Pagina 1 van 1

Jaaroverzicht 2023 Wessel

Geplaatst: wo dec 27, 2023 2:27 pm
door wessele
Terugkijkend naar het afgelopen jaar moeten we concluderen dat 2023 vanuit hobby-oogpunt niet het beste jaar geweest is. Niet alleen liet het mooie weer het massaal afweten, ook het aantal vervoersstromen liep na record(kolen)jaar 2022 snel terug in spoorgoederenland. Desondanks proberen we er met z'n allen het beste van te maken, wat af te zien is aan de fraaie reeds gepubliceerde jaaroverzichten. Graag neem ik jullie mee naar mijn overzicht van afgelopen jaar.

JANUARI
Het bekende verhaal. Weinig zon, weinig te beleven :-)

FEBRUARI
Afbeelding
Railtraxx bezocht in 2023 enkele keren per week de "kanaaldokken" in het Antwerpse havengebied. Waar dit voorgaande jaren op vaste tijden gebeurde, gebeurde dit nu naar behoefte en dus bleek het altijd een verrassing wanneer Railtraxx hier te vinden was. De sectie Oudendijk/Kanaaldok is berucht doordat deze secties sinds het wegvallen van de Lillobrug enkel nog bereikbaar zijn via het sluizencomplex ten noorden van sectie Oudendijk. Deze sluizen staan garant voor enorme wachttijden waarbij 4-5 uur wachten om te mogen passeren geen uitzondering is. Het is daarom wel zo efficiënt om per treinbeweging zoveel mogelijk wagens mee te nemen, om de sluispassages waar mogelijk te kunnen beperken. Een treffend voorbeeld hiervan was op 14 februari 2023, wanneer loc 6601 niet minder dan 47 wagens met zich meebracht vanuit Antwerpen-Noord, met daarin diverse vervoersstromen gecombineerd om richting de Kanaaldokken te brengen. Ironisch genoeg bedroeg de wachttijd in dit geval slechts enkele minuten. Met links in beeld bundel Oudendijk, met in de verte nog de "Europaterminal", zien we de 6601 passeren met zijn enorme sleep wagens wanneer de eindbestemming weldra zou worden bereikt. Naar aanleiding van de recentelijke "verdeling" van de havensecties van Antwerpen, zou Lineas in 2024 het alleenrecht krijgen op de Kanaaldokken in 2024 en zou Railtraxx dus van deze sectie verdwijnen. Ik heb persoonlijk mijn twijfels of de praktijk zich hierbij zal aansluiten, aangezien het hanteren van de verdeling geen verplichting is, en vervoerders vaak niet van elkaar afhankelijk willen zijn.

MAART
Afbeelding
In 2023 reed de verbinding Kecskemet/Bremerhafen-Born (Koopman) stabiel verder. Doordat beide aankomsten in Born reeds tegen 7.00 zijn kon de verbinding niet op veel fotografische aandacht rekenen. Op 10 maart bracht de PB10 een vertraagde trein vanuit Bremerhafen naar Born die omwille van meerdere problemen helaas "verkeerd om" arriveerde in Born. Doordat Koopman met een vaste "ramp" werkt, dienen de auto's bij aanlevering altijd met de neus richting de loc op de wagens te staan. Zo kunnen de auto's door de losploeg vooruit van de wagens kunnen worden gereden. Om de fout te corrigeren vertrok de RTB V158 op 13 maart vanuit Rotterdam richting Born om de trein van daaruit in twee delen via Heerlen (kopmaken), Valkenburg en Maastricht (kopmaken) weer terug in Born aan te leveren. Door onderweg 2x van richting te veranderen wijzigt de oriëntatie van de trein wanneer deze terugkeert in Born. Hoewel de tractie én het weer niet bepaald om over naar huis te schrijven waren werd toch afgezakt richting Born om deze bijzondere ritten vast te leggen. Kort na vertrek uit Born zien we de RTB V158 de dorpskern van Limbricht passeren met de eerste sleep wagens op zijn weg richting Heerlen, waar de loc zou "omlopen" naar de andere zijde van de trein.

APRIL
Afbeelding
Na de reeks walsdraadtreinen tussen Almelo en Nederlands' noordelijkste haven werd het weer oorverdovend stil op de sporen ten noorden van Sauwerd, waarover na het wegvallen van de bediening van Noordgastransport geen gepland goederenverkeer meer plaatsvind. Heel opvallend was het dan ook dat DBC eind maart opeens één lege Res plaatste bij de opgeknapte laad-/losweg van Wagenborg. Nadat de wagen eerder al foutief in Delfzijl was bezorgd, was het de grote vraag wat er dan precies op de wagen geladen zou gaan worden. Op 3 april bracht de DBC 6417 een lege militaire trein naar de BUSS-terminal, waarna los richting Wagenborg gereden werd om het intussen beladen wagentje op te halen. Er bleken zogeheten "Awilog"-containers op de wagen te zijn geladen. Ongekende hectiek in de Eemshaven! Kenners weten dat er eerder van dit soort containers in het noorden te vinden waren. Zo werden er in de periode 2012-2015 wagens met Awilog-containers vanaf de vestiging in Delfzijl verzonden met zout richting Leuna (D). Naar verluid gaat het dit keer om het vervoer van afval in containers, waarbij de bestemming uw fotograaf tot op heden nog onbekend is. Kort na vertrek vanaf Wagenborg zien we het korte treintje passeren op zijn weg richting Onnen. De wagen zou echter pas een dag later mee kunnen reizen met de dagelijkse wagenladingverbinding vanuit Onnen, aangezien de aansluiting hierop op 3 april helaas niet kon worden gehaald.

MEI
Afbeelding
Op 3 mei bracht RTB voor het eerst een beladen zonnebloemolietrein naar Sea Tank Terminal in Gent. Waar RTB normaliter enkel de nieuwe vestiging van de firma aandoet aan het begin van bundel Darsen (biodieseltreinen), werd de trein vandaag aangeleverd langs het Middendok. Voor de bediening werd een beroep gedaan op de 266 041 (561-04). Nadat de eerste 6 wagens op het linkerspoor werden geplaatst, zien we de resterende wagens hier het rechterspoor op worden geduwd. De trein zou hier in ca. 24 uur gelost worden om aansluitend leeg retour richting Duitsland te gaan voor de volgende belading.

MEI BONUS
Afbeelding
Met de oplopende politieke spanningen in Europa was het in 2023 drukker dan ooit met militaire treinen in onder andere Nederland. Diverse laad-/lospunten in Nederland die al jaren geen trein meer hadden gezien, zien opeens weer regelmatig verkeer. Op 2 mei werd er zelfs een trein gelost langs de voormalige containerterminal in Leeuwarden. Hiervoor toog de gele 6461 tijdens de vroege morgen naar het verdere "cargoloze" Friesland om het eerste deel van de trein aan te leveren. Kort na aankomst werd er omgestoken over het emplacement om zo de terminal te kunnen bereiken. We zien hier de DBC 6461 tijdens het rangeren terugsteken richting het losspoor, waar de containers door zowel een hijskraan als heftruck zouden worden gelost. De containers zouden hun weg vervolgens per truck vervolgen.

JUNI
Afbeelding
Langs het Albertkanaal loopt sinds 1974 industrienlijn 207 die Herentals met Meerhout verbindt. De lijn is vooral bekend van de "BP-treinen" vanuit Geel, waarvoor Crossrail meerdere keren bij de lokale vestiging van BP te vinden is. Overigens zou dit vervoer volgens de geruchten stoppen per 01/01/2024! Minder bekend is de helaas nog slechts éénmaal per week voorziene bediening van Meerhout door Lineas. Enkel op dinsdag komt de voormalige staatsvervoerder richting de Kempen om de bedrijven "De Bonte" en "Exxon" te bedienen. Omdat er bij de eerstgenoemde firma enkel wordt beladen, is aanvoer voor dit bedrijf fotografisch gezien niet interessant, omdat deze uit lege platte wagens bestaat. Op 13 juni was er echter enkel aanvoer voor Exxon en werd de tractie ook nog eens door eenling 7815 geleverd. Kort na het oprijden van lijn 207 zien we de korte trein ter hoogte van Herentals passeren wanneer de lange tocht over de 22,5km lange stamlijn pas net begonnen is.

JULI
Afbeelding
Veel kleinschalige bedieningen in de Antwerpse (Oude) Haven staan onder grote druk en dreigen te komende jaren te verdwijnen. Één van deze bedieningen is die van de BNFW-terminal waar één keer per week de zogeheten "bananentrein" wordt beladen. Velen zullen de trein nog vers in hun geheugen hebben staan vanuit de periode dat de trein tijdelijk bij "Kloosterboer" in Vlissingen Sloehaven beladen werd. Nadat het Zeeuwse verhaal ten einde liep, keerde het vervoer terug naar bundel Kongo in de Antwerpse haven, waar vanuit de BNFW-terminal al jaren bananen werden getransporteerd. Op 18 juli was het de 7725 van Lineas die halverwege de middag een sleep van 8 wagens mocht gaan afhalen bij de herkenbare witte loods. Kort na de technische controle werd er vertrokken over de krakkemikkige kaaisporen van deze "kaai 220" om via een zaagbeweging op bundel Kongo terecht te komen. Achteraf gezien bleek dit de laatste bediening van deze terminal namens Lineas en loopt dit vervoer na enkele maanden van stilte nu via Railtraxx.

JULI BONUS
Afbeelding
Wat is nu een jaaroverzicht zonder plaatje uit Delfzijl? ;)
Op vrijdag 7 juli vond er een hele bijzondere bediening plaats in Delfzijl. Er werd een wagen met H-profielen geplaatst op de Handelskade in Delfzijl, beter bekend als "Wijnne en Barends". Een kade waar met uitzondering van enkele bedieningen in 2022, al meer dan 10 jaar geen spoorvervoer meer had plaatsgevonden. Op 8 juli werden opnieuw twee dergelijke wagens aangevoerd, maar deze hingen achterop de trein. Echter was er ook aanvoer voor N+P in de vorm van de welbekende Subcoal-containers, en dus zouden alle actieve spoorklanten bediend worden tijdens deze zonnige zaterdagronde. Hoewel van tevoren al vraagtekens werden gezet bij de mogelijkheden in het Delfzijlse-havengebied, gezien de zonnestand, bleek DBC tot overmaat van ramp ook nog eens 130 minuten te vroeg uit Onnen te vertrekken met de lange aanvoertrein, waardoor de stekken "goed voor de zon" op één hand te tellen bleken. De bedieningen Metaalpark en Wijnne en Barends waren hierdoor niet goed te fotograferen. Nogmaals het bewijs dat egaalgrijs weer eigenlijk beter is voor het fotograferen van een bedieningsronde.

AUGUSTUS
Afbeelding
In 2023 werd loc 2225 na jaren van stilstand weer opgeknapt en beproefd. Op 23 augustus kwam het voor het eerst tot daadwerkelijk inzet en werd de loc gezien voor aanvoertrein 62006 naar Lage Zwaluwe. Vanuit Antwerpen werd snel naar Oosterhout gereden waar inderdaad al snel de 2225 opdook met de 6438 in opzending en twee wagens voor De Graaf. Helaas bleek er vanuit Oosterhout geen afvoer te zijn en dus werd de hoop gevestigd op de aanvoertrein naar Moerdijk, bestaande uit vier gesloten wagens voor CCT. Tot groot geluk van de aanwezige fotografen werd de 6438 achtergelaten op de locsporen in Lage Zwaluwe, waardoor de 2225 in haar eentje haar kunsten voor het slagje Moerdijk mocht vertonen. We zien de 2225 kort na vertrek vanuit Lage Zwaluwe passeren met de korte trein. Op een rustig gangetje zou de oude dame haar weg richting emplacement Moerdijk vervolgen om de wagens daar over te dragen aan één van haar opvolgers: loc 6437.

SEPTEMBER
Afbeelding
In 2023 werd een tweetal aansluitingen in dienst genomen op sectie Lillo in het Antwerpse havengebied. Tot veel vervoer kwam het nog niet. Een ander bestaand vervoer is natuurlijk dat van suikertreinen naar Euroports. Dit is echter een seizoensvervoer dat zich normaliter enkel laat zien tussen eind september en eind december. Op 8 september bracht HSL echter al vroeg in het seizoen een beladen suikertrein naar bundel Lillo vanuit Wabern. Zoals ook vorig jaar neemt RSN de lastmile tussen bundel Lillo en de sporen van Euroports voor haar rekening. Ingezet worden gekochte en opgeknapte locomotieven uit de reeks 73. Op 8 september was het de 7358 die de eerste geloste suikertrein mocht afhalen bij Euroports. We zien de loc langs spoor "A" staan terwijl het treinpersoneel de trein schouwt en klaarmaakt voor de beweging richting de bundel van Lillo.

OKTOBER
Afbeelding
Met de toename van het graanvervoer per spoor worden sinds begin 2023 ook containers gebruikt voor dit vervoer. Dit begon met een wekelijkse containertrein vanuit Oekraïne naar Oss, waar de containers bij OOC Terminals worden gelost door ze simpelweg om te kiepen. Doordat OOC Terminals kampt met een capaciteitsprobleem door het zeer hoge aantal treinen dat men te verwerken krijgt, week de trein later in 2023 uit naar de Rotterdamse havens. De trein dook in week 40 op spoorkade "Pier 1" op. Deze kade van de firma Steinweg krijgt normaliter weinig wagens te verwerken en de komst van deze trein is dan ook een fikse opsteker voor raccordement Waalhaven Oost. Op 16 oktober volgde de tweede bloktrein die opnieuw aan Steinweg ter lossing werd aangeboden. Nadat de lossing in luttele uren werd voltooid kwam LTE tijdens de zonovergoten ochtend van 17 oktober weer naar de Waalhaven om de geloste trein met Epaht-containers uit te halen. Het bleek de laatste keer te zijn dat de trein op de Waalhaven behandeld werd. De treinen erna zouden op de gereactiveerde "Marcor" terminal op de Maasvlakte behandeld worden.

NOVEMBER
Afbeelding
Zoals in oktober al beschreven had OOC dit jaar te maken met een extreme groei qua transporten. Werkdagelijks wordt minstens 1, maar soms ook een tweetal bloktreinen behandeld op de beperkte infrastructuur die raccordement Elzenburg te bieden heeft. Een fraaie prestatie anno 2023! Om dit succes te beklinken werd in de zomer van 2023 een eigen licentie verstrekt aan OOC Terminals, wat de firma de kans geeft om het rangeren tussen station Oss en de terminal volledig naar eigen hand te zetten. Aan al het succes kleeft ook een keerzijde: namelijk de afhankelijkheid van (eigen) beschikbaar materieel. Begin november sloeg het noodlot toe en raakte de eigen loc (Deutz 303004) defect en moest in allerijl andere tractie worgen geregeld. Per werkdag doken er andere locs op, wat Oss weer even helemaal hot en happening maakte. Op 6 november kwam de 2454 van de gelijknamige Stichting 2454 Crew naar Oss om de dagelijkse bediening van OOC Terminals over te nemen. Na het lossen van een graantrein, bestaande uit Tam(n)s wagens, werd de volgende graantrein opgehaald vanaf het station van Oss. Deze trein bestond uit fonkelnieuwe zwarte Wascosa-graanwagens, die nog zonder logo's rondrijden. Naar verluid behoren de wagens tot expediteur "Rail4Ward", dat de wagens op een later moment nog zal bestickeren. Op de foto zien we de 2454 in een prachtig herfstachtige omgeving tijdens het opsplitsen van de tweede bloktrein die zou worden behandeld.

DECEMBER
In december werden ook geen noemenswaardige foto's gemaakt.

En daarmee is er weer een einde gekomen aan het jaarlijkse overzicht. Alvast de allerbeste wensen aan jullie allemaal voor 2024, en wie weet zien we elkaar weer langs het spoor in het nieuwe jaar! :-)

Re: Jaaroverzicht 2023 Wessel

Geplaatst: wo dec 27, 2023 2:37 pm
door Mattie
Prachtig overzicht Wessel, ik heb tot nu toe bij iedereen een favoriet kunnen aanwijzen, maar dat gaat hier echt niet lukken!

Re: Jaaroverzicht 2023 Wessel

Geplaatst: wo dec 27, 2023 2:38 pm
door Marcel
Mooi jaaroverzicht weer. Gelukkig zitten de klassiekers Delfzijl en Oss er netjes in.

Re: Jaaroverzicht 2023 Wessel

Geplaatst: wo dec 27, 2023 2:41 pm
door 1622
Leuk overzicht onder de 40 km/h!

Re: Jaaroverzicht 2023 Wessel

Geplaatst: wo dec 27, 2023 3:39 pm
door arnold
Veel mooie Dieselplaatjes.

Re: Jaaroverzicht 2023 Wessel

Geplaatst: wo dec 27, 2023 3:46 pm
door VinceCargo
Mooi overzicht Wessel! Mei is voor mij favoriet

Re: Jaaroverzicht 2023 Wessel

Geplaatst: wo dec 27, 2023 4:03 pm
door BjörnNielsen
Ondanks het vele slechter weer heb je toch wel veel lekkers kunnen klikken! Voor mij zijn de drie knallers uit het noorden de favorieten!

Re: Jaaroverzicht 2023 Wessel

Geplaatst: wo dec 27, 2023 4:24 pm
door ICEmaster
Lekkere reeks Wessel! Mei doet het het beste voor mij!

Re: Jaaroverzicht 2023 Wessel

Geplaatst: wo dec 27, 2023 4:50 pm
door wmbrands
Mooie, originele reeks! Mei en november zijn mijn favorieten.

Re: Jaaroverzicht 2023 Wessel

Geplaatst: wo dec 27, 2023 5:24 pm
door ClintW
Lekkere reeks Wessel! Als ik dan echt moet kiezen dan is augustus mijn favoriet!

Re: Jaaroverzicht 2023 Wessel

Geplaatst: wo dec 27, 2023 7:24 pm
door Jeroen
Mooi hoor dat je alle unieke bedieningen dit jaar hebt kunnen meepakken. ;) Die uit Oss springt er natuurlijk uit!

Re: Jaaroverzicht 2023 Wessel

Geplaatst: wo dec 27, 2023 8:32 pm
door Rubenr
Schitterend overzicht, ik ga voor Mei en Juni!

Re: Jaaroverzicht 2023 Wessel

Geplaatst: wo dec 27, 2023 8:59 pm
door ov_wijzer
Mooi serie, met voor mij als hoogtepunt Juni.

Re: Jaaroverzicht 2023 Wessel

Geplaatst: wo dec 27, 2023 9:05 pm
door dvc
Gaaf overzicht Wessel, de bonus van mei is mijn favoriet.

Re: Jaaroverzicht 2023 Wessel

Geplaatst: wo dec 27, 2023 9:53 pm
door RedmarStam
Weer een fraai overzicht, Wessel. Uiteraard kunnen foto's uit het noorden bij jou niet ontbreken! De platen uit Noord-Nederland en van de 2225 zijn daarom mijn favorieten! :D

Re: Jaaroverzicht 2023 Wessel

Geplaatst: wo dec 27, 2023 10:00 pm
door ZO6176
Een van mijn favoriete jaaroverzichten! Ik weet van het bestaan van het lijntje bij Herentals maar wist niet van dat vervoer af. Echt een hele geve mix. Kijk nu al uit naar jouw overzicht van 2024.

Re: Jaaroverzicht 2023 Wessel

Geplaatst: wo dec 27, 2023 10:40 pm
door stijn55
Augustus staat op 1, mooi!

Re: Jaaroverzicht 2023 Wessel

Geplaatst: wo dec 27, 2023 10:54 pm
door TSNL250
Weer een mooi dieseloverzicht! April is mijn favoriet!

Re: Jaaroverzicht 2023 Wessel

Geplaatst: do dec 28, 2023 1:37 am
door robehv
Mooi overzicht :) denk dat ik voor het eerst voor een niet zon plaat ga met het plaatje uit Oss.

Re: Jaaroverzicht 2023 Wessel

Geplaatst: do dec 28, 2023 6:36 am
door Saitzee
Mooie serie. November favoriet

Re: Jaaroverzicht 2023 Wessel

Geplaatst: do dec 28, 2023 1:26 pm
door NS1707
Zoals al verwacht een leuk overzicht vol bedieningsplaatjes! Voor mij de eerste meiplaat als favoriet!

Re: Jaaroverzicht 2023 Wessel

Geplaatst: do dec 28, 2023 4:03 pm
door derquinho
Zoals gebruikelijk weer een fraai overzicht! Mei en augustus springen er bij mij uit.

Re: Jaaroverzicht 2023 Wessel

Geplaatst: do dec 28, 2023 10:17 pm
door kay-cee
Erg mooi bedieningen overzicht Wessel! Zitten een aantal knallers tussen1

Re: Jaaroverzicht 2023 Wessel

Geplaatst: vr dec 29, 2023 10:22 am
door Rens
Juni is wat mij betreft de mooiste uit je reeks, hoogwaardig zoals we van je gewend zijn.

Re: Jaaroverzicht 2023 Wessel

Geplaatst: za dec 30, 2023 9:28 am
door de-treinfan
Mooi overzicht! Mijn favoriet is augustus.

Re: Jaaroverzicht 2023 Wessel

Geplaatst: za dec 30, 2023 10:20 am
door KvdLee
Mooie selectie Wessel! Lastig om een favoriet te kiezen, dus ik doe er twee: juli 1 en augustus :)

Re: Jaaroverzicht 2023 Wessel

Geplaatst: za dec 30, 2023 5:58 pm
door Kevinrail
Het is weer een heel fraai jaaroverzicht geworden Wessel met zoals bij jou te verwachten lekker veel bedieningsplaatjes. Het was lastig kiezen, maar de Bonus foto van Mei, Augustus en November zijn mijn favorieten!

Re: Jaaroverzicht 2023 Wessel

Geplaatst: za dec 30, 2023 6:07 pm
door RemcoG
Weer een heerlijke reeks, Wessel! Mei is fantastisch!!
Edit: groeten uit Zaltbommel ;)

Re: Jaaroverzicht 2023 Wessel

Geplaatst: za dec 30, 2023 9:57 pm
door TrainplazaNL
Lekker overzicht! Wat mij betreft is Mei de mooiste :)

Re: Jaaroverzicht 2023 Wessel

Geplaatst: zo dec 31, 2023 1:42 am
door ThijsvLoon
Schitterend overzicht! Mei en Augustus vind ik erg fraai!

Re: Jaaroverzicht 2023 Wessel

Geplaatst: ma jan 01, 2024 11:48 am
door David
Fantastisch overzicht!

Re: Jaaroverzicht 2023 Wessel

Geplaatst: ma jan 01, 2024 3:28 pm
door Cargo Frank
Mooie keuze, Wessel. Gelukkig veel bedieningen, dat blijft voer voor een kleine groep liefhebbers.

Re: Jaaroverzicht 2023 Wessel

Geplaatst: di jan 02, 2024 11:46 am
door Ruben01
Erg fraai en informatief(!) overzicht Wessel! Augustus is m'n favoriet.