Jaaroverzicht 2023 Jeroen

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2023.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2023 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3960
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Jaaroverzicht 2023 Jeroen

Bericht door Jeroen »

Al weer een jaar voorbij gevlogen, dus weer tijd voor een overzicht. Op treinhobbygebied was het voor mij niet een bijzonder jaar. Dit jaar werd er geen treinhobbyvakantie gehouden, zoals dat wel in de afgelopen 6 jaar wel jaarlijks gebeurde. Dat had te maken met mijn andere hobby: verre reizen maken. Dit jaar maakte ik in juli een reis naar Indonesië en in oktober naar Japan, waardoor ik een treinhobbyvakantie dit jaar links liet liggen.
Ondanks alles kon het overzicht toch elke maand gevuld worden met een foto.

Januari
Afbeelding
De laatste vuurloze stoomloc in Noordrijn-Westfalen is actief bij chemiebedrijf Ineos Werk Herne. De loc is gebouwd door Krupp in 1958. Anno 2023 wordt de loc nog dagelijks ingezet door Ineos.
Op 6 januari 2023 werd een poging gewaagd om dit spektakel te kunnen fotografen. Al vroeg werd vanuit Helmond vertrokken om bij zonsopkomst in Herne te arriveren. De grootste kans om de loc in actie te zien is namelijk in de vroege ochtend.
Ineos Werk Herne Lok 5 heeft vijf ketelwagens uitgehaald en plaatst deze op de overgave sporen, waar DB Cargo ze oppikt.

Februari
Afbeelding
In februari waren er omleidingen via Venlo. Het doel tijdens deze omleidingen was de Nightjet op gave stek in het Venlose bos vast te leggen. Op 19 februari was het mooi grijs dus werd er in de ochtend naar Venlo afgereisd.
NS 193 263 met Nightjet 402 van Zürich HB naar Utrecht Centraal, rolt Venlo binnen.


Maart
Afbeelding
Al jaren bediend DB Cargo diverse bedrijven aan de Ennepetalbahn (Hagen-Ennepetal-Altenvoerde). De bedrijven zijn actief in de schroot of metaal. Waardoor het treintje voornamelijk bestaat uit Eanos of platte wagens. Het aantal actieve bedrijven is groot aan deze lijn, waardoor DB Cargo 2 keer per dag de Ennepetalbahn bediend. Dit wordt standaard gedaan met een V90.
Al lange tijd wilde ik proberen of het mogelijk was om de trein in de Kruiner Tunnel te fotografen. De 89 meter lange tunnel is geheel verlicht maar het blijft redelijk donker. Op 10 maart werd de gok gewaagd en werd de trein in de tunnel opgewacht.
DB Cargo 294 682 met 4 Eanos van Hagen-Vorhalle naar Ennepetal-Altenvoerde, door de Kruiner Tunnel.

April
Afbeelding
Lineas 186 454 'no time to waste' met rongenwagens, beladen met buizen en stalen knuppels, van Mülheim-Styrum via Recklinghausen-Ost, Venlo en Roosendaal naar Antwerpen-Noord, passeert het veengebied de Peel bij Griendtsveen op 30 april 2023.

Mei
Afbeelding
In 2023 breidde het Nederlandse TCS haar activiteiten verder uit in Duitsland met de aanschaf van de BR 101. Deze werd allen in TCS kleurstelling gestoken. Op 26 mei 2023 kon ik de nieuwe aanwinst van TCS vereeuwigen langs de Moezel.
TCS 101 128 (103002) met Hetzerather Sonderzug van Rheine naar Wittlich, slingert door het Moezeldal bij Lehmen.

Juni
Afbeelding
Op 15 juni 2023 bracht DB Cargo 3 verschillende Tamns over van het Duitse Stolberg via Venlo, Eindhoven en Weert naar Budel-Dorplein in opdracht van Nystar. De zinkfabriek wilde testen welke van de 3 Tamns wagens heeft meest geschikt is voor toekomstige vervoer BLP naar Stolberg.
DB Cargo 6464 met 3 Tamns is als trein 60500 van Venlo via Eindhoven en Weert aangekomen in Budel-Dorplein, waarna geduwd naar de zinkfabriek werd gereden.

Juli
Afbeelding
Op 21 juli t/m 23 juli en 28 juli t/m 30 juli 2023 vond in het Belgische Boom het outdoor festival Tomorrowland plaats. Dit jaar reden voor het eerst chartertreinen om bezoekers per trein naar het festival te brengen. Vanuit Amsterdam Centraal en Düsseldorf Hbf waren treinen ingelegd. De trein uit Düsseldorf reed transit door Nederland via Venlo en Roosendaal. NMBS heeft I11 rijtuigen ter beschikking gesteld welke allen totaal bestickerd zijn in Tomorrowland thema.
Lineas 186 295 met lege rijtuigen van Antwerpen Centraal via Roosendaal en Venlo naar Düsseldorf Hbf, als trein 13403 door Sevenum op 20 juli 2023.

Augustus
Afbeelding
In augustus werd niet veel foto’s gemaakt. Mede doordat ik een maand er voor al 4 weken vrij had gehad. Toch kon er op 23 augustus nog een extra dagje vrij worden genomen. Deze spendeerde ik langs de Rijn.
DB Cargo 2159 242 met azijnzuur keteltrein uit Anterwerpen-Waaslandhaven naar Burghausen-Wackerwerk, slingert langs de Rijn bij Braubach.

September
Afbeelding
Ook in 2023 werd KombiRail voor het eerst in haar bestaan interessant. De 186 maakte plaats voor Vectrons met bestickering(!).
KombiRail 193 128 met vol beladen containertrein uit Duisburg Ruhrort Hafen via Venlo naar Maasvlakte-West, passeert in de avond het Brabantse Nuenen op 13 september 2023.

Oktober
Afbeelding
In oktober maakte ik mijn lang verwachte droomreis naar Japan. Dit was tevens ook mijn eerste soloreis. Zonder behulp van een gids of groepsreis werd 2 weken in Japan verbleven. Ik had niet speciaal een dag ingepland om treinen te kijken, want ik wilde zoveel mogelijk van de Japanse cultuur opsnuiven. Toch werd toevallig als het uitkwam een trein op de foto gezet. Op 6 oktober reisde ik per Shinkansen terug van Kyoto naar Tokyo. Bij het binnenrollen van station Maibara zag ik dat er wel aardig gefotografeerd kon worden, dus stapte ik uit om een uurtje wat treinen te fotografen. In 2024 wil ik terug naar Japan als het meezit, dan wil wel een dag of 2 inplannen om treinen te kijken.
JR Central X60 als Nozomi van Tokyo naar Shin Osaka, raast op volle snelheid door station Maibara.

November
Afbeelding
Als liefhebber van bedieningen werd nog nooit de moeite genomen om die in Delden te doen. In 2023 kwam daar verandering, toen ik plots op 8 november een extra vrije dag had. Deze werd nuttig besteed enwerd afgereisd naar Twente om in Delden een keer de bediening van Elementis vast te leggen. Na we in Hengelo DB Cargo 6416 los naar Bad Bentheim zag rijden, konden we rustig terug naar Delden.
DB Cargo 6416 met 4 ketelwagens (2x UN1040, 2x UN1280) komt station Delden binnen gelopen. Na een korte stop worden de laatste kilometers naar Elementis afgelegd.

December
Afbeelding
Zoals gebruikelijk wordt er in december een stuk minder gefotografeerd vanwege het slechte weer. Toch kon er op 2 december, misschien wel de foto van het jaar worden gemaakt.
Op 2 december 2023 reed Stoom Stichting Nederland een extra trein van Rotterdam naar Aachen. Alle puzzelstukjes vielen samen waardoor deze foto tot stand kwam. De temperatuur lag rond het vriespunt (stoom!), donkere wolken, zon en uiteraard Vincent van Werhoven op bok.
SSN 23 023 met Kerst Expres van Rotterdam via Venlo naar Aachen Hbf, passeert ter hoogte van America.
Laatst gewijzigd door Jeroen op ma dec 25, 2023 1:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 3854
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jeroen

Bericht door erica »

Maart vind ik erg goed gevolgd door augustus.
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jeroen

Bericht door Rubenr »

Prachtig overzicht Jeroen!
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Re: Jaaroverzicht 2023 Jeroen

Bericht door stijn55 »

Fantastisch! Lastig kiezen zoals altijd, maar als ik dan toch zou moeten kiezen ga ik voor december!
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7625
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jeroen

Bericht door Peter »

Degelijke serie!
“Hallo cargo!”
de-treinfan
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jun 22, 2020 10:25 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jeroen

Bericht door de-treinfan »

Prachtig jaaroverzicht! Mij valt vooral augustus heel erg positief op.
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jeroen

Bericht door BjörnNielsen »

Lekker jaaroverzicht Jeroen! Moeilijk kiezen, maar maart heeft wel wat bijzonders
Mattie
Berichten: 610
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jeroen

Bericht door Mattie »

Mooie serie Jeroen, maart en november zijn mijn favorieten!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jeroen

Bericht door VinceCargo »

Schitterend overzicht, met uiteraard december als favoriet, hoewel ik september ook erg fraai vind
Geen handvol, maar een land vol
ClintW
Berichten: 93
Lid geworden op: zo sep 13, 2020 12:01 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jeroen

Bericht door ClintW »

Mooi overzicht Jeroen, maart en augustus zijn erg fraai!
arnold
Berichten: 14630
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jeroen

Bericht door arnold »

Mooie serie. Oktober is erg mooie > Our Japanees Boy :)
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Jaaroverzicht 2023 Jeroen

Bericht door robehv »

Mooi hoor , vind maart erg knap gedaan.
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jeroen

Bericht door derquinho »

Mooie serie. Maart is heel bijzonder, dus mijn favoriet!
David
Berichten: 1544
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jeroen

Bericht door David »

Mooi overzicht! Ik ga voor de stoomloc in Herne.
1622
Berichten: 317
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 8:15 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jeroen

Bericht door 1622 »

Leuk overzicht Jeroen!
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jeroen

Bericht door NS1707 »

Heel fraai overzicht weer, Jeroen! Voor mij februari en augustus als favoriet!
Staaijeren
Berichten: 266
Lid geworden op: di mei 03, 2016 6:41 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jeroen

Bericht door Staaijeren »

Prachtig overzicht Jeroen, ik ga voor augustus
Foto's op Flickr
spotterbram
Berichten: 35
Lid geworden op: zo mei 03, 2020 1:30 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jeroen

Bericht door spotterbram »

Leuk overzicht!
dvc
Berichten: 488
Lid geworden op: wo nov 27, 2013 6:51 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jeroen

Bericht door dvc »

Mooi Jeroen, december is echt heel gaaf.
Gebruikersavatar
kay-cee
Berichten: 1278
Lid geworden op: za aug 02, 2014 6:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jeroen

Bericht door kay-cee »

Puik overzicht Jeroen met alle 3 de types aandrijving! April, Mei en Augustus zijn de favorieten voor mij!
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3432
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jeroen

Bericht door Rens »

Zo'n rit meemaken met de Shinkhansen kan ook heerlijk hobbyen zijn. Mooi overzicht en ik ben benieuwd wat Japan aan treinenfoto's gaat opleveren in 2024.
KvdLee
Berichten: 473
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jeroen

Bericht door KvdLee »

Leuk jaaroverzicht Jeroen! Sfeervolle plaat uit maart en en de bijzondere foto uit oktober zijn hier favoriet :)
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jeroen

Bericht door Kevinrail »

Heel fraai jaaroverzicht Jeroen! Je maakt het kiezen weer lastig! Mijn voorkeur gaat uit naar de foto's van januari, maart en oktober.
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jeroen

Bericht door RemcoG »

Wederom een schitterende reeks Jeroen! Een favoriet kiezen is lastig; ik ga denk ik voor april en juli. Al is oktober ook erg gaaf! Om nog maar niet over december te spreken!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Gebruikersavatar
RedmarStam
Berichten: 149
Lid geworden op: vr dec 28, 2018 5:01 pm
Locatie: Veendam

Re: Jaaroverzicht 2023 Jeroen

Bericht door RedmarStam »

Weer een leuk divers overzicht, Jeroen. April en december zijn mijn favoriet! ;)
Flickr: --> Klik <--
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2023 Jeroen

Bericht door wessele »

Goede serie Jeroen.
Ondanks de zeer lastige zonnestand verklaar ik juni toch als mijn favoriet.
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jeroen

Bericht door TrainplazaNL »

Gaaf jaaroverzicht, met wat mij betreft augustus als hoogtepunt.
Plaats reactie