Jaaroverzicht 2023 Mathijs

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2023.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2023 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Mattie
Berichten: 610
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Jaaroverzicht 2023 Mathijs

Bericht door Mattie »

Twintig-Drieëntwintig, 365 dagen vol schijtweer...
Zo lijkt het in ons kortetermijngeheugen, maar met ruim 1900 zonuren was het geen slecht jaar. Ik mag wel zeggen dat ik dit jaar geluk heb gehad qua weer, met veel zon op de momenten dat dat kon, maar ook voldoende bewolking om lekker foute bedieningen af te strepen! Ik werd dit jaar "volwassen" en kon dus ook eindelijk zelfstandig gebruik gaan maken van het rijbewijs wat ik in 2022 al behaalde. Ik bezocht naast Nederland ook België, Frankrijk, Luxemburg en Duitsland, niet zo gek ver weg, maar voldoende leuke dingen ontdekt! Een jaar omzetten in twaalf foto's is bijna onmogelijk met de hoeveelheid foto's die ik maak, maar het is me (denk ik) gelukt om twaalf foto's uit te zoeken, één per maand. Een afweging van kwaliteit, bijzonderheid, weer, originaliteit, diversiteit en wat ik zelf gewoon leuk vind!

Dank aan alle medehobbyisten waarmee ik bijzondere momenten kon delen, waarmee ik samen op stap ging, waarmee ik blijdschap en boosheid kon delen. Dank aan iedereen die in grote of kleine kring info kon delen, een belangrijk bestanddeel van een succesvolle foto. En natuurlijk bedankt voor de mensen die even meedachten bij het wegstrepen van foto's om uiteindelijk op de twaalf foto's uit te komen die je nu gaat zien.

Veel kijkplezier en oh, er komt een ludmilla aan!

Januari
Meestal doe ik in januari niet zo gek veel, maar dit jaar was de eerste maand een goede start, in de tweede week konden een paar leuke treinen in het winterzonnetje afgestreept worden. Op de 20ste viel er echter weer een dik pak sneeuw (lokaal 10 cm), doordat de sneeuw pas in de loop van ochtend was gevallen had het treinverkeer hier weinig last van en zo kon ik dus wat leuke sneeuwplaatjes maken rondom huis.

Afbeelding
Op 28 januari stond echter ook iets kouds gepland, al een klein halfjaar eerder was mijn oog gevallen op een Sonderzug naar Winterberg, getrokken door een V200 van MEH, ik had dan ook direct een overnachting "geboekt" dicht bij de grens. Met de eerste trein van de dag vertrokken we uit Gronau en niet veel later stonden we met onze voetjes in de sneeuw in Wulmeringhausen. Om 11:26 rijden de MEH V200 033 en 212 079 met hun Umbauwagens langs de 15 fotografen (ondanks de drukte kon iedereen de gewenste positie innemen!) langs het riviertje de Neger, tegen de stroomrichting van het smeltwater in.

Februari
In de maand februari kon ik wat leuke bedieningen afstrepen en had ik tevens een superdag in Hulten met wat klappers in de zon! Omdat het deze dagen vroeg donker is kon ik ook nog wat nachtfoto's maken vanaf het statief.

Afbeelding
De bovenstaande nachtfoto stond al langere tijd op de creatieve-ideeënlijst, deze was dan ook niet eenvoudig te maken. Ten eerste moest de linker trein uit zeven bakken bestaan om op de juiste plek te stoppen. Ten tweede is deze foto zoals de locals weten gemaakt door een van de vele minuscule gaatjes in de loopbrug aan de westzijde van Amersfoort, het idee was dan ook om de twee treinen in een rond metalen kader te plaatsen, maar dat gaf niet het gewenste resultaat. Met iets meer zoom en de camera tegen het staalwerk aan werd de invloed van de rand van het gat verwaarloosbaar. Ook is de trilling op deze brug een uitdaging, om 18:54 liep er niemand over de brug en kon ik vanaf m'n telefoon afklikken (timer 2 sec gaf nog teveel trilling) met een in mijn ogen toch wel verrassend resultaat. ICMm’s 4050 en 4221 staan als IC 564 naar Rotterdam op spoor 6 te Amersfoort de vertrektijd af te wachten, op spoor 5 staat de 4032 die zo’n tien minuten later als 1567 naar Amsterdam Centraal zou rijden.

Maart
In maart was het veelal slecht weer, dikke bewolking met amper licht maar ook vele "zonnetje-wolkje"-dagen. Diverse DB- en Struktontreinen konden vastgelegd worden, evenals de eerste grote rit van Crew C9002 "Jaap".

AfbeeldingOp 1 maart was het nog echt februariweer, strakblauw en steenkoud! Deze dag ging ik naar Delden om de o-zo-bekende bediening van KLK Kolb af te strepen, deze tijd van het jaar is in mijn ogen ideaal qua zonstanden. om 12:41 trekt Bedankt-loc 6413 met drie ketelwagens UN 1040 naar Bad Bentheim, de trein rijdt hier net het bos uit en zal zo bij het wissel aan de hoofdlijn uitkomen, daar moesten eerst nog twee Linten voorgelaten worden.

April
Al jaren ben ik gek op Duitsland als treinenland, maar in april ben ik begonnen om ook België een beetje te verkennen. Ook dichter bij huis was er genoeg te beleven deze maand, bijvoorbeeld op de Ponlijn. 22 april werd een verjaardagstripje naar Köln ondernomen en op 27 april kon de NVBS-Koningsdagrit op diverse plekken vereeuwigd worden.

Afbeelding
De foto van deze maand komt toch weer uit Duitsland, al werd deze gemaakt in een Frankrijktrip. Op de 30 april werd onderweg naar Frankrijk een (slaap)stop gemaakt in het Saartal. Het doel was uiteraard de 151'ers tussen Völklingen en Dillingen met vloeibaar staal, helaas reden deze treinen niet/amper door werkzaamheden aan de installatie. Op het Saarstahl-terrein in Völklingen was gelukkig wel voldoende activiteit, ook op zondagochtend. Gravita 261 306 rangeert om 9:41 met een enkele rongenwagen naast de camperplaats, op de achtergrond is een grote gastank te zien, vandaag de dag buiten gebruik.

Mei
De eerste dagen van mei stonden in het teken van de campertrip door Frankrijk, een foutje in de planning was daarbij feestdag 1 mei, dat gaat mij nooit meer gebeuren! De rest van de maand werd er vooral oud materieel geklikt, zowel op museumlijnen als in de commerciële dienst. Qua weer was het een topmaand!

Afbeelding
De klapper van deze maand kwam uit Frankrijk, in diverse streken werden we getrakteerd op veel, heel veel, koolzaadvelden, ook langs de baan! De focus lag uiteraard op de in Frankrijk gebouwde Nez Cassé's, ook in het land van origine staan veel diensten op het punt van verdwijnen, de diensten op de PO-spoorlijn zijn daar onderdeel van. In de spits vind er vaak een optocht plaats van Corail-treinen getrokken door neusjes en Sybic's. Loc 7230 “En Voyage” was op 3 mei met TER 60517 onderweg van Paris-Austerlitz naar Orléans en reed om 18:11 over het bijzondere driesporige baanvak tussen Étampes en Monnerville, het is ook een van de weinige treinen die daadwerkelijk stopt in het stationnetje van Monnerville.

Juni
In juni was het ook prachtig weer, het waren voornamelijk reizigerstreinen die deze maand op de SD-kaart terecht kwamen. Vooral de IC-Berlijn, Dinnertrain, Koninklijke Trein en ICNG waren booming deze maand. Ook de 9002 kwam weer langs en de eerste ICE3Neo kwam voor mijn camera langsrijden.

Afbeelding
De enige cargodag deze maand was 19 juni, meteen een topdag. In een heerlijk zonnetje heb ik op de gok een paar uur langs de havenspoorlijn gezeten tussen Pernis en Waalhaven. Rond 16 uur kwam de klapper van de dag (en maand) langs, RRF 653-01 trekt een sleep lege kolenwagens vanuit Gladbeck West naar Maasvlakte West, deze loc is ondertussen ontstickerd.

Juli
Juli was voor mij een volle maand op hobbygebied, ik bezocht alle landen waar ik dit jaar ben geweest. In eigen land waren de bedieningen in de Botlek weer eens aan de beurt, bij de Zuiderburen bezocht ik de regio's Antwerpen en Luik. In Frankrijk kon ik de aparte rangeerlocs van staalgigant Arcelormittal fotograferen en in Luxemburg was eigenlijk elke trein een doel. Verder waren de industrie van Oberhausen en Neuss reden voor dagtripjes en kon ik een zonplaat van de Nightjet in Elst afstrepen, echt lekker weer was het deze maand het overigens niet.

Afbeelding
De foto van deze maand komt uit het midden van Duitsland en is wéér op de laatste dag van de maand gemaakt. Fototechnisch geen topstuk, maar wel een knaller van een trein! De HTB rijdt tussen Eisenach en Bad Salzungen dagelijks UC-treinen iov DBC, deze worden steevast getrokken door 1 of 2 V100's in DR-kleurstelling, daar moest ik heen! Om 9:59 rijden de 202 459 en 202 726 met twee houtwagens en elf Eanos'n door Oberrohn met de retourtrein naar Eisenach. Een aardverschuiving zorgde er begin dit jaar voor dat deze spoorlijn even buiten dienst was, later werd goederenverkeer mogelijk met een TSB van 5 km/h, tegenwoordig rijden alle treinen weer, al is er nog wel een stukje met vaste snelheidsbeperking van 10 km/h.

Augustus
Augustus stond in het teken van twee grote Duitslandtrips, de eerste stond in het teken van V100's (zie juli) en de Rechter Rheinstrecke, trip 2 was vooral gericht op 232's. Ik ondernam ook nog wat dagtripjes waarvan sommige beter lukten dan anderen. In het Salzlandkreis hadden we op trip 2 echt geluk met het weer, per auto werd het gebied verkend en konden zowel de grote Russische diesels als de kleinste smalspoorlocsjes op de SD-kaart gebrand worden. Ook langs de hoofdbaan rond Halle was genoeg te beleven, helaas liet de auto ons op de laatste dag in de steek en moesten we zelfs per trein terug naar Nederland.

Afbeelding
Dat de foto van deze maand een Ludmilla moest zijn was direct duidelijk, echter was het nog een moeilijke keus tussen eigenlijk drie klappers. Terwijl we eigenlijk op een DM Vectron stonden te wachten kwam van achteren een Ludmilla aangereden met Eanos'en, ik herkende de wagens direct: dit moest de cokestrein naar Staßfurt (onze verblijfplaats) zijn. We reden dan ook direct terug naar Staßfurt, al was een succesvolle plaat nog onzeker, de trein moest geduwd naar de sodafabriek gaan en ondanks dat het openbrak waren er nog genoeg vervelende wolken te vinden. Om 11:19 vallen alle puzzelstukjes op hun plaats en konden we een geslaagde plaat van de SEL/SKL 234 242 maken op de brug in de stad, we reden daarna direct door naar de andere kant van het industrieterrein, de zwarte CTL-Eanos'n werden namelijk door het bedrijf geduwd naar het omloopspoor aan de verlaten lijn naar Lust. Bij de overweg Athensleberweg deed zich echter een bijzondere situatie voor waar zowel de fotografen als rangeerders achteraf nog hard om kunnen lachen. Een Roemeense chauffeur moest na het negeren van een omleiding draaien en reed zich hierbij vast onder de spoorboom, na het passeren van de trein kon hij zijn manoevre afmaken.

September
In het eerste weekend van september vond traditiegetrouw het evenement Terug naar Toen plaats, hier ben ik niet geweest maar op dezelfde dag kon ik wel beide RRF 4400's in de zon klikken. Het weekend erna gebeurde er ineens heel veel gekke dingen in spoors-Nederland: De Karel en Rheingold reden door de haven, NMBS I11 kwam in Baarn en twee HLE 27'ers reden naar Roosendaal. Weer een weekend later vonden op 15 en 16 september de Raildagen plaats, ik bezocht Alstom in de Waalhaven en RailPro in Crailoo, fotograferen was hier uiteraard niet het hoofddoel maar er konden wel wat leuke plaatjes gemaakt worden. Verder kwamen er vooral Vectrons langsrijden.

Afbeelding
Op 10 september reed KRE met de Rheingold naar de Maasvlakte, maar ook de SSN had een speciale rit op het programma staan. De 23 023 bracht reizigers naar Duitsland onder de titel "Bergbau-Express". Vanaf Venlo reed Centralbahn de trein, vanwege een defecte 110 werd echter de fraai DB Gebrauchtzug 111 174 ingezet, een verrassing waar we pas achter kwamen toen de losse loc Venlo binnen kwam rijden. Om 10:52 vertrok de fraaie blauw/beige 111 174 met de zes van oorsprong Duitse SSN-rijtuigen uit Venlo richting Bochum.

Oktober
In oktober heb ik maar weinig gefotografeerd, het regende veel (en dat is eigenlijk nog steeds zo) en was vaak te donker voor fatsoenlijke foto's. ik bezocht een aantal werkzaamheden waar leuke locs ingezet werden en ging in het laatste weekend naar ZLSM Stoomtreindagen.

Afbeelding
Op 25 oktober fotografeerde ik een reguliere goederentrein, iets wat deze maand echt een uitzondering was. RFO Hippel 692 trekt zeven ketelwagens van NWB naar het goederenemplacement Amsterdam Westhaven, de wagens waren onderdeel van een Ecco-bloktreinen. De regen en grauwe lucht zijn prima voor een trein onder het A5-viaduct.

November
November was nog grijzer dan oktober maar over het algemeen wel iets lichter, er werden vooral RFO-treinen geklikt rondom huis, daarnaast was er nog een leuke Plan U-rit naar Oosterhout.

Afbeelding
Op 28 oktober was het dan toch ineens goed weer, een groot zongat in combinatie met wat leuke treinen was genoeg reden om naar Terschuur te rijden. Om 14:13 passeert de 1829 van RFO met containertrein 45774 uit Magdeburg de twee fotografen langs de Dronkelaarseweg.

December
Ook in december was het weer maar niks, echte donkere dagen voor kerst. Er waren echter twee dagen met veel zon, op 2 december was ik in België voor het klassieke materieel naar Spa en op 17 december bezocht ik onder andere de stoomtreinen die tussen Arnhem en Nijmegen reden. Verder heb ik best wat plaatjes kunnen maken in december, al beperkt het zich tot langzaam verkeer ivm het licht. Twee ICMm's kwamen op de Oosterspoorbaan voor de lens, RFO reed met leuke wagentjes van RailReLease en in Stolberg kon ik een trafotrein vastleggen.

Afbeelding
Op 17 december was het plan dus om stoomtreinen te fotograferen rondom Elst, maar de dag ervoor kwam een tip binnen die wat meer prioriteit had, er zou namelijk een interessante overbrenging zijn van Amersfoort naar Roosendaal. Om 13:25 komt de mP 3029 met een verblijfswagen, een postwagon en de recent door Railexperts aangeschafte 1766 door Groenekan.

Zo, dat was hem dan, de camera ligt nog voor het grijpen dus wellicht zit er nog een plaatje in, maar jaaroverzicht-waardig zal het vast niet zijn. In mijn jaaroverzicht vallen mij echter twee dingen: Geen enkele foto uit de Eempolder, ik vind het haast beschamend, ik heb voldoende gefotografeerd in "mijn achtertuin", maar de platen hebben het jaaroverzicht dit jaar niet gehaald. Ook valt me op dat de zonfoto's bijna allemaal een blauwe lucht hebben, weinig imposante wolkenluchten. Die luchten zijn er genoeg geweest dit jaar, maar het geluk lag daarbij niet altijd aan mijn zijde, jullie zien immers alleen de gelukte foto's en voor veel succesvolle foto's zijn natuurlijk ook veel missers nodig.
Sometimes, You Gotta Take An L So You Can Get A W

Ik wens iedereen een fijn kerstfeest en een gelukkig nieuwjaar, wees voorzichtig want zonder wijsvinger wordt het toch lastig fotograferen!
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Re: Jaaroverzicht 2023 Mathijs

Bericht door stijn55 »

Leuk overzicht! December is favoriet.
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Mathijs

Bericht door Rubenr »

Prachtig serie en leuke verhalen, ik ga voor Januari en Juli!
arnold
Berichten: 14631
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Mathijs

Bericht door arnold »

Leuk overzicht toch.
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Mathijs

Bericht door VinceCargo »

Heel veel variatie, wat het een leuk overzicht maakt.
November voor mij favoriet, ik stond een paar kilometer verderop..
Geen handvol, maar een land vol
ClintW
Berichten: 93
Lid geworden op: zo sep 13, 2020 12:01 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Mathijs

Bericht door ClintW »

Fraai overzicht Mathijs! moeilijke keuze, maar mijn favorieten zijn mei, september en december
DDZ7504
Berichten: 3884
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Mathijs

Bericht door DDZ7504 »

Erg mooi, Mathijs! Ik ga voor november, had die foto ook al in je overzicht verwacht :-))
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
de-treinfan
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jun 22, 2020 10:25 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Mathijs

Bericht door de-treinfan »

Fantastisch overzicht Mathijs! Februari is mijn favoriet, mooi perspectief en alleen al vanwege de door jouw beschreven uitdagingen. Erg fraai!
Gebruikersavatar
RedmarStam
Berichten: 149
Lid geworden op: vr dec 28, 2018 5:01 pm
Locatie: Veendam

Re: Jaaroverzicht 2023 Mathijs

Bericht door RedmarStam »

Mooi gevarieerde reeks, Mathijs. Mei en augustus zijn mijn favo! :)
Flickr: --> Klik <--
Jona Brans
Berichten: 1633
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Mathijs

Bericht door Jona Brans »

Stuk voor stuk mooie foto's Mathijs, waarin ik de combinatie van creativiteit en kwaliteit erg kan waarderen!
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Mathijs

Bericht door derquinho »

Mooi overzicht! Ik ga voor mei (nez cassé)!
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2023 Mathijs

Bericht door wessele »

Mooie reeks platen, waarbij november mijn favoriet is!
David
Berichten: 1544
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Mathijs

Bericht door David »

Fraai jaaroverzicht! Augustus is favoriet hier, opvallende scene zo!
JonneL
Berichten: 12
Lid geworden op: vr dec 23, 2022 4:18 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Mathijs

Bericht door JonneL »

Erg leuk om te lezen natuurlijk Mathijs en een mooi overzicht! Februari is de favoriet, erg knap gedaan!
TreinspotOdz
Berichten: 149
Lid geworden op: za apr 04, 2020 7:18 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Mathijs

Bericht door TreinspotOdz »

Lekker variërend overzicht Mathijs, augustus is mijn favoriet. Bijzondere situatie!
:)
wmbrands
Berichten: 395
Lid geworden op: zo mei 09, 2021 8:07 am

Re: Jaaroverzicht 2023 Mathijs

Bericht door wmbrands »

Veel mooie foto's maar de februarifoto vind ik wel echt gaaf gedaan!
dvc
Berichten: 488
Lid geworden op: wo nov 27, 2013 6:51 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Mathijs

Bericht door dvc »

Wat een gevarieerd overzicht! Mijn favoriet is mei.
spurt2244
Berichten: 369
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Mathijs

Bericht door spurt2244 »

Leuk overzicht mei en augustus zijn mijn favoriet.
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Mathijs

Bericht door BjörnNielsen »

Lekker gevarieerd jaaroverzicht! Januari en november vind ik de mooiste :)
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3432
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Mathijs

Bericht door Rens »

In alle variatie is het lastig een favoriet te kiezen. Je overzicht laat een succesvol 2023 zien
KvdLee
Berichten: 473
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Mathijs

Bericht door KvdLee »

Gevarieerd overzicht! Leuk om te lezen hoe de februariplaat tot stand is gekomen!
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2023 Mathijs

Bericht door tiemen »

Fraai overzicht Mathijs, mei en november zijn mijn favoriet!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Mathijs

Bericht door RemcoG »

Lekker lijstje Mathijs! Ondanks je geniale openingsregel toch erg mooie plaatjes! Augustus blijft bijzonder, november is mijn favoriet!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Peter1978
Berichten: 75
Lid geworden op: wo feb 03, 2016 10:39 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Mathijs

Bericht door Peter1978 »

Mooi overzicht hoor Mathijs. Dat 2023 toch nog zoveel zonuren heeft komt voornamelijk door het zonnige weer tijdens de lange dagen in juni. Van de meeste andere maanden hoeft dit jaar het niet te hebben. Augustus met de Ludmilla is mijn favoriet maar ook de Nez cassé met koolzaad van mei is een topper!
Mijn foto's op Flickr
Plaats reactie