Jaaroverzicht 2022 Gijs

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2022.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2022 <je forum nicknaam>
Plaats reactie
Gijs Cargo
Berichten: 307
Lid geworden op: vr sep 07, 2012 8:11 am
Locatie: Bremen (DE)

Jaaroverzicht 2022 Gijs

Bericht door Gijs Cargo »

Hallo, Moin,

In 2022 is er op mijn camera geen dikke stoflaag neergevallen, het was een productief jaar waarin ik liefst 4 maal verhuisd ben naar verschillende landsdelen van Duitsland. Dit zorgde ervoor dat er elke keer weer wat nieuws te ontdekken was in een nieuwe omgeving. Ik ben gedurende het jaar vooral actief geweest met het fotograferen van bedieningen op diesellijnen in Duitsland en in het voorjaar in Zwitserland met Re4/4 en Re6/6 locomotieven nu deze, in de binnenlandse goederendienst, nog niet actief bedreigd zijn. Daarnaast ben ik er dit jaar met het OV en mijn vouwfiets op uit getrokken naar Frankrijk, Oostenrijk en Hongarije. Ondanks een hoge jaarproductie heb ik, mede gedreven door slechter weer, er niet voor kunnen zorgen dat er in sommige maanden een dunne stoflaag is ontstaan op mijn camera.

Februari
Het jaar begon met een trip vanuit Hamburg naar de diesellijnen in Franken waar nog Ludmilla's actief zijn. De inzet van de 6-assers vanuit Nürnberg Rbf loopt ook terug voor treinen van/naar Hof waarvoor vooral BR266/Class 77 locomotieven worden ingezet. Omdat deze locomotieven geen toelating voor Polen en Tsjechië hebben en er nog geen opvolger voor deze trein diensten is lijken deze diensten nog wel voor enige jaren gezekerd. Op zondag rijdt de bonte ochtendtrein tussen Cheb (Tsjechië) en Nürnberg volgens een andere dienstregeling en kan er niet (veel) te vroeg worden gereden omdat er alleen op zondag geen Ludmilla overnacht in Cheb. Op de waterkoude zondag van 13 februari 2022 was het rijp helaas al van de velden verdwenen toen de 233 176 door de bocht bij Ranna kwam gestoven met een kort uitgevallen bonte vanuit Cheb naar Nürnberg Rbf.
AfbeeldingFebruari I Duitsland: Ranna I DBC 233 176 by Gijs Kool, on Flickr

Maart
In maart werd meermaals gepoogd de 3 keer per week rijdende DBC bediening tussen Berlin-Ruhleben en Berlin-Westhafen vast te leggen met BR298. De machines doen alleen nog dienst rond Berlijn, Seddin Rbf en in het noord-oosten rond Rostock Seehafen en Wismar Hafen. Ondanks dat de de levensduur van de locomotieven in 2022 nogmaals verlengt is en er zelfs een machine werd overgenomen van de MEG ziet de toekomst op de wat langere termijn er voor de locomotieven slecht uit. Behalve de welbekende koffie-trein zijn de machines, zeker met zon, lastig voor de lens te krijgen. Ook op 23 maart 2022 lukt een poging op het viaduct bij de Berlin-Westhafen weer niet. Wel had ik meer succes met de BEHALA die gedurende de ochtend doorgaans actief is met of beide G1700 locomotieven. Hier plaatst de D22 het eerste deel van een beladen benzine-trein op de aansluiting van de Unitank tankterminal.
AfbeeldingMaart | Duitsland: Berlin Westhafen I BEHALA D22 by Gijs Kool, on Flickr

April
Van april tot juli heb ik in Ravensburg (bekend van de spelletjes en puzzels) gewoond. Hierbij had ik het geluk over veel tijd te beschikken waardoor er regelmatig dagtripjes konden worden gemaakt naar de Alpen die praktisch voor de deur lagen. Nadat de weerkaart de avond van te voren een zongat in het Zillertal aangaf werd ervoor gekozen om er de volgende morgen op 6 april 2022 eens een kijkje te nemen waarbij ik met mijn neus in de boter viel. De Zillertalbahn heeft geen strikte dienstregeling waarbij het per dag verschilt hoevaak wagens moeten worden uitgewisseld in Jenbach (Oostenrijk). Echter was de vraag naar vers hout deze dag groot en passeert de nog in Steiermarkbahn uitgedoste ex Joegoslaaf VL23 het dorp Straß im Zillertal onderweg naar de houtzagerij in Fügen met de tweede trein van de dag.
AfbeeldingApril I Oostenrijk: Straß im Zillertal I StB/Zillertalbahn VL23 by Gijs Kool, on Flickr

Mei
In Duitsland zijn er nog diverse enkelsporige diesellijnen te vinden met veel goederenvervoer. Één van deze lijn betreft de 72 kilometer lange Brenzbahn tussen Ulm en Aalen. Zeker het noordelijke deel van de lijn kent genereert veel goederenvervoer met bediende aansluitingen in Giengen (Brenz), Herbrechtingen-Vohenstein, Heidenheim-Mergelstetten en Unterkochen. Het meeste vervoer is afkomstig van de BSH koelkastenfabriek in Giengen (Brenz). Naast de dagelijkse bediening worden wekelijks 5 tot 6 containertreinentreinen met huishoudelijke verzonden. 3 van deze treinen worden gereden door een CT G1206 tussen Giengen (Brenz) en Ulm Rbf. De overige 3 treinen rijden met LOCON naar de Duitse Noordzeehavens. LOCON zet hiervoor doorgaans een gehuurde BR218 in, meestal deze NeSa 218 256. Vanwege een lengte beperking met rangeren op de terminal in Giengen (Brenz) rijdt de trein tussen Aalen en Giengen (Brenz) in 2 delen waarbij de locomotief wacht op het laden en lossen. Op 20 mei kwam ik bij de zoektocht naar een mooie stek per toeval uit in Königsbronn waar de NeSa 218 256 op de foto doorkomt met het eerste beladen deel naar Aalen waar gewisseld zal worden met het tweede deel van de trein.
AfbeeldingMei I Duitsland: Königsbronn I NeSa/LC 218 256 by Gijs Kool, on Flickr

Juni
Een bijna uitgestorven fenomeen in Zwitserland zijn Re4/4 locomotieven in de reizigersdienst. Één van de weinige trajecten waar dit in 2022 nog planmatig kon worden vastgelegd was tussen Zürich, Schaffhausen en Singen (Hohentwiel) in Duitsland. Mijn geringe reisafstand en het feit dat er op zondag buiten geëlektrificeerde hoofdlijnen (gaap) weinig te beleven valt deed mij besluiten af te reizen naar het traject tussen Schaffhausen en Zürich. De lijn loopt een paar kilometer over Duits grondgebied maar de infrastructuur wordt beheerd door SBB. Dit fenomeen kon op de zonnige avond van 11 juni worden vastgelegd in Lottstetten waar de SBB Re 4/4 11191 voorbij stoof met een IC uit Singen (Honhentwiel) naar Zürich HB.
AfbeeldingJuni | Duitsland: Lotstetten | SBB 11191 by Gijs Kool, on Flickr

Juli
In het station van Zeitz heeft de tijd stil gestaan. Ik heb de fraaie omgeving dit jaar meermaals bezocht zolang het nog kan... Sinds 2021 maakt de bonte trein uit Halle (Saale) Gbf en Leipzig-Engelsdorf Gbf op maandag, woensdag en vrijdag kop in Zeitz omdat de trein zgn. Schwerlastwagens bevat die altijd direct achter de loc zitten tot Zeitz. Het betreft Shimmns voor een aansluiting in Gera Nord die direct na aankomst op Zeitz Gbf door de V90 erheen worden gebracht. Op 4 juli was de trein zo lang dat er kopgemaakt moest worden door het sein heen. De DBC 233 176, die ik in februari trof in Ranna, gaat na het kopmaken door naar Zeitz Gbf om daar treinen uit te wisselen om alvorens weer terug te keren naar Halle (Saale) Gbf.
AfbeeldingJuli | Duitsland: Zeitz | DBC 233 176 by Gijs Kool, on Flickr

Augustus
Augustus was mijn laatste maand in Hamburg, een stad waar ik de afgelopen jaren met meerdere tussenpozen altijd graag heb gewoond. Daarom nog van de gelegenheid gebruik gemaakt en één van de weinige bedieningen vastgelegd die in het noorden nog planmatig met V90 wordt afgewikkeld. Het betreft de bediening van de Friedrich-August-Hütte in Nordenham vanuit Brake (Unterweser). Aan het einde van de middag gaat een BR295 (het sterkere broertje van de BR294 die vooral rond en in de Hamburgse haven dienstdoet) vanuit Brake (Unterweser) naar Nordenham om wagens uit te wisselen. Op 12 augustus mocht de DBC 295 059 haar benenstrekken op de hoofdbaan en vertrekt hier vanaf de stamlijn terug naar het emplacement van de haven van Brake (Unterweser).
AfbeeldingAugustus | Duitsland: Nordenham | DBC 295 059 by Gijs Kool, on Flickr

September
De laatste dag van september was ook mijn enige hobbydag die werd begonnen in mijn nieuwe woonplaats Erfurt. Nadat eerst de Könnern-trein kon worden vastgesteld werd daarna doorgestoken naar Baalberge voor een ''Motiv Klassiker'', het uitrijden van de kali-trein naar Wismar Hafen uit het station van Baalberge. Op 30 september 2022 zat de enige Ludmilla met Railion-sticker voor de trein, de vooral vanuit Seelze Rbf 232 093.
AfbeeldingSeptember | Duitsland: Baalberge | DBC 232 093 by Gijs Kool, on Flickr

Oktober
Op mijn verjaardag, die ik deel met Wessel en Rob, had ik pas aan het einde van de dag succes. De frustrerende dag waarop niets lukte kreeg toch nog een positief einde... Met het doel om de één keer in de twee weken rijdende gips-trein vanuit Rottleberode Süd naar Bernburg vast te leggen werd naar Rottleberode afgereisd. Daar aangekomen geen spoor van de trein en slechte vooruitzichten, zal je altijd zien... Tot mijn verbazing werd echter de BR232 088 van de Salzland Rail Service ingezet bij de andere spoorklant in Rottleberode. De trein vertrok net op tijd uit Rottleberode om in de laatste zonnestralen deze foto te maken bij het dorp Uftrungen.
AfbeeldingOktober | Duitsland: Uftrungen | SRS 232 088 by Gijs Kool, on Flickr

December
We maken een sprongetje naar december, nadat er in november voor mij helaas geen mogelijkheid was tot het maken van foto's. Op de stralende dag van 16 december 2022 had ik eens tijd om de bediening van Bad Neustadt (Saale) van mijn lijstje af te strepen. Dat leek nog even in de mist te gaan nadat de DBC 294 804 geen aanvoer had meegenomen vanuit Schweinfurt. Nadat de V90 pijlsnel 5 wagens had uitgehaald bij de BSH stofzuigerfabriek moest relatief lang gewacht worden op een vrij gaatje op de enkelsporige diesellijn vanuit Thüringen naar Schweinfurt. Dit bood mij de mogelijkheid mij tijdig te installeren in Münnerstadt en het onderstaande beeld vast te leggen.
AfbeeldingDecember | Duitsland: Münnerstadt | DBC 294 804 by Gijs Kool, on Flickr

Bonus I
Tot het einde van maart was een Ludmilla een ''zekerheidje'' voor de gecombineerde bediening van Bernburg en Baalberge vanuit Magdeburg-Rothensee. Omdat DBC een groot contract verloor voor het transport tussen fabrieken van het aluminium concern Novelis kwamen er in Magdeburg-Rothensee 2 setjes van 2 Gravita locomotieven vrij. Deze locomotieven vervangen sindsdien vaak de geplande inzet van een Ludmilla die 's-ochtends eerst Dönstedt Steinwerk bediende en aansluitend Bernburg en Baalberge. Op 28 februari 2022 was dit nog niet het geval en kwam de DBC 232 484 van Seddin tot inzet ''im raum Magdeburg'' vanwege het grote aantal defecte Ludmilla's van Halle (Saale) Gbf. De loc heeft zojuist 4 afvoerwagens opgehaald op de overgavesporen in Bernburg en terwijl de fotografen tevreden zijn met ''de buit'' had het personeel zichtbaar plezier aan het tafereel van ladders en hoogstatieven.
AfbeeldingBonus I | Duitsland: Bernburg | DBC 232 484 by Gijs Kool, on Flickr

Bonus II
Een plaat die mij meerdere pogingen heeft gekost was het fotograferen van de bonte trein vanuit Limmittal RB naar Buchs SG waar de trein wordt overgedragen aan RCA. Op 25 juni 2022 lukt het vlak voor de verhuizing uit Ravensburg naar Hamburg dan toch nog en passeert de SBBC Re 6/6 620 056 de fraaie Alpen coulisse bij Unterterzen met een leuk gemixte bonte trein.
AfbeeldingBonus II | Zwitserland: Unterterzen | SBBC 620 056 by Gijs Kool, on Flickr

Ik wens een ieder dit leest een gezond en vooral spoor 2023 toe!
Hartelijke groet vanuit Erfurt,
Gijs
Laatst gewijzigd door Gijs Cargo op vr dec 23, 2022 3:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Luka
Berichten: 1495
Lid geworden op: ma sep 02, 2019 3:30 pm
Locatie: Schiedam

Re: Jaaroverzicht 2022 Gijs

Bericht door Luka »

Leuk overzicht met een aantal hele fraaie Ludmilla's :D
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Gijs

Bericht door Rubenr »

Prachtige serie, ik ga voor April!
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Re: Jaaroverzicht 2022 Gijs

Bericht door stijn55 »

Lekker! Voor mij is het oktober!
arnold
Berichten: 14631
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Gijs

Bericht door arnold »

September > bekende stek. Mooie serie Gijs.
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Gijs

Bericht door VinceCargo »

Heerlijk overzicht met februari en oktober als favorieten
Geen handvol, maar een land vol
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Gijs

Bericht door BjörnNielsen »

Top jaaroverzicht Gijs, lekker veel geile bedieningen en lokaalspoor! Lastig om favo's te kiezen, maar april en september springen er wel uit!
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Gijs

Bericht door Marcel »

Gaaf overzicht Gijs, leuk om op deze manier weer wat plaatjes van je te zien!
"The chase is better than the catch."
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Gijs

Bericht door Kevinrail »

Mooi jaaroverzicht Gijs! Lastig kiezen dit jaar. Veel Ludmilla's (deze locomotief komt ook in mijn jaaroverzicht voor) en dat blijven fraaie machines. Ik ga voor de platen van februari, Juni en Bonus I (mijn verjaardag) als favorieten.
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Gijs

Bericht door RemcoG »

Mooi overzicht vol variatie! Juli is mijn favoriet!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
1622
Berichten: 317
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 8:15 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Gijs

Bericht door 1622 »

Mooi overzicht met een groot 232 aandeel! :D
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Jaaroverzicht 2022 Gijs

Bericht door robehv »

Mooi jaaroverzicht , april springt er wel uit met de bergen op de achtergrond
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
wessele
Berichten: 760
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2022 Gijs

Bericht door wessele »

Zeer fraaie serie, al mis ik toch het Nederlandse aandeel!
Februari springt eruit voor mij.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3432
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Gijs

Bericht door Rens »

Leuk overzicht van over de grens, met oktober als absolute topper wat mij betreft!
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Gijs

Bericht door teunlukassen »

Heel fraai overzicht met de vele Ludmilla's, Gijs!
spotterbram
Berichten: 35
Lid geworden op: zo mei 03, 2020 1:30 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Gijs

Bericht door spotterbram »

Tof jaaroverzicht! Juni is mijn favoriet :)
Gebruikersavatar
RedmarStam
Berichten: 149
Lid geworden op: vr dec 28, 2018 5:01 pm
Locatie: Veendam

Re: Jaaroverzicht 2022 Gijs

Bericht door RedmarStam »

Wat een hoop ludmilla's zitten er in het jaaroverzicht! :o :o
Ik ga voor de foto van oktober als favoriet. De oude Reichsbahnkleuren zijn het gaafst en leuk dat die kleuren nog vaak vertegenwoordigd worden! :D
Flickr: --> Klik <--
babosorany
Berichten: 80
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 8:47 am

Re: Jaaroverzicht 2022 Gijs

Bericht door babosorany »

Mooi overzicht! Zeitz als absolute favoriet, kan niet beter... pure DDR.
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Gijs

Bericht door TimoTrimbos »

Erg fraai overzicht! De RE4/4's heb je er mooi op gekregen
David
Berichten: 1544
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Gijs

Bericht door David »

Erg gaaf! Ik mis eigenlijk wel een zekere plaat uit Barleben :p
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Gijs

Bericht door NS1707 »

Heel gaaf overzicht, Gijs!
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Gijs

Bericht door derquinho »

Wow, wat een gave platen! Ik weet niet zo goed wat ik moet kiezen als favo. Ben het eigenlijk wel met Babo eens, hoewel het punt wel wat is afgezaagd...
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2022 Gijs

Bericht door tiemen »

Zeer fraaie fotoreeks Gijs!
TSNL250
Berichten: 983
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Gijs

Bericht door TSNL250 »

Schön!
ThijsvLoon
Berichten: 157
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Gijs

Bericht door ThijsvLoon »

Mooi jaaroverzicht!
KvdLee
Berichten: 473
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Gijs

Bericht door KvdLee »

Mooi overzicht Gijs! Moeilijk om een favoriet te kiezen want ze zijn allemaal gaaf, maar april vind ik wel een leuke in het rijtje :)
Plaats reactie