Jaaroverzicht 2021 Ruben

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2021.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2021 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Ruben01
Berichten: 1298
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Jaaroverzicht 2021 Ruben

Bericht door Ruben01 »

Het einde van het 21e jaar van de 21e eeuw komt met rasse schreden in zicht. Derhalve is het weer tijd voor een jaaroverzicht! Hoewel ik vaak aan het eind van iedere maand al m’n persoonlijke favoriet selecteer, was het weer een flinke puzzel om er een gevarieerd overzicht van te maken. Ik denk dat dit aardig gelukt is, hoewel er ook dit jaar niet veel over de (provincie)grenzen heen gekeken werd :oops: Gelukkig gebeurde er wederom meer dan genoeg op spoors gebied. Zo betraden enkele nieuwe vervoerders het Nederlandse spoorwegnet, kwam er weer allerlei vervoer bij, werden frequenties verhoogd en kregen enkele locomotieven een nieuw uiterlijk. Genoeg om dit jaar achter aan te hollen dus.

Januari
De eerste maand was ondanks een aantal leuke ritten niet bepaald succesvol. Het alledaagse kon in een mooi zonnetje worden vastgelegd, maar de interessante ritten passeerden terwijl het strakgrijs was of als de zon het liet afweten. Daarom door naar de volgende maand.

Februari
Deze weertechnisch gezien diverse maand leverde van alles op. Van een flink pak sneeuw tot lente-temperaturen. Tijdens de dikke laag sneeuw in den lande heb ik mij met name gefocust op de Valleilijn. Destijds was het namelijk nog maar de vraag hoe lang de markante blauwe Protossen in combinatie met een dikke laag sneeuw te zien zijn. Tussen Ede en Lunteren werd daarom het klompenpad opgezocht, waar wonder boven wonder geen hek staat. Protos 5032 passeert hier als stoptrein 31346 in een alweer laagstaand zonnetje de Doesburgermolenbuurt. Inmiddels is duidelijk geworden dat Connexxion nog eventjes op de Valleilijn blijft rijden, want voor de aanbesteding die dit jaar plaats vond had geen enkele vervoerder zich ingeschreven. Zelfs Connexxion niet :shock:
Afbeelding

Maart
In de eerste helft van maart had ik een relatief rustig vak en kon ik makkelijk tussen het schoolwerk uit knijpen. Helaas was het uitgerekend die ene dag dat er problemen waren op de Betuweroute dat ik niet kon… Maar niet getreurd, op 11 maart gebeurde er nog iets veel uniekers, namelijk een losse 6400 over de Kippenlijn bij daglicht! Na ’s ochtends ook al over de Kippenlijn te zijn gegaan (en dit zonder het geweten te hebben op een haar na te hebben gemist), ging de loc verder naar Maarsbergen om een VIRM af te slepen. Het bleef lang stil, maar toen er weer een slag op de Kippenlijn werd opgeheven was het voor mij 1+1=2. De bevestiging van mijn vermoeden volgde toen ik onderweg was. Helaas kon ik het niet vastleggen met m’n DSLR, maar met een oude compactcamera. Hoe dan ook, voor mij persoonlijk misschien wel het hoogtepunt van het jaar (wie had dat gedacht :lol: ), de 6422 als LLT tussen Ede en Lunteren.
Afbeelding

April
‘April doet wat ‘ie wil’, een terechte uitspraak voor deze maand. Van sneeuw tot zon, we hebben het allemaal gezien. Daarnaast gebeurde er genoeg interessants deze maand in de omgeving van Ede, al waren dat met name bijzondere raampjestreinen of fout voor de zon rijdende goederentreinen. Voor het jaaroverzicht wil ik echter een plaatje kiezen gemaakt bij Terschuur, waarbij ik niet de enige was. Op Koningsdag reed RFO met de 193 623 en 1828 een keteltrein van Bad Bentheim naar Rotterdam. Hoewel ik de Vectron niet de mooiste vind, was het de combinatie van nieuw en oud die mij de 20 kilometer per fiets liet afleggen.
Afbeelding

Mei
Voor de goederenliefhebber aan de lijn Utrecht – Arnhem was dit een geweldige maand dankzij werkzaamheden te Amersfoort. Zo kwam ook de nieuwe Ostrava kolentrein met, hoe toepasselijk, de 1829 langs Ede. Weer eens wat anders dan een DB kolentrein! Helaas wel met grijs weer :| Eén van het handjevol aantal foto’s waarbij het wel goed ging met de zon was deze foto van de SR 303008 met korte sleep Fas’n richting Utrecht. Tussen Ede en De Klomp kon deze leuke werktrein gefotografeerd worden.
Afbeelding


Juni
Een historische maand, want de Oriënt Express kwam weer in de Lage Landen! Helaas waren de foto’s niet naar tevredenheid, dus moet er iets anders gekozen worden en dat was eigenlijk vrij eenvoudig. Twee zonplaten, waarvan één een LLT, en de ander een ‘echte’ goederentrein, te weten de RRI 186 144 met lege VTG-kolentrein naar de Houtrakpolder. Normaal gesproken rijdt deze trein in het holst van de nacht, maar door problemen reed de trein nu overdag. Vanzelfsprekend is de foto in Ede gemaakt ;)
Afbeelding

Juli
Pas de tweede helft van de maand kwam het fotograferen van treintjes weer een beetje op gang, de eerste twee weken was ik namelijk op vakantie. Gelukkig viel er in deze helft van juli genoeg te beleven in en rondom Ede dankzij grote werkzaamheden in Amersfoort. De 1800’en van RFO konden zeven keer vastgelegd worden, zes van de zeven keer met een keteltrein. Opvallend genoeg ontbraken de Gefco autotreinen geheel in deze periode, waarschijnlijk vanwege de overstromingen tussen Dresden en Děčín. Naast RFO kwamen RRF, DBC en RXP/RailAdventure ook nog een aantal keer buurten. De keuze voor deze maand gaat naar de RXP 9903 (ex 1611) met overbrenging van een halve gereviseerde VIRM naar Bad Bentheim en uiteindelijk de klimaatkamer in Wenen. De situatie op deze foto is intussen flink veranderd, alle sporen voor de trein zijn verdwenen, en daarmee is het begin van het nieuwe Ede-Wageningen een feit.
Afbeelding

Augustus
Op het internet kwam ik een leuk tweedehandsje tegen voor een leuke prijs: een Sony A7 :D De upgrade naar een full-frame was dus snel gemaakt. Tijd om er mee te spelen was er ook nog eens, want na een jaartje overgeslagen te hebben gingen pa en ik weer naar Duitsland. Op de terugweg naar huis werd nog een pauze gehouden in Gildehaus. Na passage van de RB naar Hengelo kwamen er twee idioten met ladders die de spoorwegovergang te ver vonden lopen. Anyway, dat was wel voor mij het teken dat er nog iets uit Bentheim moest komen, en zo geschiedde na even gewacht te hebben. De RFO 1830 trok een keteltrein (die we toevallig ook al in Lindhorst hadden gezien) richting Oldenzaal, alwaar de trein tot het begin van de avond aan de kant ging.
Afbeelding

September
In september gebeurde er wederom een heleboel, maar was het weer vaak niet je van het. Gelukkig viel er in het laatste weekend van september wat te beleven op de Nederlandse spoorwegen, waaronder een aantal hoofdlijnritten met stoomtractie! Op zondag 26 september werd dan ook de deur uit gegaan om de 01 1075 van de SSN te vereeuwigen. De locomotief was een tijdje van de baan na opgelopen schade in 2019, maar heeft eind dit jaar gelukkig de benen weer kunnen strekken. Bij Stroe besloot ik de machine vast te leggen.
Afbeelding

Oktober
Ook in oktober werden er genoeg foto’s gemaakt, maar eigenlijk hetzelfde als bij januari: het was het allemaal net niet. Zwarte neusjes, strak grijs, of compleet fout voor de zon. Daarom aan het einde een 2e vervangende foto. ;)

November
November leek ook net zo te eindigen als oktober, maar tegen het einde van de maand konden een paar leuke treinen vastgelegd worden in de zon. De 27e stond in de agenda voor het vastleggen van de Duitse Krokodil. Thuis was het ronduit slecht weer. Grijs, regen en zelfs een laagje sneeuw, maar na het kijken op de radarbeelden reden we toch naar Duitsland waar onder een strakblauwe hemel de 194 158 bij Wickrath op de foto kon.
Afbeelding

December
In december was het op de momenten dat ik de tijd had saai grijs weer, en op de momenten dat ik geen tijd had erg zonnig. Gelukkig maakt dat niet uit als je de bediening van Vlaardingen wil fotograferen. De ombouw van de Hoekse Lijn verliep niet voorspoedig, en al helemaal niet voor het goederenvervoer. Gelukkig is het vervoer per spoor sinds dit jaar hervat. Op 10 december kon de bediening gecombineerd worden met een SGM-afscheidstour. De CT-102 duwt hier een tiental ketelwagens de heuvel op richting het overgave-emplacement. Niet veel later zouden deze tien wagens naar Rotterdam Noord Goederen gebracht worden.
Afbeelding

Bonus 1
Ter compensatie van januari volgt een bonusfoto uit april. Ook nieuw dit jaar waren de eerste ICNG-treinstellen voor de NS. In een mooi zongaatje konden op 14 april de treinstellen 3112, 3106 en 3113 worden vastgelegd ter hoogte van Emminkhuizen als trein 91352 naar Wolfheze.
Afbeelding

Bonus 2
Dan de 2e vereffening voor de maand oktober. Zoals bij de maand juli omschreven reed er het een en ander aan goederenvervoer te Ede wegens werkzaamheden elders. Met name Rail Force One was druk in de weer met het verslepen van ketelwagens. Opvallend vaak reden de treinen van Bad Bentheim naar het Rotterdamse met twee 1800’en in treinschakeling. Dit was ook op 21 juli het geval. Toen kwam ik stom toevallig de 1837 en 1829 met een sleep ketelwagens tegen aan de rand van Ede.
Afbeelding

Dat was het alweer. Bedankt voor het lezen van mijn jaaroverzicht :) Eenieder prettige kerstdagen, geniet van wat wel mogelijk is, en het beste voor 2022! Wellicht tot langs de baan 8-)
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Ruben

Bericht door NS1707 »

Leuk overzicht, Ruben! Vooral augustus is erg mooi.
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Re: Jaaroverzicht 2021 Ruben

Bericht door stijn55 »

Mooi overzicht, november en december vind ik de mooiste!
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2021 Ruben

Bericht door wessele »

Mooie serie! December vind ik het mooist.
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Ruben

Bericht door TimoTrimbos »

Heel mooi! November en de eerste bonusfoto vind ik erg fraai!
Staaijeren
Berichten: 266
Lid geworden op: di mei 03, 2016 6:41 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Ruben

Bericht door Staaijeren »

Leuke serie Ruben
Foto's op Flickr
Treinspot
Berichten: 126
Lid geworden op: di mar 31, 2020 2:27 pm
Locatie: Best

Re: Jaaroverzicht 2021 Ruben

Bericht door Treinspot »

Heel mooi Ruben! Ik vind mei en augustus de mooiste van het rijtje!
LHN
Berichten: 179
Lid geworden op: wo sep 15, 2021 8:01 am
Locatie: Eml
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Ruben

Bericht door LHN »

september en bonus 2, prachtig!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Ruben

Bericht door RemcoG »

Leuke serie! November en bonus 1 zijn top!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
ThijsvLoon
Berichten: 157
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Ruben

Bericht door ThijsvLoon »

Fraai jaaroverzicht!
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Ruben

Bericht door BjörnNielsen »

Leuk jaaroverzicht! Ook ik vind augustus er wel uitknallen
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Ruben

Bericht door Kevinrail »

Leuk jaaroverzicht Ruben! Augustus, september en december zijn mijn favorieten geworden.
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Ruben

Bericht door VinceCargo »

Lekker overzicht!
Geen handvol, maar een land vol
Gebruikersavatar
QuinnTT
Berichten: 202
Lid geworden op: ma okt 05, 2020 6:04 pm
Locatie: Mdb

Re: Jaaroverzicht 2021 Ruben

Bericht door QuinnTT »

Mooi overzicht Ruben! Augustus is m'n favoriet :)
Plaats reactie