Pagina 1 van 1

Juni 2015 | Indonesië (deel 2)

Geplaatst: zo mei 29, 2016 8:48 pm
door Jeroen
Het vervolg dat zich afspeelt in Oost-Java.

Yogyakarta, 20 juni 2016
Afbeelding
Terwijl mijn moeder boodschappen ging doen gingen we vlak voor station om te kijken of we nog leuks zouden zien. Voor het station stond deze fraaie stoommachine.
Afbeelding
Kreta Api treinstel K4 20709 komt Yogyakarta binnen gereden.
Afbeelding
Gevolgd door een rood-witte variant.
Afbeelding
Kreta Api CC 201 77 09 met rijtuigen komt geduwd binnen na een rangeerbeweging. Direct buitenstation steekt het spoor dwars de weg over.
Afbeelding
Een tijd later vertrekt CC 201 77 09 met rijtuigen 'beladen' uit Yogyakarta richting het westen.
Afbeelding
Vanuit de andere kant ziet dat er dus zo uit. Kreta Api Indonesia CC 201 83 13 met rijtuigen komt aan in Yogyakarta.

Op 21 juni 2015 gingen we naar het treinmuseum in Ambarawa. Hoog gelegen in de bergen en aan de voormalige eerste spoorlijn van het land, geopend in 1873. Een deel van de spoorlijn is nu gebruik als museumlijntje waar dagelijks een treintje pendelt en een tandradspoor wat nog hoger de bergen in gaat.
Afbeelding
Willem 1 station geopend in 1873 in opdracht van Koning Willem 1, na onafhankelijk ging het station verder als station Ambarawa. In 1976 werd het gesloten en ging het verder als museum.

Een paar jaar geleden is het museum verbouwd, de locs staan nu onder een overkapping waardoor ze minder goed op de foto te zetten zijn.
Afbeelding
Imposante stomer genummerd als CC 50 29.
Afbeelding
Gebouwd door SLM in Winterhur in 1928, dezelfde fabrikant van o.a. de SBB krokodil.

Nog wat stoomloc's, zonder nummer of waar ik geen info over heb.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Langs het perron stond deze fraai in het zonnetje.

Nog wat fabrieksbordjes waar ik niet meer van weet bij welke loc ze horen. De stoomlocs kwamen voornamelijk uit Duitsland en Zwitserland.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
In een stoomloc vond ik nog een plaatje met de maximale snelheid in Nederlands aangegeven.

Afbeelding
Het museum heeft nog drie rijvaardige locs, twee Krupp dieselocs en één stoomloc. De B2502 voorzien van tandrad. De loc rijdt alleen bij speciale gelegenheden of als je flink in de buidel tast.
Afbeelding
Dagelijks pendelt er een treintje tussen het museum in Ambarawa en Tuntang. Kreta Api Indonesia D 300 23 loopt om naar de rijtuigen.
Afbeelding
Loc D 300 23 met 3 rijtuigen vertrek gereed in Ambarawa. Uiteraard gingen we mee. Voor 50.000 Rupiah p.p. (€3,-).
Afbeelding
Onderweg genieten van het uizicht. Op de achtergrond de 3 km hoge slapende vulkaan Merbabu, laatste uitbarsting was in 1797. Eén van de honderden vulkanen van Indonesië.
Afbeelding
Aangekomen in Tuntang. Waar ook nog een fraai station stond.
Afbeelding
Close-up van het rijtuig. Gebouwd in 1910 in Den Haag.
Afbeelding
Fabrieksplaatje van het rijtuig.
Afbeelding
Links van station Tuntang liggen 2 sporen met een loods en deze verroeste railvoertuigen.
Afbeelding
Terug in Ambarawa zag ik deze wissel- of seinhandels staan, uit 1888 gebouwd door Alkmaarsche Yzer Metaal Gietery.

Surabaya, 26 juni 2015
De laatste dagen in Indonesië waren we bij familie in Surabaya. Vanuit Surabaya had ik nog de stoomlocs in de suikerrietvelden vastleggen, maar zoals gezegd was het te ver rijden.
Afbeelding
Na boodschappen zag ik dat we bij de haven reden, toen ik zag dat er spoor lag stopte we er om wat foto's te maken. CC 206 13 76 vertrekt uit Surabaya Kalimas richting het westen.
Afbeelding
Toen bleef het 45 minuten rustig, maar toen we net op het punt stonden te vertrekken ging de overweg weer rinkelen. CC 206 13 60 met vol beladen containertrein komt door een 'woonwijk' en heeft daarna direct de haven bereikt.
Afbeelding
Vaak wordt een passerende goederentrein als rijdende vuilniswagen gebruikt. :P
Afbeelding
Het emplacement is ook nog volledig mechanisch beveiligd.

Afbeelding
BONUS - Op de terugweg naar Yogjakarta een tussen stop gemaakt bij de boeddhistische tempel, Borobodur. Gebouwd rond 800 en herontdekt in 1814, toen lag het volledig onder vulkanische puin en bedekt door het oerwoud.

Einde deel 2, het laatste deel. Hopelijk hebben jullie genoten.

Re: Juni 2015 | Indonesië (deel 2)

Geplaatst: zo mei 29, 2016 10:15 pm
door Rens
Ja! Mooie en erg leuke foto's om te zien :-)

Re: Juni 2015 | Indonesië (deel 2)

Geplaatst: ma mei 30, 2016 5:07 am
door Thieske
Zo te zien heb je het naar je zin gehad

Re: Juni 2015 | Indonesië (deel 2)

Geplaatst: ma mei 30, 2016 11:28 am
door Hugeau
Leuk! Schitterende tempel is dat, ook al is het toeristisch :)

Re: Juni 2015 | Indonesië (deel 2)

Geplaatst: do jun 02, 2016 9:44 pm
door Jeroen
Rens schreef:Ja! Mooie en erg leuke foto's om te zien :-)
Bedankt!
Thieske schreef:Zo te zien heb je het naar je zin gehad
Uiteraard! Als ik weer in Indonesië ben heb ik het altijd naar mijn zin.
Hugeau schreef:Leuk! Schitterende tempel is dat, ook al is het toeristisch :)
Tweede of derde keer dat ik de tempel heb bezocht, maar blijft de moeite waard!

Re: Juni 2015 | Indonesië (deel 2)

Geplaatst: vr jun 03, 2016 7:29 am
door arnold
Mooi land lekker eten en vriendelijke mensen.

Re: Juni 2015 | Indonesië (deel 2)

Geplaatst: za jun 04, 2016 1:19 am
door VinceCargo
Leuk! Die dieselloc lijkt wel een beetje op een kruising tussen een G2000 en een Blue Tiger

Re: Juni 2015 | Indonesië (deel 2)

Geplaatst: zo jun 05, 2016 11:32 am
door GJHV90
Wederom een mooie serie! Toch wel geinig om te zien wat ze daar hebben rijden.