Botlek Tank Terminal belaadt eerste trein

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7625
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Botlek Tank Terminal belaadt eerste trein

Bericht door Peter »

Botlek Tank Terminal belaadt eerste trein

Datum 3-4-2013

Een dag na het gereed komen van het nieuwe treinlaad- en losstation van Botlek Tank Terminal (BTT), op 1 april, is de eerste trein beladen vanuit een van de opslagtanks. Het ging om 1.000 ton biodiesel in een bloktrein van 16 wagons voor een raffinaderij in de Duitse deelstaat Beieren.

Het nieuwe treinlaad- en losstation, met twee sporen met een lengte van elk 340 meter, werd volgens planning in zes maanden gebouwd door een consortium van verschillende aannemers. Het laad- en losstation kan met een snelheid van 400 ton per uur zes wagons tegelijk beladen of lossen. Met deze nieuwe spooraansluiting was een investering van circa € 2 miljoen gemoeid.

Meer treinen
Het treinlaad- en losstation past in de visie van BTT om alle vervoersmodaliteiten aan te bieden en speelt in op de groeiende vraag van klanten naar spoorvervoer. De nieuwe faciliteit zal in eerste instantie worden gebruikt voor het laden en lossen van bloktreinen met biodiesel naar/van Duitsland, Oostenrijk en Italië. Voorlopig gaat het om het laden of lossen van circa twee treinen per week. Gegeven de toenemende vraag van klanten naar spoorvervoer, groeit de frequentie naar verwachting snel naar een trein per dag. In de toekomst kan het treinlaad- en losstation ook geschikt worden gemaakt voor andere olieproducten, zoals vliegtuigbrandstoffen, benzine, diesel en eetbare oliën. Op de middellange termijn zouden twee treinen per dag behandeld kunnen worden.

Terminal
BTT beschikt over een state-of-the-art terminal met voldoende ligplaatsen aan diep vaarwater, geschikt voor de overslag en opslag van een gevarieerd pakket natte bulkproducten. Aan de 420 meter lange zeesteiger kunnen twee zeeschepen met een diepgang tot 115.000 DWT en twee lichters tegelijkertijd worden behandeld. De huidige terminal, met 34 opslagtanks met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 200.000 m3, is een van de meest milieuvriendelijke tank terminals ter wereld. Het Havenbedrijf Rotterdam dempt momenteel een deel van de haven, waardoor het huidige terrein verdubbelt. In omvang. Volgens de huidige planning wordt de demping medio 2013 deels opgeleverd en is medio 2014 volledig gereed. Op het nieuwe terrein kan de opslagcapaciteit, waarschijnlijk gefaseerd, toenemen tot 750.000 m3.

Bron: Port of Rotterdam
“Hallo cargo!”
Plaats reactie