Jaaroverzicht 2023 Tiemen

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2023.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2023 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Jaaroverzicht 2023 Tiemen

Bericht door tiemen »

Het einde van het jaar nadert weer; hoogstens tijd voor een Jaaroverzicht! Dit jaar was wellicht niet het beste jaar gezien het weer, sterker nog, het lijkt het natste jaar ooit gemeten te worden! Desondanks zaten er toch flink nog wat mooie dagen tussen waar het nodige gefotografeerd kon worden. Ook ben ik dit jaar voor het eerst in Tsjechië en Slovenië geweest, waar ik een aantal fraaie platen heb geschoten. Ik heb ervoor gekozen om van elke maand een foto te pakken, met uitzondering van December vanwege het enorm slechte weer deze maand. Veel leesplezier!

Januari
In Januari heb ik toch wel geprobeerd het een en ander te fotograferen, ware het niet dat de zon toch telkens van zich af liet weten…

Afbeelding
Op vrijdag 20 januari reed de vers bestickerde LTE 193 280 met een keteltrein uit Bitterfeld naar de Botlek toe. Ik besloot de trein op te wachten in Ugchelen, net buiten Apeldoorn waar nog een klein laagje sneeuw lag. LTE 193 280 passeert met een fraai ketelsetje de Witte Veluwe, onderweg naar de Botlek.


Februari
Februari was een maand waar de zon zich toch regelmatig liet zien, en waar ik ook flink veel foto’s heb gemaakt. Zo heb ik HSL, LTE en RRF op de thuisstek in Teuge gefotografeerd, maar ook PKP in Hengelo en LTE bij Biezenmortel. Het was een lastige keuze.

Afbeelding
Eind februari, in de voorjaarsvakantie ging ik samen met Jelani een zondag naar de omgeving van Bremen. Het hoofddoel van deze dag was de Urlaubs Express naar Hamburg en de SEL autotrein met BR 181. We hadden die dag flink veel geluk met de zon, ware het niet dat precies op het moment dat SEL passeerde er een wolk voor de zon zat. Gelukkig kwam niet al veel later er nog een autotrein aan van SKL, met notabene een Reichsbahn 155’er! Dit deed toch wel de pijn iets verzachteren van SEL. SKL 155 016 passeert met een autotrein Nienburg, onderweg als DGS 56475 Bremerhaven-Speckenbüttel naar Saal an der Donau.

Maart
In Maart heb ik relatief weinig gefotografeerd, maar begin maart viel er toch nog een laagje sneeuw.

Afbeelding
Op de zaterdagmorgen 11 maart lag de omgeving van Apeldoorn bedekt met een vers laagje sneeuw, en bleek het diezelfde ochtend ook nog eens zonnig te zijn! Ik hoefde niet lang te twijfelen om ’s ochtends op de fiets naar Teuge te gaan voor de IC Berlijn, zeker niet toen ook nog eens (de toen nog redelijk propere) 1765 IC 141 trok. In de eerste zonnestralen van de dag passeert NSI 1765 met IC 141 Teuge, onderweg naar Berlin Ostbahnhof.

April
April was ook een maand waar ik lastig een keuze kon maken, in tegenstelling tot maart liet namelijk de zon zich toch net wat vaker schijnen. Zo heb ik een paar fraaie Nez-cassé’s in Teuge kunnen fotograferen, en ook nog de Koningsdagrit van de NVBS met de 1251. De keuze viel voor mij toch op de Dinnertrain in het Groene Hart.

Afbeelding
Op een heerlijk strakblauwe zondag 2 april reed TCS met de Dinnertrain een rondje vanaf Haarlem. De route ging onder andere via de Leidse lijn, dwars door het Groene Hart. Ik besloot de trein op te wachten bij de welbekende stek bij Zwammerdam. Rond de klok van vijf passeert TCS 102001 met Dinnertrain 33201 Zwammerdam, onderweg naar Haarlem


Mei
In mei had ik mijn eindexamens, waardoor ik niet veel tijd had voor de hobby. Eind mei was ik klaar met de examens en had ik weer wat meer tijd om foto’s te maken.

Afbeelding
De stek bij Dordrecht Zuid is dit jaar helaas vakkundig om zeep geholpen door ProRail, inmiddels staan er hoge geluidsmuren die de stek totaal onbruikbaar maken. Eind mei was dit gelukkig nog niet het geval. Het doel van de middag was de RRF kolentrein, die wonder boven wonder nog net goed ging, toen we aankwamen op de stek kwam RRF net aangereden en kon ik net op tijd nog afdrukken. Maar, persoonlijk vond ik deze trein nog wel fraaier dan RRF. LTE 186 941 passeert met maar liefst 5 ketelwagens als tr. 51997 van Pernis naar Lage Zwaluwe de Laan van Europa in Dordrecht.


Juni
Juni was een erg succesvolle maand, en ik denk ook wel het lastigst om een foto van te kiezen. Begin juni ben ik samen met Timo een weekendje achter de NS 1700’en aangegaan, en eind juni ben ik een week met Jelani naar Slovenië geweest.

Afbeelding
De trip naar Slovenië stond volledig in het teken van de Koperrampe en de SZ 363’ers, de Sloveense Nez-Cassé. Stiekem hoopte we op het begin al dat we de fraaie Retro 363’er troffen, de 363 005. En of we die zagen! De eerste dag kwam hij al uit de rug, onderweg naar de havens in Koper. Helaas kwam de loc al vrij snel terug omhoog en konden we de terugrit niet fotograferen. Maar, de tweede dag zagen we hem alweer naar Koper rijden, dus we hadden goede hoop dat hij in de middag weer terug omhoog zou komen. Toen we in de middag bij de welbekende stek in Črnotiče hoorden we de locomotief al beneden brullen in het dal, en na 15 minuten wachten kwam in de verte een gele neus aangereden, de 363 005! SZ 363 005 passeert met een keteltrein, en achterop enkele Continental Classic Express rijtuigen en de SZ 541 106 als opduwloc de vijf tevreden fotograven.


Juli
In Juli ben ik voor het eerst naar Tsjechië geweest, en daarnaast ook nog naar het Elbtal. Het Elbtal blijft een prachtige omgeving, helaas zijn de stekken langs de baan vrij beperkt, zeker nu de oude DDR bovenleidingsportalen bij Krippen vervangen zijn door nieuwe masten. Ondanks dat heb ik toch enkele fraaie platen kunnen maken.

Afbeelding
De inzet van de Knödelpresse locomotieven is de laatste tijd vrij beperkt in Duitsland. Met de komst van de Vectrons op de Eurocity zijn ze in de reizigersdienst enkel nog te zien op de RE20 Usti nad Labem – Dresden Hbf. Deze trein rijdt enkel in het weekend. Bij CD Cargo zijn de locomotieven nog dagelijks te zien met voornamelijk autotreinen naar Dresden toe. CD 371 015 passeert met RE20 / Os 5275 naar Usti nad Labem de omgeving van Kurort Rathen.


Augustus
In Augustus is het over het algemeen een stuk rustiger op het spoor, dus ook soms lastiger om leuke treinen te treffen. Naast een mislukt dagje Duitsland bij Hannover heb ik niet veel foto’s gemaakt.

Afbeelding
Eind augustus staat de heide op de Veluwe altijd mooi in bloei. Dit jaar was het door de vele regenval in juli eerder en fraaier dan gebruikelijk. Toen ik hoorde dat TCS met de Dinnertrain over de Veluwe reed, besloot ik naar Assel te gaan. Het was even spannend met de stapelwolken, maar gelukkig losten de laatste wolken net op tijd op voor de zon. TCS 102001 passeert met Dinnertrain 33201 de heide van Assel, onderweg naar Utrecht Centraal.


September
In September kwam toch later dan gebruikelijk echt lekker zomerweer. Na een hele zomer vol met regen was het in September enorm zonnig en ook flink warm voor de tijd van het jaar. Hierdoor kon ik veel foto’s nog maken, voornamelijk in Duitsland. De keuze was niet makkelijk voor deze maand…

Afbeelding
Vaste prik op de zondag is de Craftertrein van DeltaRail en RFO naar Leusden. Met name afgelopen zomer reed de trein meermaals flink te laat, vaak vanwege de grote omleidingen die de trein moest nemen vanwege de werkzaamheden bij Ibbenbüren. Op zondag 24 september zat het eindelijk eens mee met deze trein en reed deze zelfs in Nederland nog in daglicht. DeltaRail reed zelfs sneller dan gedacht, want we moesten uitwijken naar Ibbenbüren, oorspronkelijk wouden we deze trein bij Melle doen. We hadden die dag ook weer flink geluk met de zon, want tijdens het wachten trokken toch de nodige stapelwolken voor de zon. Maar, wonder boven wonder losten de wolken op tijd op en kon in een fraai najaarszonnetje DeltaRail 143 001 worden vastgelegd met de Craftertrein naar Leusden. Na deze foto begon de achtervolging naar Nederland…


Oktober
Oktober was niet een bijzondere maand, de herfst kwam toch echt in Nederland dus was het ook wel weer gedaan met het mooie weer dit jaar. Toch kon met flink veel geluk nog een zonplaatje worden gemaakt.

Afbeelding
Op Dinsdag 31 oktober was ik vroeg klaar op school in Zwolle, en toen ik per toeval een melding zag van de Dinnertrain in Amersfoort besloot ik op de gok maar naar de Koppelpoort te gaan. Vanuit mijn IC zag ik de trein al wachten in Putten naar Amersfoort, dus besloot ik als een gek naar de Koppelpoort te gaan. Eenmaal aangekomen bij de Koppelpoort stond TCS al te wachten voor de inrijder op LTE, en niet veel later kwam de blauwe neus voor de camera terecht. In een fraai zongat passeert de TCS 102001 met 6 rijtuigen van de Dinnertrain als LM de Koppelpoort in Amersfoort.


November
November stond in het teken van het afscheid van de NS 1700. Na 30 jaar trouwe dienst bij NS zwaait de locomotievenserie af. Speciaal hiervoor organiseerde de NVBS een rondrit door Nederland met een 1700 en ICB rijtuigen.

Afbeelding
Op zondag 19 november reed de NVBS een rondrit met de 1761 en 1750 en een ICB rijtuigstam door Nederland heen, over baanvakken waar normaal gesproken geen ICB komt. Ik besloot de trein onder andere vast te leggen bij de Hanzeboog in Zwolle. In een half zonnetje kruist “ICE International” 10117 de IJssel bij Zwolle, waarna de trein nog verder door Nederland ging.


Bonus
In December kon ik geen goede foto vinden, gezien het baggerweer deze maand. Daarom heb ik gekozen voor een Bonus foto uit Juli, een foto die ik al heel lang wou maken maar telkens maar niet de motivatie voor had, totdat het laatste moment kwam om deze foto nog te maken.

Afbeelding
Een plaatje wat ik al erg lang in mijn hoofd had was IC 141 in het ochtendlicht bij Assel. Deze foto is alleen mogelijk in de zomer vanwege de schaduwen. Op een van de laatste dagen dat het nog mogelijk was met zon trof ik op vrijdag 7 juli de zeer propere 1744 op IC 141. NSI 1744 passeert met IC 141 naar Berlin Ostbahnhof de vijf fotografen in Assel.


En hiermee wil ik weer het jaaroverzicht afsluiten voor dit jaar! Ik wens iedereen nog een fijne feestdagen toe en een goed 2024. Bedankt voor het lezen!
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2023 Tiemen

Bericht door wessele »

Mooie verzameling Tiemen, augustus vind ik de mooiste!
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Re: Jaaroverzicht 2023 Tiemen

Bericht door stijn55 »

Mooi divers! November staat bij mij op 1.
Jona Brans
Berichten: 1633
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Tiemen

Bericht door Jona Brans »

Mooie reeks Tiemen! De keuze was lastig, ik ga voor juni en augustus.
spotterbram
Berichten: 35
Lid geworden op: zo mei 03, 2020 1:30 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Tiemen

Bericht door spotterbram »

Gave serie! Februari en Augustus zijn mijn favoriet :)
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Tiemen

Bericht door derquinho »

Hele fraaie platen! Februari springt er voor mij uit en nog net iets meer de 363 005 op het mooiste fotopunt van Slovenië. Wat een geluk om die daar te hebben!
EuropeTrains
Berichten: 291
Lid geworden op: ma jun 11, 2018 5:37 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Tiemen

Bericht door EuropeTrains »

Fraaie serie man! Augustus is de favoriet!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :D
https://www.flickr.com/photos/182086100@N03/
Gebruikersavatar
rob1965
Berichten: 1546
Lid geworden op: za jul 14, 2018 7:29 am

Re: Jaaroverzicht 2023 Tiemen

Bericht door rob1965 »

Juni is natuurlijk top!
Ik ben niet blasé bij een Nez-Cassé. Het slaat nergens op, maar het rijmt wel top :-))
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 3853
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Tiemen

Bericht door erica »

Die van juni is erg mooi. Wil ik ook graag heen, maar het is wel zo'n gigantisch eind rijden...
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Tiemen

Bericht door BjörnNielsen »

Zeer fraai jaaroverzicht Tiemen! Februari en augustus zijn mijn favorieten
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Tiemen

Bericht door Rubenr »

Gaaf overzicht, Augustus is mijn favoriet!
de-treinfan
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jun 22, 2020 10:25 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Tiemen

Bericht door de-treinfan »

Fraai overzicht Tiemen! Juli blijf ik toch het mooist vinden.
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Tiemen

Bericht door NS1707 »

Erg fraai overzicht met veel neusjes! De bonusplaat is hier favoriet! :lol:
Mattie
Berichten: 610
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Tiemen

Bericht door Mattie »

Prachtige serie Tiemen, juli is mijn favoriet!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Tiemen

Bericht door VinceCargo »

Je hebt een hoop moois bij elkaar weten te klikken.. een favoriet is zelfs lastig te kiezen
Geen handvol, maar een land vol
DDZ7504
Berichten: 3884
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Tiemen

Bericht door DDZ7504 »

Stuk voor stuk mooier platen. En, lekker veel Dinnertrain, daar word ik blij van :)
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
Gebruikersavatar
RedmarStam
Berichten: 149
Lid geworden op: vr dec 28, 2018 5:01 pm
Locatie: Veendam

Re: Jaaroverzicht 2023 Tiemen

Bericht door RedmarStam »

Topreeks weer, Tiemen! Februari en juli zijn mijn favoriet! ;)
Flickr: --> Klik <--
David
Berichten: 1544
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Tiemen

Bericht door David »

Erg fraaie serie zo met alle neusjes!
TSNL250
Berichten: 983
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Tiemen

Bericht door TSNL250 »

Leuk!
De bonus is mijn favoriet, met die schone loc!
Staaijeren
Berichten: 266
Lid geworden op: di mei 03, 2016 6:41 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Tiemen

Bericht door Staaijeren »

Prachtig mooi overzicht Tiemen.
Foto's op Flickr
JonneL
Berichten: 12
Lid geworden op: vr dec 23, 2022 4:18 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Tiemen

Bericht door JonneL »

Leuk overzicht Tiemen! Lastige keuze, maar juni is mijn favoriet!
wmbrands
Berichten: 395
Lid geworden op: zo mei 09, 2021 8:07 am

Re: Jaaroverzicht 2023 Tiemen

Bericht door wmbrands »

Mooie foto's! De julifoto is mijn favoriet. Zo'n Knödelpresse (kende die term nog niet) is altijd top.
ICEmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 12:35 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Tiemen

Bericht door ICEmaster »

Veel bekende foto's Tiemen, ziet er goed uit! Dat plaatje in Rathen hoop ik zelf ook nog eens te schieten...
Ik fotografeer op zonne-energie
1622
Berichten: 317
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 8:15 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Tiemen

Bericht door 1622 »

Leuk overzicht! Juni is mijn favoriet. Ik heb hem uit mijn overzicht maar weg gelaten om niet alles dubbel te posten maar toch wel het hoogtepunt van het fotojaar.
dvc
Berichten: 488
Lid geworden op: wo nov 27, 2013 6:51 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Tiemen

Bericht door dvc »

Gaaf Tiemen! Juni is ook mijn favoriet, tevens om dezelfde reden als Sam ook achterwege gelaten in mijn overzicht.
LEOSCRIBENS
Berichten: 499
Lid geworden op: di mar 30, 2021 8:50 am

Re: Jaaroverzicht 2023 Tiemen

Bericht door LEOSCRIBENS »

Mooie collectie met januari als favoriet
Gebruikersavatar
kay-cee
Berichten: 1278
Lid geworden op: za aug 02, 2014 6:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Tiemen

Bericht door kay-cee »

Wat zijn Februari en Juni toch ongelofelijk mooi zeg Tiemen, puik overzicht!
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3432
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Tiemen

Bericht door Rens »

Mooie serie! Februari en mei zijn mijn favorieten
spurt2244
Berichten: 368
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Tiemen

Bericht door spurt2244 »

Mooi jaaroverzicht Tiemen!
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 739
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Tiemen

Bericht door wouterder »

Mooie serie Tiemen. Juni en Juli zijn favoriet!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Tiemen

Bericht door RemcoG »

Prachtig overzicht Tiemen! Maart is echt erg mooi!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Tiemen

Bericht door TrainplazaNL »

Mooi overzicht Tiemen! April en juni zijn voor mij de favorieten.
ThijsvLoon
Berichten: 157
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Tiemen

Bericht door ThijsvLoon »

Super overzichtje Tiemen!
Ruben01
Berichten: 1298
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Tiemen

Bericht door Ruben01 »

Fraai overzicht Tiemen! Juni en juli zijn mijn favoriet.
Plaats reactie