Jaaroverzicht 2022 Steven

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2022.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2022 <je forum nicknaam>
Plaats reactie
DDZ7504
Berichten: 3884
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Jaaroverzicht 2022 Steven

Bericht door DDZ7504 »

Iets later dan gehoopt is dan mijn jaaroverzicht er ook. Een voor mijn doen uitzonderlijk hardnekkige griepbesmetting rond de feestdagen gooide roet in het eten voor vrijwel alle plannen, waaronder het jaarlijkse foto-overzicht. Inmiddels voel ik me weer een stuk beter, op wat kuchjes na.
Dit jaar niet alleen reizigerstreinen, de focus lag dit jaar iets meer op het goederenvervoer. En, uiteraard alleen maar zon ;)
In januari was er dusdanig weinig zon dat er slechts twee dagen iets gedaan werd, waarbij niets gefotografeerd werd wat het waard was om hier een plekje te geven, dus krijgt de extreem zonnige maand maart een extra foto.

FEBRUARI
Afbeelding
RXP 9902 | Trein 50419 Coevorden Euroterminal aansluiting - Kijfhoek Noord | Kockengen | 12-02-2022
Nieuw deze maand was de inzet van RXP 9900'en op de Coevorden-shuttle. HSL had de trein overgenomen van IRP en reed de trein meestal met de 9902, alhoewel ook de 9901 en HSL's "eigen" 1324 zijn ingezet. Op 12 februari werd eerst een poging gedaan om de FLIRT-inzet op de 8800 op de foto te zetten, hoe dat is afgelopen weten de geïnteresseerden vast nog wel. Nadat de FLIRT's het Zuid-Hollandse hadden verlaten, kwam de melding dat de Coevorden-shuttle zowaar geheel beladen was. Er kwam ondertussen wel een flinke plak bewolking opzetten, dus het verkassen naar Gieltjesdorp was niet zonder risico. Gelukkig ging het nog precies goed, dankzij het verplaatsen van de stop op Amsterdam Arena naar Harmelen kwam de trein namelijk eerder dan verwacht. Zo kon de trein dus in een lekker winterzonnetje worden vastgelegd. Helaas is deze treinverbinding inmiddels gesneuveld, het blijft jammer dat er ondanks alle klimaatdoelen steeds minder betaalbaar binnenlands spoorvervoer kan worden uitgevoerd.

MAART 1
Afbeelding
RFO 193 627 | Trein 41710 Kąty Wrocławskie - Lage Zwaluwe | Oudewater | 19-03-2022
Zoals de meeste mensen wel zullen hebben gemerkt was het in maart uitzonderlijk vaak mooi weer. Ondanks dat ik in februari gestart was met een nieuwe baan, had ik gelukkig nog genoeg tijd over om op pad te gaan. Op 19 maart werd samen met een goede vriend foto's gemaakt rondom Rotterdam. Na eerst de zaterdagse middaguuroptocht vanuit de havens richting het oosten vastgelegd te hebben op de Vondelingenweg, kwam de melding dat de Kąty-shuttle uit Amersfoort vertrokken was. Die was een dag eerder vanwege vertraging "achtergelaten" aldaar, en werd deze dag pas verder gereden. Snel werd uit Rotterdam vertrokken richting Oudewater, daar stond de zon tenslotte het beste om die tijd. De tractie werd zoals destijds vrijwel standaard geleverd door de RFO 193 627. Hierna reden we snel weer richting het zuiden, want bij Dordrecht kon de trein nogmaals worden vastgelegd. Toch koos ik voor deze foto, mede omdat de wachtsporen hier op de saneringslijst staan en het plekje over een aantal jaar vast en zeker behoorlijk veranderd zal zijn.

MAART 2
Afbeelding
Strukton 1740 + 303008 | Trein 51791 Amsterdam Westhaven - Roosendaal | Moordrecht | 23-03-2022
Een aantal dagen later, op 23 maart, werden de broodjes langs het spoor gegeten. Terwijl ik net mijn pauze startte, zag ik dat ik maar liefst vier appjes en een oproep had gemist. Strukton was onderweg van Amsterdam via Gouda naar Roosendaal met een korte ballasttrein. Aangezien het vrijwel strakblauw was, werd geen moment getwijfeld en in de auto gesprongen voor een ritje naar Moordrecht, gelukkig slechts 10 minuten rijden vanaf m'n werk. Dankzij een paar minuutjes vertraging kon een fatale kruising met een RFO trein naar Bad Bentheim gelukkig voorkomen worden, en kon de fotograaf na de klik tevreden weer terug voor de laatste paar uurtjes arbeid.

APRIL
Afbeelding
RFO 1828 + 6702 | Trein 51601 Amsterdam Westhaven - Sloehaven | Breda | 18-04-2022
In april viel het weer een beetje tegen. De meeste dagen met zon waren eigenlijk maar halve dagen met zon, en de paar dagen dat het wel de hele dag mooi was, reed er gewoon niet heel veel interessants. Dat laatste was uiteraard ook het geval tijdens het Paasweekend. Nadat ik zowel de zaterdag als de zondag voor NS had gewerkt, zat ik er op Paasmaandag 18 april een beetje doorheen. Toen het bericht binnenkwam dat RFO met de recent in huisstijl gestoken 1828 en 6702 een lege kolentrein van Amsterdam naar Vlissingen zou brengen die middag, kreeg ik zowaar weer een kleine energieboost. Even later bleek dat ook de Kąty-shuttle onderweg was naar Lage Zwaluwe, en een deel van de route dus redelijk vlak achter de kolentrein zou zitten. Er werd alleen nog even flink getwijfeld waar ik het beste heen kon gaan, mede omdat er vanuit het zuidwesten wat bewolking onderweg was. De keuze viel uiteindelijk op Breda, ondanks het hoge kruisingsrisico. Gelukkig (en helaas voor de reizigers) viel de kruisende IC naar Eindhoven uit, waardoor de lege kolentrein zonder problemen in heerlijk licht vastgelegd kon worden. En voor de geïnteresseerden: ook de foto van de Kąty-shuttle lukte nog, net voordat de bewolking de overhand nam.

MEI
Afbeelding
HSL 186 364 | Trein 50205 Pernis - Sloehaven | Zevenbergen | 08-05-2022
Op 8 mei werd weer ouderwets een dagje rondom Dordrecht gefotografeerd. Naast de gebruikelijke en wegens werkzaamheden omgeleide treinen, reed er ook het een en ander aan "zeldzamer" vervoer. Het hoogtepunt van de dag kwam namelijk van HSL, die met de 186 364 "WaveRider" een gasketeltrein reden van Pernis naar de Sloehaven. Het origineel geplande pad werd echter gemist, waardoor de trein bij Dordrecht Zuid met een iets te kops staande zon voorbij zou komen. Daarop werd besloten te verkassen naar Zevenbergen. Zo gezegd zo gedaan, en kon de trein in een inmiddels brandende "zomer"-zon vastgelegd worden. Toepasselijk, gezien de kleurstelling van de loc.

JUNI
Afbeelding
SBBC 193 701 | Trein 40040 Busto Arsizio - Waalhaven Zuid | Sliedrecht | 09-06-2022
In de avond van 9 juni kwam het bericht dat de vers bestickerde SBB 193 701 voor het eerst naar Nederland zou komen. De loc zou een Busto-shuttle vanuit Emmerich naar Rotterdam rijden. Het was niet de enige trein die gepland stond, en daarom was de keuze om even een plaatje te maken snel gemaakt. Het voordeel van juni is dat het nog tot na 9 uur 's avonds licht is, en dat was in dit geval echt nodig. Het vertrek uit Emmerich was namelijk meer dan een uur later dan verwacht, mede door een treinnummerwissel en het bijbehorende falen van ProRail, waardoor de origineel gewenste foto bij Hardinxveld al niet meer mogelijk was vanwege de schaduwen. Er werd wat rondgekeken op Google Maps en daarbij viel mijn oog op een plekje achter de A15, in de buitenbocht bij Sliedrecht. Na wat positionering werd een leuk motief gevonden met een boom langs de weg, en kon de fraaie trein in het laatste licht van de dag worden vastgelegd. Met dank aan de vriendelijke automobilist die even wachtte om buiten beeld te blijven, en uiteraard nogmaals groet terug naar de meester.

JULI
Afbeelding
NSR 2513 + 2210 | Trein 6039 Gouda - 's-Hertogenbosch | Hogebrug | 02-07-2022
In juli werd dit jaar uitzonderlijk weinig gefotografeerd. Het aantal mooie dagen viel niet eens zo erg tegen, maar de meeste ervan was ik gewoon aan het werk. Daarom valt de keuze voor deze maand op een plaatje gemaakt op zaterdag 2 juli, van zowaar een "reguliere" reizigerstrein. Niet geheel regulier echter, want door een allerlei aan werkzaamheden op verschillende plekken, ontstond er een sprinterdienst tussen Gouda en Den Bosch. En een van de diensten werd gepland, en zowaar ook daadwerkelijk uitgevoerd, met een setje FLIRT. De vorige keer dat er FLIRT naar Zuid-Holland reed in een reizigersdienst ging het flink fout op een stroomloze brug, maar dit keer zaten die niet op de route en ging alles probleemloos. In de ochtend was het ook nog eens geheel zonnig, dus werd bij Hogebrug een foto gemaakt van de 2513 en 2210 onderweg naar 's-Hertogenbosch.

AUGUSTUS
Afbeelding
Crossrail DE6301 | Trein 40110 Mortara - Gent Zeehaven | Nispen | 07-08-2022
Op mijn verjaardag, 7 augustus, was het dit jaar zowaar grotendeels zonnig. Aangezien ik niet echt van de feestjes ben, besloot ik op er een dagje op uit te gaan, zonder specifiek hoofddoel. Na een paar plaatjes langs de Betuweroute en rondom Dordrecht, besloot ik eens een kijkje te nemen bij Nispen om wat omgeleide Thalys-treinen op te wachten. Ondertussen kwam ook een melding uit het oosten dat Crossrail onderweg was met een volbeladen Mortara-shuttle, en die reed zowaar met een rode Class 66. Het werd nog even spannend met de bewolking die ondertussen kwam opzetten, maar het geluk was aan mijn zijde deze keer, en dat wordt vereerd met een plekje hier in het overzicht.

SEPTEMBER
Afbeelding
ČDC 193 584 | Trein 43370 Lovosice Jih / Lehrte MegaHub - Europoort | Moordrecht | 01-09-2022
Op de eerste dag van september werd de dag begonnen in de bekende bocht bij Breda, waar een aantal leuke treinen vastgelegd konden worden. Hierna werd ook regio Dordrecht uitgebreid bezocht. Nadat daar al het interessante verkeer was vastgelegd, bleek er nog een tweetal treinen vanuit Bad Bentheim onderweg te zijn naar Rotterdam, die ik niet wilde missen. De laatste trein van de dag was Nederlands' nieuwste vervoerder, zijnde ČD Cargo. Weliswaar onder LTE-vlag, maar dat staat niet op de locs. Men rijdt een aantal keer per week een trailertrein tussen de Europoort en Lovosice, via de MegaHub in Lehrte. De treinen reden dit jaar regelmatig op voor mij gunstige tijden via Gouda, wat er in resulteert dat ik alle drie de locs inmiddels op de foto heb, evenals een plaatje op bijna alle denkbare plekjes in Moordrecht. Zo ook hier, als de 193 584 met een prima beladen trein in heerlijk avondlicht voorbij komt.

OKTOBER
Afbeelding
TCS 101004 | Trein 33250 Watergraafsmeer - Den Haag HS | Oegstgeest | 09-10-2022
De keuze voor oktober was vrij lastig te noemen. In het Stoomtreindagen-weekend werden zowaar behoorlijk veel foto's gemaakt, waarbij het lastig is om een hoogtepunt uit te zoeken. Op 9 oktober werden een aantal opvallende reizigerstreinen vastgelegd, waaronder de Plan V van de 2454Crew, de Müllertrein, de Karel en enkele omgeleide HSL-treinen. Uiteindelijk kies ik toch een foto van de door mij geliefde Dinnertrain, alleen wel in een andere samenstelling. Vanwege onderhoud aan de rijtuigen reed de trein tijdelijk met 3 rijtuigen, en omdat de 102001 al gebruikt werd voor de vele internationale treinen die TCS reed, mocht de nieuwste aanwinst van het bedrijf de Dinnertrain een aantal keer overnemen, namelijk de van DCT gehuurde 1751. De gele cabines en bestickerde zijkant maakt deze loc een opvallende verschijning, en ik had geluk want de machine was net gewassen. Onderweg met de lege restauranttrein vanaf de standplaats op de Meer naar Den Haag kon de trein bij Oegstgeest vastgelegd worden. Het was een flinke wandeling/zoektocht om dit plekje te vinden, de vele bramenstruiken maakten het niet makkelijk. Gelukkig was het lekker weer, zeggen we dan maar.

NOVEMBER
Afbeelding
NSR 3302 + 3301 | Trein 91331 Utrecht Cartesiusweg - Roosendaal | Biezenmortel | 12-11-2022
Ook voor november valt de keuze op een geel/blauwe trein, maar dan een iets langere. Via de bekende kanalen was aangekondigd dat op 12 november de twee ICNG-België treinstellen vanuit Utrecht naar Antwerpen overgebracht werden, na in Nederland enkele testritten te hebben gereden. Er was zowaar mooi weer voorspeld, dus werd er richting Brabant gereden. Omdat ik al een tijdje niet meer tussen Den Bosch en Tilburg had gestaan, besloot ik daarheen te rijden. De beoogde plekjes waren echter niet bruikbaar vanwege begroeiing, schaduwen of simpelweg omdat ze helemaal niet meer bestonden, dus moest er met gepaste spoed gezocht worden naar een alternatief. Uiteindelijk bood een onverharde weg naar een voormalig overpad uitkomst, want achter een boomgaard bleek een stukje onbegroeide berm langs een grasveld te liggen. Met het sein erbij was ik prima tevreden met dit standpunt, en kon na eventjes wachten het transport worden vastgelegd. Hierna kon mijn dag in elk geval niet meer stuk :D

DECEMBER
Afbeelding
RRF 4402 | Trein 49791 IJsselmonde - Bad Bentheim | Soest | 14-12-2022
Halverwege december werd het een aantal dagen koud en zonnig, en daar werd dankbaar gebruik van gemaakt. Nadat op maandag en dinsdag nog gewerkt moest worden, kon op woensdag 14 december de auto warmgedraaid worden voor een dagje foto's maken. Vlak voor vertrek kwam er een melding binnen van een RRF keteltrein die vanuit Rotterdam naar Bad Bentheim onderweg was. Ik koos om naar de Eempolder te rijden, omdat de zon rondom Harselaar al vrij haaks zou staan. In het bevroren weiland werd de trein opgewacht en vastgelegd, wetende dat de keuze voor het jaaroverzicht voor december al gemaakt was.

Uiteindelijk bleek dat ook de laatste fotodag van het jaar te zijn, voordat ik nog eens in de auto kon stappen voor de hobby had de griep me al te pakken. Het hoort erbij, denk ik. Het jaar 2022 ging voor mij ontzettend snel voorbij. Zo snel dat ik het soms lastig kon bijhouden. Dat is ook te zien aan mijn Flickr Photostream, waarop ik inmiddels bijna 2 jaar achter loop. Ik ben bang dat daar voorlopig nog geen verandering in komt, maar ik ga gewoon door op mijn eigen tempo en zie wel waar het schip strandt. Ik wil iedereen nog even een fijn en spoors 2023 wensen, ook al ben ik een aantal dagen aan de late kant, en ik hoop dat de feestdagen voor jullie beter zijn verlopen dan voor mij (zal niet moeilijk zijn :lol: ). Tot volgend jaar ;)
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3432
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Steven

Bericht door Rens »

Mooie afwisselende serie!
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Steven

Bericht door teunlukassen »

Juni is een bekende :D, augustus is ook erg gaaf! Leuk jaaroverzicht, Steven!
Mattie
Berichten: 610
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Steven

Bericht door Mattie »

Leuk overzicht, maart 2 is mijn favoriet.
Ruben01
Berichten: 1298
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Steven

Bericht door Ruben01 »

Mooi overzicht! Je verjaardagscadeau, oktober en december zijn m'n favoriet.
Jona Brans
Berichten: 1633
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Steven

Bericht door Jona Brans »

Leuk overzicht! Mijn favorieten zijn februari en september
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Steven

Bericht door Rubenr »

Prachtig overzicht, mijn favoriet is December!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Steven

Bericht door RemcoG »

Wederom fraaie platen dit jaar! Eén favoriet kiezen is vrijwel onmogelijk; maart 2, april, september en november zijn stuk voor stuk top! Ook mei mag er zeker zijn, al oogt het licht daar niet zo mooi.
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
ZO6176
Berichten: 488
Lid geworden op: zo okt 04, 2020 2:46 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Steven

Bericht door ZO6176 »

Mooie platen. December is favoriet. Bedankt voor het delen
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Steven

Bericht door TimoTrimbos »

Mooi overzicht geworden!
Gebruikersavatar
srmeijer95
Berichten: 29
Lid geworden op: do sep 06, 2018 12:30 pm
Locatie: Valleilijn

Re: Jaaroverzicht 2022 Steven

Bericht door srmeijer95 »

Mooi overzicht zo. Oktober is de leukste als je het mij vraagt :D
Prachtig.
Plaats reactie