Jaaroverzicht 2023 Walter (wmbrands)

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2023.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2023 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
wmbrands
Berichten: 395
Lid geworden op: zo mei 09, 2021 8:07 am

Jaaroverzicht 2023 Walter (wmbrands)

Bericht door wmbrands »

Helaas ben ik niet zo'n begenadigd fotograaf als anderen op dit forum en maak ik mijn foto's met mijn smartphone. Daarbij werkte het wisselvallige weer van 2023 niet echt mee. Ook heb ik geen echte fotoreizen gemaakt naar exotische bestemmingen. Wel leek het mij zelf leuk om een jaaroverzichtje te maken. Ik hoop dat jullie het ook leuk vinden :)

Treinenspotten is voor mij een mooie manier om even er op uit te gaan, op de fiets, de polders rond Woerden in. Of gewoon even rondhangen op het station alhier. Gelukkig is er rond Woerden toch genoeg leuks te spotten. Afgelopen jaar heb ik ook wat foto's gemaakt wat verder van huis, bij onze Oosterburen.

Januari

Het jaar begon voor mij op station Woerden waar ik de Rail Force One 1829 op de foto wist te zetten met een keteltrein in de richting van het Rotterdamse. Ondanks de schaduwen is het door de combinatie van grijze lok en grijze loopbrug toch nog een leuke plaat geworden.

Afbeelding

Februari

Door werkzaamheden aan de HSL reed de Intercity Brussel op vrijdag 3 februari via Gouda en Woerden. Traxxen 2804 en 2812 van de NMBS reden met een stam ICRm-rijtuigen in de richting van Amsterdam waarbij de laatste lok achterop meereed.

Afbeelding

Maart

Voor deze maand heb ik gekozen voor een karakteristiek plaatje van Woerden. Sprinters van het type SLT staan te wachten aan de perronsporen terwijl de Intercity richting Gouda over de middensporen voorbij dendert.

Afbeelding

April

Tijd voor wat anders! Een dagje naar de Valkenburgse Meer om daar een kijkje te nemen bij de Stoomtrein Katwijk Leiden. Loc 8 staat met een setje rijtuigen te wachten bij de halte Wassenaarse Watering voor het rondje om het meer wordt afgemaakt. Een leuk dagje uit met mijn zoontje.

Afbeelding

Mei

Zoals gezegd stap ik vaak even op de fiets om de polder in te gaan. Op zondag 28 mei was er aan het begin van de avond net een sein- en/of wisselstoring waardoor de treinen via het linkerspoor reden tussen Woerden en Gouda Goverwelle. Op het moment dat ik er stond te kijken was het zelfs zo dat er in beide richtingen via linkerspoor werd gereden, waarschijnlijk omdat dat zo uitkwam met de plek waar de treinen op dat moment stonden. Hoe dan ook: de TCS 102001 met de Dinnertrain reed hier via het linkerspoor van Woerden in de richting van Gouda, in de buurt van Papekop, net voor de overloopwissels bij Oudewater.

Afbeelding

Juni

Op maandagmiddag 5 juni besloot ik weer de polder in te fietsen, maar dan in een iets andere richting. Tussen Utrecht en Leiden werden namelijk bij uitzondering Flirt's ingezet als Sprintercity. Tussen Woerden en Bodegraven, ter hoogte van fort Wierickerschans, kon ik deze op de foto zetten in een mooi zonnetje. De schaapjes langs het spoor leken niet echt onder de indruk.

Afbeelding

Juli

Het werd zomer. Misschien geen zomer om over naar huis te schrijven, maar wel een zomer met een paar bijzondere treinen die langs Woerden reden. Op 12 juli was het de beurt aan de European Sleeper. Twee dagen eerder kon ik deze al spotten op het station van Woerden. Twee dagen later kreeg ik nog een kans en ben ik naar Papekop gefietst. Hier rijdt de trein door de polder getrokken door een niet al te opvallende Traxx 186 457.

Afbeelding

Augustus

In augustus was ik op vakantie, in Noord-Duitsland. Het vakantiepark lag in Sierksdorf aan de Oostzee. Wat bleek, de Vogelfluglinie liep vlak langs het park. het enkelsporige diesellijntje waar tot voor kort de internationale treinen van Hamburg naar Kopenhagen reden. Deze treinen rijden nu via een omweg waardoor ze niet meer op de veerboot hoeven, en komen daardoor niet meer langs Sierksdorf. Wat overgebleven is is een lokaalspoortje met één keer per uur de RB85 gereden met een LINT. Maarrr... na een paar dagen kwam ik er achter dat er ook nog enkele slagen met een BR218 en dubbeldeksrijtuigen worden gereden. Zonder twijfel toog ik naar het stationnetje om deze combinatie op de foto te zetten.

Behalve foto's heb ik ook een video met geluid gemaakt. Heeft toch wel wat zo'n "klassieke" dieselsound.

Afbeelding

September

Helaas, we moesten weer naar huis en aan het werk. Gelukkig kwam op zaterdag 9 september nog wel een setje Rheingold rijtuigen door Woerden, getrokken door de KombiRail 193 106. Achterop reed ook nog de 193 128 mee. Het was zowaar een zonnige dag, wat helaas ook zijn weerslag had op de foto.

Afbeelding

Oktober

Begin oktober waren we jaarlijkse stoomtreindagen bij de SSN. Met mijn zoontje, en een vriendje van hem, ben ik natuurlijk even wezen kijken hoe deze machtige machines tussen Gouda en Rotterdam pendelden. Maar voor de maandfoto kies ik toch voor iets anders. In de herfstvakantie werden namelijk ook de wachtsporen bij Oudewater verwijderd. Deze foto maakte ik op zondag 22 oktober en hier is duidelijk te zien waar de wachtsporen ooit lagen. Met het verwijderen van deze wissels en sporen is toch een soort fenomeen ten einde gekomen, een set inhaalsporen in 'the middle of nowhere'.

Afbeelding

November

De maand november stond toch wel in het teken van het afscheid van de NS 1700-en. Daar heb ik al heel wat foto's van voorbij zie komen, met name van de officiële afscheidsrit op 19 november door een groot deel van Nederland. Zelf was ik op woensdag 15 november een dagje vrij. Ik ben in de auto gestapt en naar Bad Bentheim gereden om daar nog één van de laatste lokwissels mee te maken. Ondanks dat het enorm z**kweer was, heb ik toch wat leuke foto's voor later weten te maken. Dit vind ik zelf de leukste. De rangeerder is bezig met het loskoppelen van de 1765 van de 143 naar Berlijn, en hangt net wat kabels bovenaan de cabine. Ik vermoed dat dit alvast voor de terugweg is, als deze cabine aan de trein naar Amsterdam wordt gekoppeld.

Afbeelding

December

Daarmee zijn we alweer in december aanbeland. Een maand die voor mij persoonlijk wat minder was, maar die op het spoor rond Woerden wel leuke afwijkingen bracht. Flirt's tussen Utrecht en Den Haag, een verdwaalde ICNG... Uiteindelijk heb ik toch maar gekozen voor een keteltrein met een 1800 van Rail Force One. Want daarmee is het cirkeltje weer maar rond. RFO 1830 komt op zondag 17 december met een setje ketelwagens door Papekop in de richting van Gouda.

Afbeelding

Hopelijk heb ik jullie plezier gedaan met dit overzichtje. Ik vond het in ieder geval leuk om zo op 2023 terug te blikken, en wens iedereen hier een goed en gezond 2024!
Tobian
Berichten: 20
Lid geworden op: za mei 22, 2021 5:24 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Walter (wmbrands)

Bericht door Tobian »

Mooi jaaroverzicht!
wmbrands
Berichten: 395
Lid geworden op: zo mei 09, 2021 8:07 am

Re: Jaaroverzicht 2023 Walter (wmbrands)

Bericht door wmbrands »

Dankjewel Tobian!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Walter (wmbrands)

Bericht door RemcoG »

Leuk overzicht Walter!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
spurt2244
Berichten: 369
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Walter (wmbrands)

Bericht door spurt2244 »

Juni en augustus zijn mijn favoriet uit dit overzicht.
Plaats reactie