Jaaroverzicht 2021 Derk

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2021.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2021 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Jaaroverzicht 2021 Derk

Bericht door derquinho »

Hallo allemaal,

2021 zit er bijna op. Qua treinen voor mij best een goed jaar en persoonlijk ook niet verkeerd. Met de bewegingsvrijheid viel het flink tegen en de gouden oplossing van de corona-ellende, het vaccineren, is helaas slechts een tijdelijke oplossing gebleken. Hopelijk verandert in 2022 de virusangst in wat meer realisme en positivisme.

Januari
Afbeelding
HSL zette in januari de 2454 van Stichting 2454 CREW in voor rangeerwerk te Pernis waar op 12 januari deze loc een keteltrein binnenzette bij Koole Tankstorage Minerals. Een aantal dagen eerder gebeurde dit ook al en daar kon ik niet bij zijn, maar gelukkig kreeg ik een herkansing!

Februari
Afbeelding
Sneeuw! De Dolime-trein Veendam - Hermalle (B) van Lineas ging in 2021 met tractie van TCS rijden. Op 12 februari reed er behalve de normale lege Dolime-trein naar Hermalle (die met een koppeltje 77'ers reed) een extra trein die lege wagens van de extra set naar Kijkfhoek bracht. Bij Nijkerk passeerde deze trein als 50307.

Maart
Afbeelding
Foto van maart is VolkerRail 7178 die op 31 maart een van haar eerste ritten niet-LLT reed in haar nieuwe jasje. Als 58301 bracht de loc de Sherlock van Dordrecht naar Amersfoort.

April
Afbeelding
Wat ik niet voor mogelijk hield, is dat ik in 2021 nog foto's zou kunnen maken van Franse BB67400 in België. Nadat het me in 2020 niet meer was gelukt, moest en zou ik richting Quenast toen ik vernam dat deze steenslagtreinen weer reden. Op 23 april fotografeerde ik de lege trein 49883 Somain - Quenast, met voorop de blauwe BB67629. In 2010 had ik deze trein al eens gefotografeerd, met twee groene locs; nu gelukkig met de veel mooiere originele blauwe kleurstelling.

Mei
Weinig gedaan in mei...volgens mij was het qua weer niet zo'n goede maand. Ik kom een zon-uit-plaat tegen van de net gerestylede 1830 van RFO en een keteltrein met TCS 1700... Die loc heb ik in februari al laten zien, dus bewaar ik mijn mei-plaat voor juni.

Juni 1
Afbeelding
In juni heb ik een grote Duitsland/Polentrip gemaakt. Die landen waren toen redelijk toegankelijk waarbij ik bij een drogist in Duitsland een antigeentest heb moeten doen om langer in Duitsland te mogen blijven dan twee dagen. In Polen werd toen net niet meer bij de grenzen gecontroleerd. Behalve bij twee hotels in Duitsland heeft niemand mij iets coronagerelateerds gevraagd. Een van de toppers in Duitsland was deze hoogstatiefplaat van de 228 719 van Erfurter Bahnservice in Rottleberode op 15 juni. Dit loctype is een van mijn favorieten.

Juni 2
Afbeelding
Ook in Polen heb ik veel goederentreinen gescoord, waarbij het me wel opviel hoe veel moderne tractie (vooral Pools fabrikaat) er in het goederenvervoer van/naar de havens van Gdansk en Gdynia rijdt. De oude locs zijn hier inmiddels in de minderheid. Ik ben tot aan Małaszewicze bij de Wit-Russische grens gekomen waar in grensstation Kobylany Wit-Russische locs goederentreinen brengen en halen. Op de foto BCh 2M62 0970 bij vertrek uit Kobylany. Ik heb over het emplacement gewandeld, weliswaar enigszins uit het zicht, en verwachtte wel weggestuurd te worden door bewakers, maar nee!

Juli
Afbeelding
Op 23 juli kon ik een goede plaat maken van de 1830 van RFO, met 1604 in opzending als trein 63101 Oldenzaal - IJsselmonde.

Augustus
Afbeelding
Vakantie met het gezin o.a. in Tsjechië. Niet zo'n best weer gehad, enkele treinenplaatjes kunnen maken. Hier ČD-loc S458 0059 bij Jenín als Os 18823 Lipno nad Vltavou - Rybník, in Zuid-Bohemen.

September
Afbeelding
Begin september een kort tripje Duitsland/Tsjechië gemaakt, waarbij de topper in Tsjechië de 'Bobina' van RM Lines was die ik al jaren op mijn lijstje had staan. Bij Sebuzín passeert de 140 045 met trein 48747 Řetenice – Varín (SK)

Oktober
Afbeelding
Zinkertstreinen Budel en Balen in 2021 overgenomen door Railtraxx... dat moest er ook op: 6484 & 6475 met 47631 Budel - Antwerpen Groenland bij Olen op 27 oktober.

November
Afbeelding
Eén dagje gefotografeerd in november. Op maandag 22 november uitgekomen in Zeeuws-Vlaanderen waar RTB Cargo een kalkslurrytrein reed vanaf de 'blauwe kade' (Calcit) in Terneuzen naar Schwerte.

December
Afbeelding
Het SGMm buiten dienst na 45 jaar..... Mijn enige plaat in december is dit transport van de stellen 2979 + 2976 + 2978 + 2977 door Strukton 303 008 bij Zevenhuizen, 21-12-2021, 51778 uit Leidschendam via Den Haag HS naar Amsterdam Houtrakpolder.


Ik wens iedere Sionrailer een goed, gezond en fotorijk 2022!
ThijsvLoon
Berichten: 157
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Derk

Bericht door ThijsvLoon »

Prachtig overzicht Derk. Veel verschillende "culturen", dat maakt het mooi!
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2021 Derk

Bericht door wessele »

Prachtige serie Derk. Favorieten zijn februari en november.
arnold
Berichten: 14629
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Derk

Bericht door arnold »

ToP overzicht. ! De favoriten zijn juni 1 -- september & november.
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Derk

Bericht door Marcel »

Fraaie serie! Januari is de mooiste vind ik.
"The chase is better than the catch."
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 3853
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Derk

Bericht door erica »

September springt er uit voor mij.
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Derk

Bericht door teunlukassen »

Stuk voor stuk weer fraaie foto's Derk, lastige keuze. Ik kies voor de 2e van juni en september ;)
Gebruikersavatar
QuinnTT
Berichten: 202
Lid geworden op: ma okt 05, 2020 6:04 pm
Locatie: Mdb

Re: Jaaroverzicht 2021 Derk

Bericht door QuinnTT »

Fraai overzicht! Ik vind augustus er toch wel uitspringen :D
Ruben01
Berichten: 1298
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Derk

Bericht door Ruben01 »

Mooie reeks Derk! Ik kan niet kiezen tussen de Oostblokplaatjes, stuk voor stuk hun eigen sfeer.
ICEmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 12:35 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Derk

Bericht door ICEmaster »

Een van de beste jaaroverzichten naar mijn mening! Echt ik kan geen keuze maken, maar augustus en september springen er denk ik voor mij toch uit!
Ik fotografeer op zonne-energie
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Derk

Bericht door NS1707 »

Heel mooi overzicht, Derk!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Derk

Bericht door RemcoG »

Lekker gevarieerd overzicht Derk! December is super!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Lars
Berichten: 73
Lid geworden op: vr sep 06, 2019 2:55 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Derk

Bericht door Lars »

Leuk gevarieerd overzicht Derk!
Chris
Berichten: 10
Lid geworden op: vr mei 16, 2014 5:29 am

Re: Jaaroverzicht 2021 Derk

Bericht door Chris »

Leuke foto's Derk. En dat ik dan net bij dat unieke moment in december samen met je stond in Moordrecht! :)
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Derk

Bericht door Kevinrail »

Heel fraai jaaroverzicht Derk. Moeilijk kiezen :D. Vooral de foto's uit het buiteland spreken mij erg aan. Ik ga voor juni 1 en september als favorieten.
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Derk

Bericht door TimoTrimbos »

Erg fraai en divers overzicht!
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3432
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Derk

Bericht door Rens »

De foto's uit Polen zijn mijn favorieten uit de reeks.
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Derk

Bericht door BjörnNielsen »

Gaaf en lekker gevarieerd jaaroverzicht Derk. Je hebt toch nog wat leuke tripjes kunnen maken! Juni-2 en september zijn dan ook mijn favorieten maar januari is wel een van de mooiste die ik heb gezien van deze bediening
Plaats reactie