Jaaroverzicht 2021 Ronnie

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2021.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2021 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21731
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Jaaroverzicht 2021 Ronnie

Bericht door Ronnie »

Mijn jaaroverzicht van 2021. Door het nog steeds chronische gebrek aan motivatie om op pad te gaan en de aanhoudende en steeds veranderende coronamaatregelen is er ook dit jaar geen lange buitenlandtrip gemaakt, maar gelukkig rijdt er in de buurt ook genoeg. Omdat ik niet in elke maand een foto heb gemaakt heb ik weer de twaalf mooiste foto's geselecteerd. Wat wel is gebleven: alles met elektrische tractie.

Afbeelding
Tot 10 oktober had ik nog geen setje DB Vectrons voor een (lege) kolentrein op de plaat kunnen zetten. Dit veranderde deze zondag toen er vanuit Dordrecht een melding kwam dat 193 361 en 193 320 onderweg waren richting Venlo met zo'n trein. Vanwege aanhoudende mist in Nederland werd postgevat bij Breyell, waar na enige tijd wachten de eenling in het loccenpark van DB voor de tweede keer in twee dagen op de gevoelige plaat werd gezet.

Afbeelding
Op zondagmiddag 21 februari was de Ludwigshafen-shuttle van Captrain dusdanig vertraagd dat deze met een goede zonstand langs America reed. Loc 186 154 had de eer om de trein naar Rotterdam te brengen.

Afbeelding
In de ochtend van 24 februari was loc 189 091 in de RRF-kleurstelling onderweg met de Rheinhausen-shuttle toen ik deze bij Griendtsveen vast kon leggen. Helaas verdween deze bestickering in de loop van het jaar toen DB deze en andere locs weer terugkocht van MRCE.

Afbeelding
De Cabooter-terminal bij Gekkengraaf kwam in 2021 goed op stoom met diverse nieuwe verbindingen. RFO bleef de trein van en naar Rotterdam rijden en had op zaterdag 9 oktober loc 189 213 ingedeeld voor deze dienst. Nadat in de ochtend de heentrein al was gefotografeerd, kon in de middag de goed beladen trein naar Rotterdam bij America worden vastgelegd met de Nederlandse zijde voorop.

Afbeelding
Met ingang van de nieuwe dienstregeling veranderde Lineas het concept voor het rijden van de dolimetreinen. De twee 77'ers werden tussen Sittard en Onnen/Veendam ingeruild voor een van TCS gehuurde 1700 en een G2000 van IRP. Op 24 februari waren het loc 101001 en 2105 die de lege trein naar Sittard brachten.

Afbeelding
Op zondag 13 juni werd besloten om in de middag richting de Montzenroute te gaan voor de befaamde zondagmiddagoptocht. Begonnen werd in Wonck, waar later ook Marcel nog aansloot. Nadat in Wonck enkele treinen langs waren gekomen bleek er een storing te zijn en werd uit voorzorg alvast naar Nerem gereden. Dit bleek een goede keus, want toen we in Nerem aankwamen was de storing net voorbij en kwam het treinverkeer weer op gang. Wat volgde was een optocht van een tiental treinen in anderhalf uur tijd. Een van deze treinen was één van de redenen om naar België te gaan, namelijk de Ambrogio-trein die sinds vorig jaar met een BLS Vectron door België rijdt. De op dat moment nog niet compleet bestickerde 475 418 had de eer om de trein naar eindpunt Muizen te brengen.

Afbeelding
De start van de Nightjet-verbinding tussen Wenen/Innsbruck en Amsterdam werd vanwege corona uitgesteld naar mei 2021. Door werkzaamheden voor het derde spoor rond Emmerich reed de trein in de zomer een aantal weken via Venlo. Op zaterdagochtend 3 juli werd een poging gewaagd om deze bij de Vierpaardjes in Venlo op de foto te zetten. Gelukkig reed de trein mooi op tijd toen deze met loc 193 759 net wiel op Nederlandse bodem heeft gezet.

Afbeelding
Na de succesvolle optocht in Nerem kwam er een melding dat de eigenzinnige 193 366 van DB Cargo in Aachen West klaarstond met een containertrein naar Antwerpen. Omdat er voordien nog wat andere treinen zouden passeren, werd verplaatst naar Hoeselt. Gelukkig kwam snel de melding dat DB al onderweg was en na een tijdje wachten passeerde de volbeladen trein een hoop Belgische en Nederlandse fotografen op de zonnige avond van 13 juni.

Afbeelding
Voor 30 mei werd aangekondigd dat twee motorposten op pad gingen vanaf Utrecht Maliebaan, via Arnhem, naar Blerick. Tot Blerick zouden mP 3031 van het Spoorwegmuseum en mP 3029 van Stichting 2454 CREW samen rijden. Vlak voor de eindbestemming kon het koppel worden vastgelegd bij station Horst-Sevenum. Later zouden beide motorposten ieder apart weer naar de thuisbasis rijden. Inmiddels is het derde spoor op de voorgrond verwijderd.

Afbeelding
De tien BLS Vectrons die in België mogen rijden werden werden vanaf juli voorzien van stickers met de tekst 'The Alpinists in Europe'. Op 5 september kon ik bij Warsage voor het eerst zo'n loc op de foto zetten toen BLS 475 420 de zondagmiddagoptocht aftrapte met een Ambrogio-trein.

Afbeelding
De door SBB Cargo van Hupac gehuurde 193 490 was in de middag van 10 oktober onderweg met een intermodale trein van Rotterdam naar Busto. Samen met een aantal andere Nederlanders werd deze trein net ten zuiden van Viersen opgewacht.

Afbeelding
Nadat de terugrit van beide motorposten bij het stationsgebouw van Horst-Sevenum waren gefotografeerd, werd nog even gewacht op een ketelwagentrein die kort daarna vanaf Gekkengraaf zou vertrekken. Loc 101002 van TCS/IRP was los naar Limburg afgezakt om deze op te pikken en naar Kijfhoek te brengen op 30 mei.

Bij deze wens ik iedereen een gelukkig en gezond 2022 toe.
Goed sporen. Daar houden we van.
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Ronnie

Bericht door BjörnNielsen »

Lekker gevarieerd overzicht vanuit Limburg met een klein uitstapje naar Zuid-Zuid-Limburg :lol: RRF en Railpromo toch wel de leuksten!
Gebruikersavatar
kay-cee
Berichten: 1278
Lid geworden op: za aug 02, 2014 6:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Ronnie

Bericht door kay-cee »

Leuke Limburgse serie inderdaad! Eens met Björn!
ICEmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 12:35 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Ronnie

Bericht door ICEmaster »

Ook 12 schitterende foto’s! De trein van IRP/TCS komt me nog bekend voor :P
Ik fotografeer op zonne-energie
spotterbram
Berichten: 35
Lid geworden op: zo mei 03, 2020 1:30 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Ronnie

Bericht door spotterbram »

Leuk overzicht! BLS in Nerem is mijn favoriet!
EuropeTrains
Berichten: 291
Lid geworden op: ma jun 11, 2018 5:37 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Ronnie

Bericht door EuropeTrains »

Allemaal prachtig! Toch zijn RRF en TCS mijn favoriete!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :D
https://www.flickr.com/photos/182086100@N03/
LHN
Berichten: 179
Lid geworden op: wo sep 15, 2021 8:01 am
Locatie: Eml
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Ronnie

Bericht door LHN »

de night-jet is het mooist bij mij
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Ronnie

Bericht door TimoTrimbos »

Mooi overzicht! Bruggen en nez-cassé's doen het erg goed bij mij dus mijn voorkeur gaat uit naar de foto uit februari
NovioSites
Berichten: 1227
Lid geworden op: ma mei 13, 2013 2:55 pm
Locatie: Bgn

Re: Jaaroverzicht 2021 Ronnie

Bericht door NovioSites »

TCS en IRP vind ik het leukste. Mooi overzicht!
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2021 Ronnie

Bericht door wessele »

Mooie serie Ronnie! Februari is mijn favoriet!
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Ronnie

Bericht door derquinho »

Mooie serie! De TCS-platen en RRF springen uit. Erg jammer dat die Hommel er niet meer is.
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Ronnie

Bericht door NS1707 »

Mooi zuidelijk overzicht, Ronnie!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Ronnie

Bericht door VinceCargo »

Mooi weer fotograaf :lol:
Heerlijke serie weer, Hupac 193 ben ik wel jaloers op
Geen handvol, maar een land vol
YuriSloof
Berichten: 120
Lid geworden op: vr dec 08, 2017 10:15 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Ronnie

Bericht door YuriSloof »

Lekker zonnig overzichtje hoor!
Staaijeren
Berichten: 266
Lid geworden op: di mei 03, 2016 6:41 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Ronnie

Bericht door Staaijeren »

Hele fijne serie Ronnie, prachtig!
Foto's op Flickr
ThijsvLoon
Berichten: 157
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Ronnie

Bericht door ThijsvLoon »

Een mooi, Limburgse serie Ronnie!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Ronnie

Bericht door RemcoG »

Fraaie reeks Ronnie! De mooiste voor het laatst bewaard!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3432
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Ronnie

Bericht door Rens »

Leuke elektrische selectie!
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Ronnie

Bericht door Kevinrail »

Leuke serie foto's geworden! De foto's van 24 februari, 13 juni en 3 juli zijn mijn favorieten voor dit jaar.
Plaats reactie