Jaaroverzicht 2023 Stijn

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2023.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2023 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Jaaroverzicht 2023 Stijn

Bericht door stijn55 »

Beste forumleden,

2023 is bijna ten einde, een jaar gelukkig zonder dramatische gebeurtenissen. Wel was het een bijzonder nat jaar, bij mij in de buurt overal staan de akkers allemaal onder, dat zal in de rest van het land niet anders zijn. Voor mij was dit ook het jaar dat ik na mijn 18e verjaardag zelfstandig de weg op kon met de auto, dat helpt natuurlijk veel in de vrijheid van de fotografie.
Zoals ieder jaar is het een overzicht met voornamelijk het zuiden van het land, ik blijf het schieten van plaatjes in deze hoek toch het allerleukste vinden (en natuurlijk als ijverige student ook het makkelijkste qua tijd). Laat ik beginnen bij januari:

Januari
In januari nam ik deel aan een fotorit bij de Miljoenenlijn t.b.v. het afscheid van de 1040. Een deel van de dag mocht, terwijl de 1040 de kerstritten reed, de van het NSM in bruikleen rijdende 2215 enkele keren fantastisch gefotografeerd worden. 's Avonds kregen we onverwacht de kans om de loc nogmaals te fotograferen, met en tweetal Pullman rijtuigen voor een afgehuurde rit. Dit was de bekroning op een al goed gelukte dag.
AfbeeldingZLSM/NSM 2215 | 07-01-2023 | Simpelveld by Stijn Verkuyl, on Flickr

Februari
Februari dit jaar verliep vrij bewolkt. Er kon daar een paar keer goed van geprofiteerd worden in de bossen van Venlo, toch wel een kenmerkende stek voor dit deel van de route Duitsland in vanuit Venlo. Halverwege de maand bood zich per toeval de kans aan de vers bestickerde 186 292 te fotograferen in het bos, met aan de haak een fraai nieuw en uniform ketelsetje.
AfbeeldingLNS 186 292 | 18-02-2023 | Venlo by Stijn Verkuyl, on Flickr

April
Omdat er in maart in mijn overzicht weinig interessants te melden valt, we gaan door met april.
Op een heerlijk zomeravondje staat de 6703 met een Melzo shuttle aan de haak te wachten op de controle ronde van de wagenmeester. Wel moet ik hier als disclaimer bij zetten, deze plek is niet openbaar en de foto is ook met toestemming geplaatst.
AfbeeldingRXP/MTL 6703 | 25-04-2023 | Cabooter Railterminal Greenport by Stijn Verkuyl, on Flickr

Mei 1
Op de eerste beste dag van mei werd ik wakker van een belletje, de LWR vectron was onderweg met de Trecate keteltrein. Aangezien ik de loc erg fraai vind, ging ik hier maar al te graag achteraan. Het weer zag er veelbelovend uit en er werd ook gelijk in de auto gesprongen naar Griendtsveen. Bij aankomst leek het niet goed te gaan met de zon, maar tijdens passage ging het toch goed. Dit leverde een beeld op met een mooie lucht erachter, iets wat in mijn overzicht van dit jaar niet mag ontbreken.
AfbeeldingBLS 193 717 | 01-05-2023 | Griendtsveen by Stijn Verkuyl, on Flickr

Mei 2
In het voorjaar van dit jaar kreeg RRF een kolentrein in handen naar Gelsenkirchen Scholven, op de avond van 23 mei werd deze opgewacht in Nuenen. Inmiddels (op moment van schrijven) is het vrij stil rond dit vervoer en is de stek in Nuenen verleden tijd. Op die bewuste avond kroop het zonnetje net nog achter een wolk vandaan en kon de oranje hommel in het heerlijke avondlicht vastgelegd worden.
AfbeeldingRRF 653-01 (266 111) | 22-05-2023 | Nuenen by Stijn Verkuyl, on Flickr

Juli
Zoals ieder jaar is er in juni in mijn overzicht weinig bijzonders te melden, daarom door naar juli.
Rond deze tijd heb ik een nieuwe lens gekocht, tot op de dag van vandaag heb ik daar geen spijt van. Naar mijn mening zijn de plaatjes sindsdien allemaal toch wat scherper en ook qua kleuren meer van kwaliteit.
De plaat die voor mij persoonlijk de kroon spant deze maand is de foto van 3 6400'n in America. De diesel-parade mocht een graantrein trekken naar Oss en tegen alle verwachtingen in kon de trein ook nog eens bij zon gefotografeerd worden. Ik heb de kolentreinen die vroeger langs Deurne kwamen niet heel bewust meegemaakt, maar dit deed me toch een beetje denken aan de tijden dat ik nog héél jong was.
AfbeeldingDBC 6464 'Jan' + 6433 'Han' + 6454 'Wim' | 02-07-2023 | America by Stijn Verkuyl, on Flickr

Augustus
In augustus werd er na een deel van de vakantie full-time te hebben gewerkt écht een paar weken vakantie genomen. Één van de dingen die nog op het lijstje stond was het nogmaals goed vastleggen van de 1700'n van de NS met de Intercity naar Berlijn. De ochtend werd vroeg begonnen in Dijkerhoek, waar we in een mooi ochtendzonnetje de 1752 mochten fotograferen met haar trein naar Bad Bentheim en uiteindelijk Berlijn.
AfbeeldingNSI 1752 | 11-08-2023 | Dijkerhoek by Stijn Verkuyl, on Flickr

September
Begin september begon school ook weer, altijd een tijd dat er na schooltijd gehoopt wordt op een mooie klapper, dit jaar was de grootste klapper naar mijn mening de vers bestickerde 193 128 van Kombirail. Deze was te fotograferen dankzij een tip van een collega spotter, waar ik nog altijd dankbaar voor ben. De spiksplinternieuw bestickerde loc was onderweg met een containertrein vanuit Duisburg naar het Rotterdamse.
AfbeeldingKRE 193 128 | 07-09-2023 | Deurne by Stijn Verkuyl, on Flickr

Oktober
Voor oktober heb ik een plaatje uit Holten uitgekozen om twee redenen. Allereerst is de trein op de foto natuurlijk erg fraai, en wonderbaarlijk genoeg een keer goed beladen. Anderzijds kom ik hier al sinds ik jong ben, en is deze stek inmiddels verdwenen door de hekkenmanie van ome Prorail. Inmiddels is de stek niets meer waard, echter was dit dus in oktober dit jaar nog niet het geval. Achter de ICB aan zat de fraaie Volvo trein met de eveneens fraaie 186 454.
AfbeeldingLNS 186 454 | 16-10-2023 | Holten by Stijn Verkuyl, on Flickr

November 1
In november kon er na mijn examens op een studiedagje op uit getrokken worden naar het Ruhrgebied, ons doel was de dienstdoende vuurloze stoomloc in Herne. Die dag was de loc toevallig stuk, maar kon later alsnog op stoom gebracht worden voor het rangeren. Een beeld wat je anno 2023 niet zo 123 meer aan kan treffen, een stoomlocomotief die nog in dienst is en nog steeds vaak de keteltreinen bij Ineos op het terrein plaatst. Persoonlijk vind ik zo'n locje een ingenieuze uitvinding, en begrijp ik nog steeds niet waarom de meeste van deze locjes tegenwoordig geen diensten meer draaien. Veel spoorse bedrijven hebben immers stoom over bij de productie van hun producten.
AfbeeldingIneos Werk Herne Lok 5 | 10-11-2023 | Herne by Stijn Verkuyl, on Flickr

November 2
Voor de tweede foto in november heb ik gekozen voor het transport van een sleep DM'90 treinstellen. Op de late middag mochten deze oude diesels de benen weer eens strekken. Ze werden vanuit Blerick door Brouwer naar Venlo gesleept en vervolgens onder de vlag van Railadventure naar Roemenië gebracht, de treinen krijgen hier hopelijk een betere toekomst dan de collega treinstellen die al ooit op de schroothoop beland zijn.
AfbeeldingRailadventure 111 222 | 21-11-2023 | Venlo by Stijn Verkuyl, on Flickr

December
Halverwege december werd er een zaterdagje van werk vrij gepakt, de SSN zou een kersttrein rijden naar Aachen. Na een plaatje in America die niet helemaal lekker lukte door de bewolking, reden we vliegensvlug door naar Venlo. Wederom in het bekende bos, en op dezelfde stek als eerder in dit overzicht. Na een paar minuten kwam de 01.10 machtig stomend de heuvel op. Als ik thuis een kale muur over had gehad, had deze foto hier denk ik vergroot gehangen. Deze foto geeft naar mijn mening de machtige machine in volle glorie weer.
AfbeeldingSSN 01 1075 | 16-12-2023 | Venlo by Stijn Verkuyl, on Flickr

Dan zijn we alweer op het einde gekomen van mijn overzicht. Elk jaar weer is het een lastige keus tussen alle leuke foto's, immers zijn bijna alle treinen waar je voor van huis gaat enigszins speciaal natuurlijk, de keuze is reuze.
Voor nu wens ik iedereen een fijne kerst toe en een spoors goed nieuwjaar. Hopelijk tot volgend jaar langs de baan!
En zoals altijd, veel succes met de wolkenlotto komend jaar ;)
Jona Brans
Berichten: 1633
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Stijn

Bericht door Jona Brans »

Mooi overzicht op veelal groene stekken, vooral de sfeer bij november 1 bijzonder fraai!
Gebruikersavatar
RedmarStam
Berichten: 149
Lid geworden op: vr dec 28, 2018 5:01 pm
Locatie: Veendam

Re: Jaaroverzicht 2023 Stijn

Bericht door RedmarStam »

Fraai jaaroverzicht, Stijn! Juli en september zijn mijn favoriet! :)
Flickr: --> Klik <--
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2023 Stijn

Bericht door wessele »

Nette serie Stijn - juli springt eruit voor mij!
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2023 Stijn

Bericht door tiemen »

Fraai Stijn, Juli is mijn favoriet
EuropeTrains
Berichten: 291
Lid geworden op: ma jun 11, 2018 5:37 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Stijn

Bericht door EuropeTrains »

Mooie reeks! Juli is de favoriet!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :D
https://www.flickr.com/photos/182086100@N03/
DDZ7504
Berichten: 3884
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Stijn

Bericht door DDZ7504 »

Netjes gedaan zo! Juli is populair zo te zien, en terecht. Maar ook september vind ik erg gaaf.
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
ZO6176
Berichten: 488
Lid geworden op: zo okt 04, 2020 2:46 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Stijn

Bericht door ZO6176 »

Mooi jaaroverzicht. April is mijn favoriet
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Stijn

Bericht door BjörnNielsen »

Erg mooi overzicht Stijn! April is mijn favoriet
arnold
Berichten: 14629
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Stijn

Bericht door arnold »

Mooi Jaaroverzicht.
de-treinfan
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jun 22, 2020 10:25 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Stijn

Bericht door de-treinfan »

Leuk jaaroverzicht! Ik blijf augustus het mooist vinden.
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Stijn

Bericht door Rubenr »

Fraaie serie, ik ga voor November 2!
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Stijn

Bericht door NS1707 »

Mooi gevarieerd overzicht! Ik ga voor januari, erg fraai gedaan!
Gebruikersavatar
rob1965
Berichten: 1546
Lid geworden op: za jul 14, 2018 7:29 am

Re: Jaaroverzicht 2023 Stijn

Bericht door rob1965 »

Mei is voor mij de favoriet! 👍🏻
Ik ben niet blasé bij een Nez-Cassé. Het slaat nergens op, maar het rijmt wel top :-))
Mattie
Berichten: 610
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Stijn

Bericht door Mattie »

Mooie platen weer! De laatste drie zijn mijn favorieten!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Stijn

Bericht door VinceCargo »

Schitterende platen heb je weer bij elkaar weten te schieten. Mei 1 is m’n favoriet
Geen handvol, maar een land vol
David
Berichten: 1544
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Stijn

Bericht door David »

Erg fraai overzicht met de platen uit april en november als favorieten!
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Jaaroverzicht 2023 Stijn

Bericht door robehv »

Mooi hoor :)

November 1 staat ook al lang op m’n lijstje
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Stijn

Bericht door derquinho »

Heel mooie serie! Als liefhebber van oude locs ga ik voor april!
Staaijeren
Berichten: 266
Lid geworden op: di mei 03, 2016 6:41 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Stijn

Bericht door Staaijeren »

Mooie serie Stijn mei 1 en 2 ga ik voor.
Foto's op Flickr
JonneL
Berichten: 12
Lid geworden op: vr dec 23, 2022 4:18 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Stijn

Bericht door JonneL »

Prachtige serie Stijn! Voor mij kiezen tussen mei 1 en november 2!
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3960
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Stijn

Bericht door Jeroen »

Fraai overzicht, Stijn! Goed bezig geweest! November 1 is mijn favoriet! :P
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
wmbrands
Berichten: 395
Lid geworden op: zo mei 09, 2021 8:07 am

Re: Jaaroverzicht 2023 Stijn

Bericht door wmbrands »

Mooie foto's! De November I foto is niet alleen leuk maar ook leerzaam!
dvc
Berichten: 488
Lid geworden op: wo nov 27, 2013 6:51 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Stijn

Bericht door dvc »

Mooi overzicht Stijn, juli is mijn favoriet!
Gebruikersavatar
kay-cee
Berichten: 1278
Lid geworden op: za aug 02, 2014 6:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Stijn

Bericht door kay-cee »

Erg leuk (lokaal) overzicht Stijn! April, Juli en November zijn toch de beauty's.
spurt2244
Berichten: 368
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Stijn

Bericht door spurt2244 »

Fraai overzicht Stijn!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Stijn

Bericht door RemcoG »

Stijn, dit is een erg mooie reeks! Januari en juli zijn schitterend!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Plaats reactie