geworden op: vr dec 28, 2018 5:01 pm
Locatie: Veendam

Re: Jaaroverzicht 2023 Wilmer

Bericht door RedmarStam »

Fraai jaaroverzicht, Wilmer! Je hebt lekker kunnen knallen in Scandinavië!


Flickr: --> Klik <--
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 3854
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Wilmer

Bericht door erica »

Ze zijn allemaal mooi maar als ik een favoriet moet aanwijzen dan is het die houttrein in Zweden.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3432
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Wilmer

Bericht door Rens »

Allemaal fraaie platen en de plaat uit Slovenië is mijn favoriet
Staaijeren
Berichten: 266
Lid geworden op: di mei 03, 2016 6:41 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Wilmer

Bericht door Staaijeren »

Mooie serie mijn favorieten zijn mei en juni.
Foto's op Flickr
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Wilmer

Bericht door derquinho »

Heel mooie serie! De platen uit Zweden zijn mijn favoriet.
Mattie
Berichten: 610
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Wilmer

Bericht door Mattie »

Erg fraai overzicht Wilmer, februari en april zijn mijn favorieten!
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Wilmer

Bericht door NS1707 »

Heel fraai overzicht, Wilmer! Je hebt het kiezen erg lastig gemaakt ... toch ga ik voor beide platen uit Zweden!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Wilmer

Bericht door VinceCargo »

Heel gaaf overzicht Wilmer! Voor mij zijn april, juni en oktober favoriet
Geen handvol, maar een land vol
David
Berichten: 1544
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Wilmer

Bericht door David »

Fraai overzicht! Ik ga voor de platen uit Zweden
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Wilmer

Bericht door Rubenr »

Schitterend overzicht, stuk voor stuk knallers!
Plaats reactie