Jaaroverzicht 2023 Jonne

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2023.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2023 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
JonneL
Berichten: 12
Lid geworden op: vr dec 23, 2022 4:18 pm

Jaaroverzicht 2023 Jonne

Bericht door JonneL »

Ik kan nu wel gaan schrijven over hoe 2023 is gegaan, maar ik denk dat we allemaal heel goed weten wat voor een jaar dit was... Ondanks het slechte weer ben ik dit jaar wel voor het eerst 2x echt op "treinvakantie" geweest, waardoor de zomer voor mij aardig goed gevuld zat. De zomer voelt voor mij nog als de dag van gisteren, helaas zitten we nu aan het einde van december, met donker licht en veel regen.. Maar daarom wel tijd voor het jaaroverzicht, en voordat de reeks begint wil ik bij deze nog iedereen fijne dagen en een gelukkig 2024 wensen, laten we daar weer een knallend jaar van maken! ;)

Januari
Afbeelding
Op 6 januari kon de kerstvakantie goed beëindigd worden. De nacht daarvoor was ik gelukkig tot laat wakker (heeft soms ook wel weer z'n voordelen) en kreeg ik de melding door dat er een ICRmh overbrenging zou zijn naar Arnhem Goederen met voorspan van Strukton. Dit kon ik niet laten gaan dus werd snel de wekker gezet om dit transport vast te kunnen leggen. Als een van de weinige zonfoto's in januari passeert om 11:02 de SR 1740 met 2 ICRmh stammen de aanwezige fotografen onderweg naar Arnhem Goederen.

Februari
Afbeelding
In 2023 werd na een lange tijd de laatste SNG geleverd aan de NS. Meestal ging deze per schip en vrachtwagen, maar een enkele keer bestond het geluk dat het via het spoor mocht gaan. Dit was 6 februari, toen de 3049 en 3046 via het spoor naar de Zaanstraat gingen.

Maart
AfbeeldingSneeuw in Nederland /// TCS 101004 + TCS Wrmz en EE Bvcmz /// Teuge
Begin maart had het gesneeuwd in Nederland. Sneeuw geeft uiteraard weer de kans om mooie treinfoto's te maken, dus hier moest gebruik van gemaakt worden. Nietsvermoedend werd rond een uur of 7 naar Teuge gefietst, met als doel de Intercity Berlijn af te wachten, gezien de 1700 locomotieven zouden verdwijnen. Eenmaal aangekomen op de plek werden we verrast door een melding uit Hoevelaken, dat TCS 2 rijtuigen overbracht naar de Duitse grens. Het transport, bestaande uit de TCS Wrmz en EE Bvcmz passeerde om 8:42 de 4 aanwezige fotografen onderweg naar Bad Bentheim.

April
Afbeelding
Sinds 1 oktober is de naam Thalys uit het straatbeeld verdwenen, sinds die datum is het overgegaan naar Eurostar. Ook op 23 april werd de Thalys omgeleid via Breukelen en Gouda, dus besloot ik naar Gieltjesdorp en Moordrecht te gaan om nog enkele foto's te maken van de treinstellen onder de merknaam Thalys. De PBA 4533 kon om 11:10 in Gieltjesdorp gefotografeerd worden onderweg naar Paris Gare du Nord.

Mei
AfbeeldingEisebunnsbreck /// CFL 2010 + 2011 /// Luxembourg
Aan het einde van de meivakantie werd samen met moeders een kleine trip gemaakt richting Luxemburg. We waren beide nog nooit in het land geweest, het doel lag dus ook niet alleen maar op treinen. Toch wilde ik graag naar deze stek, gezien hij vrij iconisch is en er nog wel eens een 2000 gefotografeerd kon worden, welke met de komst van de Coradia Stream treinstellen uit dienst zouden moeten gaan. Op dit moment rijdt het nog steeds rond, omdat de Coradias nog niet in dienst zijn..

Juni
Afbeelding
Op 24 juni organiseerde de Museumseisenbahn Ammerland-Barßel-Saterland een Sonderzug over de oude spoorlijn tussen Leer en Weener. De trein reed met liefhebbers en bezoekers naar het terrein van de Friesenbrücke, waar nu flink aan gewerkt wordt om er weer treinen overheen te kunnen laten rijden. Laten we hopen dat het snel af is, het is ondertussen al bijna 10 jaar...

Juli
AfbeeldingFranse Nez-Cassé /// BB 22343 /// Hautmont
Eerder had ik het al over dat in 2023 ik voor het eerst een volle treinvakantie had gemaakt. Dit was eind juli voor het eerst, toen had ik met 3 vrienden het plan om naar Noord Frankrijk te gaan om enkele Nez-Cassé locomotieven (zelfde familie als de NS 16-17-1800) bij de SNCF te fotograferen. Tijdens de trip zagen we totaal 5 verschillende locomotieven, allen voor de trein tussen Maubeuge en Parijs. Ieder troffen we eenmaal aan in de zon, dus wat mij betreft is het doel zeker geslaagd.

Augustus
AfbeeldingSovjetlocs in Oost-Duitsland /// DBC 233 314 /// Baalberge
Nadat ik met mijn ouders naar Noorwegen ben geweest op vakantie werd vrij snel daarna de volgende treinvakantie gehouden. Per auto werd afgereisd richting regio Staßfurt, waar wij een appartementje gehuurd hadden. Hoofddoel in deze regio waren de Ludmillas, hiervan werden er meerdere gefotografeerd uit reeks 232, 233, 234 en 241. 1 van de vaste treinen was de 60350 van Baalberge naar Wismar, deze kon bij het uitrijden in Baalberge heerlijk in het zonnetje vastgelegd worden.

September
Afbeelding
Zoals in februari al vermeld en natuurlijk algemene basiskennis in de hobby, hebben de 1700en 9 december dit jaar hun laatste reizigersritten gereden bij NS(I). Meermaals werd hier dan ook een dag voor uitgetrokken, ik woon in de buurt en zo werden in 2023 rond de 100 foto's gemaakt van de locomotieven voor de IC Berlijn. Eind augustus/begin september is het altijd een mooi moment om richting Assel te fietsen, want dan is de heide in bloei. Op de tweede positie is het bordbistro rijtuig zichtbaar, de laatste zijn enkele dagen geleden uit de stammen gehaald en vervangen door een kleiner hok in een van de andere rijtuigen.

Oktober
Afbeelding
Ook bij privaten is de dienstregeling veranderd, zo zijn de Valleilijn en de spoorlijn Zutphen Oldenzaal van vervoerder gewisseld. Op de Valleilijn eindigde de dienst voor Connexxion, Keolis nam hier het stokje over. De merknaam RRReis wordt nu op de RS34 gevoerd, en zullen medio 2024 gereviseerd worden naar de nieuwe huisstijl. Reden genoeg om nog een aantal foto's te maken van de unieke Protos treinstellen in het blauw. Nadat de 904 in Harselaar werd vastgelegd werd inspiratieloos met de Valleilijn op en neer gereisd. Terug bij Barneveld Zuid wilde ik graag nog 1 fotopunt proberen met het hoogstatief, het was eerst nog twijfelen vanwege de weersomstandigheden maar het leek net goed te gaan met de zon. Dit klopte inderdaad, want treinstel 5035 kwam mooi in het zonnetje Barneveld Zuid binnenrijden. Even later stonden we te schuilen voor de harde regen, maar het was het zeker waard.

November
Afbeelding
Eind oktober werd bij de ZLSM weer een evenement georganiseerd. Onder andere de Stichting 2454CREW was hier te gast, en wat heen gaat, moet ook weer terug. De 1251 gaf de tractie voor het museumtransport, in Echt werd dit voor de eerste keer op de foto gezet onderweg naar Amersfoort, en voor de 2454 bestemming Oss, welke daar nog enkele treinen mocht bedienen naar Elzenburg.

December
AfbeeldingSHD voor locomotiefoverbrenging /// SHD 2205 + CTO + Plan E
Last but not least, in december had het eerste weekend voor mij een goed begin. Op zaterdag konden mooi een aantal zonfotos van de klassieke motorstellen gemaakt worden, terwijl op zondag nog met de kleine sneeuwrestjes die nog in Nederland lag SHD gefotografeerd kon worden onderweg naar Beekbergen om een stoomlocomotief over te brengen. Ver kwam dat niet, na een defect eindigde de reis in Nijmegen. Het transport zelf heb ik niet weten te vast leggen, maar voor mij is de aanvoer van de rijtuigen in de sneeuw al interessant genoeg.

Dit was hem weer, op naar 2024!
Jona Brans
Berichten: 1633
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jonne

Bericht door Jona Brans »

Mooi overzicht met veel afwisseling Jonne! Mijn favorieten zijn maart en september
ClintW
Berichten: 93
Lid geworden op: zo sep 13, 2020 12:01 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jonne

Bericht door ClintW »

Mooi overzicht Jonne! Favorieten zijn juli en augustus!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jonne

Bericht door VinceCargo »

Stuk voor stuk fraaie plaatjes!
September en oktober zijn favoriet
Geen handvol, maar een land vol
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jonne

Bericht door Rubenr »

Gaaf en divers overzicht, ik ga voor Februari en Juli!
DDZ7504
Berichten: 3885
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jonne

Bericht door DDZ7504 »

Leuke plaatjes! Ik kan niet kiezen tussen januari, februari en maart.
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2023 Jonne

Bericht door wessele »

Mooi Jonne, februari is favoriet!
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jonne

Bericht door NS1707 »

Mooi overzicht, Jonne! Alle overbrengingsplaatjes die je hebt gemaakt zijn bij mij favoriet!
Mattie
Berichten: 610
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jonne

Bericht door Mattie »

Prachtig jaaroverzicht Jonne, juli is mijn favoriet!
de-treinfan
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jun 22, 2020 10:25 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jonne

Bericht door de-treinfan »

Leuk overzicht Jonne! Mijn favoriet is februari.
Staaijeren
Berichten: 266
Lid geworden op: di mei 03, 2016 6:41 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jonne

Bericht door Staaijeren »

Leuk en mooi overzicht Jonne!
Foto's op Flickr
wmbrands
Berichten: 395
Lid geworden op: zo mei 09, 2021 8:07 am

Re: Jaaroverzicht 2023 Jonne

Bericht door wmbrands »

Leuke foto's! Oktober is mijn favoriet. Wel passend voor 2023...
dvc
Berichten: 488
Lid geworden op: wo nov 27, 2013 6:51 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jonne

Bericht door dvc »

Tof overzicht, augustus is mijn favoriet.
Gebruikersavatar
RedmarStam
Berichten: 149
Lid geworden op: vr dec 28, 2018 5:01 pm
Locatie: Veendam

Re: Jaaroverzicht 2023 Jonne

Bericht door RedmarStam »

Leuke serie, Jonne! Augustus is mijn favoriet! :D
Flickr: --> Klik <--
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jonne

Bericht door BjörnNielsen »

Mooi overzicht! Januari vind ik erg fraai
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Re: Jaaroverzicht 2023 Jonne

Bericht door stijn55 »

Mooi divers en zorgvuldig uitgekozen overzicht.
spurt2244
Berichten: 369
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jonne

Bericht door spurt2244 »

Mooi overzicht geworden Jonne! Favoriet van mij zijn Mei, augustus en oktober.
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jonne

Bericht door RemcoG »

Jeetje Jonne, wát een overzicht! Schitterend!! Januari, februari en augustus; stuk voor stuk topplaten!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Plaats reactie