Jaaroverzicht 2021 Jeroen

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2021.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2021 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3960
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Jaaroverzicht 2021 Jeroen

Bericht door Jeroen »

Al weer een jaar voorbij en al weer een jaar overleeft met de coronapandemie. Dit jaar waren de voornemens in de treinhobby, om minder de gebruikelijke en bekende fotostekken aan te doen en vaker van de hoofdbaan af te gaan. En vaker Duitse bedieningen en Duitse nevenlijnen aan te doen. Waar ook mijn voorkeur ligt in de treinhobby. Gelukkig waren de inreisbeperkingen minder streng en grenzen niet gesloten ten opzichte van vorig jaar, dus kon vaak de grens worden overgestoken.

Januari
Bij gebrek aan foto noemenswaardig foto een extra foto voor in maand maart.

Februari
Op 27 februari 2021 werd afgereisd naar Arnsberg in het Sauerland. Hier vertrekken meermaals per week diverse houttrein met allerlei vervoerders. Maar op zaterdagen vertrekt er een houttrein naar Beieren. Deze wordt gereden door Heavy Haul Power International (HHPI). En HHPI zet de stoere Stadler Eurodual in voor deze trein. Voor eerst kon ik een EuroDual afstrepen. Hopelijk volgen er nog vele. Een zeer fraaie loc naar mijn mening.
Afbeelding
- HHPI 20-01 (159 201) met beladen boomstammentrein van Arnsberg naar Warburg en Hengersberg, brult door Freienohl.

Maart 1
Op 10 maart werd een dag verlof van werk genomen om wederom naar Arnsberg af te reizen. Want in februari ontdekte ik dat er naast het houtvervoer nog veel bedieningen zijn in de regio.
Afbeelding
- Kartonfabrikant Reno de Medici (RDM) in Arnsberg ontvangt enkele keren per week een kolentrein vanuit Amsterdam Houtrakpolder. RLG brengt de kolentrein van Gladbeck-West naar Neheim-Hüsten. Door de beperkte ruimte op de fabriek en er slechts 1 opstelspoor is buiten de fabriek is, gaat de kolentrein vanuit Neheim in delen naar RDM in Arnsberg-Süd.
RLG 57 met vijf beladen Falns onderweg van Neheim-Hüsten naar Arnsberg-Süd.

Maart 2
Afbeelding
- Een maand nadat ik voor het eerst de Stadler EuroDual kon fotografen, kon ik in maart de nieuwe Stadler Euro 9000 fotografen. Nadat we de loc zelfrijdend vlak voor Mönchengladbach vastlegde, konden we na een inhaalpoging, konden we de loc gesleept in fraaiere omstandigheden nog een keer fotografen. PCW 4180 001 met Stadler 2019 301 en 14 Fcs is zojuist de stamlijn van PCW opgereden en heeft nog enkele meters te gaan tot de eindbestemming. Wegberg, 20 maart 2021.

April
Dit jaar reden de fraaie Fret SNCF BB 67400 voor het laatst de steenslag trafiek uit Quenast in België. Dit was ook nog de laatst overgebleven trafiek voor de BB 67400. Op 26 april 2021 wertd naar het zuiden van België afgereisd om de locs nog een laatste maal vereeuwigen.
Afbeelding
- SNCF 67629 + 67494 met lege steenslagtrein van het Franse Somain naar het Belgische Quenast, passeert bij Neufvilles

Mei
Bij gebrek aan foto een extra foto in de maand juni.

Juni 1
De fraaiste bediening die ik dit jaar kon vastleggen was zonder twijfel de houttrein in Wesel. Op een Duits forum had ik vernomen dat er houttrein beladen zou worden op de kade in de haven Wesel. Dus werd op 14 juni 2021 na werk met piepende banden naar Wesel gereden.
Afbeelding
- Begin van de avond arriveerde de laatste vrachtwagen met boomstammen en kwam de NIAG 4 in actie. Terwijl de laatste boomstammen op de wagon beladen worden, koppelde de loc de wagens en bracht ze naar het raccordement van de stamlijn. Dit is het laatste nog in gebruikzijnde tracé van het Duits Lijntje (Boxtel-Wesel).

Juni 2
Als extra foto ter compensatie van de maand mei, kies ik voor een foto van een houttrein. Zoals misschien opvalt is het al de derde in deze reeks. Houttreinen zijn ook een van mijn favoriete treinen. :)
Afbeelding
- Op zaterdag 5 juni 2021 werd bewolkt weer voorspeld. Ideaal weer om af te reizen naar Sundern. In de ochtend werd aangekomen in Sundern en was men volop bezig met het beladen van de trein. In de middag werd de trein vertrek gereed gemaakt.
RLG 57 met boomstammentrein van Sundern naar Schwerte (Ruhr), slingert langs de rivier de Röhr bij Müschede. In Schwerte (Ruhr) neemt HLG de trein over en rijdt hem naar Wismar.

Juli 1
Op 12 juli 2021 stond de volgende bediening op het programma. Na enkele weken online onderzoek kwam ik er achter dat de bediening van Evonik in Niederkassel-Lüldorf elke werkdag rijdt en eind van de middag naar Troisdorf rijdt.
Afbeelding
- Rhein-Sieg-Kreis-Eisenbahn Lok nr 3 met 5 ketelwagens (1x UN1814 + 4x UN1017) is onderweg van Lülsdorf naar Troisdorf, rijdt stapvoets door Niederkassel.

Juli 2
Een bediening die dit jaar hoog op mijn lijstje stond was de Ennepetalbahn. In 2021 ben drie keer afgereisd naar de Ennepetal. Waarvan 2 keer met succes. Op 5 juli 2021 kon ik de trein vastleggen op de bekende stek uit de tunnel.
Afbeelding
- DB Cargo 294 743 is met 1 Eanos onderweg van bedrijf Bharat Forge CDP in Ennepetal naar bedrijf Altfeld in Gevelsberg om nog een paar wagens aan te haken. De combi is zojuist de Kruiner Tunnel uit gereden.

Augustus
Voor augustus kies ik een foto van Nederlandse bodem. Want op 18 augustus kon een bijzonder transport worden vastgelegd. De Fairtrains 1315 werd eindelijk eens ingezet!
Afbeelding
- Fairtrain 1315 met DM '90 3442 + 3451 + 3418 van Houtrakpolder naar Gekkengraaf, door Tricht.

September
Deze maand had als hoogtepunt mijn jaarlijkse vakantie in Zwitserland en mijn favoriete Nederlandse bediening kon met een nieuwe vervoerder worden vastgelegd.
Afbeelding
- Sinds 1 september 2021 heeft Railtraxx het vervoer zinkerts tussen het Belgische Balen en Antwerpen-Groenland, alsmede Budel-Dorplein-Antwerpen-Groenland overgenomen van Lineas. Het is voor het eerst dat dit vervoer in andere handen valt. Sinds het begin heeft de Belgische staatvervoerder, en haar opvolgers, het zinkertsvervoer vanuit Antwerpen gereden. Railtraxx 6481 met lege zinkerts uit Budel-Dorplein naar Antwerpen-Groenland, hobbelt door Budel-Schoot op 6 september 2021 en heeft nog enkele meters te gaan tot de Belgische grens.

Oktober
In maand oktober of november staan de jaarlijkse “herfstkleuren tripjes” op de plannning. In de praktijk betekent dit dat veelal naar Duitsland wordt afgereisd, waar in de vele bosrijke dalen ook spoorlijnen lopen. De ideale combinatie voor herstplaatjes.
Afbeelding
- Op 30 oktober reed ik naar het Lahntal. Eind oktober zijn de kleuren hier op haar fraaist. Ik kwam de kalktrein, maar kreeg een stoomtrein voor de lens. Ulmer Eisenbahnfreunde 58 1111 met Sonderzug van Treysa naar Koblenz Ehrenbreitstein, door Gräveneck.

November
Het hoogtepunt van deze maand is de Krokodil. In 2016 kon ik deze fraaie loc voor het laatst fotografen. Toen bekend was dat de loc een extra trein zou gaan rijden naar Aachen werd de agenda vrij gehouden om deze te kunnen vast te leggen.
Afbeelding
- Museumeisenbahn Hamm (MEH) 194 158 met chartertrein en achterop 212 079 van Hamm Hbf naar Aachen Hbf, door Würm op 27 november 2021.

December
Bij gebrek aan foto een extra foto in juli.

Fijne feestdagen en blijf gezond!
Laatst gewijzigd door Jeroen op do dec 23, 2021 8:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
EuropeTrains
Berichten: 291
Lid geworden op: ma jun 11, 2018 5:37 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Jeroen

Bericht door EuropeTrains »

Allemaal zo ontzettend fraai! Kan geen keuze maken :D
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :D
https://www.flickr.com/photos/182086100@N03/
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Jeroen

Bericht door TimoTrimbos »

Prachtige serie met november als absolute hoogtepunt!
NovioSites
Berichten: 1227
Lid geworden op: ma mei 13, 2013 2:55 pm
Locatie: Bgn

Re: Jaaroverzicht 2021 Jeroen

Bericht door NovioSites »

Geweldige serie met veel dieseltractie, november is voor mij de gaafste vangst!
LHN
Berichten: 179
Lid geworden op: wo sep 15, 2021 8:01 am
Locatie: Eml
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Jeroen

Bericht door LHN »

wow, juni 2 is het mooist
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Jeroen

Bericht door TrainplazaNL »

Mooie reeks Jeroen! Oktober is erg gaaf :)
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Jeroen

Bericht door derquinho »

Heel fraai Jeroen! Dat de Franse diesels nog in België reden in 2021, is zo bijzonder en mooi, dat deze plaat mijn favoriet is.
wessele
Berichten: 760
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2021 Jeroen

Bericht door wessele »

Mooie serie Jeroen. Maart 2 is mijn favoriet!
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Jeroen

Bericht door BjörnNielsen »

Wat een geweldig divers overzicht Jeroen! April en oktober vind ik de mooiste
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Jeroen

Bericht door NS1707 »

Heel gaaf dieseloverzicht!
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3432
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Jeroen

Bericht door Rens »

Je hebt een goede score van fraaie bedieningen in Duitsland behaald zo!
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Re: Jaaroverzicht 2021 Jeroen

Bericht door stijn55 »

Fraai overzicht!
Staaijeren
Berichten: 266
Lid geworden op: di mei 03, 2016 6:41 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Jeroen

Bericht door Staaijeren »

Gaaf overzicht Jeroen, juni 2 mooiste!
Foto's op Flickr
YuriSloof
Berichten: 120
Lid geworden op: vr dec 08, 2017 10:15 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Jeroen

Bericht door YuriSloof »

Mooie bedieningen gevonden dit jaar Jeroen!
Gebruikersavatar
rob1965
Berichten: 1546
Lid geworden op: za jul 14, 2018 7:29 am

Re: Jaaroverzicht 2021 Jeroen

Bericht door rob1965 »

Favorieten zijn april, oktober en november.
Ik ben niet blasé bij een Nez-Cassé. Het slaat nergens op, maar het rijmt wel top :-))
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Jeroen

Bericht door Kevinrail »

Je hebt weer een fraai jaaroverzicht gemaakt Jeroen. De foto's van de bedieningen in Duitsland spreken mij het meeste aan. Mijn favoriete plaatjes zijn juli 2 en november.
Jij ook fijne kerstdagen en een voorspoedig 2022 gewenst.
Ruben01
Berichten: 1298
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Jeroen

Bericht door Ruben01 »

Fraai overzicht Jeroen! Juli 1 vind ik een erg leuk beeld.
ijzeren rijn 82
Berichten: 807
Lid geworden op: zo sep 09, 2012 10:00 am

Re: Jaaroverzicht 2021 Jeroen

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Mooi gevarieerd overzicht !
Gebruikersavatar
QuinnTT
Berichten: 202
Lid geworden op: ma okt 05, 2020 6:04 pm
Locatie: Mdb

Re: Jaaroverzicht 2021 Jeroen

Bericht door QuinnTT »

Zeer fraai! De tweede van juni vind ik toch wel het leukst
ThijsvLoon
Berichten: 157
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Jeroen

Bericht door ThijsvLoon »

Zeer geslaagde reeks met Oktober als mijn favoriet!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Jeroen

Bericht door RemcoG »

Zeer fraai weer Jeroen! Oktober en november zijn super!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Plaats reactie