Jaaroverzicht 2023 Jona

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2023.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2023 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Jona Brans
Berichten: 1633
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Jaaroverzicht 2023 Jona

Bericht door Jona Brans »

De tijd gaat snel, we hebben alweer een jaarwisseling bereikt. 2023 was voor mij een bijzonder jaar met veel veranderingen. Het was het jaar waarin ik 18 werd, mijn gymnasiumdiploma met vlag en wimpel haalde en ben begonnen met mijn rechtenstudie aan de Radboud Universiteit. Ik ben begonnen met rijlessen en daarnaast ben ik me meer op atletiek gaan focussen, wat ik al jaren deed maar waar ik nu echt meer tijd en aandacht aan besteed.
Op het gebied van treinen was het voor mij een minder geslaagd jaar. De eerste maanden waren succesvol, maar na mijn eindexamens zakte de motivatie ver omlaag. De hele tweede helft van het jaar heb ik helaas nauwelijks foto’s gemaakt op enkele treinen na. Inmiddels heb ik, mede door het afscheid van de NS 1700, weer wat meer motivatie voor de hobby gekregen, dus hopelijk komt het in 2024 weer terug ;)
Waar het aantal foto’s stukken lager ligt dan in 2022, zijn er wel een aantal uitschieters. Met sommige treinen of foto’s ben ik erg tevreden, bovendien heb ik dit jaar wat vaker voor originaliteit, creativiteit en sfeer gekozen.
In dit overzicht de twaalf hoogtepunten van 2023. Veel kijk- en leesplezier!

Januari
Januari staat bekend als een grijze, sombere maand. Wat het weer betreft was dat dit jaar niet anders, we hebben weinig zon gezien. Gelukkig laat ik me daardoor niet tegenhouden: in de donkere maanden probeer ik altijd veel nachtfoto’s te maken, waarbij vooral een nachtfoto van een bediening heel hoog op mijn lijstje stond. De bediening OBA in de Amsterdamse Westhaven is hiervoor uitermate geschikt, want hier staat men elke paar seconden stil om de kolen te laden.
Na een dagje overdag wat foto’s in de haven ging ik rond zonsondergang terug naar OBA, tot mijn geluk zag ik dat inderdaad Railexperts weer bezig was met een kolentrein. Na lange tijd kwam het geheel dan eindelijk bij de fotograaf in de buurt en kon ik een foto schieten. De donkere wolken maken het geheel wat mij betreft compleet.

Railexperts 6004 staat met een sleep VTG kolenwagens bij OBA in de Westhaven. Kort hierna was het beladen klaar (hoewel de helft van de trein leeg was) en vertrok het geheel naar het emplacement.

AfbeeldingRailexperts 6004, Amsterdam Westhaven by Jona Brans, on Flickr

Februari
In de foto’s van 2022 viel mijn oog op een foto van Tijn in Valkenburg, genomen vanaf de Däölkesberg. De locatie geeft een prachtig beeld over het spoor, en over vele van de dorpen erachter. Ik bedacht dat een Mat’64 op deze plek prachtig zou zijn, de iconische Nederlandse trein op een plek waarvan je nauwelijks gelooft dat dit Nederland is.
Begin februari hoorde ik dat CREW 904 een ritje over de Heuvellandlijn reed, en ik dacht meteen aan deze locatie. De weersomstandigheden waren perfect, dus ik besloot de lange tocht naar Zuid-Limburg af te leggen en een poging te wagen voor wat weleens de foto van het jaar kon worden. En dat is absoluut gelukt!

We zien Mat’64 904 door het Limburgse landschap bij Valkenburg rijden, onderweg richting Heerlen en verder. Ik kon weer aan een lange terugreis beginnen, maar het was de moeite volledig waard!
AfbeeldingSt2454Crew Mat'64 904, Valkenburg by Jona Brans, on Flickr

Maart 1
Dit jaar was het tijdens de voorjaarsvakantie verrassend zonnig, ik besloot daarom op een aantal doordeweekse Bentheimtreinen te jagen. Hoog op mijn lijstje stond de Gądki Shuttle, die de laatste weken elke keer met een ‘werbe’ vectron reed. Ik kwam tot de conclusie dat Dijkerhoek de enige plek in de buurt was waar de zon hoog genoeg stond, dus op 1 maart besloot ik het dan te wagen. Na wat meldingen dat de trein op tijd reed, kon de fietstocht beginnen.

Het grasveld is nog wit van de ijzel als de eveneens witte DBC 193 360 ‘I am European’ met een volbeladen Gądki Shuttle door Dijkerhoek rijdt, onderweg naar Bad Bentheim.

AfbeeldingDBC 193 360, Dijkerhoek by Jona Brans, on Flickr

Maart 2
2023 had het jaar moeten worden waarin er dan écht veel ICNG transporten zouden komen. “Elke week komt er een transport”, werd er geroepen. Natuurlijk viel dat flink tegen, al leek het er dit voorjaar wel even op dat de frequentie verhoogd werd. Er zijn toch redelijk wat transporten het land binnengekomen, dus een foto daarvan kon niet in het overzicht ontbreken.
Ik wilde graag nog eens een transport fotografen in Gildehaus onder de Duitse portalen, dus op 11 maart besloot ik de gok te wagen. De trein zou in het allerlaatste licht passeren, en de sluiers werden alsmaar dikker. Net op het moment van passage kwam de zon toch weer wat beter door, waardoor ik toch een geslaagde foto kon maken.

In het allerlaatste zonlicht rijdt Railexperts 9903 met de nodige koppelwagens en ICNG 3222 door Gildehaus. Korte tijd later zou het geheel de grens oversteken en uiteindelijk naar Zwolle Goederen rijden.

AfbeeldingRailexperts 9903 + ICNG 3222, Gildehaus by Jona Brans, on Flickr

April 1
Het ketelvervoer via Bad Bentheim gaat met korte pieken en lange dalen, en dat betekent dat de 1600’en van RRF steeds minder te doen hebben. In april kwamen er, wegens de werkzaamheden aan de Betuweroute, eindelijk weer wat RRF keteltreinen via Bad Bentheim waardoor de 4401 en 4402 na bijna een halfjaar niksdoen weer van stal gehaald konden worden. Ik was persoonlijk nogal bang dat de lange buitendienststelling wel eens het einde van de fraaie locomotieven kon betekenen, maar tot nu toe is dat gelukkig niet gebeurd.
Op 14 april had ik eindelijk eens de gelegenheid zo’n keteltrein te fotograferen met een redelijke zonkans. Ik had nog geen goede foto van de 1600’en in de zon, dus de kans werd met beide handen aangegrepen.

Met maar liefst 32 ketelwagens zien we RRF 4401 het bekende weiland in Teuge passeren, richting Bad Bentheim waar een locwissel zou plaatsvinden.

AfbeeldingRRF 4401, Teuge by Jona Brans, on Flickr

April 2
Dit jaar stond Koningsdag voor veel hobbyisten in het teken van de Koningsdagrit, georganiseerd door de NVBS. Railexperts 1251 zou de tractie zijn voor de trein, een loc die al tijden geen ritten meer gereden had. De route was dit keer bijzonder, er werd namelijk over de BE-lijn gereden. Tussen Coevorden en Bad Bentheim werd daarom de hulp ingeroepen van een G2000 van de Bentheimer Eisenbahn.
Samen met wat vrienden werd de trein een paar keer ingehaald, wij wilden zowel foto’s van de 1251 als van de G2000. Hoewel velen de G2000 maar een lelijk ding vonden, vind ik de bijzondere combinatie ook wat waard, daarnaast is de 1251 zelden op een dergelijke plek te zien.

Hier zien we BE D22 en RXP 1251 met de set SSN-rijtuigen de groep fotografen in het gehucht Hoogstede passeren. Snel vertrokken we weer, om de trein nog één keer in te halen.

AfbeeldingBE D22 + Railexperts 1251, Hoogstede by Jona Brans, on Flickr

Mei
De maand mei stond volledig in het teken van de voorbereidingen en het maken van mijn eindexamens. Daarom heb ik deze maand geen noemenswaardige foto’s kunnen maken. We gaan snel door naar juni!

Juni
Vanwege de coronaperiode in 2021 (sorry voor de trauma’s die ik nu lever) ging de Griekenlandreis die ik met school zou maken niet door. Daarom ben ik na mijn eindexamens zelf met mijn vader naar Griekenland gegaan. Uiteraard waren treinen niet het doel van de reis, maar ik wilde er wel een foto maken want ook hier rijdt fraai materieel. De IC-dienst tussen Athene en Thessaloniki wordt afgewisseld uitgevoerd met Pendolino’s en getrokken treinen met een 120’er. Ik hoopte vooral een 120 in de zon te fotograferen.
De beoogde stek bleek door grootschalige werkzaamheden niet mogelijk te zijn, daarom moest ik improviseren. Uiteindelijk maakte ik deze foto, in de berm van een zijstraat van een grote overweg. De foto laat goed zien hoe de infrastructuur in Griekenland totaal verschilt met die in West-Europa. De beveiliger op de foto was er namelijk om de overweg te controleren, die uit niks meer bestond dan een lint dat naar beneden werd getrokken.

Hellenic Train 120 029 is met IC 53 uit Thessaloniki de stad Athene binnengereden en rijdt zojuist over de laatste overweg voordat het eindstation bereikt wordt. De staat van de trein is het tegengestelde van de rest wat op de foto te zien is: de rijtuigen op deze Intercity’s lijken opvallend genoeg altijd graffitivrij te zien, terwijl de IC naar Kalambaka totaal ondergekliederd is.

AfbeeldingHellenic Train 120 029, Athene by Jona Brans, on Flickr

Juli 1
Rond de zomer ging het gerucht dat de NS 1700 al vanaf september zou uitstromen. Hoewel ik hier mijn twijfels bij had wilde ik geen risico nemen. Er stond begin juli een dagje Duitsland op de planning, maar vanwege de werkzaamheden rond Ibbenbüren was er eigenlijk niks haalbaar. Daarom besloten we toch in Nederland te blijven en rond Oldenzaal wat IC Berlijn te fotograferen, het was immers ideaal weer.

Bij de bekende plek aan de Zandsteenweg werd de eerste rit richting Berlijn opgewacht, deze reed met de mooi schone NS 1744. Het werd meteen de beste foto van de dag, en achteraf gezien ook één van mijn beste NS 1700 foto’s.

Afbeelding

Juli 2
Het stond al maanden op de planning, maar eind juli was het dan eindelijk zo ver: met een klein groepje vrienden gingen we op vakantie naar Noord-Frankrijk. Niet alleen in Nederland verdwijnen de nez cassé’s uit de reizigersdienst, ook in Frankrijk worden de oude locomotieven steeds meer vervangen door modern materieel. Daarom verbleven wij enkele dagen in de regio Maubeuge, waar de locserie BB22000 nog naar Parijs reed.
Na een nogal onstuimig verlopen heenreis kwamen we pas laat aan in ons hotel, de dag daarna gingen we richting Hautmont. Het was een nogal regenachtige dag, dus de hoop op een zonfoto begon eigenlijk al te vervagen, maar aan het eind van de dag trok het toch ineens open. Zo konden we de laatste rit van de dag, die ook nog eens met een loc in de Beton kleurstelling reed, toch nog in de zon fotograferen.

SNCF BB 22343 rijdt met zes Corail rijtuigen door Hautmont als trein 16460 naar Paris Gare du Nord. De vier fotografen waren zeer verheugd met de geslaagde foto en konden dik tevreden terugfietsen naar Maubeuge.

Afbeelding

Augustus
In augustus stond de tweede vakantie naar Frankrijk op de planning, dit keer met mijn gezin. Omdat ik in een regio met weinig treinen zat, heb ik ook weinig foto’s kunnen maken. Toch is er een foto die ik zeker het delen waard vond.
Ten zuiden van Saint-Jodard, waar ik vlakbij zat, is het spoor duidelijk ingegraven in een soort geul. Dit heeft uiteraard het gevolg dat er geen overwegen zijn, maar wel veel bruggen. Vanaf zo’n brug wilde ik graag een foto maken. De treindienst hier werd bediend door AGC treinstellen en door de kleine X73500 dieseltjes. Beide treinen waren kort genoeg om precies op deze plek te passen.

SNCF 73571 en 73714 rijden onder de fotograaf door ter hoogte van Pinay, als TER richting Saint-Étienne Châteaucreux.

AfbeeldingSNCF 73571 + 73714, Pinay by Jona Brans, on Flickr

September
Zoals gezegd was mijn motivatie voor de hobby in het najaar erg laag. Bovendien begon ik in september met mijn studie in Nijmegen, waar ook behoorlijk wat tijd in zat. De enige foto’s die ik in september gemaakt had waren met Terug naar Toen, wat absoluut niet de moeite waard was. Daarom sla ik deze maand over.

Oktober
In oktober heb ik enkele foto’s van IC Berlijn gemaakt, maar die zijn niet echt het tonen waard. Wel heb ik een geslaagde foto van de 904, maar er moeten keuzes gemaakt worden waarbij ik afwisseling ook belangrijk vind. Daarom geen foto uit oktober, en we gaan door naar november.

November
Op 19 november stond de afscheidsrit van de NS 1700 gepland. In eerste instantie zou het daadwerkelijk de laatste rijdag zijn, gelukkig zijn de locs uiteindelijk toch nog drie weken in dienst gebleven.
De afscheidsrit ging met NS 1761 en 1750 in sandwich met ICB rijtuigstam 7708. Bijzonder was de stop in Utrecht Centraal, waar kopgemaakt moest worden. Het was net donker genoeg voor een nachtfoto, dus er stonden horden fotografen op het station. Ondanks de drukte is het me toch nog gelukt om enkele foto’s te maken, waarna ik snel aan de kant ging zodat ook anderen nog kans op een foto hadden.

NSI 1750 staat met de rijtuigstam en achterop NSI 1761 op station Utrecht Centraal, wachtend op het laatste vertrek totdat kort daarna eindbestemming Amersfoort Centraal werd bereikt.

Afbeelding

December
Aangezien ik nachtplaatjes zo leuk vind doen we er gewoon nog een :)
Begin december vond er een unieke overbrenging plaats: stoomloc 50 0073 zou in twee etappes van de VSM naar de ZLSM gebracht worden. De eer was aan SHD 2205, waarbij het CTO rijtuig en de Plan E als remwagens meereden. De bijzonder fraaie combinatie kon alleen ’s nachts rijden vanwege de lage snelheid. Al uren voor het geheel moest vertrekken stond men al in Dieren, waardoor ik de gelegenheid had om nog een foto te maken.
Uiteindelijk is het geheel nooit in Limburg aangekomen, want door een warmgelopen lager van de locomotief is men in Nijmegen gestrand. De 50 0073 staat hier nog altijd op een kopspoortje, en dat zal voorlopig nog wel zo blijven.

Gelukkig had ik daar in Dieren nog geen last van. Hier staat SHD 2205 met het CTO meetrijtuig, VSM 50 0073 en de Plan E op station Dieren, om uren later richting het zuiden te vertrekken.

AfbeeldingSHD 2205 + CTO meetrijtuig + VSM 50 0073 + Plan E, Dieren by Jona Brans, on Flickr

Daarmee hebben we alweer het einde van 2023 bereikt. Met een gemengd gevoel kijk ik terug op het afgelopen jaar. Achteraf misschien spijt dat ik zo weinig gefotografeerd heb in de zomer en het najaar, maar het is nou eenmaal zo. Van tevoren had ik op het gebied van treinen meer verwacht dan ik nu heb, aan de andere kant was het een druk jaar en ik heb op andere gebieden veel meer bereikt dan ik had kunnen vermoeden. Bovendien zitten er ook genoeg hoogtepunten tussen de foto’s.
Hoe het ook zij, het jaar is voorbij en we kunnen er niks meer aan veranderen. Ook dit jaar zijn vele foto’s mede mogelijk gemaakt door de nodige tipgevers, soms hulp wat betreft vervoer en natuurlijk vooral de gezelligheid met andere liefhebbers. Ik wil iedereen die hieraan heeft bijgedragen ontzettend bedanken voor de leuke dagen en de geslaagde foto’s.

Dan rest me niks anders dan iedereen hier prettige feestdagen en een gelukkig 2024 toe te wensen. Tot volgend jaar!
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2023 Jona

Bericht door wessele »

Goede foto's Jona! Maart 1 springt eruit voor mij door het mooie licht.
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Re: Jaaroverzicht 2023 Jona

Bericht door stijn55 »

Netjes! December is favoriet!
EuropeTrains
Berichten: 291
Lid geworden op: ma jun 11, 2018 5:37 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jona

Bericht door EuropeTrains »

Leuke reeks! April 1 vind ik het leukst!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :D
https://www.flickr.com/photos/182086100@N03/
TreinspotOdz
Berichten: 149
Lid geworden op: za apr 04, 2020 7:18 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jona

Bericht door TreinspotOdz »

Heel leuk overzicht Jona! Juli 1 en 2 zijn mijn favorieten, ze passen mooi bij elkaar! ;)
:)
LEOSCRIBENS
Berichten: 499
Lid geworden op: di mar 30, 2021 8:50 am

Re: Jaaroverzicht 2023 Jona

Bericht door LEOSCRIBENS »

Mooie serie Jona met voor mij juni als favoriet. Succes met je studie in de oudste stad van Nederland en een goed spotjaar 2024!
ZO6176
Berichten: 488
Lid geworden op: zo okt 04, 2020 2:46 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jona

Bericht door ZO6176 »

Fraai overzicht. Mijn favoriet is maart-1
de-treinfan
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jun 22, 2020 10:25 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jona

Bericht door de-treinfan »

Erg mooi overzicht Jona! Mijn favoriet is augustus.
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jona

Bericht door Rubenr »

Mooi en divers overzicht Jona, Januari en Maart zijn mijn favorieten!
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jona

Bericht door NS1707 »

Fraai divers overzicht! Juni is wel erg uniek en gaaf!
Mattie
Berichten: 610
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jona

Bericht door Mattie »

Je hebt een leuk overzicht samengesteld Jona! Juni is (uiteraard) de favoriet!
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 3854
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jona

Bericht door erica »

Januari vind ik erg fraai. Het serienummer van juli 2 is BB22200 (15000+7200=22200).
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jona

Bericht door VinceCargo »

Mooi overzicht, waarbij juli 1 favoriet is
Geen handvol, maar een land vol
ClintW
Berichten: 93
Lid geworden op: zo sep 13, 2020 12:01 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jona

Bericht door ClintW »

Mooi overzicht Jona! Favorieten zijn januari en beide platen van juli
Gebruikersavatar
RedmarStam
Berichten: 149
Lid geworden op: vr dec 28, 2018 5:01 pm
Locatie: Veendam

Re: Jaaroverzicht 2023 Jona

Bericht door RedmarStam »

Fraai overzicht, Jona!
Flickr: --> Klik <--
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jona

Bericht door derquinho »

Mooi overzicht! Juli 1 is mijn favoriet.
JonneL
Berichten: 12
Lid geworden op: vr dec 23, 2022 4:18 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jona

Bericht door JonneL »

Prachtig overzicht Jona! Mijn favoriet is juni, gevolgd door augustus!
wmbrands
Berichten: 395
Lid geworden op: zo mei 09, 2021 8:07 am

Re: Jaaroverzicht 2023 Jona

Bericht door wmbrands »

Leuke foto's! De junifoto is een erg mooi karakteristiek plaatje.
dvc
Berichten: 488
Lid geworden op: wo nov 27, 2013 6:51 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jona

Bericht door dvc »

Leuk overzicht Jona, waar juli 1 mijn favoriet is.
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jona

Bericht door BjörnNielsen »

Mooi jaaroverzicht!
spurt2244
Berichten: 369
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jona

Bericht door spurt2244 »

Mooi overzicht geworden Jona!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jona

Bericht door RemcoG »

Topreeks Jona! April en december zijn fantastisch!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Plaats reactie