Jaaroverzicht 2023 Wouter

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2023.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2023 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 739
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Jaaroverzicht 2023 Wouter

Bericht door wouterder »

Voor mijn doen, ontzettend veel foto's gemaakt deze 2023. Maar niet allemaal met een spoors thema. Toch leuke variatie kunnen vinden voor het jaaroverzicht.

januari

We beginnen in het grauwe januari, waarin er niet heel veel gefotografeerd werd. Wel werd de kleurrijke LTE 193 280 op een gegeven moment gemeld vanuit Duitsland, op weg naar Bad Bentheim. En zo passeerde hier de 193 280 van LTE met een keteltrein richting het Rotterdamse.

Afbeelding

februari

In februari kwam door een planningsfoutje de 186 373 ineens naar Nederland. Nadat er op de heenweg wat problemen waren, werd de loc zondags in opzending mee terug gestuurd naar Tsjechië. In Nederland reed de loc in opzending met de 193 729 er voor en een goed beladen Lovosice Shuttle er achter.

Afbeelding

maart

In 2023 had Nederland het genoegen dat de Simplon Oriënt Express meerdere keren de hoofdstad zou aandoen. De eerste keer was in maart, waarbij deze rond het blauwe uur in Amsterdam zou staan. Daarop werd er naar de hoofdstad getrokken en werd de trein redelijk fraai geposteerd op spoor 7.
Terwijl enkelen beweerden dat de trein er een uur zou staan, reed deze na een twintigtal minuten toch naar de Zaanstraat.

Afbeelding

april

In april is altijd traditioneel Koningsdag. Waarbij de NVBS Koningsdagrit dit jaar naar de Bentheimer Eisenbahn ging met een oude NS 1200. Gelukkige was de enige rijvaardige 1200, 1251, die met een sleep SSN rijtuigen via de Vechtdallijnen naar Coevorden zou gaan. Op de lijn zelf werd niet gestopt voor fotostops en zat er een saaie G2000 voor van de Bentheimer zelf. Hier bij Beerze kon de 1251 in actie worden vastgelegd. Ook was er toen nog zon, wat later die dag verdwenen was..

Afbeelding

mei

half mei zou het Spoorwegmuseum in Blerick haar vers gerestaureerde Mat '36 stel 252 op gaan halen met de Mat '54 en Mat '46. Echter bleken er bij de roltesten problemen te zijn met een lager. Daarom ging het transport niet door, maar werd er wel een postwagen naar Blerick overgebracht. Terug gingen de twee treinstellen via Deventer naar Utrecht. Terwijl iedereen op andere plekjes stond, kon ik rustig het geheel vastleggen op de Deventerse Ijsselbrug. Iets wat met de hoge waterstanden nu bijvoorbeeld niet mogelijk is in de winter. :D

Afbeelding

[BONUS] mei-2

Als bonus een ereplaatje voor de Baureihe 186 bij NS. Die in sandwich met een stam ICRmh rijtuigen nog altijd rond rijdt op de HSL lijnen. Ze worden al steeds meer uitgefaseerd, ondanks dat hun opvolger nog niet probleemloos rond rijdt. Bij Puttershoek werd in mei nog een aantal plaatjes gemaakt van de combinaties. Waarbij hier de 186 044 en 186 044 voorbij zoeven.

Afbeelding

juni

Begin juni werd ik door een vriend gepolst om langs het spoor te staan, want er zouden wat treintjes komen uit Bad Bentheim. Bij aankomst werd het licht steeds fraaier en werd gemeld dat RFO was vertrokken met de 1830 en 1837 richting het westen. Waardoor er ineens een fraai tafereel vastgelegd kon worden.

Afbeelding

juli

Sinds vorig jaar heeft Railadventure haar intrede gedaan in Nederland, door de gedeeltelijke overname van Railexperts. Ter ere daarvan kreeg de 9903 (voormalige NS en DB 1611) de eer om de grijs/witte outfit gehesen te worden. Vorig jaar was het panoramarijtuig ook al te zien in Nederland achter deze loc. Maar het weer was belabberd toen. Eind september was dit een stuk beter en passeerde het geheel in een zeer fraai middagzonnetje richting Amsterdam. Waarna er weer snel retour gegaan werd om de aangekondigde buitendienststellingen voor te zijn.

Afbeelding

augustus

Je maakt nog eens wat mee. In m'n laatste vakantieweek in de zomer werd gemeld dat de 1746 met IC Berlijn verkeerd was gestuurd in Hengelo. Hierdoor was de trein op het kopspoor 311 binnengereden bij het station. Nadat alle reizigers uit waren gestapt en gesommeerd waren in de eerstvolgende intercity te stappen richting het westen. Reed de trein leeg achteruit richting Hengelo Oost, om daarna leeg naar het Amsterdamse te vertrekken.

Afbeelding

september

Sinds dit jaar rijdt CD Cargo, in samenwerking met Rail Force One, een staaltrein tussen de Hoogovens in Ijmuiden en Tsjechië. Alwaar de wagens verdeeld worden over verschillende steden. Normaalgesproken wordt het spoorvervoer van CD Cargo in Nederland verrijkt met witte bruine Vectrons en kale grijze Akiem Traxx'en. Maar deze eerste keer zat de 383 004 in een fraai CD Cargo livery er voor. Nadat de trein gemeld was, maar nogal wat vertraging had gemaakt. Was het knijpen geblazen of deze nog met daglicht zou komen.
Maar dat lukte, en hoe. In een flink zongat passeerde trein langzaam richting het westen. Waar bijna niemand nog zon heeft gezien daarna. :-))

Afbeelding



oktober

Dezelfde staaltrein kon ook in oktober nog een keer worden vastgelegd, maar dan met een RFO 1800. In Borne, waar de herstkleuren deels doorkwamen, kon zo de 1830 worden vastgelegd met een sleepje staalwagens richting Bad Bentheim. Alwaar een CD Cargo 187 de trein overnam.

Afbeelding

november

Als laatste was er, vlak voordat Keolis verdween van Oldenzaal - Hengelo - Zutphen, ineens de verschijning dat de linten vanwege werkzaamheden bij Oldenzaal, doorreden naar Enschede. Naast een enkele testrit had ik dit nog niet eerder gezien. Omdat in Enschede op spoor 4 werd gekeerd, bleef er niet veel over dan Enschede Kennispark voor een nachtplaatje. Na als een verzopen kat op het station gewacht te hebben en meerdere pogingen mislukten door druppels in de lens. Kon er toch nog een plaatje gemaakt worden van de stellen 36 en 43, die na een korte stop snel doorgingen naar Enschede.

Afbeelding

Rest mij niks anders dan iedereen hele fijne feestdagen te wensen, een goed uiteinde en spoors 2024!
Gebruikersavatar
RedmarStam
Berichten: 149
Lid geworden op: vr dec 28, 2018 5:01 pm
Locatie: Veendam

Re: Jaaroverzicht 2023 Wouter

Bericht door RedmarStam »

Leuk Hollands jaaroverzicht, Wouter! :D
Flickr: --> Klik <--
Jona Brans
Berichten: 1633
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Wouter

Bericht door Jona Brans »

Mooie serie met veel verschillende treinen, de combinatie van licht en lucht in september springt er wat mij betreft bovenuit!
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Wouter

Bericht door derquinho »

Mooie platen! Qua bijzonderheid heeft juli mijn voorkeur, maar qua licht zijn juni en september erg fraai!
ClintW
Berichten: 93
Lid geworden op: zo sep 13, 2020 12:01 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Wouter

Bericht door ClintW »

Mooi overzicht Wouter! Ik ga voor september en juli als favorieten
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Re: Jaaroverzicht 2023 Wouter

Bericht door stijn55 »

Mooi overzicht vanuit het Oosten. Juni is favoriet!
ZO6176
Berichten: 488
Lid geworden op: zo okt 04, 2020 2:46 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Wouter

Bericht door ZO6176 »

Leuk overzicht. Lekker genieten. September is mijn favoriet
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2023 Wouter

Bericht door wessele »

Netjes Wouter. September uiteraard favoriet ;)
EuropeTrains
Berichten: 291
Lid geworden op: ma jun 11, 2018 5:37 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Wouter

Bericht door EuropeTrains »

Prima jaar zo! Juni is vanwege het licht toch wel smullen!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :D
https://www.flickr.com/photos/182086100@N03/
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Wouter

Bericht door BjörnNielsen »

Mooi jaaroverzicht Wouter, juni is wel de mooiste wat mij betreft.
de-treinfan
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jun 22, 2020 10:25 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Wouter

Bericht door de-treinfan »

Geslaagd overzicht! Mijn favoriet is juli.
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Wouter

Bericht door NS1707 »

Mooi overzicht, Wouter! Augustus is wel heel uniek en fraai!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Wouter

Bericht door VinceCargo »

Heel leuk overzicht! Ik ga als favoriet voor CD Cargo 😄
Geen handvol, maar een land vol
DDZ7504
Berichten: 3884
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Wouter

Bericht door DDZ7504 »

Netjes! September is wel jaloersmakend.
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2023 Wouter

Bericht door tiemen »

Fraaie reeks Wouter!
David
Berichten: 1544
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Wouter

Bericht door David »

Fraai overzicht! September is favoriet hier.
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Wouter

Bericht door Rubenr »

Mooi overzicht Wouter, ik ga voor Maart en September!
Staaijeren
Berichten: 266
Lid geworden op: di mei 03, 2016 6:41 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Wouter

Bericht door Staaijeren »

Fraai en mooi overzicht Wouter.
Foto's op Flickr
JonneL
Berichten: 12
Lid geworden op: vr dec 23, 2022 4:18 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Wouter

Bericht door JonneL »

Leuk divers overzicht Wouter! Mijn favoriet is mei 1, maar augustus is natuurlijk ook wel erg hilarisch.. :D
wmbrands
Berichten: 395
Lid geworden op: zo mei 09, 2021 8:07 am

Re: Jaaroverzicht 2023 Wouter

Bericht door wmbrands »

Leuke foto's! Juni is mijn favoriet vanwege het mooie contrast tussen de oranje loks en bijna zwarte lucht. Echt Hollands :)
ICEmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 12:35 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Wouter

Bericht door ICEmaster »

Fraaie foto's Wouter! Juni en september zijn de absolute winnaars wat mij betreft :D
Ik fotografeer op zonne-energie
dvc
Berichten: 488
Lid geworden op: wo nov 27, 2013 6:51 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Wouter

Bericht door dvc »

Leuk overzicht! Juni springt er uit qua licht!
Gebruikersavatar
kay-cee
Berichten: 1278
Lid geworden op: za aug 02, 2014 6:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Wouter

Bericht door kay-cee »

Puik overzicht Wouter! Veel leuke plaatjes vanaf de Bentheimroute.
spurt2244
Berichten: 369
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Wouter

Bericht door spurt2244 »

Leuk overzicht! november is mijn favoriet
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Wouter

Bericht door Kevinrail »

Het is een mooi jaaroverzicht geworden Wouter! Ik ga voor de foto's van januari, april & september.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3432
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Wouter

Bericht door Rens »

Mooi overzicht uit het oosten des lands.
arnold
Berichten: 14630
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Wouter

Bericht door arnold »

Fraaie plaatjes. Moeilijke keuze voor favoriet!
KvdLee
Berichten: 473
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Wouter

Bericht door KvdLee »

Mooie serie! Ik denk dat september favoriet is hier :)
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Wouter

Bericht door RemcoG »

Geweldig overzicht! Mijn favoriet is zonder meer setpember!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Wouter

Bericht door TrainplazaNL »

Gaaf overzicht! September is voor mij de favoriet.
Plaats reactie