Jaaroverzicht 2022 David

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2022.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2022 <je forum nicknaam>
Plaats reactie
David
Berichten: 1544
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Jaaroverzicht 2022 David

Bericht door David »

In 2022 studeerde ik cum laude af in Eindhoven. Mijn afstudeerwerk werd gepubliceerd op een conferentie in Duitsland en kreeg zelfs de prijs voor beste student paper :) Verder kon ik bij het bedrijf van mijn vader helpen met het converteren van databases, wat prima te combineren was met reizen per trein. Dit jaar werd dan ook genoten van een hoop Interrail reisjes, wat uiteindelijk het volgende overzicht op heeft geleverd.

Februari 1
Afbeelding
In januari werd afgestudeerd in Eindhoven en zo beginnen we het overzicht in februari. RFO sleepte dit jaar weer veel kolentreinen bij Bad Bentheim de grens over met 1600’en, waarbij de 1828 dit jaar ook rondreed in RFO kleuren. Op 5 februari reed deze loc samen met de 1829 zo’n kolentrein voor Ostrava onderlangs naar Bentheim. De trein werd opgewacht bij Willemsdorp, waar met enig geluk deze plaat ontstond.

Februari 2
Afbeelding
DB nam dit jaar het kalkvervoer van Yves Gomezée naar Millingen over van Lineas. Op 8 februari werd daarvoor eens L132 verkend. De lege trein naar de kalkgroeve viel uit, maar daardoor kon het duo 6400’en vandaag flink in de min met de beladen trein vertrekken richting Charleroi. Al minuten voor doorkomst galmde de dieselmotoren van de 6505 en 6511 door de vallei van de Heure, totdat de loccen de tunnel indoken op de achtergrond. Niet veel later kon de kalktrein in deze heerlijke scene bij Beignée vastgelegd worden.

Februari 3
Afbeelding
In de eerste week van maart werd een ronde door Duitsland gemaakt onder fantastische weersomstandigheden. De eerste dag, nog net in februari, werd begonnen in de prachtige stationsomgeving van Zeitz. In de middag werd doorgestoken naar Bernburg. In beide omgevingen worden dagelijks nog Ludmilla’s ingezet, wat dit jaar meerdere keren werd vastgelegd. Het uitzoeken van de leukste plaat uit deze regio’s was dan ook geen eenvoudige opgave en de keuze is gevallen op de bediening van Solvay in Bernburg. Op 28 februari was de 232 484 in Poolse kleuren hier actief om wagens te wisselen. De loc duwt hier enkele ketelwagens en een silowagen het overgavespoor op. De loc zal daarna het setje van vier ketelwagens links mee terug nemen.

Maart
Afbeelding
Eén van de weinige overgebleven inzetten van de 218 bij DB zijn de Intercity’s naar Oberstdorf. Er zouden inmiddels dual mode Vectrons zijn besteld om ook deze diensten op termijn over te nemen. Omdat deze ICs ook in het weekend rijden, vormde dat een mooie afsluiting van de week door Duitsland. Eén van de loccen van Kempten, de 218 446, rijdt rond in de fraaie blauw/beige kleuren. Op 5 maart mocht deze loc de slag van Oberstdorf naar Augsburg en terug verzorgen. Dat betreft het vleugeldeel van de IC van/naar Hamburg, waarvan de rest door gaat naar Berchtesgaden. De terugrit kon meerdere keren vastgelegd worden, waarvan de klassieker bij Altstädten het fraaist werd.

Mei
Afbeelding
In mei werd begonnen met Interrailen. Na enkele dagen Slovenië liep de ICE op de terugweg tussen München en Nürnberg ruim 2 uur vertraging op, waardoor Nederland niet meer bereikt zou kunnen worden. Zodoende werd er op zaterdagochtend nog even gekeken in m’n favoriete Duitse omgeving: Beieren. Vanuit Nürnberg worden er nog dagelijks Ludmilla’s ingezet naar o.a. het Tsjechische Cheb. Op 14 mei bracht de 232 668 mooi op tijd de fraai samengestelde vroege UC van Cheb naar Nürnberg langs Ranna.

Juni
Afbeelding
Twee keer bezocht ik dit jaar de zuidkust van Italië. De lijn van Reggio di Calabria naar Taranto loopt vlak langs de zee en is daarmee erg fotogeniek. Dagelijks rijden er in beide richtingen twee Intercity’s met een D445 over de lijn. In juni werd er voor het eerst gekeken. Je zit daar echter een flink stuk zuidelijker dan hier, en dat werd pijnlijk duidelijk toen de midden op de dag rijdende IC zowel een donkere voor- als zijkant had :p Toch werd de in mijn ogen mooiste plaat hier wel tijdens de eerste trip op 12 juni gemaakt, weliswaar na het wegpoetsen van enkele lantaarnpalen. Alleen in hoogzomer draait de zon ver en hoog genoeg om vanaf de Rocca Bianca in Bova Marina de vroege IC naar Taranto vast te leggen. De D445 1141 heeft deze ochtend de eer om de drie rijtuigen langs de kust te slepen met op de achtergrond de Etna.

Juli 1
Afbeelding
Een later Interrail tripje werd een dagje uitgesteld toen de fraaie ex-RRF 561-04 van de Rurtalbahn op 4 juli nog één keer naar Terneuzen toog. Twee gerepareerde schadewagens moesten daar worden afgeleverd, welke hier achter de hommel de bekende boerderij bij Zandstraat passeren.

Juli 2
Afbeelding
Een dag later werd dan de omgeving van de Rijn rond Basel-Karlsruhe bezocht. Na de BB 67400 plaatjes bij Strasbourg werd verder gereisd naar de prachtige brouwerij van Rheinfelden in Zwitserland. Daar wordt het vele rangeerwerk nog altijd met een twee-assig Tm232 locje uitgevoerd. De Tm 232 136 duwt hier acht twee-assige schuifjes naar Brauerei Feldschlösschen.

Augustus
Afbeelding
In augustus waren er leuke omleidingen langs de Maaslijn en werd de 1304 vastgelegd, zoals al enkele keren is langsgekomen. Het hoogtepunt voor mij lag echter zonder twijfel op 9 augustus in het Werradal. In Gerstungen takt de kalilijn naar Heringen, Heimboldshausen en Philippstal af. De lijn kent vrij intensief goederenvervoer: DB rijdt er vooral met kalitreinen en HLG vooral met loogtreinen. Door loc- en personeelstekorten gebruikte HLG deze zomer enige tijd de fraaie 232 088 van Salzland Rail Services. Tijdens het wachten in Heimboldshausen draaide de zon steeds kopser en werd last-minute besloten om terug richting Heringen te rijden in de hoop dat daar iets met het statief mogelijk was. Dat bleek een goede gok want de stek bleek gelukkig erg leuk. Toen alles was opgezet, duurde het niet lang meer totdat de altbeluftete 232 met veel kabaal aan kwam brullen.

Oktober
Afbeelding
Op de terugweg van de tweede trip naar zuid-Italië werd weer een dagje in Beieren gekeken. DB Cargo Mühldorf zorgde deze zomer voor een grote verrassing door de afvaltreinen naar de regio Freilassing vast met 218 te gaan rijden. De maximum toegelaten aslast op het baanvak naar Freilassing werd namelijk tijdelijk beperkt, waardoor de klazen er niet langer waren toegelaten. Op 28 oktober is de 218 431 mooi op tijd onderweg bij Daring (net onder Laufen) met de lege afvaltrein; met dank aan Tim voor de leuke stek. In Freilassing zal de trein worden gesplitst in een deel voor Rosenheim, een deel voor Traunstein en een deel voor Freilassing zelf. Na twee buitendienststellingen van een week, is de aslastbeperking sinds medio december helaas weer opgeheven en wordt de trein (in de regel) weer met een class 66 gereden.

November
Afbeelding
In maart werd al eens met Tim gekeken voor 1600en in noord Frankrijk. Met Interrail (last-minute) die kant op bleek echter een grotere uitdaging te zijn met beperkte reserveringen en het zeer beperkte aanbod buiten de HSL. Op 10 november werd toch een poging gewaagd om enkele 1600’en rond Compiègne vast te leggen. In Jaux passeerde naast de gebruikelijke stam V2N dubbeldekkers met BB 15000 ook deze overbrenging van de 22239 in het Ouigo roze met vier brandschone, gereviseerde rijtuigen.

December
Afbeelding
In december werd wat sneeuw opgezocht. Op 6 december bleken Ennepetal en Rummenohl daarvoor echter net te laag te liggen helaas. Terwijl de route door de heuvels tussen de twee plekken prachtig wit was, lag er in de dalen vrijwel niks. Het leukste plaatje werd echter gemaakt op een locatie waar je sowieso weinig sneeuw hoeft te verwachten :p De stamlijn naar Ennepetal loopt door de Kruiner tunnel en doet dat middels een leuk stukje straatspoor. Op 6 december brengt de 294 722 drie wagens met staalproducten voor Bharat Forge CDP naar Ennepetal. En met alsnog een beetje sneeuw op de wagens :p

Om het af te sluiten: iedereen de beste wensen voor 2023! En tot volgend jaar langs de baan :)
Treinspot
Berichten: 126
Lid geworden op: di mar 31, 2020 2:27 pm
Locatie: Best

Re: Jaaroverzicht 2022 David

Bericht door Treinspot »

Prachtig jaaroverzicht David! Een favoriet kiezen is lastig, maar ik ga toch voor juli 1 :)
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 David

Bericht door TimoTrimbos »

Stuk voor stuk geweldige platen, zoals ik van je gewend ben. De eerste foto knalt er m.i. het beste uit maar ook de foto uit Italië valt me -net als de rest van je plaatjes uit Italië- ook erg goed in de smaak!
Mattie
Berichten: 610
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 David

Bericht door Mattie »

Veel fraais weer David, juli 2 is absoluut mijn favoriet!
1622
Berichten: 317
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 8:15 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 David

Bericht door 1622 »

Allemaal favorieten!
wessele
Berichten: 760
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2022 David

Bericht door wessele »

Dijk van een serie! Oktober en december vind ik de mooiste!
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 David

Bericht door teunlukassen »

Als liefhebber van Duits materieel springen de foto's van maart, mei en augustus er wel echt als mooiste platen! Geweldig jaaroverzicht David!
ICEmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 12:35 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 David

Bericht door ICEmaster »

Werkelijk prachtige platen met veel originele stekken. De diesels in Duitsland zijn m'n favorieten
Ik fotografeer op zonne-energie
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 David

Bericht door Kevinrail »

Leuk jaaroverzicht met fraaie stekken & treinen David. Moeilijk om te kiezen maar mijn keuze valt op de foto's van maart, mei & december (vanwege het motief in de tunnel).
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 David

Bericht door RemcoG »

Allereerst gefeliciteerd met afstuderen!! Applaus! Mijn favorieten zijn februari 2 en juli 1. December vind ik erg knap en creatief gedaan!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
ov_wijzer
Berichten: 932
Lid geworden op: do nov 15, 2012 2:39 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 David

Bericht door ov_wijzer »

Fraaie serie David.
Marc Vlot
Berichten: 522
Lid geworden op: ma sep 28, 2015 4:51 pm
Locatie: Leerdam

Re: Jaaroverzicht 2022 David

Bericht door Marc Vlot »

Gaaf man!
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 David

Bericht door NS1707 »

Heel fraai internationaal en kleurrijk overzicht, David!
TSNL250
Berichten: 983
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 David

Bericht door TSNL250 »

Mooi overzicht! 👍
Leuk om te zien dat de stek van oktober goed heeft uitgepakt!
Tijs
Berichten: 151
Lid geworden op: vr apr 13, 2018 12:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 David

Bericht door Tijs »

Ik kan echt bijna niet kiezen, heerlijke reeks. Juli 1 en November zijn de favorieten!
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3432
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 David

Bericht door Rens »

Weer een hoop fraais! Juli 2 vind ik wel het tofste.
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 David

Bericht door BjörnNielsen »

Wat een heerlijk jaaroverzicht David, zoals we van je gewend zijn. Kan heel moeilijk kiezen wat nou de leukste(n) zijn... Juni omdat het zo enorm ver van huis is en december omdat tunnelplaat.
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2022 David

Bericht door tiemen »

Prachtige serie David! Mijn favoriet is Februari
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 David

Bericht door derquinho »

Gefeliciteerd met je afstuderen David! Wat een gave serie, met een aantal zeer unieke opnames! Het is heel lastig om een favoriet te kiezen; ik denk die met de Ouigo 'nez cassé'.
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 David

Bericht door VinceCargo »

Lekkere serie! Maart en augustus doen het 'm voor mij
Geen handvol, maar een land vol
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Jaaroverzicht 2022 David

Bericht door robehv »

Erg fraaie serie , ik vind februari 2 de mooiste
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
babosorany
Berichten: 80
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 8:47 am

Re: Jaaroverzicht 2022 David

Bericht door babosorany »

De keuze is super lastig, maar ik zou zelf kiezen voor augustus! Bijzonder dat beeld in de Kruiner Tunnel, fijn dat jouw camera in staat is een doorrijdende trein te fotograferen daar, ik moet het niet proberen al zou ik het wel willen
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 David

Bericht door TrainplazaNL »

Heel leuk jaaroverzicht David! Ik geef de voorkeur aan maart!
KvdLee
Berichten: 473
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 David

Bericht door KvdLee »

Mooie serie David! Lastig om hier een favoriet uit te kiezen, want ze zijn allemaal goed :lol:
Ruben01
Berichten: 1298
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 David

Bericht door Ruben01 »

Wederom een mooie serie dit jaar met een hoog fijnstof gehalte :-)) Augustus en oktober zijn m'n favoriet! In de categorie 'durf te vragen': Met welke instellingen heb je de foto van december gemaakt?
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 David

Bericht door Marcel »

Fantastische serie weer David.
"The chase is better than the catch."
David
Berichten: 1544
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 David

Bericht door David »

Dank allen voor de aardige woorden!
babosorany schreef: wo dec 28, 2022 8:30 pmBijzonder dat beeld in de Kruiner Tunnel, fijn dat jouw camera in staat is een doorrijdende trein te fotograferen daar, ik moet het niet proberen al zou ik het wel willen
Ruben01 schreef: do dec 29, 2022 11:44 amIn de categorie 'durf te vragen': Met welke instellingen heb je de foto van december gemaakt?
Vooral vragen natuurlijk; de foto werd genomen met 1/50, f3.5 en ISO 1250 en achteraf flink opgelicht. Op groter formaat schiet ook deze camera eigenlijk wel te kort, overigens (ietwat onscherpe neus en randen, en erg weinig details :P ). Maar op klein formaat zeker een leuk experiment zo :)
TreinspotOdz
Berichten: 149
Lid geworden op: za apr 04, 2020 7:18 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 David

Bericht door TreinspotOdz »

Heel fraai, David! Oktober is absoluut favoriet!
:)
Jona Brans
Berichten: 1633
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 David

Bericht door Jona Brans »

Leuk overzicht! De keuze is lastig maar ik ga voor maart en augustus
Plaats reactie